Ga naar inhoud

Castratie rammetje


22danielle22

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb al een heleboel gevonden over castratie bij rammetjes, maar ik heb toch nog een paar vragen.

 

- Mijn konijn heeft een tijdje in een kooi gezeten ivm zijn pootje, maar nadat hij zichzelf een paar keer bijna ophing aan de bovenkant van de kooi (het is zo'n standaard kooi met een plastic onderbak en tralies bovenin, hij wilde knagen aan de bovenkant van de tralies maar bleef vastzitten met zijn tanden) heb ik de ren maar weer aan de kooi gemaakt. Na een castratie is het natuurlijk niet handig als een konijn springt, maar zou hij wel zelf in en uit zijn kooi mogen 'springen' of moet ik hij weer helemaal op vlak terrein? Zo ja, voor hoelang ongeveer?

 

- En op het forum had ik gevonden dat je geperste papierkorrels in de wc kan doen. Zouden houtkorrels ook kunnen of zijn die te hard?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtkorrels kan je prima in het toiletje doen. Even opletten dat je konijn het niet gaat opeten, dat gebeurt heel soms. 


Wanneer is je konijn gecastreerd? Mijn ervaring is dat een castratie niet een heel ingrijpende operatie is. Bij een vrouwtje is rust veel belangrijker omdat haar buik open is geweest maar bij een mannetje zou ik daar niet zo streng in zijn.

 

Kan je een opstapje voor hem maken waardoor hij makkelijker in en uit de kooi kan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij wordt vanmiddag gecastreerd. Normaal gesproken zitten er al houtkorrels (met hooi erop) in het toiletje, maar dan laat ik nu dus het hooi weg. Ik neem aan dat hij het niet opeet, maar goede tip om daar extra op te letten nu er geen hooi op komt.

 

Ik kan proberen het opstapje weer neer te zetten, had ik ook gedaan voor zijn pootje, maar hij gebruikte het niet en sleepte het naar de andere kant van de kooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei 22danielle22:

Ik kan proberen het opstapje weer neer te zetten, had ik ook gedaan voor zijn pootje, maar hij gebruikte het niet en sleepte het naar de andere kant van de kooi.

 

Leuk hè van die eigenwijze droppies?😉 Hij laat je vast aangenaam verrast staan na zijn castratie "hoe bedoellu operaassie gehad, ik voel me alleen wat lichter, verder niks aan het handje, hoor". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind houtkorrels vaak wel iets te stoffig en kruimelig voor na castatie, ik ben altijd bang dat dat aan de wond plakt dan. Daarom kies ik liever voor back 2 nature of katoenbedding. Maar misschien ben ik er overbezorgd in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De castratie is goed gedaan! Toen hij net thuis kwam at hij amper en dat viel me eigenlijk een beetje tegen, maar een paar uur later was het meeste eten uit het hok op. Hij eet alleen nog heel weinig hooi, dus ik heb zijn ruif gevuld met zijn favoriete kruidenhooi en hopelijk wordt er dan goed van gegeten.

 

Mijn konijn heeft twee wc bakken. In zijn favoriete bak heb ik op de houtkorrels een handdoek gelegd voor meer comfort, maar nu gebruikt hij deze bak niet meer. Gisteravond lag meneer languit in de andere wc.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .