Ga naar inhoud

Bibi is gecastreerd


Aanbevolen berichten

Pfff, wat een drama. 
 

De ingreep is prima verlopen, geen complicaties. Echter eet Bibi sinds de ingreep niet en drinkt ze bijna niets (paar likjes water). Dus gisterenavond dwangvoer gedaan, dit ging redelijk, niet gemakkelijk maar ze was nog wat suf. 
 

Vanmorgen had ze nog steeds niet gegeten (wel 6 keutels), dus weer dwangvoeding en haar medicatie. Ze werd helemaal gek? Koppie weg trekken, vluchten van de ene kant van de kooi naar de andere, ze probeerde er zelfs uit te springen. Toen kwam er iemand langs die geholpen heeft, haar strak in een handdoek gebonden en ook toen ging het moeizaam. Gelukkig heeft ze alles binnengekregen, voeding en medicatie. Verder is ze nog heel passief. Ze zit eigenlijk alleen maar een beetje in een hoekje.

 

Ik lees verschillende verhalen op internet, over dat ze een paar uur na de narcose weer gewoon moeten eten enzo. Maar ook soms dat ze 1-3 dagen heel moeizaam gaan. 
 

Wat klopt?

We blijven natuurlijk dwangvoeren zolang ze niet eet, maar het is zo zielig haar zo te zien.

 

Ze reageert overigens wel gewoon op geluiden, met name als ik haar roep. Ook is ze al wel bezig met zichzelf te wassen (ze is echt smerig, wat doen ze met dat kleintje 😂😭). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie van een voedster is niet goedkoop helaas, ik was 170 euro kwijt. 

Het komt vaker voor hoor, dat ze niet meteen eten na de narcose. Mijn voedster begon gelukkig wel snel te eten, maar was wel heel kieskeurig. Kruiden en groenvoer ging goed, maar brokken kwam pas na 3 dagen en hooi na 6 dagen. Zolang ze maar regelmatig iets binnen krijgen, dan vallen de darmen in ieder geval niet stil. Ik zou gewoon veel verschillende dingen proberen, maar wel alleen groente die ze al gewend is. Verse peterselie vinden veel konijnen erg lekker,  en dat werkt ook eetlust opwekkend. 

 

Dwangvoeren is goed als ze meer dan 12 uur niet gegeten hebben. Als konijnen meer dan 24 uur niet eten dan kunnen de darmen stilvallen en daar kunnen ze aan overlijden. Als je dus na 12 uur zorgt dat er iets in het buikje zit, dan heb je het minste risico. En vaak moet pijnstilling ook 2x per dag, dus dan kun je dat samen geven. Ik zou alleen niet een volledige hoeveelheid brokken dwangvoeren, dan zit de buik weer vol en zal ze minder snel zelf gaan eten. Je kunt ook proberen om haar zelf het papje op te laten likken, dat je het op een bakje of lepeltje geeft. Het is ook goed dat ze dan wat extra vocht binnen krijgen.

 

Het klinkt alsof je het goed doet, dus ga zo door. Succes!

aangepast door happy211
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei happy211:

Castratie van een voedster is niet goedkoop helaas, ik was 170 euro kwijt. 

Het komt vaker voor hoor, dat ze niet meteen eten na de narcose. Mijn voedster begon gelukkig wel snel te eten, maar was wel heel kieskeurig. Kruiden en groenvoer ging goed, maar brokken kwam pas na 3 dagen en hooi na 6 dagen. Zolang ze maar regelmatig iets binnen krijgen, dan vallen de darmen in ieder geval niet stil. Ik zou gewoon veel verschillende dingen proberen, maar wel alleen groente die ze al gewend is. Verse peterselie vinden veel konijnen erg lekker,  en dat werkt ook eetlust opwekkend. 

 

Dwangvoeren is goed als ze meer dan 12 uur niet gegeten hebben. Als konijnen meer dan 24 uur niet eten dan kunnen de darmen stilvallen en daar kunnen ze aan overlijden. Ik zou alleen niet eem volledige hoeveelheid brokken voeren, dan zit de buik weer vol en zal ze minder snel zelf gaan eten. 

 

Het klinkt alsof je het goed doet, dus ga zo door. Succes!

Ik ben het helemaal met je eens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster was ook erg stil de eerste dagen. Ze at in het begin niet en ik heb ook moeten dwangvoeren. In het begin sputterde ze niet eens tegen maar toen het beter met haar ging wel. Na de eerste dagen ging het daarna heel snel. Met een week kon ik al niets meer aan haar merken maar ze is echt een paar dagen flink van de kaart geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jouw verhaal over de castratie even losgemaakt van je voorstel topic en een eigen topic er van gemaakt bij gezondheid, dan krijg je waarschijnlijk meer reacties die kunnen helpen dan bij voorstellen. 

 

Rammen eten hier meestal weer prima vrij snel na de narcose, soms ze zelfde avond nog. Bij de dames duurt het meestal wat langer. Je krijgt er soms heel mondjesmaat wel een paar hapjes in de eerste dag en de dag erna, maar nog niets in de buurt van normale porties. Dat geeft niet, want zolang ze ook maar iets eten, vallen de darmen niet stil. Ik geef dan dus ook geen dwangvoer, want de meeste konijnen vinden dat niet leuk. Ik bied het dwangvoer overigens wel aan vanaf een schoteltje zodat ze het zelf kunnen slobberen als ze er zin in hebben. Maar de eerste 2-3 dagen na castratie van een voedster zijn vaak wat spannend hoor, daarna merk je dat ze weer meer gaan eten en meer keutelen, altijd heel fijn want dan weet je dat je kan stoppen met zorgen maken als baasje 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend om je konijntje zo te zien hè.. mijn eerste voedster heb ik ook twee dagen moeten dwangvoeren, daarna ging ze kleine hapjes zelf eten en ging het heel snel beter. Het is een flinke ingreep waar ze toch wel even ellendig van zijn. Hopelijk knapt ze nu snel op. Beterschap voor je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het verplaatsen en voor de tips! 
 

Ze heeft nog niet veel gegeten, maar vanmorgen wel een takje peterselie en een paar hapjes witlof. Moet ik nu ook stoppen met dwangvoeren? 
 

Ze drinkt niet, niet uit ‘t schaaltje en niet uit de fles.

 

Ze heeft wel iets geplast vannacht en ook een beetje gekeuteld. De keuteltjes zijn heel klein, maar ik las dat dat kan na zo’n ingreep. Ook vond ik twee trosjes blindedarmkeuteltjes. 
 

Na de medicatie was ze even best druk. Ze was flink met de bodembedekking bezig (graven en wegdrukken) en daarna stond ze wel een tijdje op twee pootjes te snuffelen. Nu ligt ze alweer een tijdje plat, ze zal ook wel moe zijn.

 

Hoe lang duurt het voor klachten als knorren en boos zijn/aanvallen weg zijn? Als het al weggaat bedoel ik, kan tot 4 weken duren toch?

 

 

18D32D90-5521-47C3-904A-3F1E929474D0.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dwangvoer zit heel veel vocht, dus ik vind het niet vreemd dat ze niet drinkt dan. Als ze iets gegeten heeft, al is het maar een beetje peterselie en witlof, zou ik niet dwangvoeren. Dwangvoer vult behoorlijk, geeft flink stress en zorgt er dus eigenlijk voor dat ze nog minder snel zelf weer gaan eten. Ik zet het zelf dus echt alleen in als het moet omdat de darmen dreigen stil te vallen. En dat is pas als ze 24 uur helemaal niets eet. Haal al het lekkers wat je hebt aan groenvoer, brokjes, hooi, kruiden en snacks uit de kast, een soort buffet aan lekkere dingen dus. Dwangvoer kun je er bij zetten. Misschien dat hooi thee nog een ideetje is? https://www.bunnybunch.nl/informatie/thee-voor-konijnen

 

Het komt wel goed hoor, maar het is een flinke buikoperatie. Dat heeft gewoon hersteltijd nodig. 

Dat ze tegenstribbelt en levendig is, is juist een goed teken 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De thee is nu aan het afkoelen, ben benieuwd of ze het wat vind.

 

Ze heeft vanmiddag nog een takje selderij gegeten en een blaadje witlof. En één biks korrel, maar dat was denk ik meer uit frustratie omdat ik het haar voor haar neus hield. 😂

 

Ze is wel nog heel erg duf de hele tijd, maar het heeft inderdaad hersteltijd nodig.  Het is denk ik ook meer dat ik het moeilijk vind om haar zo te zien.  
 

De medicatie vind ze verschrikkelijk. Die Cisaral (ofzo?) vind ze minder erg, die ruiken iets zoeter. Die pijnstiller vind ze echt verschrikkelijk. 
 

Eventjes uitzitten/doorbijten en dan kan ze weer lekker rondhupsen en rennen en springen! 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De thee vind ze geloof ik niet lekker, ze heeft er niets van gehad. Ook uit een normaal waterbakje drinkt ze niet en uit de fles niet.

 

Wel heeft ze een takje peterselie, een takje selderij en drie blaadjes witlof op vandaag (daar zit ook vocht in natuurlijk). Ook begint ze rustig weer aan haar hooi. Echt zo grappig, ze heeft ‘t hooi gewoon voor zich staan maar toch vind ze het leuker(?) om op twee poten te gaan staan en het hooi uit het balletje te trekken dat aan het dak van de kooi hangt. Dat is wel een goed teken denk ik!

 

Ben echt blij dat ze zich beter lijkt te voelen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .