Ga naar inhoud

Keuze van groenten


W.B

Aanbevolen berichten

Onze konijnen zijn gewend om iedere dag groenten te eten. Ik geef ze nu wortelloof,  witlof, broccoli en een takje peterselie en soms Andijvie. Zou graag wat meer variëren. Wat geven jullie aan jullie konijnen? Zie dat ze ook Chinese kool mogen, maar geef dat geen gasvorming (koolsoorten).

En geven jullie ook fruit? Wat en hoeveel?

Heb ook hier op Bunnybunch gekeken wat ze mogen, maar vind het nog lastig

Mag je ze bijvoorbeeld ook gesneden groenten geven? En slasoorten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef voorgesneden andijvie. In principe kan dat, maar bij hele gevoelige konijntjes schijnt het wat gasvormig te kunnen geven. Verder geef ik net wat ik in huis heb: witlof inderdaad, bleekselderij, venkel, komkommer, af en toe paprika, basilicum, peterselie, munt, rucola, veldsla. Sla mag, alleen ijsbergsla met mate. Ik geef bijna geen fruit, af en toe krijgen ze met zijn vieren een appelklokhuis (zonder pitjes).

Heb je de lijst met veilige groenten al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt erg aan de konijnen of en welke groenten ze lekker vinden en goed verdragen. Op de lijst hier op BunnyBunch kun je in ieder geval zien wat ze veilig mogen. Fruit bevat al snel veel suiker dus dat zul je voorzichtig en met mate moeten geven. Gesneden groenten uit de winkel is voor mensen en dieren minder goed dan ongesneden, omdat op de snijranden vrij snel kleine grappenmakers als schimmels het zich naar de zin maken. Maar ja, ik koop voor onszelf ook geen gesneden groenten dus daar hoef ik me dan ook geen zorgen over te maken. Er zijn ook veel verschillende kruiden die ze mogen hebben en die kun je zowel vers als gedroogd geven. Als je ergens in een stuk natuur kunt komen dan kun je ook van alles zelf plukken (wel goed wassen thuis natuurlijk) waar ze gek op zijn en erg gezond is. Paardenbloemen en hun blaadjes, brede en smalle weegbree, brandnetels, dovenetels, grassen, kamille, korenbloem, maisbladeren, heidetakjes, bramenblaadjes, frambozenblaadjes, duizendblad, klavertjes, etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan tips over groente voeren (wat makkelijke groenten zijn, hoe je het opbouwt enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

En dit is de lijst met alle groenten, kruiden enz. die ze mogen eten: 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Hier eten ze regelmatig iets van sla en koolsoorten. Ik koop dat soort producten niet speciaal voor de konijnen, maar ze eten restjes van wat wij zelf eten van dat soort producten. Dat is net als wortel, dat krijgen ze soms ook maar bevat veel suikers. Ze krijgen dus de worteltopjes de dagen nadat wij wortel hebben gegeten. En fruit net zo, ze krijgen best wel eens fruit, maar ik geef ze dat in hele kleine beetjes, bijvoorbeeld de aardbei topjes als wij zelf aardbei eten. Of een partje appel per konijn van een appel die je zelf verder eet. 

 

Ik kies in de basis een veilige groente soort die ze graag lusten, dat is eigenlijk altijd of andijvie of witlof. Afhankelijk van wat het goedkoopst is van die twee soorten, is dat die week de "basisgroente". Dat vul ik dan aan met andere soorten die makkelijk te krijgen / goedkoop / in seizoen zijn. Ik koop minimaal 3 soorten groenvoer voor de konijnen per week. Deze week heb ik bijvoorbeeld witlof, bleekselderij, radijs en komkommer. Dat vul ik aan met grassen en kruiden die in de tuin groeien, die ik dus zo uit eigen tuin kan plukken (bijv. rozemarijn, goudsbloem, paardenbloem, weegbree, grassen, braam). Ze krijgen hier best veel vers groenvoer per dag, een hondenvoerbak vol. Maar dat zijn ze dus ook gewend. 

 

Wat betreft gesneden groenten, die kunnen wel wat sneller gasbuikjes geven. Ik geef dus de voorkeur aan ongesneden groenten in oorspronkelijke vorm. Ik snij ze wel in grove stukken voor ik ze aan de konijnen geef, maar ik bedoel dat ik dus niet van die plastic zakken koop met voorgesneden groenten. Als ik een keer een restje heb van iets wat we zelf eten, durf ik het er wel door te mixen, door de groenteschotel, omdat ik weet dat de konijnen hier best wat kunnen hebben en niet snel last krijgen van hun groenvoer, maar ik zou dus niet van die zakken kopen voor konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop speciaal andijvie en witlof voor ze, andijvie eet ik zelf niet en heel af en toe pik ik zelf een witlofje van ze. Verder krijgen ze wat ik in huis heb: Als ik fruit eet deel ik weleens met ze (kers, meloen, aardbei, banaan) en als ik groente over heb krijgen ze dat ook (de schilletjes en kontjes van de komkommer, restje sla, brocoli, parika, rucola, courgette (kopje), enzovoort), die van mij eten echt ALLES.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Onze Franse Hangoor is een echt luxebeest en krijgt dagelijks een gevarieerde schotel groenvoer. Afhankelijk van het seizoen, wisselt de samenstelling ervan wat. Op dit moment is hij zijn schotel aan het eten van +- 200 gram (opgelet, het is een groot konijn! Hij weegt momenteel 4kg en groeit nog) met een paar blaadjes andijvie, wat witlof, paar blaadjes paksoi, 2 radijsjes, wat venkel,  stukje broccoli, klein stukje wortel, stukje pastinaak, 1 aardbei, 4 blauwe besjes, 1 framboosje, munt, basilicum, peterselie en tijm. Ik moet eerlijk bekennen dat ik meer tijd steek in zijn ontbijt dan in ons eigen ontbijt!
 

Op voorwaarde dat je het goed hebt opgebouwd (wij begonnen met een half blaadje witlof en bouwden stelselmatig) kan je volgens mij eindeloos variëren met groenten uit de veilige lijst, aangevuld met een klein beetje fruit en wat kruiden.

 

Onze Fransoos staat alleszins elke ochtend te wachten op zijn kleurrijk bord 🙂

 

18A2E5B8-6547-4651-9ED0-9C979DB1425B.jpeg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .