Ga naar inhoud

Andijvie vs andijvie


DaniëlleV

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af of iemand het volgende herkent: mijn franse hangoren lusten normaal gesproken graag andijvie. Zelfs zo graag dat ze het uit elkaars mond stelen 🙄 

Maar er schijnt dus verschil te zijn tussen andijvie en andijvie. Zo’n groot verschil dat ik het verschil niet zie, maar mijn konijnenvrienden het wel degelijk opmerken. 
Het komt namelijk regelmatig voor dat ik enthousiast met wat andijviebladeren in de ren kom en ze hun neus ervoor optrekken en zich teleurgesteld omdraaien. 😏Terwijl ik juist een verse krop andijvie had aangebroken. Probeer ik dan erna wat bladeren van een andere krop andijvie, dan wordt het meteen met smaak opgegeten! 🤨🤔 

Er is voor mij op dat moment geen verschil zichtbaar tussen de ene of andere krop. 

waar zou dat toch aan liggen? Nu kan ik dus regelmatig een hele krop weggooien 🙁
Ik kan ze toch maar moeilijk mee gaan nemen met boodschappen doen om ze te laten proeven welke krop ik moet kopen... Ik dacht, laat ik het maar eens delen, kijken of iemand dit herkent en toevallig weet waar het aan zou kunnen liggen? 
 

 

 

aangepast door DaniëlleV
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne willen de laatste tijd ook geen andijvie. Ze aten het uiteindelijk wel op, maar het bleef liggen tot ze echt honger kregen. Ik koop het nu even niet, ze krijgen nu witlof, dat gaat beter. Geen idee waar het aan ligt 🤷.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha zo’n actie is nou echt iets voor konijnen hè.

 

Misschien is de geur anders. Dat er iets ‘gebeurt’ is met zo’n krop die ze niet willen. 

 

Mijn konijnen zijn nog steeds groot fan van andijvie en witlof. Ik zou dan ook voorlopig voor witlof gaan. Witlof is ook een veilige groente, net als andijvie. En een klein stukje komkommer? Jerry vindt dat ook superlekker.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Lienappelsien:

Haha zo’n actie is nou echt iets voor konijnen hè.

 

Misschien is de geur anders. Dat er iets ‘gebeurt’ is met zo’n krop die ze niet willen. 

 

Mijn konijnen zijn nog steeds groot fan van andijvie en witlof. Ik zou dan ook voorlopig voor witlof gaan. Witlof is ook een veilige groente, net als andijvie. En een klein stukje komkommer? Jerry vindt dat ook superlekker.

Ja, inderdaad, ze kijken eerst naar je zo van: is dit alles wat je hebt? En draaien zich dan om. Het komt echt heel verwend over 😂 

Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben, ze ruiken er vast iets aan wat niet in de smaak valt. 

 

Witlof krijgen ze ook, maar daar laten ze de ene keer de bittere witte stukken van liggen en de andere keer eten ze wel alles op. 
 

Komkommer heb ik nog nooit geprobeerd, nooit geweten dat ze dat mogen eten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, komkommer mogen ze ook. Een klein stukje.

 

Het loof van wortels vinden veel konijnen ook erg lekker. Heb je dat al eens geprobeerd? Geef de wortels zelf wel met mate, want daar zit veel suiker in en dat kan tot buikpijn leiden. Ik laat vaak een schijfje wortel aan het wortelloof zitten (snij het bij de wortel af).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook van die "lastige portretten", hoor. Maar ik geloof dat ik wel iets van verschil weet voor die van mij: de bitterheid/zoetheid verschilt vaak van krop tot krop en als de buitenste bladeren echt donkergroen en stug zijn dan ruik en proef ik zelfs vaak het verschil dus die fijnproevertjes zeker. Ze vinden bitter en stug niet persé vies, maar ze willen het wel graag rustig aan opbouwen dus niet de ene keer mals en zoet en de volgende keer stug en super bitter, maar langzaamaan wennen eraan. Dat lukt niet altijd, maar dat geeft niet, want dan voer ik het op aan het mensenvolk in huis. 😁

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Lienappelsien:

Ja, komkommer mogen ze ook. Een klein stukje.

 

Het loof van wortels vinden veel konijnen ook erg lekker. Heb je dat al eens geprobeerd? Geef de wortels zelf wel met mate, want daar zit veel suiker in en dat kan tot buikpijn leiden. Ik laat vaak een schijfje wortel aan het wortelloof zitten (snij het bij de wortel af).

Ja, heb ik ook weleens geprobeerd maar ze zijn er niet dol op bij mij. Wortel geef ik wel maar dan winterpeen. Een schijfje per dag. Mijn rammetje vindt het heerlijk, zn vriendinnetje daarentegen is een heel zeldzaam konijn want ze lust geen wortel 🥕 🙄 

Ze krijgen ook af en toe een takje peterselie of selderij. Dat gaat er altijd in. 
 

Verder geef ik geen andere soorten groenten of vers fruit. Ik sta wel open voor nieuwe ideeën, zodat ik weer eens wat anders kan proberen. Dus die zijn altijd welkom. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Hier ook van die "lastige portretten", hoor. Maar ik geloof dat ik wel iets van verschil weet voor die van mij: de bitterheid/zoetheid verschilt vaak van krop tot krop en als de buitenste bladeren echt donkergroen en stug zijn dan ruik en proef ik zelfs vaak het verschil dus die fijnproevertjes zeker. Ze vinden bitter en stug niet persé vies, maar ze willen het wel graag rustig aan opbouwen dus niet de ene keer mals en zoet en de volgende keer stug en super bitter, maar langzaamaan wennen eraan. Dat lukt niet altijd, maar dat geeft niet, want dan voer ik het op aan het mensenvolk in huis. 😁


He ja, dat zou wel kunnen ja. Ik heb wel het idee dat ze hier voorkeur hebben voor de harde buitenste bladeren, maar dat is ook weer niet altijd. Jammer dat ik het ze niet kan vragen 😉 en zelf ben ik niet zo’n liefhebber van andijvie helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha gek inderdaad dat ze geen wortel lust. 

 

Hier krijgen ze af en toe een kleine aardbei, dat is ook een traktatie. Alhoewel Do het de eerste keren dat ze het voor haar neus kreeg niet lustte, wat ik totaal niet van haar verwachtte want ze schranst groenten (en brokjes) naar binnen.

 

Vorig jaar had ik een ziek konijn binnen, Loetje, en hij kon soms echt om een aardbeitje vragen 😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy lust geen andijvie, maar is wel gek op witlof, venkel, basilicum, peterselie en bloemkool.

Verder is hij ook gek op wortel, druiven en doet hij bijna een moord voor een stukje banaan. Dit krijgt hij echter niet zo vaak omdat er veel suiker in zit.

Bij Pip ben ik nog een beetje aan het kijken wat ze wel of niet lekker vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik moet stiekem wel een beetje om je verhaal lachen eigenlijk 😉

Ze kunnen inderdaad best kieskeurig zijn. Waar het aan ligt? Geen idee. Het kan best dat sommige periodes van het jaar andijvie meer anders smaakt, bijv. bitter smaakt, bijvoorbeeld door de weersomstandigheden. Geen idee wat het is dat ze soms iets wat ze toch heel lekker vinden, niet willen eten. 

 

Hier staan tips over groente voeren (wat makkelijke groenten zijn, hoe je het opbouwt enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

En dit is de lijst met alle groenten, kruiden enz. die ze mogen eten: 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is heel erg kieskeurig als het over groente gaat. Op de witlof na eet ze alleen groente uit de tuin en niet uit de winkel. Als de kwaliteit aan het einde van de zomer achteruit gaat neemt ze geen hap meer. Terwijl ze echt aanvalt op peterselie en wortelloof trekt ze haar neus er voor op als het laat in het moestuin seizoen is. 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij eten zelf biologische groenten, voor de konijnen koop ik wel in de supermarkt. Maar je proeft het smaakverschil echt. Een supermarkt paprika smaakt super waterig, en fruit hetzelfde. Misschien ook biologische andijvie kopen voor de konijnen? 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei mammafelina:

Fluffy lust geen andijvie, maar is wel gek op witlof, venkel, basilicum, peterselie en bloemkool.

Verder is hij ook gek op wortel, druiven en doet hij bijna een moord voor een stukje banaan. Dit krijgt hij echter niet zo vaak omdat er veel suiker in zit.

Bij Pip ben ik nog een beetje aan het kijken wat ze wel of niet lekker vind.

Basilicum heb ik een plantje van staan, voor mezelf voor door de pasta. Ik wist niet dat ze dat ook mogen. Zal het eens proberen. Dank je voor het idee. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

Haha ik moet stiekem wel een beetje om je verhaal lachen eigenlijk 😉

Ze kunnen inderdaad best kieskeurig zijn. Waar het aan ligt? Geen idee. Het kan best dat sommige periodes van het jaar andijvie meer anders smaakt, bijv. bitter smaakt, bijvoorbeeld door de weersomstandigheden. Geen idee wat het is dat ze soms iets wat ze toch heel lekker vinden, niet willen eten. 

 

Hier staan tips over groente voeren (wat makkelijke groenten zijn, hoe je het opbouwt enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

En dit is de lijst met alle groenten, kruiden enz. die ze mogen eten: 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Lach maar gerust want dat doe ik zelf ook 🤣 ze komen soms echt over als verwende nesten, en eerlijk gezegd zijn ze ook wel een beetje verwend 😏 mijn eigen schuld dus wellicht. 🤔


Ik heb trouwens ooit eens een konijn gehad die opeens geen voer meer at uit een nieuwe zak van selective. Ik heb toen contact gezocht met de fabrikant en die gaf eerlijk toe dat er een kleinigheidje in de samenstelling was veranderd. Ze hadden gelukkig nog wat proefzakjes liggen van de oude versie en die heb ik opgestuurd gekregen zodat ik die een poosje kon mengen met het nieuwe voer. Uiteindelijk is ze het toch gaan eten. 
Waarschijnlijk hebben ze dus een heel goed smaakvermogen, beter als dat van ons en merken ze hele kleine verschillen op. Dat zal ook met de andijvie dan wel zo zijn. Gisterenavond aten ze wel weer andijvie, waarschijnlijk heb ik nu dus weer een goede krop gekocht! 😊

 

Dank voor de tips, ik zal het eens lezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Evee:

Wij eten zelf biologische groenten, voor de konijnen koop ik wel in de supermarkt. Maar je proeft het smaakverschil echt. Een supermarkt paprika smaakt super waterig, en fruit hetzelfde. Misschien ook biologische andijvie kopen voor de konijnen? 🤣

Ach ja, ik ben er gek genoeg voor, ik geef ze graag het beste! Maar mijn portemonnee moet het ook op de lange duur vol kunnen houden. Bovendien werk ik daarmee dit verwende gedrag alleen maar in de hand en wat is dan de volgende stap als ze zich ook gaan omdraaien voor de biologische groenten? 🙈😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij vinden Hoogvliet/Picnic andijvie minder lekker dan Albert Heijn andijvie. Beiden eten ze, maar je ziet dat ze bij de Hoogpvliet/Picnic andijvie eerst de groene lekkerste stukjes op eten en als laatste het witte binneste, en Monster loopt gewoon weg als de groene stukjes op zijn terwijl hij die van AH wel gewoon op eet.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .