Ga naar inhoud

Spoed! Advies gevraagd, konijn overleden aan VHD, andere konijn inenten?


Roos1995

Aanbevolen berichten

Mijn teddy lag helaas zojuist dood in zijn hokje. Gisteren heb ik niks aan hem gemerkt.... ik kon zo ook geen gekke dingen vinden aan zijn lichaam. Ze stonden altijd binnen en daardoor had ik ze niet geeënt. We zijn net verhuisd en nu staan ze buiten. Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat het VHD oid is... maar is het nog zinvol om met mijn andere teddy naar de dierenarts te gaan en evt inenten? Ik weet dat het stom is dat ze niet ingeent zijn (ook binnen), maar dat weet ik zelf ook dus svp geen reacties hierop.

aangepast door Evee
topic titel duidelijker gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies.

 

Ja, ik zou zeker naar de dierenarts gaan om het andere konijn in te laten enten, als je VHS vermoed als doodsoorzaak helemaal. Ik zou kijken of je er vandaag nog voor terecht kan, want een vaccinatie werkt ook niet direct. Je hebt 2 uitkomsten: of hij had het al en zelfs met vaccinatie is het niet te redden, of hij had het niet en de vaccinatie bied straks wel voldoende bescherming. Ik zou dus altijd voor de vaccinatie kiezen, dat geeft nog enige kans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me dat je deze vraag het beste aan je dierenarts kunt stellen, ik zou meteen even bellen. Inenten moet natuurlijk sowieso gebeuren, en als je duidelijkheid wilt kan je overleden konijntje onderzocht worden. Veel sterkte met het verlies 😢.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Sterkte met het verlies.

 

Ja, ik zou zeker naar de dierenarts gaan om het andere konijn in te laten enten, als je VHS vermoed als doodsoorzaak helemaal. Ik zou kijken of je er vandaag nog voor terecht kan, want een vaccinatie werkt ook niet direct. Je hebt 2 uitkomsten: of hij had het al en zelfs met vaccinatie is het niet te redden, of hij had het niet en de vaccinatie bied straks wel voldoende bescherming. Ik zou dus altijd voor de vaccinatie kiezen, dat geeft nog enige kans.


dank voor je snelle reactie! Ik weet niet zeker of het VHD is maarja je weet het nooit. Stel ze heeft het kan zo'n inenting dus evt nog wel helpen dan? Dan ga ik zo gelijk de dierenarts bellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn andere teddy dwergje is nu alleen. Heel verdrietig want ze waren altijd een heel hecht stelletje. Ik wil natuurlijk eerst uitsluiten dat het VHD is voordat er een nieuwe komt maar ik wil mijn teddy ook niet te lang alleen laten... hoeveel tijd zouden jullie dit geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja volgens mij is in het verleden overal het advies geweest dat als er bij meerdere niet ingeënte konijnen één konijn VHS/RHD heeft, je het best toch alles kan vaccineren en heel hard hopen dat dat voldoende is. Geen garantie dat ze het allemaal redden, maar het geeft wel een kans. En als het toch iets anders dan VHS/RHD was, dan kan het vaccineren ook geen kwaad, want dan is het konijntje dat je nog hebt daar in ieder geval wel tegen beschermd dan. De dierenarts doet als het goed is vooraf een gezondheidscheck om te controleren of het konijn fit genoeg is om de vaccinatie aan te kunnen, en als dat zo is, zou ik toch gewoon laten vaccineren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Roos1995:

Mijn andere teddy dwergje is nu alleen. Heel verdrietig want ze waren altijd een heel hecht stelletje. Ik wil natuurlijk eerst uitsluiten dat het VHD is voordat er een nieuwe komt maar ik wil mijn teddy ook niet te lang alleen laten... hoeveel tijd zouden jullie dit geven?

Ik zou in ieder geval wachten tot de vaccinatie werkzaam is, per vaccin kan dat soms iets verschillen. Dat kun je dus aan de dierenarts vragen. Dat eisen de meeste konijnenopvangen toch ook standaard van konijntjes die komen daten, dat ze gevaccineerd zijn. Zodat ze de opvang konijntjes niet kunnen besmetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Evee:

Ik zou in ieder geval wachten tot de vaccinatie werkzaam is, per vaccin kan dat soms iets verschillen. Dat kun je dus aan de dierenarts vragen. Dat eisen de meeste konijnenopvangen toch ook standaard van konijntjes die komen daten, dat ze gevaccineerd zijn. Zodat ze de opvang konijntjes niet kunnen besmetten.

Precies. Nou... duimen dat ze het niet heeft 🙏 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Fijn dat je er zo snel terecht kon voor de vaccinatie, ik duim voor je dat het goed blijft gaan. Ondertussen zou ik trouwens wel het hok goed schoonmaken & ontsmetten voor de zekerheid 🙂

 

Ja hebben we in de tussentijd idd gedaan! Ze is nog actief en lekker aan het eten dus hopelijk een goede afloop 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje:

Goed snel gehandeld! Nu duimen! Er is onlangs een topic geweest van iemand die met een vergelijkbare situatie zat, misschien heb je daar nog iets aan 

Bedankt! Mocht het inderdaad VHD zijn hoop ik dat de inenting snel gaat werken… 😉 Heb even gegoogeld maar het schijnt idd dat er een klein kansje is dat de enting ervoor zorgt dat je konijn niet besmet raakt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een vraagje. Herkennen jullie bij konijnen ook echt verdriet wanneer een maatje is overleden? Ze is erg stilletjes. Ze is nooit echt een actief konijn geweest hoor, dus misschien valt het nu ook wel extra op. Verder eet en drinkt ze wel gewoon goed en stel het was VHS lijkt me dat ze er al niet meer was geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .