Ga naar inhoud

Konijn oppakken


x_blvck

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Ten eerste sorry als ik het in de verkeerde catogorie heb gezet, ik wist niet in wel forum ik dit moest plaatsen..

 

En dan nu mijn vraag over hoe ik kan zorgen dat ik mijn konijnen kan oppakken, ik weet dat ze het niet fijn vinden en dat je het beter ook niet kunt doen. Maar heb nu ook een hondenbuggy gekocht maar ik kan de bak er niet afklikken dus de enigste mogelijke manier is ze dus wel oppakken maar het lukt me gewoon niet. als ik ze dan vast heb springen ze uit me handen en het is eerst al een best gedoe om ze uberhaupt te pakken te krijgen, ben ook bang dat ik ze pijn doe dus hou ze ook niet super strak vast, en ben geen voorstander van in het nekvel pakken vind ik best zielig en word er altijd beetje naar van dat je die botjes en de nek zo goed voelt. Ben dan gelijk bang dat ik perongelijk het nekje breek. 

edit : Ik heb de buggy gekocht omdat ik afhankelijk ben van openbaarvervoer en zo kan ik er makkelijk mee naar de dierenarts lopen. 

 

wil bijna nieuw account aanmaken met de hoeveelheid vragen die ik hier stel 😅 sorry ! 

aangepast door x_blvck
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige moment dat je een konijn zou moeten oppakken is als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld om medicijnen te geven of er mee naar de dierenarts te gaan. 

 

Wat ik in dat soort gevallen doe is het volgende: met een panelenren de ruimte verkleinen en ze zo een beetje klem zetten, zodat ze niet weg kunnen rennen. Dan met tuinhandschoenen aan het konijn oppakken en in de vervoerbox stoppen/tegen me aan houden voor de medicijnen. 1 hand achter de voorpootjes, met de vingers tussen de voorpootjes zodat ze daar niet mee spartelen, de andere hand bij het kontje.

Wat ook kan werken is een handdoek vanaf achter over het konijn slaan en ze dan terwijl je ze oppakt daar een beetje inwikkelen. Lastig uit te leggen, dat doe ik op gevoel. 

 

Het klinkt misschien bruut, maar door ze zo te pakken hoef ik niet achter ze aan te rennen en kan ik gewoon doorpakken zonder bang te zijn om gekrabt te worden (en ze dus door pijnreactie misschien weer los te laten). Zo hebben zij echt het minste stress, kunnen ze zich niet bezeren tijdens het wegrennen of spartelen, en zijn we er allemaal het snelst vanaf.

 

Je moet niet te voorzichtig zijn, als je ze niet goed vast hebt, dan kunnen ze inderdaad spartelen of weer wegspringen. Niet te hard dat het pijndoet, maar gewoon stevig dat de niet meer weg kunnen.

aangepast door happy211
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze mee wilt nemen naar de dierenarts zou je ze ook in de reismand kunnen begeleiden. Ik zet een stukje verblijf af met een panelenren en daar zet de reismand in dan maak ik de ruimte kleiner en lopen ze de reismand in. Soms moet je even met de hand ze de goede richting op duwen (uiteraard zachtjes).Dat geeft voor mijn konijnen veel minder stress dan oppakken en ze kunnen niet per ongeluk uit je handen springen. 

Als ik ze medijnen moet geven of moet borstelen doe ik het dezelfde manier en laat ik ze eruit op tafel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .