Ga naar inhoud

Tips en tricks bij veel niezen


Eefje

Aanbevolen berichten

Zoals jullie weten heeft Betsy chronisch snot. Met regelmatig spoelen hielden we het stabiel. Inmiddels is ze zo tam en relaxed geworden dat zelfs spoelen niet echt indruk meer op haar maakt. De laatste tijd niest ze zich echt helemaal kapot, het is super sneu. Spoelen helpt daar niet bij, ik heb het idee dat haar neusgang zo geïrriteerd is dat ze gewoon hartstikke gevoelig is voor wat voor prikkel dan ook. Het helpt niet dat ze al tijden aan het verharen zijn natuurlijk. Als ze niest vanwege snot wat dwars zit klinkt het anders en is het sneller voorbij. Gelukkig raakt ze niet meer zo in paniek van die buien als eerder en laat ze zich gerust stellen door ons als we er bij zijn, waardoor de bui dan stopt. Maar we zijn er natuurlijk lang niet altijd bij en ik vind het zo rot voor haar, ze is verder super gelukkig en gezond, ik heb haar in jaren niet zo happy gezien als de afgelopen tijd. Dat overmatig niezen verpest veel voor haar. Mijn idee is nu dan ook om even een tijdje juist niet te spoelen, om de boel niet nog verder te irriteren. Verder doe ik al tijden de volgende dingen om stof zoveel mogelijk te reduceren:

Ze zitten op vinyl en hebben droogloopmatten om op te liggen waar haren redelijk in vast komen te zitten.

Houtkorrels in het toilet, plasplekken regelmatig uitscheppen vanwege urinelucht, elke 4 dagen volledige bak verschonen (grote kattenbak).
Hooi goed uitschudden en vochtig sprayen.

Regelmatig ren uitvegen en wekelijks goed stofzuigen.
Regelmatig losse haren er uit kammen.
Ze krijgen weerstandverhogende droge kruiden, maar dit is ook niet fijn voor haar, omdat ze vaak moet niezen als ze daar met haar neus in duikt. Daarom eet ze nu het liefst brokjes, groenten en takken. Die Echinacea pilletjes vindt ze momenteel niet lekker, ze heeft periodes dat ze ze als snoepjes uit mijn handen trekt, nu is niet zo'n periode.

 

Antibiotica begin ik niet meer aan. Ze heeft er zoveel gehad, het lijkt steeds even te helpen, maar daarna komt het weer keihard terug, soms zelfs tijdens de kuur. Na de laatste poging van 8 weken novadox heb ik besloten het niet meer te doen. Het doet meer kwaad dan goed.

Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen om dat neusje wat tot rust te laten komen? Zijn er middeltjes voor waar ik geen weet van heb? Is spoelen nu juist wel of niet verstandig in dit geval? Ik weet het even niet meer en heb erg met haar te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je spoelt met een natriumchloride-oplossing die gebruikt wordt voor infuus- of injectievloeistof dan kan het niet net als met zout water en van die kunstmatige neusspray wel gebeurt na langer gebruik de slijmvliezen gaan irriteren /stuk maken, omdat die vloeistof net zo "zout" is als tranen of snot. Heb je al eens gevraagd aan de DA of druppeltjes tegen de gevoeligheid/allergie/hoe het ook heet in haar neusje een poging waard is? Want zoals jij het beschrijft, is dat heftige niezen niet door de snot, maar door omgevingsfactoren. Bijvoorbeeld Dexa Pos oogdruppeltjes (ja, inderdaad oogdruppeltjes)? Een konijn van vrienden heeft er tot nu toe baat bij, hij niest echt veel minder vaak en heftig. Hij is ook een binnenkonijn  en er wordt fanatiek alles stofvrij, haarvrij, alles-vrij gehouden net als jij ook al doet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neusje, twee keer daags een druppeltje. Ik had dat ook eens nadrukkelijk gevraagd of lang spoelen geen kwaad kon en toen heeft die DA het zo uitgelegd. Ik heb sindsdien voor de kids ook zo'n infuuszak voor het geval ze een dichte neus door een verkoudheid hebben en dat werkt veel prettiger dan die neussprays of zoutwater-oplossing die maar 1 week gebruikt mogen worden, omdat je slijmvliezen er anders aan gaan. . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had Wilhelminapark gemaild met bovenstaande, maar heb helaas nog geen reactie gehad. In de tussentijd hebben we haar neus niet gespoeld en heb ik een baal vers hooi, die is een stuk minder stoffig. Ze niest nog vaak, maar de buien zijn een stuk sneller voorbij en haar pootjes minder vies. Het lijkt erop dat de irritatie in haar neusje wat afgenomen is. Toch wil ik die druppels wel graag proberen, maar ik wil toch graag weten wat Wilhelminapark er van zegt of dat ze nog andere opties kennen, zodat ik goed geïnformeerd met mijn dierenarts in gesprek kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .