Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Mijn konijnen Winnie (meisje van 3 en een halve maand oud) Goofy (een mannetje van 2 jaar oud)

Ik wil ze graag koppelen. Goofy is NIET gecastreerd maar dat vinden wij niet erg. Ze zitten al ong

een paar maanden. In een apart hok ze zien elkaar alleen zitten er tralies tussen is dat oké of is

dat verkeerd? 🤔🐰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om mee te beginnen zou ik Goofy wel laten castreren.

Je wilt natuurlijk niet constant nestjes krijgen...

Als je Goofy laat castreren moet hij nog 2 weken apart zitten van Winnie. In de derde week mag je ze dan gaan koppelen.

Ik zou ze dan echt volledig apart van elkaar zetten zodat ze elkaar niet kunnen zien, het liefst ook niet kunnen ruiken.

Het wel contact met elkaar hebben kan zorgen voor frustratie omdat ze onderling geen rangorde kunnen bepalen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ongecastreerde rammen kun je niet koppelen. Er zullen steeds nestjes komen, waar je voedster nog veel te jong voor is, en telkens als er een nest is moet je ram apart. Niet leuk voor de konijntjes en bovendien, wat ga je doen met al die kleintjes.. geen goed idee dus. Ram gewoon lekker laten castreren, dat is een ingreep van niks en na twee weken kun je ze koppelen en als dat goed gaat lekker de rest van hun leven bij elkaar blijven.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is totaal onverantwoord om ze te koppelen. Je voedster is pas 3.5 maanden oud en dat is veel te jong om kleintjes te krijgen. Ze is zelf nog volop in de groei en als je nu een nestje zou krijgen is dat zeer slecht voor haar gezondheid. De kans op complicaties is groter. Je kunt niet een niet gecastreerd rammetje koppelen. Als ze een nestje zou krijgen dan is ze meteen daarna weer vruchtbaar. Ze kunnen dus helemaal niet samen blijven. 

Een  nestje krijgen is zoiezo geen goed idee. Er kan een hoop mis gaan en de opvangen zitten overvol. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan nestjes zitten zoveel nadelen, dat moet je niet doen, zeker op zo'n jonge leeftijd. 

Behalve het risico voor de gezondheid van moeder en babies, zit je daarna ook met veel extra kosten, voor vaccinaties en castraties van de jonkies, en moet je voor allemaal een goed huis zoeken. Konijnenopvangen zitten op dit moment overvol met konijnen die graag een goed huis willen. Door nieuwe konijnen op de wereld te zetten ontneem je hen die kans. En in het ergste geval lukt het je niet om voor de misschien wel 12 babies een goed huisje te vinden en belanden die ook in een opvang. 

Je ram moet dus echt eerst gecastreerd worden. Konijnen hebben behoefte aan gezelschap, maar zolang je ram nirt gecastreerd is, zal hij dat niet hebben. Hij hoeft maar een paar tellen bij de voedster te zitten voor ze zwanger is, en dan moet hij weer bij haar weg zolang ze zwanger is en de babies nog bij haar zijn tot minimaal 8 weken. En daarna zou het weer van voor af aan beginnen. Vreselijk leven voor de ram, altijd alleen, en een vreselijk leven voor de voedster, altijd zwanger of zogend. 

Een castaratie is een kleine ingreep, maar noodzakelijke ingreep voor een goed konijnenleven. Het is niet duur, heb hier bedragen voorbij zien komen rond de 70 euro. Als je dat niet kunt betalen, dan kun je de dierenartskosten voor de nestjes ook niet betalen en moet je er al helemaal niet aan beginnen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp niet zo goed waarom jullie graag een nestje willen. Volgens mij is dat helemaal niet zo leuk als het lijkt. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar heb hier op het forum genoeg nare verhalen met verkeerde afloop voor baby's en/of moeder.

Daarnaast is jouw voedster volgens mij nu nog veel te jong om een zwangerschap en bevalling aan te kunnen, dit staat gelijk aan een tienerzwangerschap en moet je gewoon niet willen.

Wat ga je met de jonkies doen als je wel een nestje zou krijgen? Konijnen kunnen er wel 6 tegelijk krijgen. Ga je die allemaal houden in meerdere koppels of groepen? En de noodzakelijke medische zorg? Kan je die geven aan zoveel konijnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei i-love-my-bunnies-:

hallo wij willen één nestje kan dat. en daarna hem castreren en na 2 weken weer bij elkaar want wij willen wel heel graag een nestje. en we willen winnie wel ouder laten worden hoor beetje zielig...........

Maar kort antwoord: Nee. De voedster is nu echt nog te jong. Je zou ze dus nu zeker nog minstens een half jaar apart moeten houden. Anders is het alsof een 10 jarig meisje zwanger word. Dat kan in theorie, maar in de praktijk is dat natuurlijk totaal niet wenselijk en niet goed voor de gezondheid van het meisje, en ook niet goed voor de baby. Bij konijnen net zo, tienerzwangerschappen geven veel extra risico. Echt niet doen dus. 

Maar zelfs als je wacht tot ze wel oud genoeg is hoop ik niet dat je het doet. Ik hoop toch dat je je mening over nestjes bijstelt. Er komt zoveel ellende bij kijken, zoveel problemen kunnen zich voor doen. Er is al zo een konijnenoverschot in Nederland.Hier staat wat basisinfo, maar ook een pleidooi waarom je niet moet fokken met konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen Lees dat goed door. Er komt echt meer kijken bij het fokken met konijnen dan zomaar leuk 2 konijntjes samen zetten en dan leuk konijnenbabies hebben. 

Daarnaast werkt jouw plan ook niet. De ram en voedster kunnen voor het nest niet samen leven, omdat dat met een ongecastreerde ram knokken word, en de voedster gedekt kan worden. Daar is ze nu nog te jong voor, maar zelfs als ze dat niet is kunnen ze ook niet samen leven omdat als de ram en voedster samen zitten en er een nest geboren word er op het moment dat er een nest is geboren, direct dus, weer bevruchting plaats kan vinden. Dus als je dat op die manier doet heb je straks als de jongen van het eerste nest 4 weken zijn, nest nummer 2 al liggen. Dat is echt een aanslag op de gezondheid van de voedster, en echt niet wenselijk of diervriendelijk. Ze kunnen dus niet samen. Daarbij zijn rammen over het algemeen ook niet lief voor de jongen, en heb je dus kans dat ze doodgebeten worden of door de voedster, of door de ram, door de stress en onrust. 

Je kan de ram ook niet na 2 weken na castratie weer bij een voedster met nest zetten, maar pas als de jongen gespeend en naar nieuwe huisjes zijn, zo'n 2-3 maanden na de bevalling dus pas, of nog later als er meerdere nesten komen omdat je ze samen hebt gelaten en ze weer gedekt is. Pas als de jongen 8-10 weken oud zijn, kunnen ze weg bij mama, en dan pas, als de moeder weer op krachten is en hersteld is van het nest, zou je ze opnieuw kunnen koppelen. Dat moet op neutraal terrein, en je moet dan maar hopen dat ze elkaar wel leuk vinden, want die kans is er ook nog: dat ze elkaar de tent uit vechten.

En dan heb je nog het punt: wat als je een nest krijgt van 10 jonge konijnen. Heb je daar goede huisjes voor? Dat is echt lastig hoor, zoveel vraag is er meestal niet, en de mensen die ze willen zijn vaak van "leuk een konijn voor de kinderen, gratis / goedkoop", maar die mensen zullen er nooit echt goed voor zorgen in de zin van voldoende leefruimte, medische zorg als dat nodig is, castratie en een konijnenmaatje. Je helpt dus door een nest te nemen alleen maar mee alle konijnenellende, alle onbegrip die er is in de konijnenwereld flink in stand te houden. En dat is nou precies waarom bunnybunch 15 jaar geleden is opgericht: om daar verandering in te brengen. Om konijnenwelzijn te verbeteren, in plaats van aan te laten houden. Echt ik vraag je dus met alle overtuiging die ik in mij heb: doe dit niet. 

Als je van konijnen houd, en meer konijnen wil, en een konijnengroepje wil houden, ga dan naar een konijnenopvang. Laat ze castreren. Laat ze vaccineren. Koppel op karakter. Zorg voor ruimte om te kunnen rennen, graven en springen, om konijn te zijn. Verbeter het leven van de konijnen die je hebt, maak het probleem niet groter.   

• Vind ik leuk 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een (ongepland) nestje gehad door een fout van de verkoper , en daar was niks leuks aan. Ja, jonge konijntjes zijn schattig. Maar jong zijn ze een maand of 4, en daarna moet er nog iemand 12 jaar voor ze zorgen.

Even voor de beeldvorming: mijn voedster was 5 maanden,  en is sindsdien altijd mager geweest, waarschijnlijk omdat ze zelf nog in de groei was en alle voedingsstoffen naar de kleintjes gingen. Twee van de kleintjes waren heel erg misvormd, een was er uitgemergeld (ongeveer een centimeter breed), en een heeft het gered. Mijn ram was doodongelukkig toen hij alleen zat en het opnieuw koppelen ging niet echt vanzelf. 

Ik vond er echt niks leuks aan, en ik zou het zeker niet aanbevelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat als ik mijn konijn ouder laat worden

daarna een keer bij elkaar zet 

en dan castreer ik mijn mannetje

nadat de kleintjes weg zijn gaan we ze weer koppelen 

is dit een plan

natuurlijk wachten we dan nog een halfjaar voor het konijn groot genoeg is

Sommige mensen in de omgeving hier hebben gezegd dat ze dan wel een konijntje of 2 wouden 

en ja is dit dan wel mogelijk

• Verdrietig 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zitten ze in totaal minstens een half jaar allebei alleen, terwijl konijnen groepsdieren zijn en erg behoefte hebben aan gezelschap van een soortgenoot. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen nestje nemen.

Ik ga je een verhaal vertellen die je niet wil meemaken. Wij hebben in de opvang een voedster van 4 maand, die moeder is geworden. Zij had een nest van 13!!! Jongen. Waarvan er maar 6 overgebleven zijn, de rest heeft zij allemaal doodgebeten.

Zij heeft het er heel zwaar mee.

Waarom doen als de opvangen overvol zitten en alleen voor je eigen plezier, niet het plezier van het konijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hadden toendertijd ook een oeps nestje...

Gelukkig maar 3 jongen, maar moeder zat ze op te vreten. Geprobeerd ze nog te redden maar alle drie hebben het niet overleefd. Echt niet leuk om mee te maken. Voor jezelf niet en al helemaal niet voor je voedster..

Als je echt van je konijnen houdt, dan castreer je het rammetje zo snel mogelijk en koppel je ze 2 weken naderhand en laat je ze samen een gelukkig leven leiden.

Je maakt je konijnen echt niet vrolijk van een keertje laten dekken en dan ziels alleen weg laten zetten voor de komende 3 maanden.

En de voedster maak je er echt niet blij mee door haar te laten bevruchten en vervolgens een nestje op na te laten, waar ze hoogst waarschijnlijk niet eens weet wat ze ermee moet doen..

Dit geeft alleen maar onnodige stress van beide kanten.

bewerkt door BunnieHop

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je echt graag een nestje groot wil brengen, dan hoeft dat echt niet van je eigen konijnen te zijn. In konijnenopvangen worden vaak voedsters binnengebracht die zwanger kunnen zijn (binnengebracht met een ongecastreerde ram of gedumpt). Die gaan vaak eerst een maandje bij een pleeggezin geplaatst om te kijken of er jonkies komen en zodat die rustig op kunnen groeien. 

Als ik jouw was zou ik jouw ram gewoon lekker laten castreren en na 14 dagen koppelen aan je voedster. Dan kunnen zij lekker samenleven en kun jij wat ervaring opdoen als vrijwilliger in een opvang. Als er zich dan zo'n situatie voordoet, dan kun jij die zorg op je nemen. 

Dit is echt de beste oplossing, jij kunt voor een nestje zorgen, maar draagt niet bij aan het konijnenoverschot, bespaart jouw konijntjes veel leed en helpt een opvang en opvangkonijntje. 

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het valt niet mee als je alleen maar wijze konijnvriendelijke adviezen krijgt om het GOED te doen voor je beide konijnen en dat niet overeenkomt met wat je zelf zo leuk lijkt, namelijk een nestje. Je bent er als baasje verantwoordelijk voor je konijntjes gelukkig en gezond te houden en dat gaat niet samen met een nestje. Dus het klinkt simpeler dan het is, maar slik je teleurstelling weg dat een nestje een super slecht idee is en verheug je op iets veel leukers: veel jaren gelukkige gezonde konijntjes waar je dubbel van het lachen om ligt als ze gekke sprongetjes maken van plezier of waar je helemaal van smelt als ze elkaar wassen en tegen elkaar aan geplakt liggen te soezen. 

• Vind ik leuk 6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-7-2020 at 16:20 zei Evee:

Maar kort antwoord: Nee. De voedster is nu echt nog te jong. Je zou ze dus nu zeker nog minstens een half jaar apart moeten houden. Anders is het alsof een 10 jarig meisje zwanger word. Dat kan in theorie, maar in de praktijk is dat natuurlijk totaal niet wenselijk en niet goed voor de gezondheid van het meisje, en ook niet goed voor de baby. Bij konijnen net zo, tienerzwangerschappen geven veel extra risico. Echt niet doen dus. 

Maar zelfs als je wacht tot ze wel oud genoeg is hoop ik niet dat je het doet. Ik hoop toch dat je je mening over nestjes bijstelt. Er komt zoveel ellende bij kijken, zoveel problemen kunnen zich voor doen. Er is al zo een konijnenoverschot in Nederland.Hier staat wat basisinfo, maar ook een pleidooi waarom je niet moet fokken met konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen Lees dat goed door. Er komt echt meer kijken bij het fokken met konijnen dan zomaar leuk 2 konijntjes samen zetten en dan leuk konijnenbabies hebben. 

Daarnaast werkt jouw plan ook niet. De ram en voedster kunnen voor het nest niet samen leven, omdat dat met een ongecastreerde ram knokken word, en de voedster gedekt kan worden. Daar is ze nu nog te jong voor, maar zelfs als ze dat niet is kunnen ze ook niet samen leven omdat als de ram en voedster samen zitten en er een nest geboren word er op het moment dat er een nest is geboren, direct dus, weer bevruchting plaats kan vinden. Dus als je dat op die manier doet heb je straks als de jongen van het eerste nest 4 weken zijn, nest nummer 2 al liggen. Dat is echt een aanslag op de gezondheid van de voedster, en echt niet wenselijk of diervriendelijk. Ze kunnen dus niet samen. Daarbij zijn rammen over het algemeen ook niet lief voor de jongen, en heb je dus kans dat ze doodgebeten worden of door de voedster, of door de ram, door de stress en onrust. 

Je kan de ram ook niet na 2 weken na castratie weer bij een voedster met nest zetten, maar pas als de jongen gespeend en naar nieuwe huisjes zijn, zo'n 2-3 maanden na de bevalling dus pas, of nog later als er meerdere nesten komen omdat je ze samen hebt gelaten en ze weer gedekt is. Pas als de jongen 8-10 weken oud zijn, kunnen ze weg bij mama, en dan pas, als de moeder weer op krachten is en hersteld is van het nest, zou je ze opnieuw kunnen koppelen. Dat moet op neutraal terrein, en je moet dan maar hopen dat ze elkaar wel leuk vinden, want die kans is er ook nog: dat ze elkaar de tent uit vechten.

En dan heb je nog het punt: wat als je een nest krijgt van 10 jonge konijnen. Heb je daar goede huisjes voor? Dat is echt lastig hoor, zoveel vraag is er meestal niet, en de mensen die ze willen zijn vaak van "leuk een konijn voor de kinderen, gratis / goedkoop", maar die mensen zullen er nooit echt goed voor zorgen in de zin van voldoende leefruimte, medische zorg als dat nodig is, castratie en een konijnenmaatje. Je helpt dus door een nest te nemen alleen maar mee alle konijnenellende, alle onbegrip die er is in de konijnenwereld flink in stand te houden. En dat is nou precies waarom bunnybunch 15 jaar geleden is opgericht: om daar verandering in te brengen. Om konijnenwelzijn te verbeteren, in plaats van aan te laten houden. Echt ik vraag je dus met alle overtuiging die ik in mij heb: doe dit niet. 

Als je van konijnen houd, en meer konijnen wil, en een konijnengroepje wil houden, ga dan naar een konijnenopvang. Laat ze castreren. Laat ze vaccineren. Koppel op karakter. Zorg voor ruimte om te kunnen rennen, graven en springen, om konijn te zijn. Verbeter het leven van de konijnen die je hebt, maak het probleem niet groter.   

Hier sluit ik me volledig bij aan!! Ik denk en ik hoop dat iedereen op BB hier tegen is en dat we je kunnen stoppen. Als je heel graag jonge konijntjes wilt, in de opvang zitten er ook jonge konijntjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is al heel vaak en uitgebreid gezegd, maar ik doe het nog een keer. Het lijkt jou leuk, zo'n nestje. En als je geluk hebt gaat het goed en is het ook leuk. Voor jou. Maar niet voor je konijnen. Er kleven heel veel risico's aan, maar wat je zeker weet is dat het een aanslag is op de gezondheid van je voedster en je ram super lang alleen moet zitten. Het is dus een egoïstische keuze. Het plan wat je nu hebt is, zelfs in het beste geval dat alles goed gaat, echt alleen maar leuk voor jou. Als je dieren hebt moet je denken wat leuk en goed is voor het dier. 

Mochten deze argumenten je allemaal niet overtuigen, dan is de volgende vraag belangrijk: wie betaalt de dierenartskosten als die hierdoor gigantisch oplopen? Jij zelf? Of je ouders? Het lijkt me dat degene die moet betalen ook even mee moet lezen als dat nog niet het geval is..

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-7-2020 at 18:51 zei Eefje:

Het is al heel vaak en uitgebreid gezegd, maar ik doe het nog een keer. Het lijkt jou leuk, zo'n nestje. En als je geluk hebt gaat het goed en is het ook leuk. Voor jou. Maar niet voor je konijnen. Er kleven heel veel risico's aan, maar wat je zeker weet is dat het een aanslag is op de gezondheid van je voedster en je ram super lang alleen moet zitten. Het is dus een egoïstische keuze. Het plan wat je nu hebt is, zelfs in het beste geval dat alles goed gaat, echt alleen maar leuk voor jou. Als je dieren hebt moet je denken wat leuk en goed is voor het dier. 

Mochten deze argumenten je allemaal niet overtuigen, dan is de volgende vraag belangrijk: wie betaalt de dierenartskosten als die hierdoor gigantisch oplopen? Jij zelf? Of je ouders? Het lijkt me dat degene die moet betalen ook even mee moet lezen als dat nog niet het geval is..

Ik ben al helemaal af gekomen van dat nestjes gedoe ik ga het niet meer doen

• Vind ik leuk 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei i-love-my-bunnies-:

Ik ben al helemaal af gekomen van dat nestjes gedoe ik ga het niet meer doen

Dat is heel fijn om te horen! Ik geef het topic een slotje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .