Ga naar inhoud

Onbeperkt junior voer?


mammafelina

Aanbevolen berichten

Zoals jullie weten heb ik vandaag Fluffy bij de opvang gebracht om hem te laten koppelen.

De mevrouw van de opvang gaf aan dat ze Fluffy wat te mager vond omdat ze zijn botten kon voelen. Ze vroeg me wat voor voer hij krijgt. Sinds een paar dagen is dat de care + voor volwassen konijnen.

Volgens haar moet ik hem nog zeker 2 maanden de junior variant geven en dat onbeperkt voeren. 

Hun voedingsadvies voor konijnen t/m 7 maanden is:

Overdag onbeperkt junior brokken, hooi en beperkt groenten.

S' avonds om 18 uur de brokken die over zijn weg halen en hooi bijvullen zodat ze s'nachts hooi en hun blindedarm keutels eten.

Wat denken jullie hiervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig om te oordelen als je het konijntje niet ziet, niet zelf de conditie kan controleren. 

 

Ik geef junior brokken nooit zo lang en ook niet onbeperkt (hoewel dit natuurlijk ook niet helemaal onbeperkt is).  Mijn ervaring is dat je de konijntjes die goed hooi eten en met de sterkste darmen krijgt als je ze juist niet onbeperkt voert in hun jeugd. En vooral ook de junior brokken, die wel meer eiwit bevatten, geven ook sneller wat minder fijne spijsvertering. Ik zet konijnen altijd met een week of 12 over op volwassen konijnenbrokken. Wel wat ruim naar het volwassen gewicht, maar altijd wel in balans met goed hooi eten  / blinde darmkeutels eten. En dan rustig groenvoer erbij opbouwen. 

Maar als ze het voor de conditie echt nodig heeft, dan zou het natuurlijk wel een optie zijn. Vandaar dus dat ik het lastig vind te oordelen zonder het konijn te zien. 

 

Hoeveel weegt Fluffy? Hoeveel brok geef je nu? hoeveel hooi eet ze? Geef je groenvoer bij en zo ja wat / hoe veel? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy woog de laatste keer 1.9 kilo.

Het is een dierenwinkel konijn en heb dus geen idee wat zijn normale gewicht zou moeten zijn. Het is geen groot konijn, maar wel groter dan een dwerg. Hij krijgt dagelijks 30 gram care +, onbeperkt hooi, en een mix van verschillende groenten en kruiden. Meestal 4 a 5 blaadjes witlof, stukje venkel, handje rucola, basilicum blaadjes, paar takjes peterselie, paar takjes dille. Soms krijgt hij een stukje wortel, banaan of een druif maar hier zit niet echt een regelmaat in.

Ik voel idd ook wel zijn botjes met aaien, maar heb geen vergelijkingsmateriaal en bovendien heeft de dierenarts er nog nooit wat van gezegd.

Hooi at hij niet zo goed vandaar wat minder brokken, nu gaat het hooi eten beter.. 

Benieuwd hoe het in de opvang gaat nu want daar gaan ze hem de komende dagen volgens hun schema voeren.

aangepast door mammafelina
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Fluffy en Pip nu 2 dagen onbeperkt junior voer van care + gevoerd, maar ik ben nog niet echt super enthousiast.

Er wordt naar mijn mening nu wel heel erg weinig hooi gegeten.

Daarnaast lijkt Pip het niet echt nodig te hebben, zij is met haar 2.1 kilo mooi op gewicht. Fluffy weegt 1.7 kilo en is dus inderdaad nog wat aan de lichte kant voor zijn 5 maanden.

Ik twijfel een beetje over wat ik morgen zal doen. Doorgaan met onbeperkt voeren en voor lief nemen dat er weinig hooi gegeten wordt, of toch gaan voeren naar volwassen gewicht. Dus 2x 40 gram per dag?

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat als je in de basis de normale brok geeft, maar Fluffy uit de hand elke dag een aantal junior brokjes toe stopt? Dat zij net wat extra heeft? Maar je niet bij pip overgewicht kweekt, en ze toch gewoon lekker hooi blijven eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .