Ga naar inhoud

E cuniculi ervaringen?


A.F. Bergmans

Aanbevolen berichten

Eergisteren moest ik met spoed naar de dierenarts omdat mijn konijn Lemmy(4,5 jaar oud dwergkonijn) zijn achterpoten niet meer kon gebruiken.. nu blijkt hij een parasiet te genaamd E. Cuniculi (kennen jullie vast allemaal)
Ik heb nu medicatie meegekregen en moet over 2 weken weer terug maar ze zegt dat de parasiet nooit meer weg gaat.. en dat we dan de rest van zn leven die medicatie moeten geven om die parasiet “slapend” te houden.
heeft iemand hier ervaring mee met zijn/haar konijn? Ik heb alles over voor hem maar wil wel zeker weten dat hij niet lijd/pijn heeft!
Kunnen ze nog een goed leven hebben als de medicatie wel aanslaat?

hij heeft nu wel weer iets wat kracht in zijn achterpoten maar niet zoals die was, we zitten op dag 3 dus ik heb nog hoop..

Hij eet en drinkt goed is alleen soms in blinde paniek als zn benen niet meewerken, maar hij wilt vandaag zijn hok niet uit dus ik weet het niet. Gaat hij vooruit of toch niet..

 

ohja ps: in moet novacam 0.3ml en panacur 1ml suspensie toedienen maar hij vind het echt verschrikkelijk dus iemand nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb ervaring met E.C.

Maar levenlang geven is niet nodig. Het is wel iets van de lange adem. Ik geloof dat het standaard 2 maand is.

Maar 0.3ML novacam en 1ML fenbendrops per dag? Hoeveel weegt hij/zij dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet nodig om levenslang medicatie te geven, dit kan zelfs flinke bijwerkingen hebben. Wel blijft de parasiet inderdaad sluimerend aanwezig en kan deze bij stress of verminderde weerstand weer de kop op steken. Mijn konijn van inmiddels acht heeft zo'n zes jaar geleden E. cuniculi gehad en eerder dit jaar weer. Beide keren is hij goed hersteld, dit is dus zeker mogelijk en ondanks dat het altijd weer terug kan komen hoeft dit niet erg te zijn. Helaas is herstel lang niet altijd haalbaar, ik vermoed dat ik zo'n 50% van de EC konijnen die ik gehad heb uiteindelijk in heb moeten laten slapen. Sommige konijnen houden restverschijnselen zoals een zwakkere achterhand of een iets scheef koppie. Er zijn ook mensen die er voor kiezen om een konijn met echte verlammingsverschijnselen of torticollis in leven te laten, deze konijnen hebben in principe geen pijn en de behandeling voorkomt vaak wel verslechtering. Ik heb hier zelf wat moeite mee en maak daarin dus andere keuzes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ja, ik heb ervaring met E.C.

Maar levenlang geven is niet nodig. Het is wel iets van de lange adem. Ik geloof dat het standaard 2 maand is.

Maar 0.3ML novacam en 1ML fenbendrops per dag? Hoeveel weegt hij/zij dan?

850 gram dus niet zoveel..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Dollie:

Het is niet nodig om levenslang medicatie te geven, dit kan zelfs flinke bijwerkingen hebben. Wel blijft de parasiet inderdaad sluimerend aanwezig en kan deze bij stress of verminderde weerstand weer de kop op steken. Mijn konijn van inmiddels acht heeft zo'n zes jaar geleden E. cuniculi gehad en eerder dit jaar weer. Beide keren is hij goed hersteld, dit is dus zeker mogelijk en ondanks dat het altijd weer terug kan komen hoeft dit niet erg te zijn. Helaas is herstel lang niet altijd haalbaar, ik vermoed dat ik zo'n 50% van de EC konijnen die ik gehad heb uiteindelijk in heb moeten laten slapen. Sommige konijnen houden restverschijnselen zoals een zwakkere achterhand of een iets scheef koppie. Er zijn ook mensen die er voor kiezen om een konijn met echte verlammingsverschijnselen of torticollis in leven te laten, deze konijnen hebben in principe geen pijn en de behandeling voorkomt vaak wel verslechtering. Ik heb hier zelf wat moeite mee en maak daarin dus andere keuzes. 

Snap ik, als hij echt half verlamd blijft denk ik ook niet dat hij er gelukkig van word.. nu is hij althans soms echt in blinde paniek omdat zijn achterpoot niet mee werkt en hij niet snel weg kan als hij dat wilt

maar hij heeft ook weer momenten dat hij wel dat pootje weer even kan gebruiken (wel met verminderde kracht) dus het is denk ik gewoon afwachten ben ik bang

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook, helaas, ervaring met EC, maar de rest van het konijn zijn of haar leven medicatie toedienen is niet nodig hoor! Venco leeft nog en heeft niet meer gehad. Ik had me voorgenomen in stresssituaties preventief Fenbendrops/Panacur te geven omdat dat wel eens wordt aangeraden, maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan en ook niet nodig gehad. Zij heeft het tot nu toe niet nogmaals gehad, hoewel ik zeer goed weet dat dat wel kan gebeuren. Pluis had het een stuk heftiger en bij hem had ik waarschijnlijk wel gekozen voor preventief geven in stresssituaties, maar die beslissing heb ik niet hoeven nemen, want hij heeft de EC helaas niet overleefd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een maand lang medicatie moeten geven aan een konijn dat een hekel had aan mensen, en dat ging niet makkelijk. Met 2 man, een wikkelde haar in een handdoek en de ander spoot de medicatie in haar bekje. Maar nu is ze minder schuw, en ze laat zich aaien. Dus ik zou me daar nog niet teveel zorgen om maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn zal je gedurende de behandeling waarschijnlijk een steeds erger monster gaan vinden, maar dat gaat gelukkig ook wel weer over als de behandeling klaar is. 

Ik heb wel ervaring met ec, maar wij hadden veel geluk. Mijn ram had zijn kop iets scheef staan, na 2 dagen behandelen stond zijn kop alweer recht en hij heeft het de rest van zijn leven niet meer gehad. Ik hoop dat je konijntje er snel weer bovenop komt! Het is wel handig om je goed in te lezen in alle ec verschijnselen. Het zijn vaak vage dingen. Denk aan een scheve kop, verkleuring van het oog, veel drinken, veel plassen, gewichtsverlies, 'dronken' bewegen, ik vergeet vast nog wat. Als je één van die symptomen ziet kun je direct gaan behandelen en erger voorkomen. Fenbendrops kun je gewoon online kopen. Het is, zeker als je konijn al bekend is met ec, erg aan te raden om dat altijd in huis te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zonde dat jullie konijn EC heeft. Het is echt een hele vervelende ziekte, zwaar voor konijn & voor baasjes. 

 

Ik heb zelf ook een ex-EC konijntje rondlopen, die er gelukkig weer zonder al te veel blijvende problemen bovenop is gekomen, en ook nog geen terugval heeft gehad in de ziekte. Hij heeft nu geen medicijnen meer, die heb ik wel in huis voor als het weer de kop op steekt, maar als de parasiet "slapend" is, bereiken de medicijnen het niet, dus heeft behandelen ook geen zin. 

 

Het is echt hartverscheurend om je konijn zo ziek te zien, en het duurt vaak even voor je verbetering gaat zien. Er zit wel verschil in het verloop, niet elk konijn heeft dezelfde klachten. De parasiet veroorzaakt allerlei ontstekingen in het lijf van je konijn,en per konijn verschilt het waar (evenwichtsorgaan, nieren, enz.) het verloop is dus ook verschillend per konijntje. Er staan heel wat EC verhalen hier op Bunnybunch, het kan helpen om te zoeken naar verhalen over konijntjes die ongeveer dezelfde klachten hadden als jouw konijn. 

Ik had voor mijn konijn een maand als termijn in gedachten, waarin ik alles wilde proberen, en als hij dan niet verbeterd zou zijn, zou ik hem laten inslapen. Nou had ik wel heel snel door dat er iets mis was met mijn konijn, en ben ik heel snel met de behandeling gestart. Hoe eerder je er bij bent en behandeling begint, hoe groter de kans dat ze er doorheen komen. Het begon met `zwalken` bij het lopen. Alsof hij te veel gedonken was. Die dag ben ik dus al begonnen met de behandeling. De volgende dagen werd het erger: niet meer kunnen lopen, omvallen, koppie scheef, urine laten lopen, niet meer zelfstandig kunnen eten enz. 
 

In mijn geval ging het konijntje de eerste week echt sterk achteruit, steeds meer klachten er bij, dus flink uitgepakt met behandeling van de klachten (naast fenbendrops ook dexamethason injecties en vitamine injecties gegeven, toen dat voorbij was met pijnstillers & ontstekingsremmers begonnen (dat mag niet samen met de injecties)). In week 2 leek het heel langzaam wat stabieler te worden, maar waren er ook nog echt momenten dat ik dacht dat het het einde zou zijn, zo slecht was hij nog.
In week drie ging het langzaam beter, heb ik z'n vriendin er weer bij gezet. Ging hij beter zelf eten, wat meer bewegen, wat levendiger. 
En in week 4 ging het pas echt goed beter en is hij weer naar buiten verhuisd.
Daarna herstelde hij steeds verder en inmiddels is het alweer een jaar geleden en heeft hij behalve dat hij zijn vacht slecht verzorgt (dat deed hij voor de EC ook al, maar is daarna wel echt erger geworden) geen klachten er aan overgehouden.
 

 

Hier vind je veel informatie over de ziekte

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

Veel konijnenbaasjes hebben goede resultaten behaald met het behandelplan van dierenkliniek Wilhelminapark voor deze ziekte, dat staat hier omschreven en kun je ook met je dierenarts doornemen:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Zij adviseren oa. de eerste 2 weken dubbele dosering fenbendazol. En  daarbij ook de verdere problemen die er zijn, de ontstekingen dus, ook echt behandelen. Zelf heb ik hun behandelplan in overleg met mijn eigen dierenarts ook gevolgd. Met succes dus in ons geval.  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas hebben wij hier ook een konijn met EC. Wij hebben hem 2 maand fenbendrops gegeven en zijn nu net 3 dagen geleden gestopt. Nou kreeg hij ook allemaal problemen tijdens zijn EC behandeling ( er is nog een kies getrokken, oog ontstoken geweest en een verkrampt achterpoot ) maar hij is er nog en nog zo actief als ik weet niet wat. 

Het is een ontzettend nare ziekte niet alleen voor het konijn maar ook om te zien als baasje. Ik hoop het allerbeste voor jouw konijn! 

 

Wij hebben in die 2 maand tijd fenbendrops, metacam en dwangvoer gegeven. Het arme beestje kwam niet meer van ons af, hij zag de bui al weer hangen als wij er aan kwamen voor zijn medicijntjes 🤒 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

Wat zonde dat jullie konijn EC heeft. Het is echt een hele vervelende ziekte, zwaar voor konijn & voor baasjes. 

 

Ik heb zelf ook een ex-EC konijntje rondlopen, die er gelukkig weer zonder al te veel blijvende problemen bovenop is gekomen, en ook nog geen terugval heeft gehad in de ziekte. Hij heeft nu geen medicijnen meer, die heb ik wel in huis voor als het weer de kop op steekt, maar als de parasiet "slapend" is, bereiken de medicijnen het niet, dus heeft behandelen ook geen zin. 

 

Het is echt hartverscheurend om je konijn zo ziek te zien, en het duurt vaak even voor je verbetering gaat zien. Er zit wel verschil in het verloop, niet elk konijn heeft dezelfde klachten. De parasiet veroorzaakt allerlei ontstekingen in het lijf van je konijn,en per konijn verschilt het waar (evenwichtsorgaan, nieren, enz.) het verloop is dus ook verschillend per konijntje. Er staan heel wat EC verhalen hier op Bunnybunch, het kan helpen om te zoeken naar verhalen over konijntjes die ongeveer dezelfde klachten hadden als jouw konijn. 

Ik had voor mijn konijn een maand als termijn in gedachten, waarin ik alles wilde proberen, en als hij dan niet verbeterd zou zijn, zou ik hem laten inslapen. Nou had ik wel heel snel door dat er iets mis was met mijn konijn, en ben ik heel snel met de behandeling gestart. Hoe eerder je er bij bent en behandeling begint, hoe groter de kans dat ze er doorheen komen. Het begon met `zwalken` bij het lopen. Alsof hij te veel gedonken was. Die dag ben ik dus al begonnen met de behandeling. De volgende dagen werd het erger: niet meer kunnen lopen, omvallen, koppie scheef, urine laten lopen, niet meer zelfstandig kunnen eten enz. 
 

In mijn geval ging het konijntje de eerste week echt sterk achteruit, steeds meer klachten er bij, dus flink uitgepakt met behandeling van de klachten (naast fenbendrops ook dexamethason injecties en vitamine injecties gegeven, toen dat voorbij was met pijnstillers & ontstekingsremmers begonnen (dat mag niet samen met de injecties)). In week 2 leek het heel langzaam wat stabieler te worden, maar waren er ook nog echt momenten dat ik dacht dat het het einde zou zijn, zo slecht was hij nog.
In week drie ging het langzaam beter, heb ik z'n vriendin er weer bij gezet. Ging hij beter zelf eten, wat meer bewegen, wat levendiger. 
En in week 4 ging het pas echt goed beter en is hij weer naar buiten verhuisd.
Daarna herstelde hij steeds verder en inmiddels is het alweer een jaar geleden en heeft hij behalve dat hij zijn vacht slecht verzorgt (dat deed hij voor de EC ook al, maar is daarna wel echt erger geworden) geen klachten er aan overgehouden.
 

 

Hier vind je veel informatie over de ziekte

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

Veel konijnenbaasjes hebben goede resultaten behaald met het behandelplan van dierenkliniek Wilhelminapark voor deze ziekte, dat staat hier omschreven en kun je ook met je dierenarts doornemen:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Zij adviseren oa. de eerste 2 weken dubbele dosering fenbendazol. En  daarbij ook de verdere problemen die er zijn, de ontstekingen dus, ook echt behandelen. Zelf heb ik hun behandelplan in overleg met mijn eigen dierenarts ook gevolgd. Met succes dus in ons geval.  

 

 

Bedankt voor je reactie! 
ik kan alleen maar hopen dat ik er optijd bij ben geweest en dat hij ook goed door de behandeling komt! toen ik net thuis kwam zat hij in de hoek van zn hok met zn rechter achterpoot gestrekt, heb hem toen uit zn hok gehaald en goed neergezet en heeft hij weer een klein stuk “normaal” gelopen.. dus we houden de moed erin!

hij is nog steeds erg levendig en eet & drinkt goed maar medicatie blijft lastig haha

 

ik ga er zeker even op inlezen!

ben wel blij dat de klachten (nog?) niet erger zijn geworden en hoop echt dat hij goed reageert op die medicatie!

 

hij zit nu in ieder geval lekker te chillen

D869DFCA-B8F3-4343-A931-67B6ABD6D252.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Konijntje_Johan:

Helaas hebben wij hier ook een konijn met EC. Wij hebben hem 2 maand fenbendrops gegeven en zijn nu net 3 dagen geleden gestopt. Nou kreeg hij ook allemaal problemen tijdens zijn EC behandeling ( er is nog een kies getrokken, oog ontstoken geweest en een verkrampt achterpoot ) maar hij is er nog en nog zo actief als ik weet niet wat. 

Het is een ontzettend nare ziekte niet alleen voor het konijn maar ook om te zien als baasje. Ik hoop het allerbeste voor jouw konijn! 

 

Wij hebben in die 2 maand tijd fenbendrops, metacam en dwangvoer gegeven. Het arme beestje kwam niet meer van ons af, hij zag de bui al weer hangen als wij er aan kwamen voor zijn medicijntjes

 

dankjewel! Wat fijn dat hij het heeft overleefd en nog lekker levendig is!

heeft hij nog klachten overgehouden na E.C.? Zoals scheef koppienof verlamming van een poot?

Ik hoop ook echt dat mijne er bovenop komt en weer de oude word 😄

aangepast door A.F. Bergmans
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei A.F. Bergmans:

 

dankjewel! Wat fijn dat hij het heeft overleefd en nog lekker levendig is!

heeft hij nog klachten overgehouden na E.C.? Zoals scheef koppienof verlamming van een poot?

Ik hoop ook echt dat mijne er bovenop komt en weer de oude word 😄

Zijn koppie is weer helemaal recht en zijn oortjes zijn ook weer mooi recht ( er hing er een slap en hij had er geen controle meer over ) helaas heeft hij nu nog een verkrampt achter pootje en de dierenarts denkt dat dat misschien komt doordat hij ergens achter is blijven haken. Maar ze kon EC niet helemaal uitsluiten. Verder eet hij weer goed en keutelt hij ook weer als een tierelier haha.

 

Mijn konijntje was 1,2 kg en woog op zijn slechtste moment nog maar 1 kg ( dwergkonijn 4,5/5 jaar ) nu groeit hij weer langzamerhand .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een konijn met E. Cuniculi. Zijn hoofd begon steeds meer te kantelen tot het punt dat hij om begon te vallen. Na nog geen drie seconden spartelen kwam hij dan aweer overeind. Ik heb hem drie maanden lang, in overleg met de dierenarts, fenbendrops gegeven. Dit mocht niet baten. Ondanks dat hij at, dronk, keutelde en speelde, gaf dat de dierenarts aan dat hij alleen maar achteruit kon gaan als we helemaal zouden stoppen met het toedienen van, de situatie niet verbeterende, medicatie. Omdat ik hem de pijn wilde besparen, heb ik hem in laten slapen op twee jarige leeftijd. Ik mis hem nog elke dag, maar houden van is ook los laten. Ik wil een dier niet onnodig laten lijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-7-2020 at 16:51 zei Konijntje_Johan:

Zijn koppie is weer helemaal recht en zijn oortjes zijn ook weer mooi recht ( er hing er een slap en hij had er geen controle meer over ) helaas heeft hij nu nog een verkrampt achter pootje en de dierenarts denkt dat dat misschien komt doordat hij ergens achter is blijven haken. Maar ze kon EC niet helemaal uitsluiten. Verder eet hij weer goed en keutelt hij ook weer als een tierelier haha.

 

Mijn konijntje was 1,2 kg en woog op zijn slechtste moment nog maar 1 kg ( dwergkonijn 4,5/5 jaar ) nu groeit hij weer langzamerhand .

 

Wat fijn om te lezen dat het weer goed gaat met je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .