Ga naar inhoud

Mag een konijn ijsbergsla?


Konijnen123

Aanbevolen berichten

Hi ik heb een vraag. Ik geef al jaren aan mijn konijnen ijsbergsla. Maar vandaag van iemand op Facebook gehoord dat konijnen geen ijsbergsla mogen. Ik weet niet of dit waar is want ik geef elke dag wel best veel ijsbergsla aan mijn konijnen dus wou het even vragen? 

Ik geef elke dag wel een kommetje vol namelijk... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en nee. IJsbergsla is niet direct giftig ofzo, ze mogen het eten. Maar...

 

Elke dag een kommetje is niet goed. Heel erg met mate mag het, in een mix met veilige groenten samen. Ik zou het niet dagelijks aanraden. Het probleem met ijsbergsla is dat er een beetje een melkachtig stofje in zit dat konijnen niet zo goed kunnen verteren. Van alle sla soorten die er zijn, die konijnen mogen eten, is het de minst "makkelijke" groenvoer keuze die je kan maken.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

Ja en nee. IJsbergsla is niet direct giftig ofzo, ze mogen het eten. Maar...

 

Elke dag een kommetje is niet goed. Heel erg met mate mag het, in een mix met veilige groenten samen. Ik zou het niet dagelijks aanraden. Het probleem met ijsbergsla is dat er een beetje een melkachtig stofje in zit dat konijnen niet zo goed kunnen verteren. Van alle sla soorten die er zijn, die konijnen mogen eten, is het de minst "makkelijke" groenvoer keuze die je kan maken.  

Ok ik snap het. Ik ga het niet meer elke dag geven alleen een handje om de dag denk ik 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn andere groente die je kunt geven als variatie, zoals witlof, andijvie en wortelloof. Laat ze wel eerst wennen aan deze nieuwe groente, geef eerst een klein stukje en hou goed de ontlasting in de gaten. Blijven de keutels normaal, dan kun je een wat groter stukje geven, en zo langzaam opbouwen. Begin met 1 nieuwe soort groente tegelijk, zodat je weet wat de boosdoener is als ze er diarree van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

In dit artikel staat ook veel uitleg over groente voeren, het is inderdaad beter om niet één soort te geven, maar een mix van meerdere soorten, en dat het liefst ook nog af te wisselen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

Ik geef ook niet alleen een soort. Ze krijgen ongeveer 3 verschillende soorten groente per dag. Alleen ik vind ijsbergsla heel lekker dus dat heb ik altijd wel in huis 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 11-7-2020 at 13:40 zei BunnieHop:

Ik ben zelf ook niet bepaald zuinig met het geven van verschillende soorten.

Hier krijgt meneer 3/4 verschillende soorten groenvoer en dan nog 2/3 verschillende kruiden.

 

Allemaal netjes opgebouwd tot de proporties dat hij nu krijgt.

Wat geven jullie voor kruiden? Ik wil dat ook kopen maar ik weet niet welke precies veilig is 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .