mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 De zh10 is uitverkocht bij dierenverblijf.com. Mijn budget ligt eigenlijk wel max op 200 euro. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Christaaa Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Of anders met gaaspanelen een ren maken en gewoon een goedkoop schuilhokje erin. Dan heb je veel meer ren voor vaak minder geld. de meeste hokken die je hebt geplaatst zijn ook van slecht hout gemaakt. Dat rot zo weg of iszo weggeknaagd. Hier gaan die hokjes net 1-2 jaar mee. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Christaaa Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Als he uitgaat van 2 vierkantr meter zou he nig voor een trixie kunnen kiezen met een hok er aan vast. Is wel aan de krappe kant, dus wel even overleggen met de opvang of het kan. Een heel druk konijn kan daar misschien zijn energie niet in kwijt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Voor een budget van 200 euro zou ik aanraden zelf te gaan knutselen. Inderdaad zelf panelen maken met volieregaas er in, en die dan aan elkaar monteren voor een ren (ik denk dat je op een lage ren uit komt, maar als je zorgt dat het dak kan scharnieren is dat geen probleem), en een simpel schuilhokje er in. Had je dit topic al ontdekt, met voorbeelden van hoe de konijntjes er bij andere forumleden bij zitten? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Iets zelf in elkaar zetten gaat me waarschijnlijk in de relatief korte tijd die ik heb niet lukken. Ik heb op dierenverblijf.com een grote ren van 2,7 m2 (2,33x1,16) gevonden die nog relatief betaalbaar is. Ik denk dat dit beter is dan een hok. De achterkant kunnen we eventueel dicht maken met plexiglas. Als dit in eerste instantie groot genoeg zou zijn kan ik er later altijd nog een extra schuilhok aan vast koppelen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IreneM Geplaatst: 9 juli 2020 Delen Geplaatst: 9 juli 2020 Het is niet groot genoeg, zoals gezegd moet een koppel minstens 4m2 hebben. Als je dat niet kan realiseren kan je ze beter binnen laten als ze daar wel genoeg ruimte hebben. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Newby1981 Geplaatst: 9 juli 2020 Delen Geplaatst: 9 juli 2020 Ik denk dat geen een kant-en klare ren groot genoeg is? Als je genoeg ruimte wilt bieden zou je toch zelf iets moeten maken zodat je in principe alleen gaas en hout moet kopen en 1 of 2 schuilhokjes voor in de ren. (een hok is echt niet nodig. Die fout heb ik ook gemaakt maar heb er nog spijt van) Heb je iemand in je vrienden of familiekring die dit zou kunnen doen en willen? Tegen een kleine vergoeding eventueel? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 9 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 9 juli 2020 Volgens de opvang is een ruimte van 2m2 groot genoeg voor 2 middelmatige konijnen. De laatste ren is bijna 3m2 met nog een hok eraan vast. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Huiself Geplaatst: 9 juli 2020 Delen Geplaatst: 9 juli 2020 (aangepast) Misschien is een Trixie metalen buitenren (216x116) met dak een oplossing? Deze is 59,95 euro. Daarbij nog een nachthok KT20 van 51,95 euro en je bent klaar voor bijna 100 euro. Ik heb op die manier pleegkonijnen gehouden: het is wel wat vervelend met schoon maken vond ik (maar daar is deze ren vast niet alleen in), maar verder een nette ruimte. Zeker als je er zelf nog een plaat op legt zodat de ren gedeeltelijk water- en zondicht is. 9 juli 2020 aangepast door Huiself Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Huiself Geplaatst: 9 juli 2020 Delen Geplaatst: 9 juli 2020 8 uur geleden zei IreneM: Het is niet groot genoeg, zoals gezegd moet een koppel minstens 4m2 hebben. Als je dat niet kan realiseren kan je ze beter binnen laten als ze daar wel genoeg ruimte hebben. 4 m2 is zeker prachtig, maar ik moet ook bekennen dat ik dit zelf ook niet red met twee koppels konijnen. Ooit... als ik later een boerderijtje heb met land dan komt er bij mij ook een konijnenparadijs. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 9 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 9 juli 2020 1 uur geleden zei Huiself: 4 m2 is zeker prachtig, maar ik moet ook bekennen dat ik dit zelf ook niet red met twee koppels konijnen. Ooit... als ik later een boerderijtje heb met land dan komt er bij mij ook een konijnenparadijs. Pffff!! Gelukkig. Ik voelde me al een heel slecht baasje voor mijn schatje. Ik doe wat ik kan en ik sluit ze zeker niet buiten op in een inminie hok. De reden dat Fluffy naar buiten gaat is juist om te voorkomen dat hij in een veel te kleine kooi moet zitten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 9 juli 2020 Delen Geplaatst: 9 juli 2020 Mijn koppel kleintjes heeft ook een ren van 3.5 ofzo, daarbij zijn ze savonds dan wel altijd een paar uurtjes los en hebben ze de hele kamer. Groter is natuurlijk altijd beter. Ik heb een 2m2 ren voor als ze in de tuin mogen, dat ligt al vol met 1 schuilhuisje en een tunnel. Dat vind ik wel echt klein voor permanente huisvesting. Rennen kunnen ze daar niet in, maar laten we eerlijk wezen, dat gaat ook niet in een ren van 4m2. De mijne rennen alleen als ze de hele kamer (zo'n 20m2) hebben en zelfs dat is klein voor de sprintjes van Gijs. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 9 juli 2020 Delen Geplaatst: 9 juli 2020 2 uur geleden zei Huiself: Misschien is een Trixie metalen buitenren (216x116) met dak een oplossing? Deze is 59,95 euro. Ik ging even googlen, want ik was benieuwd hoe die ren eruit ziet, maar volgens mij is de 216x116 cm 99 euro. De kleinere variant van 114x116 cm is 59, 95 euro. 😉 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Christaaa Geplaatst: 9 juli 2020 Delen Geplaatst: 9 juli 2020 1 uur geleden zei mammafelina: Pffff!! Gelukkig. Ik voelde me al een heel slecht baasje voor mijn schatje. Ik doe wat ik kan en ik sluit ze zeker niet buiten op in een inminie hok. De reden dat Fluffy naar buiten gaat is juist om te voorkomen dat hij in een veel te kleine kooi moet zitten. Ik vind je zo geen slecht baasje, maar het is gewoon echt het minimum. Zoals gezegd: niet elk konijn maak je blij met dit formaat ren, maar daarom is het juist fijn met de opvang te overleggen welke dame geschikt is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 9 juli 2020 Delen Geplaatst: 9 juli 2020 1 uur geleden zei Eefje: Mijn koppel kleintjes heeft ook een ren van 3.5 ofzo, daarbij zijn ze savonds dan wel altijd een paar uurtjes los en hebben ze de hele kamer. Groter is natuurlijk altijd beter. Ik heb een 2m2 ren voor als ze in de tuin mogen, dat ligt al vol met 1 schuilhuisje en een tunnel. Dat vind ik wel echt klein voor permanente huisvesting. Rennen kunnen ze daar niet in, maar laten we eerlijk wezen, dat gaat ook niet in een ren van 4m2. De mijne rennen alleen als ze de hele kamer (zo'n 20m2) hebben en zelfs dat is klein voor de sprintjes van Gijs. Hier rennen ze volop in een verblijf van 5m2. Dwerg en klein konijn. Ze hebben plaats om binkies te maken. Als ze loslopen rennen ze natuurlijk wat fijner maar ook in de ren kunnen ze er wat van. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Renske34 Geplaatst: 10 juli 2020 Delen Geplaatst: 10 juli 2020 @mammafelina het knaaghof is inderdaad heel fijn maar wel streng in de eisen. Ook hanteren zij nu een wachtlijst van langer dan een maand om een konijn te koppelen. Ik had ze van de week aan de telefoon en ze hadden toen even geen plaatsbare konijnen, of in ieder geval niet buiten de nu al gereserveerde konijnen om.... Mocht je interesse hebben zou ik in ieder geval jezelf op de wachtlijst zetten maar volgens mij vragen ze dan gelijk wel een foto van het verblijf. Animalhome in Zoetermeer is ook wel fijn, daar breng ik mijn konijnen weleens tijdens de zomervakantie. En anders heb ik goede ervaring met Konijnenopvang Hillegom, dat is misschien ook wel aan te rijden voor je. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Renske34 Geplaatst: 10 juli 2020 Delen Geplaatst: 10 juli 2020 14 uur geleden zei Pablo&Lola: Ik ging even googlen, want ik was benieuwd hoe die ren eruit ziet, maar volgens mij is de 216x116 cm 99 euro. De kleinere variant van 114x116 cm is 59, 95 euro. 😉 Ik zou dan qua budget inderdaad liever voor zoiets gaan. Dan bevestig je aan de buitenkant een klein nachthokje en je plaatst meerdere schuilmogelijkheden in de ren. Denk dan aan plastic buizen (even de naam kwijt) of kartonnen doos bij mooi weer. Zoiets als op deze foto. Je ziet het deurtje aan de korte kant, daar kan je dan een hokje tegenaan zetten. En dan iets van platen op het dak van de ren tegen de regen? In het topic wat Evee net liet zien staan volgens mij wel voorbeelden daarvan. Een hok kan je wellicht ergens op marktplaats wel op de kop tikken. Veel opvangen verkopen ook tweedehands hokken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 10 juli 2020 Delen Geplaatst: 10 juli 2020 Ik haal zelf de 4 m2 ook niet. Ik ga volgend jaar wel een grotere ren bouwen die hoger en overdekt is, maar ik weet niet of die groter dan 3 m2 zal worden. Toen ik begon met konijnen 10 jaar geleden, had niemand het over minimaal 4 m2. Minimaal 2 m2 voor een koppel en groter is beter, was toen het advies. Nu klinkt het soms alsof 4 m2 al te weinig is. Terwijk ik mijn konijnen met hun 2,5 m2 ren echt genoeg zie rennen en binkies zie maken. Ik snap dat richtlijnen kunnen veranderen, maar als je je geld stopt in het bouwen van een goed verblijf, dan wil je wel dat het lang meegaat. Ik heb nu de ren op de foto van @Renske34 en ik heb het grote deurtje aan de lange kant eruit gehaald en het hok daarnaast gezet, dan hebben ze iets meer ruimte om erin en eruit te springen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 10 juli 2020 Delen Geplaatst: 10 juli 2020 Tot een tijd geleden was het advies inderdaad minimaal 2 vierkante meter voor een koppel permanente leefruimte. Echter: dat is te klein om een sprintje in te maken, een binky in te maken. Meestal zelfs te klein om elkaar te ontlopen. Het was dus echt het minimum van het minimum. Probleem was dat mensen zo een advies niet als MINIMUM zien, maar als wat het advies is, en dus ook echt maar 2 vierkante meter voor een koppel kiezen, vaak net krap aan. En dat is echt klein. Het advies wat toen al overal op de website, om liever voor het dubbele te kiezen, dus voor 4 vierkante meter. Dat werd alleen maar weinig gedaan, helaas. Terwijl dat echt een veel beter minimum advies is. Maar ik merk dat mensen de stap van "standaard dierenwinkelhokje", wat iedereen helaas als "normaal" in gedachten heeft, als ze aan konijnen beginnen denken, naar 2 vierkante meter per konijn, erg groot vinden, en er niet zo voor open staan. Ze vonden de 2 vierkante meter voor een koppel al groot, terwijl dat eigenlijk dus het MINIMUM was, en het advies 4 vierkante meter was. Heel erg lastig. Vandaar dus ook dat ik vorig jaar alle adviezen weer wat met de tijd mee heb laten gaan op bunnybunch, niet meer een minimummaat en een advies maat, maar van de adviesmaat het minimum gemaakt: Minimaal 2 vierkante meter per konijn. 4 vierkante meter voor een koppel. Als je daar aan zit heb je eigenlijk nog geen echt grote ruimte voor wat konijnen eigenlijk nodig hebben, dus wat @happy211 zegt klopt zeker, het is het MINIMALE, groter is dus zeker beter! Maar het voldoet beter aan het minimum wat konijnen nodig hebben om goed te functioneren als koppel, dan maar 2 vierkante meter leefruimte. Groter is altijd beter. Echt waar. Grotere ruimte zorgt voor fittere konijnen omdat ze meer bewegen en dat is ook goed voor de conditie, weerstand en spijsvertering. Grotere ruimte zorgt voor minder frustratiegedrag zoals slopen, maar ook minder momenten dat ze frustratie afreageren op de partner, grotere ruimte zorgt dus ook voor betere relaties onderling bij de konijnen. Meer ruimte heeft zo ontzettend veel voordelen. Ik wil je niet aanvallen omdat je 2.7 vierkante meter leefruimte zou kiezen, maar je wel echt serieus aan het denken zetten. Persoonlijk zou ik mijn koppels niet op zo een klein terrein huisvesten, tenzij het is ivm een neutrale ruimte om te koppelen. Als permanente verblijf heb ik 8 vierkante meter per koppel, 16 vierkante meter tuin opgegeven voor de konijnen in totaal. Ik snap wel dat dat voor veel mensen iets te veel is, zo groot zijn de meeste tuinen maar net 😉 Maar ik zou toch proberen voor de 4 vierkante meter te gaan, of daar toch nog iets dichter in de buurt te komen dan nu. Je konijnen zullen je echt ontzettend dankbaar zijn! 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Huiself Geplaatst: 13 juli 2020 Delen Geplaatst: 13 juli 2020 Op 9-7-2020 at 18:36 zei Pablo&Lola: Ik ging even googlen, want ik was benieuwd hoe die ren eruit ziet, maar volgens mij is de 216x116 cm 99 euro. De kleinere variant van 114x116 cm is 59, 95 euro. 😉 Ahh dank je! Ik heb scheel gekeken in de snelheid (en het laagste bedrag trok me blijkbaar meer aan ;-)) 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten