mammafelina Geplaatst: 7 juli 2020 Delen Geplaatst: 7 juli 2020 Zoals jullie weten hebben wij nu sinds april Fluffy een ex ram in huis. Natuurlijk heb ik de klassieke fout gemaakt en een veel te klein hok voor hem gekocht. Om de beperkte ruimte zoveel mogelijk te compenseren loopt Fluffy vanaf het begin al los door de woonkamer en zit hij alleen s'nachts in zijn Hok, niet ideaal. Fluffy heeft (nog) geen maatje omdat ik twee loslopende konijnen door mijn woonkamer niet zo zie zitten. Fluffy is gelukkig geen echte sloper, maar knaagt desondanks toch weleens aan dingen waarvan ik het liever niet heb. Fluffy was altijd heel zindelijk, maar sinds de castratie heeft hij al een paar keer op mijn witte vloerkleed geplast, gelukkig heeft mijn man het nog niet gezien want dan is het huis echt te klein.... Nu sta ik dus op het punt om Fluffy naar buiten te verplaatsen. Ik wil hem dan echter wel eerst koppelen aan een lief vriendinnetje omdat ik bang ben dat hij anders eenzaam wordt. Ik vindt het wel heel moeilijk om hem naar buiten te doen, hij is zo lekker aanhankelijk naar ons. Komt bij ons op de bank knuffelen en komt regelmatig om een aaitje vragen, dat kan dan straks allemaal niet meer. Hoe ervaren jullie het om je konijn buiten te houden? Krijgen ze genoeg aandacht? Ook in de winter? Wat zijn voor en nadelen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BunnieHop Geplaatst: 7 juli 2020 Delen Geplaatst: 7 juli 2020 Buiten krijgen ze het natuurlijk zonlicht, wat ik wel een groot pluspunt vind. Voor ons is het ook prettig om konijnen buiten te houden. Wij hebben binnen simpelweg niet genoeg plek die ik ze kan aanbieden (want groot terrarium en aquarium, en onze zoon moet ook plek hebben om te kunnen spelen). Ondanks alles heb ik nu Knoetje wel binnen zitten, maar daarbij kan ik het niet over mijn hart krijgen om hem in z'n uppie buiten te zetten. Dus meneertje gaat pas naar buiten op het moment dat hij een vriendinnetje heeft (en gecastreerd uiteraard). Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 7 juli 2020 Delen Geplaatst: 7 juli 2020 (aangepast) Ik heb mijn buitenkonijnen de afgelopen drie nachten binnen gehad en ik vond het verschrikkelijk. Zoveel zooi, overal hooi! Maar ja, ik moest ook even improviseren qua ruimte, want ziek konijn, maar ik vind het heerlijk om de konijnen buiten te hebben (heb trouwens al twee katten binnen). Mijn konijnen hebben een overdekte ren, dus ik kan met regen en in de winter ook gewoon even bij ze zitten. De ren is hoog genoeg om in te staan, dat vind ik ideaal. Zolang ze een maatje hebben, hebben ze op zich aan elkaar genoeg en hoef je je niet schuldig te voelen als je ze eens wat minder aandacht geeft. Ik veeg de ren elke dag, maar ik erger me buiten vele malen minder aan verdwaalde hooitjes of keutels dan binnen. Het enige nadeel aan buiten vind ik de warmte in de zomer. Helaas hebben wij ook een warm huis, dus dat zou voor de konijnen niet zoveel uitmaken. Edit: Ik hoor vaker dan binnenkonijnen aanhankelijker zijn dan buiten konijnen. Dat is misschien wel zo, maar wil niet zeggen dat buitenkonijnen niet aanhankelijk zijn. Lola is het meest aanhankelijke konijn dat ik ooit heb gehad. 😉 7 juli 2020 aangepast door Pablo&Lola Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 7 juli 2020 Delen Geplaatst: 7 juli 2020 Ik sluit me aan bij @Pablo&Lola, mijn belangrijkste reden dat de konijnen buiten zitten is de enorme zooi die ze geven qua hooi en keutels in het beste geval. In het ergste geval heb je enorme slopers en moet je alles flink afbakenen anders blijft er niets heel. Zolang ze een maatje hebben, hoef je je geen zorgen te maken of je ze te weinig aandacht geeft. Ik check mijn konijnen twee keer per dag als ik ze eten geef, of ze goed in hun vel zitten en er geen gekke dingen zijn, en verder laat ik ze lekker hun ding doen. Ik kan zo enorm genieten van naar ze te kijken hoe ze bezig zijn. Ze hebben mijn aandacht verder helemaal niet nodig, behalve in de dagelijkste zorg om te zorgen dat ze 'happy and healthy' zijn en blijven. Is het misschien een idee om fluffy om koppelvakantie te brengen bij een opvang, en in de tussentijd zelf een buitenverblijf klaar te maken? Als ze dan samen terug komen, dan kunnen ze meteen naar buiten en hoef je ook niet bang te zijn dat fluffy zijn territorium gaat verdedigen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Ik vind het toch wel fijn om te horen dat ik me niet schuldig hoef te voelen als Fluffy samen met een lieve vriendin naar buiten verhuisd. Binnen wordt de situatie zachtjes aan onhoudbaar en heb ik geen ruimte voor een goed verblijf. @happy211 ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden bij verschillende opvangen. Iemand toevallig nog goede ervaringen met opvangen in de buurt van Zoetermeer? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 40 minuten geleden zei mammafelina: Ik vind het toch wel fijn om te horen dat ik me niet schuldig hoef te voelen als Fluffy samen met een lieve vriendin naar buiten verhuisd. Binnen wordt de situatie zachtjes aan onhoudbaar en heb ik geen ruimte voor een goed verblijf. @happy211 ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden bij verschillende opvangen. Iemand toevallig nog goede ervaringen met opvangen in de buurt van Zoetermeer? Knaaghof in Rijswijk! Zij zijn wel wat "streng" qua eisen die ze stellen. Je moet bv een foto van je verblijf sturen, zodat zij kunnen checken of ze het geschikt genoeg vinden. Ik vind dat overigens juist goed dat ze dat doen, maar het kan even een drempel zijn. Volgens mij hebben ze daar wel met name konijnen binnen zitten, dus je zal een beetje tempo moeten maken als je ze buiten gaat huisvesten (je kan een binnenkonijn niet het hele jaar door naar buiten doen ivm wintervacht). Andere optie is Knaagspoor in Ridderkerk, maar dat is wel even een stukje rijden vanaf Zoetermeer. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Ik heb echt al jaren geleden de keuze gemaakt om de konijnen naar buiten te verhuizen, na een uitgeholde hoekbank aan te treffen na een dag werken. Ik heb er geen spijt van, omdat ik zie dat ze buiten toch meer konijn kunnen zijn dan binnen. Veel meer mogelijkheden om natuurlijk gedrag te laten zien, zelfs al liepen ze in huis ook gewoon los met alle ruimte. Ze wonen in volières, veilig van roofdieren, waar ik echt goed de ruimte heb om lekker bij ze te gaan zitten en van ze te genieten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Ik heb juist buiten weinig ruimte voor ze, we hebben een kleine tuin maar een ruim huis voor ons tweeën, daarom zitten ze binnen. Maar niet in de woonkamer hoor! We hebben een tweede woonkamer boven, daar zitten ze in een ren en mogen ze los als we er bij zijn. Ik merk dat ze veel tammer zijn nu wij vaker boven zijn. Maar toen we dat niet deden hadden ze het ook prima met elkaar in de ren. Konijntjes met een maatje zijn nooit eenzaam, zelfs al kom je alleen even voeren. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Christaaa Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Ik denk dat je niet de voor- en nadelen voor jezelf moet opnoemen, maar die voor het konijn. Je schrijft dat hij nu 's nachts in zijn hok moet. Dat betekent meestal dat hij ook in zijn hok moet als jij werkt, boodschappen doet of anderszins niet thuis bent. Dat is gewoon te weinig ruimte voor een konijn en een konijn er bij is dan helemaal geen optie. (terwijl het wel een basisbehoefte is). Ik denk dat je dus moet kijken of je het konijn binnen kan bieden wat het nodig heeft en het antwoord lijkt o.b.v. jouw informatie: nee. Ik zou nu niet gaan kijken naar een opvang/voedster, maar eerst de woonruimte op orde maken. Koop een goed buitenhok, maak een mooie permanente ren van een paar vierkante meter. En pas als je een woonruimte hebt die voldoende is voor een koppel, ga je koppelen. Ik zou dat nog wel in de zomer realiseren, zodat ze op tijd buiten zitten om een wintervacht aan te maken. Bovendien heb je dan een neutrale ren om in te koppelen, wat altijd het makkelijkste is. Voordelen genoeg voor je konijn: voldoende ruimte en een soortgenootje als gezelschap. Daar is hij echt veel blijer mee! Succes! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Max & Bo Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Heel vroeger hebben wij konijnen binnen gehad.....nooit meer! Overal zooi, alles moest afgebakend worden anders werd eraan geknaagd. Wij hebben sinds kort weer twee konijnen en die zitten lekker buiten. Ze lopen los in de tuin als we thuis zijn en daar kunnen ze eigenlijk niks stukmaken. Mijn mening is dat twee (of meerdere) konijnen buiten absoluut niet zielig zijn. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Max & Bo Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Mits ze genoeg ruimte hebben moest er nog bij 😉 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Ik heb mijn 6 konijnen wel binnen omdat ik (helaas) geen tuin heb. Heb mijn groep van 4 wel in de woonkamer en mijn koppeltje in een apart gedeelte. Ja, het is een zooitje qua keutels. Maar rotzooi van hooi heb ik niet. Ik heb de wctjes in van die grote hol-dingen van de ikea. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 @Christaaa Ja, sowieso is de volgorde eerst een goed verblijf te kopen en dan natuurlijk pas te koppelen. Ik ben nu aan het kijken voor een zo'n ruim mogelijk hok waar ik een eveneens ruime ren aan kan koppelen. Ik ben zelf niet zo handig, dus moet echt iets kant en klaar kopen. Ik heb in het topic over buitenverblijven wel een paar goede ideeën gezien. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 6 uur geleden zei Jamesthebunnybutler: Knaaghof in Rijswijk! Zij zijn wel wat "streng" qua eisen die ze stellen. Je moet bv een foto van je verblijf sturen, zodat zij kunnen checken of ze het geschikt genoeg vinden. Ik vind dat overigens juist goed dat ze dat doen, maar het kan even een drempel zijn. Volgens mij hebben ze daar wel met name konijnen binnen zitten, dus je zal een beetje tempo moeten maken als je ze buiten gaat huisvesten (je kan een binnenkonijn niet het hele jaar door naar buiten doen ivm wintervacht). Andere optie is Knaagspoor in Ridderkerk, maar dat is wel even een stukje rijden vanaf Zoetermeer. Ik ga bij beide informeren zodra ik het buitenverblijf op orde op. Van @Evee begreep ik dat ze voor september buiten moeten zitten. Ik ga niet op vakantie dit jaar, dus dat moet lukken. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Mijn konijnen wonen in mijn woonkamer in een ren van 5m2. Hooi is wel een dingetje vooral omdat mij teddydwerg ondanks dat hij kort geknipt is veel hooi verplaatst. Ik veeg regelmatig de boel even bij. Met de keutels gaat dat prima, dat doen ze netjes op de toilet en wat in hun ren. Knagen: ja niet alles blijft heel en dingen zijn bunnyproof gemaakt. Je konijn buiten houden met vriendinnetje lijkt me in jouw geval een hele goede optie. Ze hebben elkaar en als ze voldoende ruimte hebben en aandacht van jou op zijn tijd zullen ze vast heel gelukkig zijn. Als mijn konijnen kunnen kiezen tussen aandacht van mij of van de ander kiezen ze voor elkaar. Het liefs worden ze natuurlijk samen tegelijk geaaid.😄 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Djezz Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 (aangepast) Onze ram is op koppelvakantie geweest bij animalhome in zoetermeer. Hij is daar gekoppeld aan een lieve voedster. Onze konijnen wonen ook binnen en dat gaat in principe goed en ze kunnen ook lekker vaak loslopen. Onze voedster is afgelopen week gecastreerd omdat ze behoorlijk last heeft/had van haar hormonen en veel aan het sproeien is. En natuurlijk de kans voor baarmoederkanker. Hopelijk word het sproeien nu ook minder na castratie. In een net verbouwd huis met nieuwe vloer en geverfde muren is sproeien niet zo leuk 😑 8 juli 2020 aangepast door Djezz Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 34 minuten geleden zei mammafelina: Ik ga bij beide informeren zodra ik het buitenverblijf op orde op. Van @Evee begreep ik dat ze voor september buiten moeten zitten. Ik ga niet op vakantie dit jaar, dus dat moet lukken. Top! Kijk even goed waar je op moet letten bij een buitenverblijf ivm roofvogels/katten/marters etc! Zonde als je iets maakt dat later toch niet helemaal veilig blijkt te zijn. En voor buiten is het ook wel handig om het praktisch te maken voor schoonmaak, zodat je je niet als slangenmens in je ren moet wurmen om het aan te vegen haha. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Jeetje wat zijn er een hoop verschillende konijnen verblijven te koop. Elk verblijf heeft voor en nadelen. Ik plaats een aantal foto's van verblijven waarvan ik denk dat ze goed genoeg zijn. Willen jullie aub jullie mening/feedback hierover geven? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Deze in combi met de ren in de afbeelding hieronder. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Deze met de ren van afbeelding hieronder. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 (aangepast) 8 juli 2020 aangepast door mammafelina Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Ik vind het allemaal nog wat krap. Heb je ook gekeken bij dierenverblijf.com? Bijvoorbeeld naar de ZH10? Die staat onder pluimvee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IreneM Geplaatst: 8 juli 2020 Delen Geplaatst: 8 juli 2020 Ik vind ze allemaal echt veel te klein. Voor een koppel wordt 4m2 geadviseerd, maar ik vind dat persoonlijk ook nog veel te klein. Ik weet niet wat je budget is, maar je kan ook iemand vragen iets op maat te maken voor je, wat ook mooi is en in je tuin past. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2020 De opvang adviseert 2 m2 voor een koppel kleine tot middelmaat konijnen. 4 m2 kan ik in mijn tuin niet realiseren, mijn man wil niet in een konijnen paradijs wonen en daar moet ik ook rekening mee houden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten