Spring naar bijdragen
Ollie.zoef

Rammen en vrouwtje koppelen

Recommended Posts

Hoi, ik heb 3 konijntjes. Ik had een mannetje en een vrouwtje maar daar had ik perongeluk een nestje mee (daar gaat het nu niet om) ik heb daar een jonkie van gehouden. We hebben er een paar keer naar gekeken met meerdere mensen die er nog meer verstand van hadden en iedeeen zei dat het een vrouwtje was. Het mannetje zat apart maar hij ontsnapte de hele tijd waardoor we hem nu maar los hebben lopen in de tuin. We wonen buitenaf met een grote tuin dus hij is altijd in de buurt. Maar nu is dat jonkie blijkbaar toch een mannetje dus ik heb de moeder en jonkie nu apart gedaan. Maar mijn vraag is nu, kan ik het jonkie ook los laten lopen in de tuin, samen met mijn andere mannetje? Ze kunnen elkaar aanraken door het gaas en dan spelen en rennen ze samen, en hij is ook wel eens ontsnapt waardoor ze samen zaten en toen is er ook niks gebeurt. Ik heb van plan om het vrouwtje te laten steriliseren zodat iig straks samen kunnen. Maar ligt er dus aan of die 2 mannetje samen kunnen, anders moet ik er 1 wegdoen helaas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet in ieder geval allebei de mannetjes zo snel mogelijk laten castreren als dat nog niet gebeurd is, anders heeft het sowieso geen kans van slagen. Ten eerste natuurlijk om andere nestjes te voorkomen, maar ook omdat ongecastreerde rammen veel feller zijn in hun territoriale gedrag naar anderen toe.

De rammen castreren is belangrijker dan de voedster te laten castreren, maar dat heeft wel gezondheidsvoordelen en zal de erge randjes van het hormonaal gedrag afhalen, dus om die redenen kun je het wel doen.

Als je besluit om ze als drietal te houden, dan moet je ze in ieder geval op een neutraal terrein koppelen, waar ze allemaal nog niet geweest zijn, zodat ze niet hun territorium gaan verdedigen. Aangezien je ram nu los in de tuin rondloopt, zal dit buiten lastig worden, maar denk bijvoorbeeld aan een hal binnen of de badkamer.

Je beste optie is denk ik de hulp van een konijnenopvang inroepen. Zij hebben sowieso meer ervaring met het koppelen van konijnen, en waarschijnlijk ook met groepen, waardoor ze goed weten wanneer ze in moeten grijpen en wanneer het een goede match is. Mocht het als drietal niet werken, dan kun je daar meteen een maatje zoeken voor het overgebleven konijn. 

Er is een kans dat het in eerste instantie misschien wel goed kan gaan, omdat jonge konijnen vaak makkelijk te koppelen zijn. Als de ouders hem erbij accepteren, dan zal het dus eerst wel goed gaan. Maar zodra hij in de puberteit komt (0,5-1 jaar) dan wordt zijn gedrag pas echt duidelijk. Als dat niet matcht met de ouders, dan kan het flink gaan botsen. 

Ik snap zeker dat je het eerst wil proberen, maar hou dit wel in je achterhoofd en bedenk alvast wat je gaat doen als het toch niet blijkt te werken.

Ik zou wel ook zoeken naar een goede, veilige huisvesting. Als jouw konijn kan ontsnappen, dan kunnen roofdieren er waarschijnlijk ook in komen, zeker omdat je buitenaf woont is dat wel iets om rekening mee te houden. En zeker nu ze los in de tuin lopen, lopen ze best veel gevaar, want je kunt ze natuurlijk niet altijd in de gaten houden. Ga voor een stevige, overdekte ren, dan zitten ze al een stuk veiliger. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei happy211:

Je moet in ieder geval allebei de mannetjes zo snel mogelijk laten castreren als dat nog niet gebeurd is, anders heeft het sowieso geen kans van slagen. Ten eerste natuurlijk om andere nestjes te voorkomen, maar ook omdat ongecastreerde rammen veel feller zijn in hun territoriale gedrag naar anderen toe.

De rammen castreren is belangrijker dan de voedster te laten castreren, maar dat heeft wel gezondheidsvoordelen en zal de erge randjes van het hormonaal gedrag afhalen, dus om die redenen kun je het wel doen.

Als je besluit om ze als drietal te houden, dan moet je ze in ieder geval op een neutraal terrein koppelen, waar ze allemaal nog niet geweest zijn, zodat ze niet hun territorium gaan verdedigen. Aangezien je ram nu los in de tuin rondloopt, zal dit buiten lastig worden, maar denk bijvoorbeeld aan een hal binnen of de badkamer.

Je beste optie is denk ik de hulp van een konijnenopvang inroepen. Zij hebben sowieso meer ervaring met het koppelen van konijnen, en waarschijnlijk ook met groepen, waardoor ze goed weten wanneer ze in moeten grijpen en wanneer het een goede match is. Mocht het als drietal niet werken, dan kun je daar meteen een maatje zoeken voor het overgebleven konijn. 

Er is een kans dat het in eerste instantie misschien wel goed kan gaan, omdat jonge konijnen vaak makkelijk te koppelen zijn. Als de ouders hem erbij accepteren, dan zal het dus eerst wel goed gaan. Maar zodra hij in de puberteit komt (0,5-1 jaar) dan wordt zijn gedrag pas echt duidelijk. Als dat niet matcht met de ouders, dan kan het flink gaan botsen. 

Ik snap zeker dat je het eerst wil proberen, maar hou dit wel in je achterhoofd en bedenk alvast wat je gaat doen als het toch niet blijkt te werken.

Ik zou wel ook zoeken naar een goede, veilige huisvesting. Als jouw konijn kan ontsnappen, dan kunnen roofdieren er waarschijnlijk ook in komen, zeker omdat je buitenaf woont is dat wel iets om rekening mee te houden. En zeker nu ze los in de tuin lopen, lopen ze best veel gevaar, want je kunt ze natuurlijk niet altijd in de gaten houden. Ga voor een stevige, overdekte ren, dan zitten ze al een stuk veiliger. 

Het jonkie is nu 5 maanden, maar hij was ontsnapt doordat we de ren niet goed dichtgemaakt hadden maar nu wel dus dat kan niet meer. Maar ik heb dus aan de zijkant van het hok waar nu 1 konijntje in zit, een afdakje gemaakt (voor de vader die losloopt) met waterflesje en voerbakje en daar een ren om gezet zodat de hond er niet bij kan komen, konijn kan er wel in en uit. Maar hij zit daar dus vooral en dan rennen de 2 mannetje samen rondjes langs de ren en het jonkie draait ook de hele tijd rondjes omdat hij zo graag wil spelen denk ik. Maar ik weet niet hoe ze uiteindelijk tegen elkaar doen, ook omdat ze misschien ruzie gaan maken om het vrouwtje. Maar ik ga nog op vakantie dus het castreren zou pas over 1,5 maand kunnen maar dan zou ik dus of het mannetje/vrouwtje in een kleiner hok stoppen dus daar zou ik anders nog een oplossing voor moeten vinden als ze niet samen kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie ga je na je vakantie latem castreren, de vader, de moeder of het jonkie? Wat al die konijnen zijn nu al vruchtbaar, dus je moet er in ieder geval voor zorgen dat er geen ongecastreerde ram bij je voedster kan komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei happy211:

Wie ga je na je vakantie latem castreren, de vader, de moeder of het jonkie? Wat al die konijnen zijn nu al vruchtbaar, dus je moet er in ieder geval voor zorgen dat er geen ongecastreerde ram bij je voedster kan komen. 

Ik zou eerst het mannetje laten castreren, maar nu heb ik dus 2 mannetjes en dan zou ik er 2 moeten laten castreren, en omdat iig eentje losloopt, vindt ik het niet handig om die te laten castreren, ook omdat je veel verhalen hoort dat ze daar heel stil en sloom van worden en dat is niet handig in verband met dat hij dus losloopt. Dus wil ik nu graag het vrouwtje zodat als die ooit los gaat lopen, ik nooit meer een nestje kan krijgen. En ze dan samen kunnen, als het niet gaat tussen de mannetjes doe ik er 1 weg. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Twee ongecastreerde rammen zullen sowieso gaan vechten, dat heeft geen kans van slagen. Ook met de voedster zal dit niet samen gaan. Zij kan na een castratie niet meer zwanger worden, maar de ongecastreede ram zit nog steeds vol hormonen en zal haar constant proberen te berijden. Hij zal haar dus eigenlijk verkrachten. Dat heeft dus ook geen kans van slagen op een gelukkig koppel/trio. 

Daarbij is een castratie van een ram een goedkopere ingreep met minder risico's. 

Ik zou dus in ieder geval beide rammen laten castreren. 

(De voedster hoeft niet als je kosten wil besparen. Is dat geen probleem, dan kun je ze alledrie laten castreren. De castratie van de voedster helpt niet voor de koppeling maar wel om baarmoederkanker te voorkomen.)

Zitten de drie konijnen nu apart van elkaar?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn rammetje is super actief en gecastreerd. Een goed en veilig verblijf is super belangrijk. Je zult de eerste niet zijn waar het konijn verdwijnt of dood word aangetroffen. Er zijn  best veel roofdieren en een konijn is zeker niet altijd snel genoeg om dekking te zoeken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh fijn dat rammen dus niet altijd sloom worden. Ja ze zitten nu alle drie apart. We hebben geen last van roofdieren, en mijn konijn is heel snel want soms wil de hond spelen maar mijn konijn verstopt zich dan snel. Maar ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen nu, want 2 konijnen castreren vind ik ook nogal wat, maar als dat het beste is. Ik zit er ook over te twijfelen om dan 1 mannetje wegdoen. Maar dan wil ik er wel een goed huisje voor vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Ollie.zoef:

Oh fijn dat rammen dus niet altijd sloom worden. Ja ze zitten nu alle drie apart. We hebben geen last van roofdieren, en mijn konijn is heel snel want soms wil de hond spelen maar mijn konijn verstopt zich dan snel. Maar ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen nu, want 2 konijnen castreren vind ik ook nogal wat, maar als dat het beste is. Ik zit er ook over te twijfelen om dan 1 mannetje wegdoen. Maar dan wil ik er wel een goed huisje voor vinden.

Als je niet beide rammetjes wil laten castreren, dan zul je er 1 naar een opvang/asiel moeten brengen. Zolang ze niet gecastreerd zijn, kun je er zelf ook geen goed huisje voor vinden, omdat je nooit kunt weten of het klikt met het konijn van de ander zonder ze samen te zetten.

Tenzij het natuurlijk iemand is die graag aan konijnen wil beginnen, die dan zelf de castratie regelt voor ze hem laten koppelen. Maar ja, waar vindt je zoiemand? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Castreren van rammen stelt niet zoveel voor. Sneetje in de buik en ballen eruit, zogezegd. Die van mij was dezelfde middag alweer opgeknapt. Kosten vallen ook wel mee, ik was 75 euro kwijt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Marjoleink:

Castreren van rammen stelt niet zoveel voor. Sneetje in de buik en ballen eruit, zogezegd. Die van mij was dezelfde middag alweer opgeknapt. Kosten vallen ook wel mee, ik was 75 euro kwijt.

En voor mijn voedster was ik 170 euro kwijt, dus twee rammen castreren is nog goedkoper dan 1 voedster castreren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga ze morgen eerst samen zetten op neutraal terrein, als dat niet gaat moet er eentje weg want als ik ze grote kans dat het ook niet klikt als ze allebei gecastreerd samen met het vrouwtje zitten. Ik denk dat dit eerst de beste oplossing is, er zijn natuurlijk meerdere mensen, voor als ze wel gaan vechten dan kunnen we ze snel uit elkaar halen. Maar daar ga ik niet van uit aangezien ze vaker samengezeten hebben omdat hij 2 was ontsnapt en er toen ook niks gebeurd is en ze vaak samen door de ren aan het spelen zijn. Ze kunnen elkaar zien/aanraken en dan zit er ook geen enkele vorm van agressie in, dus ik ga het morgen eerst even afwachten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan heb je gegarandeerd over 5 weken weer een nestje. En denk niet dat je wel op tijd ingrijpt, een vruchtbare ram heeft minder tijd nodig om een voedster te dekken dan jij nodig hebt om met je ogen te knipperen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad geen goed idee om vruchtbare konijnen bij elkaar te zetten. Je weet wat ze zeggen over konijnen. En dat is helemaal waar. Voor het het weet heb je er twintig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel de twee rammen. Ik heb ze nu alle drie apart, en een mannetje loopt los, maar nu ben ik van plan om het loslopende mannetje met de andere te koppelen om te kijken wat er gebeurt. Sorry als jullie mij verkeerd begrepen, het andere mannetje is een jonkie van het loslopende mannetje en mijn vrouwtje dus ik heb wel ervaring met (onverwacht) nestje 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ligt eraan hoe het gaat, als alles goed gaat, wil ik of de mannetjes of vrouwtje laten castreren. ik wil morgen afwachten hoe ze reageren op elkaar. Er is inderdaad een grote kans dat ze gaan vechten, maar ze lopen los dus hebben alle ruimte en zoals ik al eerder had gezegd, ze spelen ook met elkaar door de ren heen en toen hij ontsnapt was, hebben ze ook niet gevochten. Ik ga het morgen eerst afwachten en ik houd jullie op de hoogte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfs als het goed gaat, dan nog zul je de rammen moeten castreren voor je ze aan het vrouwtje kunt koppelen. Alleen het vrouwtje laten castreren is sowieso geen optie.

Als ik het goed begrijp zet je ze nu samen om te kijken of je beide rammen houdt, of dat je er 1 wegdoet als ze nu gaan vechten? Maar eigenlijk bereik je hier weinig mee, want de koppeling is nu niet neutraal. Die wordt nu te veel bepaald door de hormonen omdat ze nog niet gecastreerd zijn. Dit zegt niets over of ze qua karakter goed bij elkaar passen als ze eenmaal gecastreerd zijn, wat dus sowieso nodig is voor ze bij het vrouwtje kunnen.

Ik snap dat het tegenvalt dat je nu twee rammen hebt ipv twee voedsters, en nu dus extra kosten moet maken voor de castratie. Maar met ongecastreerde rammen kun je niet koppelen, niet aan andere rammen en niet aan een vrouwtje. Dus als je de kosten van twee castraties niet kunt of wilt betalen, dan zul je 1 van de twee rammen moeten afstaan, zodat hij ergens anders wel de kans krijgt om gecastreerd en gekoppeld te worden. Dit is niet verkeerd om toe te geven, dit soort afwegingen maken we allemaal. Daarbij moet je je ook afvragen, als de kosten van een tweede castratie een probleem zijn, lukt het dan wel om 3 konijnen te laten vaccineren, of te behandelen als ze ziek zijn. Soms is twee konijnen gewoon de betere keuze. 

bewerkt door happy211

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ongecastreerde rammen kunnen niet samen met andere konijnen. Niet met andere rammen, niet met voedsters. Dat eindigt vroeg of laat echt in ernstige verwondingen. De eerste stap zal dus echt moeten zijn dat je de rammen laat castreren. Dan pas kun je kijken wie er aan wie gekoppeld kan worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites