Ga naar inhoud

Konijn op sterven?


Xde.b

Aanbevolen berichten

Goede tips van @Eefje. De standaard kleine biks bevatten vaak niet de juiste voedingswaardes: Supreme Sience selective als basis en Dual care als tijdelijke aanvulling zou perfect zijn.

 

Erwtenvlokken als snoepjes tussendoor zijn overigens ook een beetje dikmakers en mijn konijnen doen er een moord voor. Schijnt ook nog eens goed voor de darmhuishouding te zijn. Dus die kan ik zeker nog aanraden. Geef je hem ook groente zoals andijvie of witlof? Anders zou je dat ook langzaam kunnen opbouwen. Als je dat goed nat aan hem geeft dan helpt dat de darmen wat soepel en natter te houden.

Wees wel voorzichtig met alle nieuwe voeding. Van iedere verandering kunnen de darmen ook weer van slag raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-7-2020 at 13:24 zei Eefje:

Die Burgess dual care is echt om even van bij te komen, je kunt dan half het voer wat je nu geeft en half Burgess doen. Beter is waarschijnlijk je huidige brok vervangen door Supreme science selective, trovet of een andere hoogwaardige brok en dat dan 50/50 met dual care. Die dual care vinden ze hier heel erg lekker. Vanwege die buikproblemen zou ik echt goede kwaliteit brokken gaan voeren, dat kan op termijn dierenartskosten schelen.

Kan ik die duel care ook op normaal termijn geven? Niet alleen om er weer bovenop te komen? Misschien vind hij het wel heel lekker en kan ik het altijd 50/50 gaan geven! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-7-2020 at 16:16 zei Huiself:

Goede tips van @Eefje. De standaard kleine biks bevatten vaak niet de juiste voedingswaardes: Supreme Sience selective als basis en Dual care als tijdelijke aanvulling zou perfect zijn.

 

Erwtenvlokken als snoepjes tussendoor zijn overigens ook een beetje dikmakers en mijn konijnen doen er een moord voor. Schijnt ook nog eens goed voor de darmhuishouding te zijn. Dus die kan ik zeker nog aanraden. Geef je hem ook groente zoals andijvie of witlof? Anders zou je dat ook langzaam kunnen opbouwen. Als je dat goed nat aan hem geeft dan helpt dat de darmen wat soepel en natter te houden.

Wees wel voorzichtig met alle nieuwe voeding. Van iedere verandering kunnen de darmen ook weer van slag raken.

Oooh! Erwtenvlokken heb ik nog nooit van gehoord voor konijntjes! Normaal gaf ik nooit witlof, alleen stukjes wortel of blaadjes van paardenbloem (normale paardenbloemen die op een groot veld staan niet die langs de zijkant van de weg etc) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Xde.b:

Kan ik die duel care ook op normaal termijn geven? Niet alleen om er weer bovenop te komen? Misschien vind hij het wel heel lekker en kan ik het altijd 50/50 gaan geven! 

Dat weet ik niet, ik vind het wel heel erg duur om als standaard brok te voeren. @Evee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt een aansterk-brok voor tijdens ziekteperiodes & na operaties.  Het is wel dus echt flink krachtvoer voor konijnen die dat nodig hebben. Het zou kunnen dat voor konijnen die chronisch ziek zijn,  je er niet aan ontkomt het echt lange termijn te geven. Ik heb het zelf aan Binky wel lange tijd gevoerd, toen ze 13 & 14 jaar oud was en moeite had op gewicht te blijven door ouderdomskwaaltjes. In zo een situatie kan het dus op zich wel. 

 

Maar voor normale konijnen zonder chronische ziektes / hoge leeftijd, waardoor je dus de noodzaak hebt voor dit voer, zou ik het niet als normale brok geven. Ook niet deels. Als het goed is zouden ze er dan ook overgewicht door ontwikkelen op termijn. De brok is daar niet voor bedoeld.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar volgens mij slaat het nergens op dure brokjes te gaan geven om een konijn aan te laten komen, als je niet onderzoekt waarom het beestje uberhaupt zoveel afgevallen is. Ik weet nog steeds niet of ik dit nu allemaal serieus moet nemen, maar als dit allemaal echt waar is moet je konijn gewoon naar een dierenarts.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Christaaa:

Sorry, maar volgens mij slaat het nergens op dure brokjes te gaan geven om een konijn aan te laten komen, als je niet onderzoekt waarom het beestje uberhaupt zoveel afgevallen is. Ik weet nog steeds niet of ik dit nu allemaal serieus moet nemen, maar als dit allemaal echt waar is moet je konijn gewoon naar een dierenarts.

Het is niet mijn plicht om jou te bewijzen dat mijn konijn echt ziek is geweest? Plus als je enige reactie commentaar en "ga naar de dierenarts" is dan kan je beter gewoon stil blijven want de rest probeert mij gewoon te helpen met wat ik heb, zoals ik al meerdere keren heb aangegeven willen mn ouders niet heen, kan ik zelf niet autorijden en moet uk alles zelf betalen en aangezien ik al superveel geld kwijt ben moet ik eerst ff wat geld opsparen. 

Ik doe echt mijn stinkende best om dit beestje te helpen maar het gaat een beetje moeilijk als je ouders in regie zijn en jij zelf niet kan autorijden. Ik ben nog net 18.

 

Trouwens de tips van eevee en eefje werken perfect, hij komt nu gewoon weer aan en eet met plezier, ik weet niet hoor maar hem laten aankomen lijkt mij ook een noodzaak aangezien ze ook kunnen sterven als ze zo mega dun zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Huiself:

Eens met Christa. Het is mooi om er alles aan te doen om je konijn aan te laten komen, maar een bezoek aan de dierenarts moet daaraan vooraf gaan. Anders is het dweilen met de kraan open.

^ reactie hierboven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap jouw reactie wel, maar wat Christa en Huiself proberen te zeggen, is dat je nog steeds niet weet wat de onderliggende oorzaak is. Het is fijn dat je konijn weer aankomt, maar je weet niet of je konijn nu beter is. Het is goed om de komende tijd alert te blijven op signalen dat het weer niet goed gaat. 

 

Ik snap ook wel dat je je aangevallen voelt, maar we maken ons hier allemaal zorgen om jouw konijn, en daarom nemen we de tijd en de moeite om  op jouw verhaal te reageren. In dat licht gezien zou ik persoonlijk niet op deze toon hebben gereageerd.

 

Mag ik vragen waarom je ouders niet naar de dierenarts willen? Ik neem aan dat ze het ermee eens waren dat je een konijn nam? Je bent wettelijk verplicht om je huisdier de nodige medische zorg te geven. Ik weet niet of je ouders gevoelig zijn voor dat argument, of dat je het dan alleen maar erger maakt, maar aangezien jij minderjarig bent zijn je ouders verantwoordelijk. En als een dier ziek is kan dat inderdaad veel geld kosten. Ik ben de afgelopen 6 weken ook 700 euro kwijt geweest aan een konijn. Dat is soms even slikken, maar het hoort er wel bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je kunt een beetje zielig lopen  doen, maar mijn advies is gewoon goed. Je konijn heeft 20% van zijn gewicht verloren en je spreekt zelf van “op sterven”. Dan hoort zo’n beestje naar een dierenarts te gaan. Natuurlijk hoort er andere zorg bij, zoals voeding optimaliseren. Maar als je de oorzaak niet aanpakt, los je niks op. 
Je kunt zielig doen dat het niet jouw schuld is, maar als 18-jarige ben je toch echt volwassen. Wat de oorzaak ook is: als een dier geen medische zorg krijgt dan vind ik dat triest. Misschien is het nog wel een beter idee dat je een ander baasje voor het dier gaat zoeken, als de basiszorg leveren niet mogelijk is. 
En als laatste overweging: geen geld voor de dierenarts, maar wel voor een keven lang dure brokjes? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Christaaa:

Tja, je kunt een beetje zielig lopen  doen, maar mijn advies is gewoon goed. Je konijn heeft 20% van zijn gewicht verloren en je spreekt zelf van “op sterven”. Dan hoort zo’n beestje naar een dierenarts te gaan. Natuurlijk hoort er andere zorg bij, zoals voeding optimaliseren. Maar als je de oorzaak niet aanpakt, los je niks op. 
Je kunt zielig doen dat het niet jouw schuld is, maar als 18-jarige ben je toch echt volwassen. Wat de oorzaak ook is: als een dier geen medische zorg krijgt dan vind ik dat triest. Misschien is het nog wel een beter idee dat je een ander baasje voor het dier gaat zoeken, als de basiszorg leveren niet mogelijk is. 
En als laatste overweging: geen geld voor de dierenarts, maar wel voor een keven lang dure brokjes? 

Kind, ik doe niet zielig, ik probeer serieus hulp te zoeken voor mijn nijn en jij met je "oh zo slimme ideeen" bedenkt je niet dat ik gewoon helemaal niks kan. Ik heb m die dure brokken nog niet gekocht want, oh raad eens! Zoals ik am zei: heb ik geen geld genoeg. 

Je kan wel zo moeilijk gaan doen tegen een 18 jarige maar daar word hij niet ineens beter van en t woord "zielig" helpt m ook niet want ik kan gewoon niks.

Ik weet niet hoevaak ik dit nog aan jou moet uitleggen maar blijkbaar snapt een 18 jarige dat beter.

 

Ook weggeven heb ik als idee voorgesteld maar ook dat willen ze niet, geen flauw idee waarom ik je dit vertel want waarschijnlijk geloof je dit toch allemaal niet en ga je weer 3x op mijn bericht nutteloze informatie rondgeven en zeggen dat het zielig is.

 

Ik vraag om hulp niet om jou niets toevoegende reactie, dus aub bemoei jij je met je eigen beesten of doe es nuttig, bedankt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik snap jouw reactie wel, maar wat Christa en Huiself proberen te zeggen, is dat je nog steeds niet weet wat de onderliggende oorzaak is. Het is fijn dat je konijn weer aankomt, maar je weet niet of je konijn nu beter is. Het is goed om de komende tijd alert te blijven op signalen dat het weer niet goed gaat. 

 

Ik snap ook wel dat je je aangevallen voelt, maar we maken ons hier allemaal zorgen om jouw konijn, en daarom nemen we de tijd en de moeite om  op jouw verhaal te reageren. In dat licht gezien zou ik persoonlijk niet op deze toon hebben gereageerd.

 

Mag ik vragen waarom je ouders niet naar de dierenarts willen? Ik neem aan dat ze het ermee eens waren dat je een konijn nam? Je bent wettelijk verplicht om je huisdier de nodige medische zorg te geven. Ik weet niet of je ouders gevoelig zijn voor dat argument, of dat je het dan alleen maar erger maakt, maar aangezien jij minderjarig bent zijn je ouders verantwoordelijk. En als een dier ziek is kan dat inderdaad veel geld kosten. Ik ben de afgelopen 6 weken ook 700 euro kwijt geweest aan een konijn. Dat is soms even slikken, maar het hoort er wel bij.

ik vraag idd juist om hulp maar als christa hier serieus 3x nutteloos gaat reageren dat het "zielig" is en ze t niet serieus neemt dan word ik gewoon heel erg boos want ik ben serieus zk radeloos dat ik op een forum om hulp vraag

 

Mijn oma heeft t nijntje cadeau gegeven 7 jaar geleden en ze waren t er idd mee eens, mn moeder vind hem zelf geweldig alleen hun reden is serieus "het is MAAR een konijn" of "hij gaat toch zo dood" (ik heb al vaak aangegeven dag het een levend beessie is en dat ze wel 12 khnnen worden)

 

Ik heb alles aangegeven meerdere keren en ven zelf ook serieus vaak naar de DA geweest (stiekem, want ze vinden het ook niet goed dat ik zelf heenga)

 

Ze zijn totaal niet gevoelig voor alles wat ik ze voorzeg, ook niet sat ze plichtig zijn om ze zorg te geven, met andere woorden ik kan ook gewoon niks. Ookal is het spoed of s avonds laat, ik kan gewoon niet zomaar heen of ik moet echt stiekem alles inplannen wat heel lastig gaat aangezien ze constant thuis zijn, vandaar dat ik gewoon boos word op die soort opmerkingen van christa want hoe dom het ook klinkt ik kan gewoon niet 123 heen, ik heb alles al voorgesteld om te doen maarja

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Xde.b:

Mijn oma heeft t nijntje cadeau gegeven 7 jaar geleden en ze waren t er idd mee eens, mn moeder vind hem zelf geweldig alleen hun reden is serieus "het is MAAR een konijn" of "hij gaat toch zo dood" (ik heb al vaak aangegeven dag het een levend beessie is en dat ze wel 12 khnnen worden)

Ja, dat zei mijn moeder laatst ook😭. Alleen ben ik volwassen dus ik heb daar geen boodschap aan.

Ik vind het een moeilijke situatie. Je ouders schieten serieus tekort, en je kunt ze blijkbaar niet overtuigen. Ik vind het wel raar dat ze niet willen dat je naar de dierenarts gaat als je het zelf betaalt. Volgens mij ben je oud genoeg om zelf te beslissen waar je je geld aan uitgeeft. Ik heb ook geen antwoorden voor je. Ik hoop dat het goedkomt met je konijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Marjoleink:

Ja, dat zei mijn moeder laatst ook😭. Alleen ben ik volwassen dus ik heb daar geen boodschap aan.

Ik vind het een moeilijke situatie. Je ouders schieten serieus tekort, en je kunt ze blijkbaar niet overtuigen. Ik vind het wel raar dat ze niet willen dat je naar de dierenarts gaat als je het zelf betaalt. Volgens mij ben je oud genoeg om zelf te beslissen waar je je geld aan uitgeeft. Ik heb ook geen antwoorden voor je. Ik hoop dat het goedkomt met je konijn.

 

Ja daarom, kijk ik ben idd wel officieel gezien volwassen maar ik kan niet echt helemaal tegen ze ingaan natuurlijk, heb het wel geprobeerd maar helaas.

 

Ik snap sowieso niet dat mensen zo iets zeggen, het is gewoon een levend beestje e  ze kunnen pittig oud worden voot zo n klein ding, maarja nier iedereen heeft het ervooe over

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn hulp nodig heeft van een dierenarts is het wel belangrijk dat je gaat. Een konijn (mogelijk) laten sterven omdat je ouders er het niet mee eens zijn kan eigenlijk gewoon niet. 

Ik snap heel erg goed dat je in een hele vervelende situatie zit. Als je thuis woont wil dat nog niet zeggen als je 18 bent dat je alles maar kan doen wat je wilt. Als je zelf geld verdiend met een bijbaantje wordt het natuurlijk anders. Dan kan het makkelijker. 

Als je je konijn de zorg niet kunt geven die hij nodig heeft dan is het goed om over alternatieven na te denken. Hem naar een konijnenopvang brengen is wellicht ook een optie. Ik snap dat dit heel erg heftig is maar als je daar het leven van je konijn beter maakt/red is kan dat zeker een oplossing zijn. 

Ik heb zelf 2 cavia's naar de opvang moeten brengen wegens gezondheidsklachten en ik vond het vreselijk. Ik kon ze niet meer de zorg en aandacht geven die ze nodig hadden. Nu zijn ze helemaal happy bij hun nieuwe eigenaresse. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-7-2020 at 13:52 zei Christaaa:

Sorry, maar volgens mij slaat het nergens op dure brokjes te gaan geven om een konijn aan te laten komen, als je niet onderzoekt waarom het beestje uberhaupt zoveel afgevallen is. Ik weet nog steeds niet of ik dit nu allemaal serieus moet nemen, maar als dit allemaal echt waar is moet je konijn gewoon naar een dierenarts.

Ik ben het met je eens dat een bezoek aan de dierenarts noodzakelijk is in deze situatie. Ik denk wel dat je op moet passen om iemand zo in twijfel te trekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Mira11:

Als je konijn hulp nodig heeft van een dierenarts is het wel belangrijk dat je gaat. Een konijn (mogelijk) laten sterven omdat je ouders er het niet mee eens zijn kan eigenlijk gewoon niet. 

Ik snap heel erg goed dat je in een hele vervelende situatie zit. Als je thuis woont wil dat nog niet zeggen als je 18 bent dat je alles maar kan doen wat je wilt. Als je zelf geld verdiend met een bijbaantje wordt het natuurlijk anders. Dan kan het makkelijker. 

Als je je konijn de zorg niet kunt geven die hij nodig heeft dan is het goed om over alternatieven na te denken. Hem naar een konijnenopvang brengen is wellicht ook een optie. Ik snap dat dit heel erg heftig is maar als je daar het leven van je konijn beter maakt/red is kan dat zeker een oplossing zijn. 

Ik heb zelf 2 cavia's naar de opvang moeten brengen wegens gezondheidsklachten en ik vond het vreselijk. Ik kon ze niet meer de zorg en aandacht geven die ze nodig hadden. Nu zijn ze helemaal happy bij hun nieuwe eigenaresse. 

Ja ik ben het er zeker ook mee eens alleen blijkbaar denken veel mensen dat ik zomaar tegen mijn ouders hun zin in kan gaan, ik heb serieus al discussies lang gehad met mijn ouders hierover en toen waren ze al boos genoeg!

 

Een nieuwe eigenaar had ik idd ook al een paar keer voorgesteld maar dar wouden ze ook niet, ik heb zelfs mijn buren en oma voorgesteld als nieuw thuis maar de buren hebben er al teveel en mijn oma heeft een homd die doodsbenauwd is voor het konijntje. Naar "vreemde" mensen mag hij niet 😢 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer ook mee te denken inderdaad. Is er ook een optie dat je familie, vrienden met een auto vraagt? Of met het openbaar vervoer naar een dierenarts gaat voor een extra controle? Ik wil je niet adviseren om dit zonder je ouders in te lichten te doen, maar eerlijk: dit is wel het moment om opstandig te zijn 😉 Ik zou het daarom niet eens melden. Er zijn ergere dingen die je met 18 jaar oud kan doen 😁

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel Christa het niet met de meeste tact brengt en ik snap dat je daardoor in de verdediging schiet, ben ik het wel met haar eens. Het is echt belangrijk om er achter te komen wat de oorzaak is van deze gasbuikjes en verstoppingen. Een konijn dat in een hoekje ligt te knarsetanden, mager is en niet eet en niet drinkt, heeft echt problemen.


Met brokjes met meer voedingswaarde kun je het gewicht wel iets omhoog krijgen, maar dat is dweilen met de kraan open. Er is ergens een probleem met de gezondheid van je konijn, en dat zul je moeten vinden om dit op te kunnen lossen. Anders is het voor nu wel ok en lijkt het beter te gaan, maar ligt hij bij de volgende aanval alsnog dood in z'n hokje.
 
Een dierenartsbezoek om de oorzaak te achterhalen is dus wel echt een must voor dit konijntje. Dat is waar je zou moeten beginnen. En ja, dat kost geld, want er zal onderzoek gedaan moeten worden, bijvoorbeeld een buikfoto & gebitsfoto. Maar als je aan dieren begint, brengt dat ook een zorgplicht met zich mee.  En dat houd dus in dat je toch echt een dierenarts raadpleegt als je konijn ziek is. 
Op je 18e heb je denk ik toch wel iets van een bijbaantje, ik zou zeggen, spaar zelf voor de financiële kosten die bij konijnen houden komen kijken. Als je zelf de rekening kan betalen, kunnen je ouders er volgens mij toch weinig tegen hebben. Zo rebels is met een ziek konijn naar de dierenarts gaan toch ook niet voor een 18 jarige. Ik kan mij in ieder geval wel ergere dingen voorstellen die je kan doen. Volgens mij zijn er hierboven best al wel wat suggesties gegeven door de andere forumleden, ik hoop dat het je aan het denken zet en dat er de juiste zorg komt voor dit konijntje. 

 

Ik weet dat veel mensen hun dieren niet gelijk zetten met mensen, maar stel je eens voor dat jij opeens flink af zou vallen, niet zou eten, pijn zou hebben in je buik. Dan dringen je ouders toch ook aan dat je dat laat onderzoeken bij de dokter? Voor mij is het bij dieren net zo. Een dier dat ziek is, pijn heeft, gezondheidsklachten heeft, laat je goed nakijken bij de dierenarts. En natuurlijk kun je zelf ook proberen met voeding, huisvesting en dat soort dingen jouw konijn zo gezond mogelijk te houden en krijgen, maar een doktersbezoek hoort er toch echt aan vooraf te gaan bij dit soort klachten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .