Ga naar inhoud

Financiële problemen


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Een moeilijk topic om aan te maken voor mij. De situatie: vorig jaar zomer hebben we twee konijnen uit de opvang gehaald. Bewust gekozen voor 'gezonde' konijnen zonder gebitsproblemen, vachtproblemen, medisch verleden etc. omdat ik het niet zag zitten om constant heen en weer te crossen naar de dierenarts.

De eerste 9 maanden nergens problemen mee gehad. Ze hebben het ook supergoed bij ons: een ren van bijna 6m2, goed voer, veel variatie in hooi en kruiden en groenten, veel aandacht en altijd een mooi schoon hok. Sinds de vaccinaties in mei gaat het echter niet zo goed met beide konijnen. We hebben onze voedster nog laten steriliseren (en maar goed ook want er zat al een tumor), maar buiten dat om zijn we maar liefst 6x bij de dierenarts geweest en meerdere malen met de praktijk aan de telefoon gehangen en alles bij elkaar heeft ons dit vele honderden euro's gekost. De konijnen zijn nog maar 4 jaar oud.

Inmiddels zijn we op een punt beland waar ik het allemaal even niet meer zo goed weet. De kosten en zorgen houden me de hele dag bezig en ik slaap er slecht van.

Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt en wanneer kom je op het punt dat het niet meer gaat? Ik ben dol op mijn konijnen en heb echt heel veel voor ze over, maar soms twijfel ik echt of ik ze terug moet brengen naar de opvang... Wie heeft er een opbeurend woordje of tips voor me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf herken ik je verhaal helaas wel erg. 

 

Op de een of andere manier ben ik ook tig keer naar de dierenarts geweest voor problemen zoals abcessen, EC, gasbuikjes. Alles bij elkaar kost je dit inderdaad honderden euro's. Helaas heb ik mijn dieren niet verzekerd, is dat nog iets waar je naar kunt kijken? Afhankelijk of ze nu bestaande gezondheidsproblemen hebben zou je dit misschien nog kunnen doen, wellicht geeft dat rust in je hoofd. Zelf geen ervaring met verzekering, misschien kan iemand hier advies over geven. 

 

Voor mezelf zijn de kosten enkel vervelend en stressvol dan dat ik het echt niet kan betalen. Wanneer je daar echt zorgen om hebt is het wel een reële optie om de konijnen af te staan denk ik.

 

Is er zicht op verbetering in gezondheid; is het een langlopende ziekte bijvoorbeeld of zijn het telkens kleine onverwachte dingen? Zelf vind ik het onvoorspelbare altijd erg stressvol.

 

Ook zijn er veel prijsverschillen in dierenartsen, soms heb je er baat bij om dit uit te zoeken. Zelf heb ik twee dierenartsen: eentje met zeer ruime openingstijden zodat ik ook 's avonds terecht kan. Een ander (die vind ik zelf fijner en konijnkundiger) is minder vaak open en daar kom ik het liefst, ook scheelt dat me echt flink in het geld. Alleen het verschil tussen een consult is twintig euro, laat staan de behandelingen die ze doen. Ik weet niet in welke regio je woont? 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verzekeren zal ik niet doen.

Dan kun je beter zelf dat geld aan de kant leggen wat je aan een verzekering betaald, want bij een verzekering is niet alles verzekerd.

 

Uhmmm.. Ja, ik herken dit. Maar ik wist het bij het adopteren van Messi  dat het een probleemgeval kon zijn, en dat werd hij ook. 4 maanden voor zijn overlijden heeft hij mij 700 euro gekost, en uiteindelijk niet overleefd. Nu hij overleden is, is het voor mij inderdaad wel rustige in mijn hoofd.

 

Wat jij moet doen, kan ik geen advies over geven.

Jou konijnen komen bij Maaike weg dacht ik? Je kan haar eens bellen voor advies eventueel? 

Maarja, een konijn kan natuurlijk nu eenmaal ziek worden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig. Dapper dat je het durft aan te kaarten. 

Ik ben de afgelopen 6 weken ook 500 euro kwijt geweest aan de dierenarts, terwijl er daarvoor nooit veel aan de hand was. 

 

Zijn de gezondheidsproblemen nu wel achter de rug? 

Je zou met je dierenarts kunnen praten over gespreid betalen, daar wordt het niet minder van, maar dat maakt het misschien wel makkelijker.

En je zou misschien eens kunnen kijken of je de maandelijkse kosten wat omlaag kunt krijgen: goedkoper hooi, voer kopen als het in de aanbieding is, etc. Dan kun je het bespaarde geld gebruiken om weer een klein buffertje aan te leggen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je helemaal hoor. Vóór Lola en Lewis hadden wij de pech dat we drie konijnen in anderhalf jaar verloren. Het was vreselijk en we, maar voornamelijk mijn vriend, hebben op het punt gestaan om het overgebleven konijn terug te brengen naar de opvang. Maar ja, je hebt toch een bepaalde band met ze opgebouwd en ik kon het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om het konijn weg te doen, dus toch maar weer een nieuw konijn erbij. Nu met Lola begint het hele riedeltje weer van vooraf aan. De strijd is nog niet gestreden, maar het zit toch in je achterhoofd. Ik denk dat mijn vriend geen nieuw konijn meer wil, maar omdat ik de zorg voor de konijnen betaal, zal de keuze uiteindelijk bij mij komen te liggen. Het is niet dat ik het echt niet kan betalen, maar de stress is enorm. Ik weet het ook nog niet. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Renske34:

Zelf herken ik je verhaal helaas wel erg. 

 

Op de een of andere manier ben ik ook tig keer naar de dierenarts geweest voor problemen zoals abcessen, EC, gasbuikjes. Alles bij elkaar kost je dit inderdaad honderden euro's. Helaas heb ik mijn dieren niet verzekerd, is dat nog iets waar je naar kunt kijken? Afhankelijk of ze nu bestaande gezondheidsproblemen hebben zou je dit misschien nog kunnen doen, wellicht geeft dat rust in je hoofd. Zelf geen ervaring met verzekering, misschien kan iemand hier advies over geven. 

 

Voor mezelf zijn de kosten enkel vervelend en stressvol dan dat ik het echt niet kan betalen. Wanneer je daar echt zorgen om hebt is het wel een reële optie om de konijnen af te staan denk ik.

 

Is er zicht op verbetering in gezondheid; is het een langlopende ziekte bijvoorbeeld of zijn het telkens kleine onverwachte dingen? Zelf vind ik het onvoorspelbare altijd erg stressvol.

 

Ook zijn er veel prijsverschillen in dierenartsen, soms heb je er baat bij om dit uit te zoeken. Zelf heb ik twee dierenartsen: eentje met zeer ruime openingstijden zodat ik ook 's avonds terecht kan. Een ander (die vind ik zelf fijner en konijnkundiger) is minder vaak open en daar kom ik het liefst, ook scheelt dat me echt flink in het geld. Alleen het verschil tussen een consult is twintig euro, laat staan de behandelingen die ze doen. Ik weet niet in welke regio je woont? 

 

Bedankt voor je reactie.

 

Of het een langlopende ziekte is/wordt weet ik niet. Sien heeft vorig jaar toen ze net bij ons was een week of 2 geniest. Nooit snot gezien, na 2 weken was het helemaal over. Nu sinds 2 maanden niest Ot en heeft Sien ineens (waarschijnlijk) syfilis, hoewel dat laatste al een stuk is opgeknapt door de antibiotica. Ik merk dat door het heen en weer rijden naar de dierenarts de weerstand van beide konijnen er niet beter op geworden is. Sinds vorige week begon Sien ook ineens weer te niezen. Beide konijnen krijgen momenteel antibiotica hiervoor.

Ik lees hier op het forum dat als het snot is, het vaak wel chronisch wordt. Volgens de dierenarts is het iets wat bijna altijd terugkomt wanneer de weerstand minder is. Hoe het met de konijnen ging voordat ze bij de opvang kwamen weet ik eigenlijk niet, maar ze zagen er allebei hartstikke goed uit en zijn door de dierenarts daar helemaal nagekeken en gezond verklaard. Gebit etc zag er allemaal prima uit.

 

Over verzekeren heb ik gelezen dat wanneer je huisdier al een bepaalde kwaal heeft, deze kwaal niet meer gedekt wordt in de verzekering. Dan schijnt het verzekeren erg duur te zijn omdat je dus eigenlijk niet vergoed krijgt waar je het meest mee te maken hebt.

 

Ik woon in Overijssel. Heb al meerdere praktijken vergeleken, maar qua kosten zit ik absoluut niet bij de duurste (ook niet de goedkoopste). Konijnkundigheid vind ik ook wel belangrijk... Heel moeilijk dit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Verzekeren zal ik niet doen.

Dan kun je beter zelf dat geld aan de kant leggen wat je aan een verzekering betaald, want bij een verzekering is niet alles verzekerd.

 

Uhmmm.. Ja, ik herken dit. Maar ik wist het bij het adopteren van Messi  dat het een probleemgeval kon zijn, en dat werd hij ook. 4 maanden voor zijn overlijden heeft hij mij 700 euro gekost, en uiteindelijk niet overleefd. Nu hij overleden is, is het voor mij inderdaad wel rustige in mijn hoofd.

 

Wat jij moet doen, kan ik geen advies over geven.

Jou konijnen komen bij Maaike weg dacht ik? Je kan haar eens bellen voor advies eventueel? 

Maarja, een konijn kan natuurlijk nu eenmaal ziek worden natuurlijk.

 

Ze komen bij Maaike vandaan inderdaad. Hoe het nu loopt had zij ook niet kunnen voorspellen, dat snap ik heel goed. 

Weet jij eigenlijk hoe het zit bij Maaike met terugbrengen van konijnen die uit de opvang komen? Ik kan er niks over vinden op de website (over de verplichting tot terugbrengen indien je er niet meer voor kunt zorgen. Dat hoor ik hier op bunnybunch weleens dat het zo werkt bij de meeste opvangen.)  Ik hoop echt dat het de komende tijd beter gaat en dat ik zelf voor ze kan blijven zorgen, maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat ik op een bepaald moment toch echt een keus zal moeten maken. Het gaat niet alleen om mij, ik heb ook 4 jonge kinderen om voor te zorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Marjoleink:

Lastig. Dapper dat je het durft aan te kaarten. 

Ik ben de afgelopen 6 weken ook 500 euro kwijt geweest aan de dierenarts, terwijl er daarvoor nooit veel aan de hand was. 

 

Zijn de gezondheidsproblemen nu wel achter de rug? 

Je zou met je dierenarts kunnen praten over gespreid betalen, daar wordt het niet minder van, maar dat maakt het misschien wel makkelijker.

En je zou misschien eens kunnen kijken of je de maandelijkse kosten wat omlaag kunt krijgen: goedkoper hooi, voer kopen als het in de aanbieding is, etc. Dan kun je het bespaarde geld gebruiken om weer een klein buffertje aan te leggen.

 

Dank voor je lieve reactie. We zitten nog middenin de behandeling. Ik hoop heel erg dat het aanslaat. Met Ot gaat het vandaag weer wat minder goed helaas. Wat betreft je tips: heb hooi van de boer geprobeerd (tweede snede van vorig jaar) en dat wordt helaas niet gegeten. Over een week of 5 hebben ze vers eerste snede hooi bij de boer, misschien dat dat wel gewaardeerd wordt. Voer koop ik meestal al in een aanbieding. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Ze komen bij Maaike vandaan inderdaad. Hoe het nu loopt had zij ook niet kunnen voorspellen, dat snap ik heel goed. 

Weet jij eigenlijk hoe het zit bij Maaike met terugbrengen van konijnen die uit de opvang komen? Ik kan er niks over vinden op de website (over de verplichting tot terugbrengen indien je er niet meer voor kunt zorgen. Dat hoor ik hier op bunnybunch weleens dat het zo werkt bij de meeste opvangen.)  Ik hoop echt dat het de komende tijd beter gaat en dat ik zelf voor ze kan blijven zorgen, maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat ik op een bepaald moment toch echt een keus zal moeten maken. Het gaat niet alleen om mij, ik heb ook 4 jonge kinderen om voor te zorgen. 

Ja, ook bij Maaike is het verplicht, om ze terug te brengen als je er niet meer voor kunt of wilt zorgen.

Ik hoop ook dat het beter gaat. 

 

Maar nog steeds niezen?

Welke bodembedekking gebruik je?

Hooi kan ook stoffig zijn, merk ik hier ook meteen wanneer dat het geval is.

 

Hooi dan eens uitschudden voordat je het geeft?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat vervelend dat het vandaag niet zo goed gaat. Het blijft lastig met konijnen, konden ze maar praten...

Ik heb geen ervaring met konijnen met snot, maar ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment symptomen gaat herkennen, en dat het dan misschien voldoende is om telefonisch met je dierenarts te overleggen, zodat je er niet naartoe hoeft. Dat is voor je konijnen ook rustiger.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ik snap je helemaal hoor. Vóór Lola en Lewis hadden wij de pech dat we drie konijnen in anderhalf jaar verloren. Het was vreselijk en we, maar voornamelijk mijn vriend, hebben op het punt gestaan om het overgebleven konijn terug te brengen naar de opvang. Maar ja, je hebt toch een bepaalde band met ze opgebouwd en ik kon het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om het konijn weg te doen, dus toch maar weer een nieuw konijn erbij. Nu met Lola begint het hele riedeltje weer van vooraf aan. De strijd is nog niet gestreden, maar het zit toch in je achterhoofd. Ik denk dat mijn vriend geen nieuw konijn meer wil, maar omdat ik de zorg voor de konijnen betaal, zal de keuze uiteindelijk bij mij komen te liggen. Het is niet dat ik het echt niet kan betalen, maar de stress is enorm. Ik weet het ook nog niet. 

 

Dat is ook vreselijk zeg. Drie konijnen verliezen in zo'n korte tijd. En dan nu die stress van Lola's ziekte... Heel vervelend.

Wanneer ik mijn eigen inkomen zou hebben zou het misschien nog weer anders liggen, maar ik ben fulltime moeder van 4 kinderen. Dat speelt ook wel mee. Tjongejonge, wat is dit moeilijk zeg. Het is inderdaad ook de stress die het veroorzaakt, waardoor je begint te twijfelen. Ik merk echt dat ik momenteel een minder leuke moeder ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ja, ook bij Maaike is het verplicht, om ze terug te brengen als je er niet meer voor kunt of wilt zorgen.

Ik hoop ook dat het beter gaat. 

 

Maar nog steeds niezen?

Welke bodembedekking gebruik je?

Hooi kan ook stoffig zijn, merk ik hier ook meteen wanneer dat het geval is.

 

Hooi dan eens uitschudden voordat je het geeft?

 

Het niezen van Ot is minder, maar hij is veel te rustig nu. Zag vanochtend ook een kloddertje snot bij zijn neus.

Ik gebruik hennepvezel met een klein laagje stro (schoon stro zonder stof) in het bovendeel van het hok. Onderin het hok geen bodembedekking.

In het toilet houtkorrel met hooi erop. In de ren liggen tegels.

Ik schud al het hooi heel goed uit voor ik het geef...

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Het niezen van Ot is minder, maar hij is veel te rustig nu. Zag vanochtend ook een kloddertje snot bij zijn neus.

Ik gebruik hennepvezel met een klein laagje stro (schoon stro zonder stof) in het bovendeel van het hok. Onderin het hok geen bodembedekking.

In het toilet houtkorrel met hooi erop. In de ren liggen tegels.

Ik schud al het hooi heel goed uit voor ik het geef...

Misschien toch dat de hennepvezel is? Ik had dat altijd voor de cavia's, maar ben er vanaf gegaan, omdat ik het er heel benauwd van keer. Misschien dat bij hem ook wel zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Misschien toch dat de hennepvezel is? Ik had dat altijd voor de cavia's, maar ben er vanaf gegaan, omdat ik het er heel benauwd van keer. Misschien dat bij hem ook wel zo is.

 

Zou dat kunnen? Ik dacht altijd dat hennepvezel juist geschikt was voor konijnen met gevoelige luchtwegen omdat het stofvrij is.

 

Wat zou jij adviseren als bodembedekking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Ot&Sien:

 

Zou dat kunnen? Ik dacht altijd dat hennepvezel juist geschikt was voor konijnen met gevoelige luchtwegen omdat het stofvrij is.

 

Wat zou jij adviseren als bodembedekking?

Nouja, ik heb er veel last van inderdaad. Dus dan denk ik dat konijnen dat ook kunnen hebben?

Ik heb mijn konijnen binnen, dus ik heb geen hok. Maar ik gebruik alleen maar strokorrels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo rot voor je en ook herkenbaar :-(. Ik heb ook een paar duizend euro aan dierenartskosten in alle jaren gemaakt en in mijn geval nog niet eens 1 konijn ermee kunnen redden. Iedere keer leer ik weer een beetje meer zodat ik toch een kansberekening kan maken hoeveel zin het heeft om nog een behandeling te starten, maar dan stopt mijn gevoel niet weg.. Ik vind het zelf fijn om met de opvang(en) te overleggen, omdat zij ervaring hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie zeg. Je kan wel alles voor ze over hebben, maar als je het niet hebt.. Ik heb zelf niet in zo'n situatie gezeten, dus vind het lastig advies geven. Ik heb wel eens gehoord van een dierenvoedselbank. Zou dat een optie zijn? 

aangepast door IreneM
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei IreneM:

Lastige situatie zeg. Je kan wel alles voor ze over hebben, maar als je het niet hebt.. Ik heb zelf niet in zo'n situatie gezeten, dus vind het lastig advies geven. Ik heb wel eens gehoord van een dierenvoedselbank. Zou dat een optie zijn? 

Dat kan niet zomaar. Ik geloof dat je dan ook aangesloten moet zijn aan de "gewone" voedselbank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg! Alles kost gewoon ook veel geld. Ik heb me daar ook best wel op verkeken. Vooral als je meerdere keren terug moet naar de dierenarts. Als dan het volgende zich al weer aandiend lopen de kosten soms hoog op. 

Ik ben ook aan het tobben met een cavia. Niet alleen het consult maar medicijnen zijn ook duur. Als het dan niet aanslaat ben je al weer vele tientjes verder voor weer andere medicijnen. En dan de zorgen die erbij komen. 

Als je 4 kinderen hebt om voor te zorgen lijkt me het best lastig soms. Het kan ook weer omslaan en rustig worden maar dat weet je natuurlijk van te voren niet. 

Nog even een tip. Ik bestel mijn hooi bij de Agriwebshop online. Het caviahooi (geschikt voor konijnen en knaagdieren) is groen met lange mooie stengels. Mijn dieren smullen ervan.  

Ik bestel 2 balen tegelijk van 18 kilo en €9.95 per stuk. Dat vul ik aan met wat anders uit de webshop tot €25 en dan word het gratis thuisbezorgd. Je moet dan wel in een bepaald postcode gebied wonen anders betaal je €6.57 tot 30 kilo verzendkosten. Je moet alleen wel ruimte hebben om het op te slaan. En het hooi is niet voorverpakt maar zit met touwen vast. 

De grootste kosten zijn natuurlijk wel de dierenarts.

Ik hoop dat het snel weer beter gaat! 

Als het echt niet lukt is het goed dat je naar andere opties kijkt, hoe lastig ook. 

aangepast door Mira11
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Dat kan niet zomaar. Ik geloof dat je dan ook aangesloten moet zijn aan de "gewone" voedselbank

Klopt. En er is een hulpgroep op Facebook, maar daarvoor moet je onder de minima vallen. Ik weet verder ook even niks. Probleem is dat het niet aan je inkomen ligt in dit geval, maar aan je uitgaven. Misschien dat de gemeente nog iets weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat lastig zeg.. kosten kunnen inderdaad flink oplopen.. Ik heb in januari ook een konijn teruggebracht naar de opvang. Hij was een paar dagen bij mij en had haakjes. Bij de dierenarts moest ik 160 euro aftikken en uit navraag bij de opvang bleek dat hij amper vijf weken daarvoor aan haakjes was geholpen. Ik wist dat hij bekend was met haakjes, maar dit was extreem en hij at geen sprietje hooi, dus dat zou zeker niet verbeteren. Kijk dat gaat gewoon niet. Incidenteel een keer een klap geld kwijt zijn is 1 ding, maar structureel 160 per maand aftikken is wat anders. Bovendien hebben opvangen vaak wel wat gunstiger afspraken met een dierenarts. Ik heb hem huilend teruggebracht, hij is gekoppeld aan een ander konijntje met chronische gezondheidsproblemen en woont nu bij de dierenarts. Perfect voor hem!

Je kunt niet in de toekomst kijken, misschien heb je er de komende jaren geen omkijken naar en betaal je alleen vaccinaties, maar dat weet je niet.

Wat betreft snot als het chronisch wordt: ik heb daar nauwelijks nog kosten aan. Aangezien blijkbaar geen enkel antibioticum helpt bij Bets houd ik het bij spoelen, dat kost dan eens in de zoveel maanden een fles fysiologisch water en wat spuitjes. 

Je hebt helaas geen glazen bol en een hoop pech gehad, niemand weet hoe het verder gaat. Konijnen zijn leuk en je gaat er van houden, je doet er alles voor. Maar uiteindelijk draait jouw leven niet om konijnen, maar om je gezin. Konijnen kunnen daar een leuke aanvulling op zijn, maar het kan niet de bedoeling zijn dat je gezin in de financiële problemen komt vanwege de konijnen, dat is te gek natuurlijk.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben het geluk dat we beiden werken, een prima inkomen hebben dus, lage woonlasten en geen kinderen. Daar tegenover hebben we wel best veel huisdieren. Drie katten, één hond en vier konijnen. 

 

Dat klinkt misschien niet echt overdreven veel, maar als je ze gewoon voor alles de beste zorg wil bieden, kan dat best oplopen qua kosten. Een paar maanden terug had ik de vaccinaties van de konijnen & wat gezondheidsproblemen bij de katten waar wat bloed & weefsel onderzoeken en een operatie voor nodig waren, en toen heb ik in één maand tijd 1000 euro aan dierenartsrekeningen betaald. Dat is best veel geld in korte tijd. 

 

Nou hebben wij gelukkig een potje voor dit soort situaties, maar ik kan mij goed voorstellen dat als je niet zoveel inkomen hebt, wisselend inkomen hebt of hogere vaste lasten per maand,  dat je niet zomaar even een paar duizend euro opbouwt in een potje voor de huisdieren. 

 

Verzekeren is mogelijk, ik heb mij er best wel in verdiept en tijd geleden, maar kwam tot de conclusie dat je echt heel veel geld betaald, en bijna niets volledig vergoed krijgt, voor konijnen zijn de veel voorkomende kwaaltjes eigenlijk geen van alle volledig gedekt door zo een verzekering. En asielkonijntjes kun je eigenlijk al niet (goedkoop) verzekeren omdat de geboortedatum meestal onbekend is.
Je kan dan beter 20-25 euro per maand per dier zelf in een spaarpotje voor de dierenarts stoppen, dan een verzekering afsluiten. Dan heb je na afloop, stel dat het mee valt met de gezondheidsproblemen van je konijnen en ze er niet meer zijn, een mooi potje geld over, is het geld niet weg. 

 

Geldzorgen over de huisdieren heb ik dus gelukkig niet. Zorgen over de gezondheid en kwaaltjes wel, helaas. Daar kan ik ook best van wakker liggen omdat ik er over pieker. Een oplossing daarvoor heb ik helaas niet. Had ik die maar. Gelukkig zijn die zorgen meestal maar tijdelijk, en heb je het grootste deel van de tijd vooral veel plezier van je huisdieren. Na een tijdje pech, komt er altijd weer een tijd dat het wel goed gaat en je volop geniet. Dat is mijn ervaring tenminste. Dat maakt dat ik het nog steeds waard vind. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eerlijk te zijn, vind ik het nogal raar dat je schrijft bewust voor gezonde konijnen te hebben gekozen bij de opvang. Dat een dier op dat moment gezond is, betekent toch niet dat het nooit ziek kan worden? Net als wij, kunnen dieren, waaronder konijnen, nou eenmaal ziek worden. Als je om wat voor reden dan ook de rekening voor de dierenarts niet wilt of kan betalen, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen en een ander tehuis voor ze zoeken. Ik ben twee jaar geleden ook zes keer met mijn voedster naar de dierenarts geweest, voordat er duidelijk werd dat de enige optie amputatie van haar poot was. Ik was tweeduizend euro kwijt in nog geen jaar en uiteindelijk heeft ze het niet gehaald. Zuur voor mijn portemonnee, maar nog zuurder voor een dier dat zo veel pijn en stress heeft ervaren. Als je denkt dat je een toekomstige rekening wel wil en kan betalen, dan raad ik je aan om maandelijks een bedrag te sparen en op een aparte spaarrekening te zetten. Ik heb mij destijds verdiept in een verzekering, maar daar zaten zo veel ogen en haken aan, dat ik denk dat sparen een beter alternatief is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Newport:

Om eerlijk te zijn, vind ik het nogal raar dat je schrijft bewust voor gezonde konijnen te hebben gekozen bij de opvang. Dat een dier op dat moment gezond is, betekent toch niet dat het nooit ziek kan worden? Net als wij, kunnen dieren, waaronder konijnen, nou eenmaal ziek worden. Als je om wat voor reden dan ook de rekening voor de dierenarts niet wilt of kan betalen, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen en een ander tehuis voor ze zoeken. Ik ben twee jaar geleden ook zes keer met mijn voedster naar de dierenarts geweest, voordat er duidelijk werd dat de enige optie amputatie van haar poot was. Ik was tweeduizend euro kwijt in nog geen jaar en uiteindelijk heeft ze het niet gehaald. Zuur voor mijn portemonnee, maar nog zuurder voor een dier dat zo veel pijn en stress heeft ervaren. Als je denkt dat je een toekomstige rekening wel wil en kan betalen, dan raad ik je aan om maandelijks een bedrag te sparen en op een aparte spaarrekening te zetten. Ik heb mij destijds verdiept in een verzekering, maar daar zaten zo veel ogen en haken aan, dat ik denk dat sparen een beter alternatief is. 

Gezond staat ook tussen haakjes. Ze schrijft ook dat ze bewust heeft gekozen voor konijnen die op dit moment geen klachten hebben. Je kunt ook konijnen adopteren die al gezondheidsklachten hebben en zoiezo extra kosten en zorgen met zich mee brengen. 

Ik denk ook zeker niet dat het een kwestie is van niet willen. @OtenSien is erg begaan en zorgt goed voor haar konijnen. Het is dan ook een hele stap om ze naar de opvang terug te brengen. Dat doe je niet zomaar even. 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 jaar lang (bijna) niets gehad, en nu in 6 weken 700 euro aan dierenartskosten. Je weet het niet van tevoren. 

Als je konijnen neemt die al iets mankeren, dan weet je al vooraf voor een deel wat je te wachten staat. Bij alle overige konijnen kun je geluk hebben, en je kunt pech hebben. En je kunt heel veel pech hebben, en dan kan het inderdaad zomaar zijn dat je potje leeg raakt. Ik hoop voor @OtenSien op rustige tijden in dit opzicht.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .