Ga naar inhoud

Konijn heeft VHD overleeft, wat nu?


konijn56

Aanbevolen berichten

Ik had drie buitenkonijnen, die snachts in een binnenren gaan. We hebben ze dit jaar niet ingeent, en het was meteen raak helaas. De eerste was in de middag nog helemaal oke van buitenaf. Rond 17:00 ging die liggen (maar het was heel heet dus nog niet alarmerend), daarna geen puf meer. Apart gezet om te kijken of ze nog at en dronk, en toen ik een half uur later ging kijken was ze helaas overleden. Maar omdat het zo snel ging, wisten we eigenlijk niet direct wat we ermee moesten. Dag later werd de tweede ook ziekjes, meteen afspraak gemaakt voor dezelfde dag bij de dierenarts. Ook hier verslechterde het konijntje met het half uur. Toen we bij de dierenarts aankwamen zei ze dat het VHD virus was. Slechte leverfunctie en longen waren niet goed, ze had wel nog gewoon gekeuteld smiddags. Niet meer te redden en moeten inslapen. Super verdrietig. Andere konijn was enige wat ik kon doen inenten. Dat meteen dezelfde dag gedaan, maar zei de DA, kans dat die het heeft is enorm. Ze zitten samen, drinken en eten uit zelfde bakje. En ze gingen altijd tegen elkaar aan liggen ook. Bij de inenting was de gezondheid goed, geen plakkerige keutels, geen koorts, goede longen etc etc.

 

Intussen is dat dus meer dan een week geleden, en hij hupst gewoon door de buitenren. Eet voldoende, er lijkt niks aan de hand. Dus ik denk dat mijn konijntje het of niet had, wat een hele kleine kans is. Of het overleefd heeft, wat ook een hele kleine kans is.

 

Mijn vraag is nu; hoe lang moet ik wachten voordat ik zeker weet dat hij het niet heeft. Ik ga niet een nieuw konijntje uit de opvang halen en koppelen, als die misschien het toch niet red. En, moet ik ook nog wachten voor het virus weg is uit het hok? We hebben binnenverblijf met dettol gedesinfecteerd, maar buiten kan dat niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar! In welke omgeving woon je, dan zet ik het er bij op de lijst met meldingen (deze lijst)  Veel sterkte met het verlies. 

 

Ik zou wel echt nog even wachten voor je het konijn gaat koppelen en als je gaat koppelen goed controleren dat het nieuwe konijn wel gevaccineerd is, en misschien je eigen konijn ook eerst laten vaccineren als hij hier helemaal goed doorheen is gekomen. Hoe lang je daarvoor moet afwachten zou ik even met de dierenarts overleggen. 

 

In dit artikel staan verder veel tips over de ziektes:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/myxomatose-en-vhs-rhd-1-en-2-bij-konijnen

 

En hier staan tips over schoonmaken en ontsmetten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/schoonmaken-van-een-konijnenhok

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Ik heb op advies van de dierenarts het konijntje wat is overgebleven direct laten inenten. Hij is dus nu gevaccineerd tegen VHD en tegen Myxomatose. Normale incubatietijd is 1-3 dagen las ik, dus ik denk zelf dat hij het overleefd heeft. Maar toch durf ik er nog niet van uit te gaan. Wil hem niet te lang alleen laten want hij was het gewend om met twee voedsters samen te zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei konijn56:

@Evee Ik heb op advies van de dierenarts het konijntje wat is overgebleven direct laten inenten. Hij is dus nu gevaccineerd tegen VHD en tegen Myxomatose. Normale incubatietijd is 1-3 dagen las ik, dus ik denk zelf dat hij het overleefd heeft. Maar toch durf ik er nog niet van uit te gaan. Wil hem niet te lang alleen laten want hij was het gewend om met twee voedsters samen te zijn.

 

Heb je hem ook laten inenten tegen het nieuwe VHD-2/RHD-2 virus? Het kan zijn dat dit in 1 vaccinatie zit met de VHD-1 en myxomatose, maar het kan ook zijn dat dit een apart vaccin is als je dierenarts nog een voorraad van de oude vaccins had liggen. Zou dit dus even controleren in het vaccinatieboekje wat je meestal meekrijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .