Ga naar inhoud

Een week weg, konijn meenemen of thuislaten?


Anne_

Aanbevolen berichten

Ik weet niet zeker wat de goede plek is voor dit topic, maar ik gok hier. 🙂

 

Over een paar weken ga ik een week in het huis van mijn schoonouders op de hond passen, omdat zij op vakantie zijn. De hond is te groot voor mijn studentenappartement. 😅

Aanvankelijk was het plan om mijn konijn mee te nemen, maar nu heeft zij sinds vorige week problemen met haar poot. Door de bezoekjes aan de dierenarts had ze veel stress. Het normaliseert gelukkig weer, maar ik twijfel nu wel of ik er goed aan zou doen om haar voor een week te verhuizen. Dat geeft toch wel weer veel stress. 

Een mogelijkheid is ook om elke dag op en neer te gaan, maar da's verre van ideaal, aangezien het een uur reizen is. 

Wat zouden jullie doen? 

aangepast door Anne_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik 1 keer per dag controle en verzorging te weinig vinden dus als je niet 2 keer op een dag heen kan / wilt (wat ik begrijp) en er is niemand die ook minimaal 1 keer per dag kan gaan kijken (dus jij 1 keer op een dag en nog iemand 1 keer op een dag) zou ik ze meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij de adviezen hier boven. Ik denk dat ik het konijn dus toch ook mee zou nemen als je thuis niet voldoende controle en zorg kan regelen. Ik zou wel proberen de verhuizing zo min mogelijk stress te laten geven. Dus niet bij de hond laten komen, zo veel mogelijk bekende opstelling en bekende inrichting meenemen van thuis in het verblijf waar je logeert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even overlegd n.a.v. jullie reacties en we nemen haar mee. M'n schoonouders hebben een vrij ruime hal, dis dat wordt haar plekje met het kleed en de spullen van thuis. De hond kan er daar niet bij komen. Heel erg bedankt voor het meedenken!

 

Ik heb nog een totaal andere vraag. Sinds dit weekend begint ze weer een beetje tot leven komen na de eerste dagen slecht te hebben gegeten. (Ander topic in gezondheid daarover).

Nu merk ik helaas dat ze ook aardig agressief begint te worden. Als ik bv het hooi wil bijvullen of groenvoer wil geven, gromt en bokst ze. Mijn reactie daarop is rustig zeggen dat ik het ben en als ik haar dan een aai over de bol geef, gaat ze er alnsog wel voor liggen. Het vertrouwen is dus niet weg gelukkig. Ook gooit ze haar knuffel de ren door (ongeveer 1m2, ze moest van de da zo klein mogelijk zitten om haar poot rust te geven) en niet op een schattige manier. Het groenvoer vliegt ook alle kanten op voordat ze het opeet. 

Kan dit te maken hebben met de beperkte ruimte die ze opeens weer heeft?

Toen ik haar (en haar zusje) net had, zaten ze in een ren van ongeveer 3-4 m2. Toen gedroeg ze zich ook zo. Het heeft me heel veel tijd en geduld gekost om haar vertrouwen te winnen. Sinds ik verhuisd ben iets meer dan een jaar heb ik de ren om haar heen helemaal weggehaald. Het agressieve gedrag ging er langzaam helemaal af richting mij en de laatste maanden heeft ze naar mij nooit meer iets agressief gedaan, ze was juist enorm aanhankelijk. Ik vind het echt heel jammer om te merken dat dit weer terug begint te komen en maak me ook zorgen dat ze niet gelukkig is. Heb de da gebeld, maar die zeggen dat ze echt voorlopig nog rust moet houden en ik de ren nog niet weg mag halen of groter mag maken. Pas als ze niet meer mank loopt mag ik voorzichtig beetje bij beetje de ren groter maken. 

 

Als ik trouwens gewoon naast de ren ga zitten, het deurtje openmaak en haar dan ga aaien is er niets aan de hand. Dan komt ze zo dicht mogelijk bij me liggen genieten. 

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand waar het aan kan liggen en wat ik eraan kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou zeker frustratie kunnen zijn van ruimtegebrek, maar ergens is dat ook een goed teken hoor, meestal is het een teken dat ze weer fitter worden 😉 Ik zou zorgen dat ze zich lekker bezig kan houden in de kleine ruimte, dus zelf wat speeltjes knutselen, sloop & gooi speelgoed aanbieden, af en toe iets nieuws te ontdekken geven (al is het maar een stapel oude handdoeken, of hang een oude handdoek ergens overheen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie! Stelt me wel wat gerust. Ik heb inderdaad liever wat agressief gedrag dan dat ze stilletjes niets doet. 

Ik ga aan de slag met dingen om te slopen en rond te gooien 😄 Heb sowieso nog wat eierdozen en handdoeken liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een kleine update: ik heb de hekken weer weggehaald en haar iets meer ruimte gegeven met het tapijt (ze komt niet op het laminaat, ideaal!). Ze is weer heoemaal veranderd. Grommen en boksen weer verleden tijd gelukkig! Kwam dus echt door die hekken, wellicht territoriaal gedrag.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .