Ga naar inhoud

Konijn nu derde nacht bij dierenarts


Lene

Aanbevolen berichten

Onze stamper zit nu derde nacht bij dierenarts. Hij eet quasi niets en keutelt drie dagen niet. Hij heeft megacolon, vorige week ontdekt. Toen is hij ook nachtje nr dierenarts geweest, vocht gekregen, en nadien at hij terug. Ik moet het hier even kwijt want maak me echt zorgen. Kan dat nog goedkomen als het zo lang duurt? Ik moet morgen terugbellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans wordt steeds kleiner dat hij het overleefd. Er zijn verhalen van konijnen die na een paar dagen toch gingen keutelen, maar bereid je er mentaal ook op voor dat hij het niet zal halen. Het is daarom ook goed om er over na te denken of en wanneer het beter voor hem zou zijn om hem in te laten slapen.

 

Je moet je voorstellen dat de darm onherstelbaar is opgerekt door de megacolon en de samenknijpende beweging daardoor in dat stuk van de darm niet meer goed kan functioneren. Iedere keer als er daarna weer zoiets gebeurd, wordt dat erger en erger. Uiteindelijk komt er vroeg of laat een moment dat het niet meer gaat. Konijnen met megacolon worden daardoor ook niet zo heel oud. Met wat geluk en de juiste verzorging worden ze gemiddeld 4 hooguit 5 jaar. Dat is wel iets dat je in je achterhoofd moet houden.

 

Ik zou willen dat ik je gerust kon stellen, dat het allemaal goedkomt, maar dat is met megacolon helaas niet zo. Misschien heb je geluk dat de darmen weer op gang komen, maar dan moet dat wel heel erg snel gaan gebeuren. Hij krijgt wel alle medicatie neem ik aan? Cisaral, metocloral, eventueel nog laxatract en pijnstiller.

 

Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh wat sneu zeg.. De verhalen die ik ken van megacolonkonijntjes sluiten inderdaad aan bij wat Kolino zegt. Het gaat soms een tijdje goed, tot het fout gaat, daar komen ze dan nog een paar keer doorheen soms, maar oud worden ze er helaas nooit mee. Heel verdrietig voor jou en je konijntje 😢.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg ja, en nochtans superlief konijntje. Zijn vriendinnetje herkende hem niet meer vorige week als hij terugkwam van dierenarts en was hem hele tijd aan het achterna aan het rennen en bijten. Na enkele dagen ging dat beter, maar misschien heeft dat hem te veel stress bezorgd want opeens at hij niet meer. Ik had hem beter meteen apart gezet en niet meer bij haar, dan was het misschien zover niet gekomen nu. Toch merci voor jullie  lieve reacties...ik blijf nog duimen voor morgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach dat weet je niet hè, of hij daar zoveel stress van gehad heeft dat hij daarom stopte met eten. Wat gejaag hoeft niet zoveel invloed te hebben, maar het kan wel. Waarschijnlijk voelde ze aan dat hij verzwakt was, soms gaan ze dan lelijk doen. Er is geen goed of fout in zulke situaties. Het is nou eenmaal een kwetsbaar konijntje, misschien was het ook gebeurd als hij apart had gezeten. Ik duim met je mee dat hij er doorheen komt ❤️.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet hem sebiet gaan halen bij dierenarts, hij eet nog altijd niet maar dierenarts hoopt dat hij misschien in vertrouwde omgeving wel gaat eten. Ik vrees er wel voor, en nog maar 1 jaar oud... maar we gaan nog hopen dat goed komt. Merci voor jullie berichtjes, dat doet deugd! ❤️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijnen heeft een tijdje terug een heel weekend bij de dierenarts overnacht, omdat hij niet at & keutelde. Heb hem toen na het weekend weer opgehaald, ook al at en keutelde hij nog steeds niet, maar eenmaal thuis leek er niks meer met hem aan de hand. Brok, hooi, groente, alles ging naar binnen en de keutels rolden eruit. Hoop dat jouw konijntje zich thuis ook bedenkt. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stamper kwam thuis en begon meteen te grazen in zijn ren! Dus thuis komen helpt! Iedereen hier superblij. Zijn vriendinnetje houden we nog uit zijn buurt. Dikke merci voor jullie ondersteuning, heeft me echt geholpen.

geholpen X

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ondertussen is het zondag en heeft stamper wel idd wat gegeten af en toe maar zeker niet veel. Vooral wortelloof en selder. Hij keutelt nog steeds niet maar sinds vrijdagavond een stinkpoep met diarree. Vandaag is hij in avond beginnen drinken. Nu is hij superonrustig en piept precies ook wat of kreunt ik weet het niet goed. Morgenochtend bel ik terug dierenarts voor status. Is dat nu goed die diarree of net niet? Weet iemand hier iets van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diarree is ook ontlasting, dan gaat het voedsel in ieder geval wel door de darmen heen. Er is beweging. Maar ideaal klinkt de situatie niet. Is hij wortelloof en selderij wel gewend om te eten? Ik ben benieuwd wat de dierenarts er van zegt. Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad ook dat het goed is om nog even contact te hebben met de dierenarts. Is er eigenlijk een röntgenfoto of een echo van de buik gemaakt om te zien wat er aan de hand is? Dat kan soms wel duidelijkheid geven. Of in ieder geval dingen uitsluiten.

 

Wat fijn dat er nu toch iets uitkomt! Dat er diarree uitkomt is heel normaal, de voeding heeft veel te lang in de darm gezeten en is daardoor (door bepaalde bacteriën die in de darm leven) vloeibaar geworden. Als het goed is wordt dat met een paar dagen minder. Lijkt het een beetje op pindakaas wat er uitkomt, qua structuur? Of is het echt waterig?

 

Krijgt hij pijnstilling? Want het klinkt voor mij alsof hij nog veel pijn heeft. Mogelijk zit hem nog een mestkeutel dwars. Dat zijn letterlijk zware bevallingen voor ze en past zeker bij de onrust en het piepen/kreunen, wat je aangeeft. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar daar zijn dierenartsen voor, om dat te onderzoeken.

 

Qua eten zou je het hooi kunnen verrijken met wat weegbree. Die weegbree schijnt ook te helpen bij die diarreeklachten en wordt veel gebruikt bij megacolonkonijnen. Wortelloof is ook prima 🙂 Selderij en peterselie ook, want dat zorgt er voor dat ze weer wat trek krijgen. Drinken is ook heel belangrijk, het kan zijn dat hij door de pijn niet goed zelfstandig kan/wil drinken. Maar mocht er dus zoiets als een mestkeutel dwars zitten dan wil je juist dat daar vocht bij komt, dat kan door middel van laxatract, dat zorgt er voor dat er meer vocht naar de darm gaat, maar gewoon water via een spuitje geven kan dus ook. Dit kun je tijdens het medicijnen geven doen. Geef dan eerst de medicijnen en dan 1 of 2 spuitjes van 3ml. Dan heb je hem toch al vast en geeft het minder stress.

 

Hopelijk gaat het snel wat beter met hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Kolino:

Ik denk inderdaad ook dat het goed is om nog even contact te hebben met de dierenarts. Is er eigenlijk een röntgenfoto of een echo van de buik gemaakt om te zien wat er aan de hand is? Dat kan soms wel duidelijkheid geven. Of in ieder geval dingen uitsluiten.

 

Wat fijn dat er nu toch iets uitkomt! Dat er diarree uitkomt is heel normaal, de voeding heeft veel te lang in de darm gezeten en is daardoor (door bepaalde bacteriën die in de darm leven) vloeibaar geworden. Als het goed is wordt dat met een paar dagen minder. Lijkt het een beetje op pindakaas wat er uitkomt, qua structuur? Of is het echt waterig?

 

Krijgt hij pijnstilling? Want het klinkt voor mij alsof hij nog veel pijn heeft. Mogelijk zit hem nog een mestkeutel dwars. Dat zijn letterlijk zware bevallingen voor ze en past zeker bij de onrust en het piepen/kreunen, wat je aangeeft. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar daar zijn dierenartsen voor, om dat te onderzoeken.

 

Qua eten zou je het hooi kunnen verrijken met wat weegbree. Die weegbree schijnt ook te helpen bij die diarreeklachten en wordt veel gebruikt bij megacolonkonijnen. Wortelloof is ook prima 🙂 Selderij en peterselie ook, want dat zorgt er voor dat ze weer wat trek krijgen. Drinken is ook heel belangrijk, het kan zijn dat hij door de pijn niet goed zelfstandig kan/wil drinken. Maar mocht er dus zoiets als een mestkeutel dwars zitten dan wil je juist dat daar vocht bij komt, dat kan door middel van laxatract, dat zorgt er voor dat er meer vocht naar de darm gaat, maar gewoon water via een spuitje geven kan dus ook. Dit kun je tijdens het medicijnen geven doen. Geef dan eerst de medicijnen en dan 1 of 2 spuitjes van 3ml. Dan heb je hem toch al vast en geeft het minder stress.

 

Hopelijk gaat het snel wat beter met hem!

Vanmorgen tilde ik hem op en zijn buik zag helemaal bruin van de stoelgang. Het vloeide er gewoon uit! Ik heb hem dan wat gewassen, nog zijn medicatie (pijnstiller en iets voor de darmen) gegeven en in zijn ren gezet. Nu net wat (veel te) zachte keutels ontdekt! Ben voorzichtig positief. Weegbree heb ik staaltje van liggen, ga ik straks er inderdaad wat doormengen want hooi eet hij nog niet echt. Gras wel een beetje. vorige keer wel foto getrokken toen zagen ze wel alles vast zitten in darmen. Dierenarts wou dat ik vandaag nog kwam (had hem zelf niet aan de lijn) maar ik heb gezegd a secretaresse dat stamper nu net minder stress begint te hebben. Hij belt me straks op om te bespreken. Fijn te horen dat peterselie selder en wortel goed zijn want dat eet hij net heel graag.

tx voor alle tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey het betert hier toch niet... de dierenarts zei te stoppen met medicatie gezien hij het wel goed doet en veel keutelt en we spreken terug woensdag af. Maar

deze avond wou ik zijn achterwerk even spoelen in bad en ik zag een grote kale plek op zijn poot. Geen maden gezien, in zijn nachthok wel

plukken haar. Kan dat zijn van overdreven te wassen dan? Ziet er wel vies uit. Ik probeer foto door te sturen. Wat denken jullie?

7325AC48-43E8-4C3F-93E8-645EAF6D0F72.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .