Ga naar inhoud

Voor het eerst een konijntje

JudyHops

Aanbevolen berichten

Hey allemaal, ik ben nieuw hier. 

Ik heb nu een voedster onder mijn hoede, ze is voorlopig een binnen konijn, ze heet Luna is nu 13 weekjes oud. Over een tijdje word ze gesteriliseerd en dan gaan we een vriendje voor haar zoeken. Ze heeft een kooi en nog een ren van 2 bij 2. Savonds rond 8u laten we haar 2 uurtjes nog rondhuppelen. Volgend jaar mei (ongeveer) gaat ze dan met haar vriendje in een groot buiten hok. 

Nu was ik met mijn zoontje van 6 in de dierenwinkel en zagen we konijnen tuigjes. We gaan vaak naar het park, picknicken, barbecueën. Hij zei dat is leuk dan kan ze mee.. maar naar mijn idee is dat veel ste stressvol voor een konijn.

Zijn er hier mensen die er voor of juist tegen zijn? Of mensen die hun konijn ook wel eens meenemen?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom.

Nee echt niet doen! Als je konijn ergens van schrikt hangt ze zichzelf op in het tuigje. En konijnen zijn inderdaad erg gevoelig voor stress, dus laat haar lekker thuis.

Leuk dat ze binnenkort een vriendje krijgt. Ik zou alleen de volgorde omdraaien denk ik. Vanaf 16 weken kan ze gekoppeld worden. Doe dit bij voorkeur bij een goede konijnenopvang, waar ze zien met welk konijn het klikt. Voor sterilisatie (castratie eigenlijk) is ze nog veel te jong.

Ze zouden dan eventueel meteen naar buiten kunnen als je dat wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum! 

Ik ben het met @Marjoleink eens. 

Het zijn prooidieren en vluchten als er gevaar dreigt. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Een hond zien is voor veel konijnen bijvoorbeeld een reden voor paniek. 

Mijn konijnen neem ik nergens mee naar toe behalve naar de dierenarts als dat nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op BunnyBunch! Dit is een goede mogelijkheid om jezelf in te lezen en ook aan je zoontje uit te leggen waarom er iets wel of juist niet goed is voor konijnen. Als je er niet uit komt, kun je het altijd hier vragen, want gezamenlijk hebben de leden hier heel veel kennis en ervaring. Het zal je zoontje zeker ook helpen om zich te leren verplaatsen in dit geval in jullie/een konijn. Super leuk en belangrijk voor de rest van zijn leven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op Bunnybunch!

Het is inderdaad logischer om over een week of 2 een afspraak te maken bij een konijnenopvang, en haar een lief gecastreerd rammetje uit te laten kiezen als maatje. Voedsters kunnen pas vanaf 5 a 6 maanden gecastreerd worden namelijk, dus dan zou ze nog best wel heel lang alleen zitten. Ook moet bij een koppeling de ram ook altijd gecastreerd zijn, zelfs als de voedster dat ook is.

Hier staan verder veel tips:
Algemene beginnerstips
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

Konijnenopvang lijst
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Informatie over koppelen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Wat betreft de tuigjes vraag: niet doen. Tuigjes werken prima voor roofdieren zoals honden, katten en fretten. Voor konijnen, prooidieren, brengt het een hoop risico mee. Niet doen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .