Ga naar inhoud

Coccidiose of diarree?


belleke

Aanbevolen berichten

Ik ben hier al een hele tijd niet meer geweest.

Maar zit nu toch wel in de rats.

Kaya een half wildje uit de opvang woont inmiddels al ruim 8 jaar bij ons. Leeftijd schat 9 jaar of ouder.

in januari is ze voor het eerst bij de dierenarts geweest. Toen waren haar darmen ook van slag. Leek een verstopping maar er was genoeg activiteit. Met ciseral en pijnstilling ging het snel beter.

Nu had ze gisteren diarree. At nog wel goed. Hooithee gemaakt en geen brokjes gegeven. Wel kruiden uit de tuin . Ze was levendig kwam meteen aangerend en at de kruiden op. De dag ervoor hadden ze een grote tak van appelboom gehad. Dus ik dacht dat het daardoor kwam. 
vandaag toch nog dunne ontlasting. Ze at wel van die hooipellets. Maar ik vertrouwde het niet. 
Meteen een afspraak bij de dierenarts gemaakt.

ze had ondertemperatuur. Was vanaf januari 500 gram afgevallen Wat ik best veel vind. Want het is een klein konijn.

Dierenarts heeft ontlasting nagekeken. Hij zag wel hele kleine cellen. Het kan coccidiose zijn . 
ik heb Dozoril gekregen. Hier moet ik alle konijnen mee behandelen.

Verder mocht ik ook de ciseral geven. Warm houden en toch zorgen dat zij iets gaat eten.

Nu vraag ik mij af kan dit komen door die appeltak? Zij krijgen die echt wel regelmatig. Maar bedacht mij misschien door vogelpoep op een tak?

Ook weet ik niet zo goed wat is wijsheid. Binnen is het koeler dan buiten. Dus ik heb haar in het opvanghok gezet in een dikke laag hooi. Heb er een warmtepad bij maar die mijd ze. Verder heb ik er hooi gedroogde en verse kruiden bij gelegd. Een paar brokjes en gedroogde groente en erwtenvlokken. Is dit wel verstandig? Moet ik haar dwang gaan voeren ondanks de diarree? ORS of hooithee geven met een spuitje.
wil,haar nog niet kwijt.

knuffels Belleke 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk niet echt tips. Als ze bij hoge uitzondering hier een keer plakpoep hebben dan geef ik ze een paar dagen alleen hooi en water en eventueel hooithee. En dan was het weer snel over. 

 

Is het echt dunne, waterige ontlasting? En heeft de dierenarts coccidiose vastgesteld? Maar dat laatste is niet altijd helemaal duidelijk. Ik begrijp niet zo goed waarom ze cisaral krijgt voorgeschreven bij diarree? Dat is toch juist darmstimulerend. Dat ze ondertemperatuur heeft geeft natuurlijk wel aan dat ze niet in orde is. 

 

Wat heeft de dierenarts gezegd over het eten? Met diaree zou ik wel erg oppassen met het aanbieden van bepaald voedsel. Maar ze moet natuurlijk wel iets blijven eten en ik snap dat je bezorgd bent dat ze behoorlijk is afgevallen. Eet ze hooi?

 

Een hoop vragen in plaats van antwoorden 😉 

 

Hopelijk knapt ze weer op. Je kan natuurlijk altijd de dierenarts bellen of er nog een keer langsgaan als je het niet vertrouwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zelf eet zou ik niet dwangvoeren.

 

Verder klinkt het alsof je niet veel duidelijkheid hebt op het moment. Verstopping of coccidiose zijn twee flink verschillende dingen. De onder-temperatuur en het afvallen zijn ook wel zorgwekkend, een appeltak die je 1 dag voordien geeft zou het gewichtsverlies niet verklaren. Kan er eventueel ontlasting opgestuurd worden via de dierenarts, dat dat misschien meer duidelijkheid geeft als het onderzocht is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .