Ga naar inhoud

Traanoog


Newby1981

Aanbevolen berichten

Heb weer een vraagje aan de mensen die ervaring hebben met een traanoog bij konijnen. Binky had hier dus al een tijdje last van en gisteren is het bij de DA volledig doorgespoeld. Er is heel wat troep uitgekomen en ze hebben gespoeld tot het helder was.

 

Binky's oog is nu echter nog steeds wat nat erom heen. Ik zie geen wit slijm. (dat was hiervoor ook niet de hele tijd, af en toe maar wel altijd nattig erom heen)

Hoe lang duurt het voor het weer helemaal normaal is? Het was natuurlijk nog maar gisteren dus wellicht is het normaal dat het nu nog wat gevoelig / nattig is of zou het dan nu volledig genezen moeten zijn?

 

Ze adviseerde wel om een röntgenfoto te laten maken mocht het terug komen. En wellicht ook een narcose om het gebit volledig na te laten kijken of kunnen ze dat op een röntgenfoto ook zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kunnen ze op de foto het gebit ook zien. De kieswortels (die vaak voor oogproblemen zorgen) zijn juist op foto's te zien en niet bij een gewone controle. 

 

Ik heb op het moment Charlie met oogproblemen zonder oorzaak rondlopen. Ze heeft af en toe pus in haar oog. Soms weken niet, en dan opeens weer wel. Witte dodden zitten er dan in haar ooghoek. Toevallig van de week ook weer. Het is al nagekeken met contrastvloeistof op beschadigingen, er is verder helemaal niets van waas of verkleuring in het oog te zien, er is al wel eens oogdruk gemeten,  ze is onder verdoving geweest voor gebitscontrole, er zijn foto's gemaakt van haar hoofd, maar behalve een beetje haakjes die toen zijn bijgewerkt (2 jaar terug) is er werkelijk geen oorzaak te vinden. Ze ziet ook niet (goed) met dat oog, reageert pas als je haar wimpers aanraakt. Ik heb nu standaard een fles fysiologische zoutoplossing staan om haar oogje te spoelen, en heb oogzalf in huis (vitaminezalf, hoewel ze ook al een paar verschillende antibiotica zalfjes & oogdruppels heeft gehad, maar dat hielp niet meer of minder dan de vitaminezalf). Rond haar oog zijn de haartjes anders van kleur, een beetje oranje-achtig. Ik vermoed van alles wat er inmiddels in d'r oog is gestopt. 

 

Ze niest niet, lijkt er verder ook niet echt last van te hebben zelf. Alleen af en toe wat pus dus. Bij Charlie is het wel wit van kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat klinkt ook niet best met Charlie. Wat vervelend dat ze geen oorzaak kunnen vinden. Gelukkig lijkt ze er zelf niet echt last van te hebben maar fijn is het niet natuurlijk. Je wilt toch altijd graag weten waardoor iets komt zodat het hopelijk verholpen kan worden.

 

Binky leek / lijkt er verder ook geen last van te hebben, ze niest ook niet, knijpt niet met haar oogje of wat dan ook. Maar je wilt toch weten wat het is. Dan hoop ik maar dat ze bij Binky wel een oorzaak kunnen vinden mocht het niet overgaan.

 

Ik wacht sowieso af tot volgende week. Als het dan niet over is maak ik een afspraak voor een röntgenfoto. 

 

Succes met Charlie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik Charlie adopteerde, was ze bij een mislukte koppeling bij haar oogje gebeten door een ander konijn. Daar had ze toen ook oogdruppels voor. Ik vermoed dat het daar misschien iets mee te maken heeft, maar er is helemaal niets van terug te vinden in / bij het oog. Maar goed, ze woont hier inmiddels al een paar jaar en heeft er weinig last van, het spoelen & zalven vind ze gelukkig ook niet zo erg. Ze blijft er gewoon voor zitten, zolang ik haar wat lekkers te eten geef. Dat maakt ook dat het allemaal niet zo erg is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem met Artemis, die had ook af en toe wat witte prut bij haar oogje (maar ook soms een hele tijd niet inderdaad). Toen ze onder narcose was voor de castratie is haar gebit nagekeken en zijn de traanbuisjes ook doorgespoeld, alles was goed volgens de dierenarts, dus zou het opgelost moeten zijn. Maar sindsdien is haar oogje ook wel wat viezig inderdaad. Heb nog 1 keer wat witte prut gezien, maar ook een paar keer dat de vacht rond de ooghoek wat vochtig was. Als ik volgende week terugga om de nietjes te laten verwijderen zal ik het ook even aankaarten bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee, het scheelt ook wel heel veel of een konijn het makkelijk toelaat (spoelen en zalven). Bij Binky gaat dat echt een ramp zijn als ik dat regelmatig zou moeten doen. Dan heeft ze zeker geen vertrouwen meer in mij en is ze alleen maar bang iedere keer als ik in haar buurt kom dat ik haar ga oppakken.

 

@happy211, balen dat het nog niet goed gaat met Artemis haar oogje. Als je toch terug moet voor de hechtingen zou ik het zeker even aankaarten. Gaat het verder goed met haar na de castratie en narcose? Hopelijk is ze helemaal opgeknapt!

 

De DA zei dat oog, neus en gebitsproblemen veel voorkomen bij dwergkonijnen omdat alles zo klein is en dicht op elkaar zit. 🙁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend naar de dierenarts geweest met Artemis (alles is goedgekeurd 🙂). De dierenarts zei, omdat alles tijdens de narcose goed was nagekeken en alles goed was, dat het vieze oogje toch vanzelf over zou moeten gaan. Heb nu het advies gekregen om de prut weg te halen met een vochtig keukenpapiertje als er iets zit, en verder gewoon af te wachten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .