Ga naar inhoud

Moeilijk ademen


Bucksternight

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft waarschijnlijk snot, vandaag voor de 3x naar de DA geweest. Die heeft opnieuw een ander soort antibiotica voorgeschreven (ronaxan) maar Puck heeft zoveel moeite met ademen dat hij door zijn mondje begint te ademen (wat ik ook vermeld heb bij de DA) . Wat heel erg pijnlijk voelt om hem zo te zien zitten, met zijn koppie in de lucht. Ik vroeg me af of er iets hiertegen zou kunnen helpen? Neus spoeling ofzo? Bestaat er iets om dit te verhelpen? Of moet de antibiotica helpen? 

 

Mvg 

🐰

aangepast door Bucksternight
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zielig zeg, hoe lang heeft je konijn al snot en heeft hij eerder antibiotica gehad? De antibiotica moet aanslaan. Mijn vorige ram had het ook, toen hij het zo benauwd kreeg en de antibiotica niet aansloeg hebben we hem in laten slapen. Benauwdheid is echt lijden voor je konijn. Dat kun je niet lang laten duren.. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eefje:

Wat zielig zeg, hoe lang heeft je konijn al snot en heeft hij eerder antibiotica gehad? De antibiotica moet aanslaan. Mijn vorige ram had het ook, toen hij het zo benauwd kreeg en de antibiotica niet aansloeg hebben we hem in laten slapen. Benauwdheid is echt lijden voor je konijn. Dat kun je niet lang laten duren.. 

Ow het spijt me om dat te horen! Dit is al de 3 de antibiotica die hij heeft gehadt, en als deze niet werkt, weten we het niet meer... 😢 ik hoop echt dat het werkt. En nogmaals sorry voor je verlies..

 

Mvg 

🐰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoort erbij helaas.. ik vrees ook voor jouw konijntje als ik dit zo lees. 

3 maanden is nog niet zo gek lang, onze Frits heeft er twee jaar mee rondgelopen voordat hij zo benauwd werd, Betsy loopt er ook al twee jaar mee rond. Dat gaat dan om niezen en snotteren, ookal met vanalles behandeld, niks werkt, maar met niezen en snotteren valt te leven, al is dat ook sneu natuurlijk. Soms gaat het snel naar de longen, zoals bij jou, echt akelig, ik weet precies hoe het eruit ziet. Het beste advies wat ik je kan geven is als deze antibiotica niet heel snel zijn werk gaat doen je konijntje een lijdensweg besparen.. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Eefje:

Het hoort erbij helaas.. ik vrees ook voor jouw konijntje als ik dit zo lees. 

3 maanden is nog niet zo gek lang, onze Frits heeft er twee jaar mee rondgelopen voordat hij zo benauwd werd, Betsy loopt er ook al twee jaar mee rond. Dat gaat dan om niezen en snotteren, ookal met vanalles behandeld, niks werkt, maar met niezen en snotteren valt te leven, al is dat ook sneu natuurlijk. Soms gaat het snel naar de longen, zoals bij jou, echt akelig, ik weet precies hoe het eruit ziet. Het beste advies wat ik je kan geven is als deze antibiotica niet heel snel zijn werk gaat doen je konijntje een lijdensweg besparen.. 

Ik ben sprakeloos. Ik dacht dat het met wat antibiotica langzaam maar zeker zou overgaan, maar nu ik jou berichtje lees, weet ik het even niet meer.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou willen dat ik je een hoopvoller verhaal kon brengen. Ik duim dat de antibiotica wat gaat doen! Snot is akelig en erg hardnekkig. Als je het terug kan dringen met antibiotica heb je geluk. Ik zou de antibiotica wel een kans geven, maar in de situatie van jouw konijn moet er echt heel snel verbetering komen, dat koppie omhoog en door de mond ademen is echt niet best en ontzettend naar voor je konijn. Heb je vertrouwen in je dierenarts? Je zou ook naar Wilhelminapark kunnen bellen om alle zeilen bij te zetten, dan weet je wel dat je alles geprobeerd hebt. In de handen van Evert Jan heeft hij de beste kans die je hem kunt geven.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij het benauwd heeft omdat hij vol zit met snot, dan kun je hem bisolvon voor kinderen geven of zijn neusje spoelen met zoutoplossing voor baby's. Hoeveel bisolvon hij mag weet ik niet meer, mijn dochter mocht dit jaren geleden gebruiken bij haar snot-konijntje. Als het echt op zijn longen is geslagen dan zal dit helaas ook niet helpen, ben ik bang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel echt wachten op de antibiotica maar in de tussentijd vind ik het wel lastig om hem zo te laten lijden..

wat zei de dierenarts ervan dat hij door z’n mond probeert te ademen? Ik weet wel dat je de neus kan spoelen maar weet niet of het in dit geval zou helpen. Is er naar de longen geluisterd ook? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel in deze situatie erg aan spoelen. Betsy spoelen we eens in de twee drie dagen, maar dat is alleen om ervoor te zorgen dat het snot niet indroogt en vast gaat zitten. Haar longen zijn schoon, het zit voornamelijk in 1 neusgang. De effecten op deze benauwdheid zullen te verwaarlozen zijn en spoelen is heel akelig voor ze. Ik denk niet dat je dit konijn nu nog extra moet laten lijden door de neus te spoelen. In elk geval niet zolang je dat advies niet van een steengoede konijnkundige dierenarts hebt gekregen.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Renske34:

Het is wel echt wachten op de antibiotica maar in de tussentijd vind ik het wel lastig om hem zo te laten lijden..

wat zei de dierenarts ervan dat hij door z’n mond probeert te ademen? Ik weet wel dat je de neus kan spoelen maar weet niet of het in dit geval zou helpen. Is er naar de longen geluisterd ook? 

Ja er is naar de longen geluisterd en vond niets. Voor de rest heeft ze het nietmeer over door de mond ademen gehad.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de mond ademen is een teken dat ze het echt super benauwd hebben. Ik heb het ooit bij een konijn gehad, bij Moya. Ik vond het verschrikkelijk naar om te zien. Moya snotterde nooit, nooit gezondheidsproblemen, maar had uit het niets opeens die enorme benauwdheid. Ik ben toen met spoed naar de dierenarts gereden, daar bleek in ieder geval vocht in de longen te zitten, we hadden het net over de behandelopties en opname, toen ze haar laatste adem nam en stierf. Niet echt een hoopvol verhaal voor jou. 

 

Ik zou opnieuw contact met de dierenarts opnemen. Antibiotica via de bek geven lijkt mij in deze situatie geen goede oplossing. En ik denk dat je ook wel moet zorgen dat de benauwdheid verlicht gaat worden op de een of andere manier, want dit lijkt mij echt niet fijn voor een konijn. Misschien is de neus spoelen een optie, of opname met extra zuurstof toediening als jouw dierenarts die mogelijkheid heeft? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Evee:

Door de mond ademen is een teken dat ze het echt super benauwd hebben. Ik heb het ooit bij een konijn gehad, bij Moya. Ik vond het verschrikkelijk naar om te zien. Moya snotterde nooit, nooit gezondheidsproblemen, maar had uit het niets opeens die enorme benauwdheid. Ik ben toen met spoed naar de dierenarts gereden, daar bleek in ieder geval vocht in de longen te zitten, we hadden het net over de behandelopties en opname, toen ze haar laatste adem nam en stierf. Niet echt een hoopvol verhaal voor jou. 

 

Ik zou opnieuw contact met de dierenarts opnemen. Antibiotica via de bek geven lijkt mij in deze situatie geen goede oplossing. En ik denk dat je ook wel moet zorgen dat de benauwdheid verlicht gaat worden op de een of andere manier, want dit lijkt mij echt niet fijn voor een konijn. Misschien is de neus spoelen een optie, of opname met extra zuurstof toediening als jouw dierenarts die mogelijkheid heeft? 

Ik weet het niet. We gaan vanavond naar waregem. Hopelijk weten ze daar nog iets... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Eefje:

Niet koelen hoor, dat is nergens goed voor! 

Ter aanvulling nog: neusspoeling gaat waarschijnlijk niet helpen, als ze zo benauwd zijn zit het hoogstwaarschijnlijk flink in de longen. 

Oh sorry nee ik bedoel vooral dat ie het niet te warm krijgt sorry ik bedoel vooral datie het niet te warm krijgt.

aangepast door Sjaak en Fien
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Bucksternight:

Ik heb daarnet geprobeert om antibiotica te geven, maar omdat ie constant door zijn mond ademt, ben ik bang dat hij gaat stikken? Kan dit? Of moet ik het in kleine beetjes geven. Ik ga straks nog eens bellen naar de DA... 😞

In dit geval lijken injecties me ook beter, bovendien worden de meest effectieve antibiotica tegen snot ook via injectie gegeven. De antibiotica waar forumleden de beste resultaten mee behaald hebben zijn draxxin en duplocilline. Ik duim voor jullie ❤️

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Eefje:

Hoe was het bij de andere dierenarts?

Ik hoop goed. Ze wist er wel veel over te vertellen. En wist goed met wat ze bezig was. Puck ligt nu aan het infuus (vocht) en er zijn ook al een paar foto's gemaakt, maar de uitslag heb ik nog niet.. Ik zal jullie later nog wat informeren over hoe het is gegaan.. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-7-2020 at 22:20 zei Eefje:

Heel fijn dat hij nu in de handen is van iemand die je vertrouwt. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en duim voor Puck ❤️

Hey mensen! 😄

 

Zoals ik beloofde breng ik jullie op de hoogte over Puck! 

 

Blijkbaar heeft Puck niks te maken met snot, maar een klaplong. Dat wil zegen dat de long is ingeklapt waardoor er minder zuurstof kan worden opgenomen. Puck was gedehydrateerd en vermagerd en had een infuus nodig, maar is er helemaal doorgekomen!!! Ik ben zo trots op hem 😇 wel krijgt hij nu medicatie om makkelijker te ademen en missschien zal er later nog iets met scanner gedaan worden. 

 

Dit wil dus zeggen dat mijn lieverd terug naar huis mag, en hij voorlopig helemaal gezond is! 😆

 

Ik ben zo blij, maar wil jullie toch bedanken voor alle reacties! 

 

☺️❣️Liefs

 

(sorry voor alle schrijffouten, ik ben gewoon wat hyper) 

 

 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .