Ga naar inhoud

Verschillende soorten groenvoer


Xde.b

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Veel mensen helpen mij laatst geholpen met mijn nijntje met gasbuik

Het is allemaal brokkelig gelopen maar uiteindelijk is zijn bolle buikje en gas dus weg, ook zijn ontlasting is weer goed!!!

( mag ook wel na 2 week 😉 )

 

Mijn vraag is nu, welk groenvoer is het best? Ik weet zo uit mijzelf dat in sommige dingen zoals wortels ook wel wat suiker inzit en je niet twveel moet geven

Ik wacht nog een weekje en dan wil ik m weer wat groenvoer geven maar k kan nergens op internet vinden wat echr goed groenvoer zou kunnen zijn voor hem, in veel voorbeelden zitten wel veel suiker en daar is hij voor mijn gevoel dus net iets te gevoelig voor

 

Hebben jullie tips wat voor groenvoer ik hem langzamaan weer kan gaan geven? Tot nu toe geef ik hem alleen biks en hooi, even langzaam beginnen en pas starten met groenvoer als ik het gevoel heb dat het weer kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn inderdaad de groentes waar eigenlijk ieder konijn wel tegen kan. Wortelloof hoort daar ook bij. Je kunt ook verse kruiden geven, bijvoorbeeld peterselie. Wortel en fruit inderdaad liever niet, vanwege de suikers. En inderdaad heel voorzichtig opbouwen, beginnen met een postzegeltje.

Ik geef zelf ook regelmatig venkel, bleekselderij, komkommer, spinazie, rucola, veldsla, basilicum, maar er kan heel veel. Heb je dit artikel al gezien? https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat uitleg over veilige groentes voor konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

Wat dus de veilige en makkelijke soorten zijn, met wat je moet oppassen, hoe je het opbouwt enz. 

 

Het best is overigens om niet altijd exact hetzelfde te geven, maar juist wat variatie in de dagelijkse voeding te brengen met het verse groenvoer wat je geeft. Ik pak zelf meestal één basisgroente; dat is of witlof, of andijvie bij mij, dat lusten ze allemaal graag en zijn soorten waar ze goed tegen kunnen. En daarbij vul ik het aan met seizoensgroenten en grassen en kruiden uit eigen tuin. Zo krijgen ze elke dag minimaal 3 soorten groenvoer (maar zeker in de zomer vaak zeker 8 soorten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kies zelf altijd voor de zeer veilige groenten, om zeker te weten dat het goed komt.

Je zou kunnen starten met kleine beetjes witlof, andijvie en wortelloof. Ook kruiden zoals peterselie, tijm, munt en koriander vindt mijn konijn superlekker en nooit problemen mee gehad! 

Verder geef ik in kleine mate bleekselderij (ze eet alleen de blaadjes, niet de stengels, zal ze wel niet zo lekker vinden) komkommer en radijsblad. Ben haar nu voorzichtig aan het laten wennen aan de bladeren en toppen van broccoli. Ik gooi er zelf ook vaak wel wat stukjes wortel en kiwi doorheen, en sinds een paar dagen banaan, maar ivm de suikers kun je daar beter even mee wachten. Te veel suiker kan weer een negatieve werking hebben op de darmen van je konijntje.

 

Ik zou bij jou konijn voorzichtig weer starten i.v.m. de darmproblemen. Start eerst weer met dingen die ze al gewend was. Als je iets nieuws wilt proberen, controleer dan eerst in de lijst die hierboven al benoemd is of ze het mogen hebben en altijd met hele kleine beetjes beginnen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .