Ga naar inhoud

Konijn eet/keutelt weinig, dwangvoeren lukt niet


Anne_

Aanbevolen berichten

Gisterenavond ben ik met spoed met mijn vlaamse reus naar de dierenarts gegaan. Ze zat de hele dag wat stilletjes in haar hok. (Edit: ze loopt los in huis, maar heeft een kattebak als schuilhok. Normaal komt ze altijd bij me op de bank zitten, gisteren dus niet.) 's Ochtends had ze gewoon gegeten, maar 's avonds wilde ze niets meer. Gelijk naar de dierenarts, want ze liep ook mank met haar achterpootje.

Niets gebroken gelukkig en dwangvoer en pijnstilling meegekregen. 

Het lukt alleen echt met geen mogelijkheid om haar die voeding en pijnstilling te geven. Heb alles geprobeerd: handdoek (krijg ik haar niet in), laten oplikken van een lepeltje (doet ze niet), haar vastklemmen (ze vecht en bijt tot ze los is, kan haar niet houden, hoe rustig ik ook praat). Ik woon alleen en geen mensen in de buurt die kunnen helpen zo vaak. Het brengt ook mega stress voor haar mee en ikbenbang dat ze daardoor alleen maar slechter gaat eten. Heeft iemand tips? 

 

Ik probeer haar nu zoveel mogelijk te verleiden met verschillende soorten groenvoer, maar kan dat geen kwaad? Ze is dat niet in deze mate gewend. Maar biks en hooi laat ze links liggen, ook hooi met smaakjes die ik vandaag heb gehaald. Ondanks dat snoepjes niet goed zijn heb ik dat ook geprobeerd, maar zelfs dat wil ze niet en heeft ze de hele dag laten liggen. 

 

Ps. Woont er hier iemand in Ermelo/omgeving die er ervaring mee heeft en vanavond of morgen eens wil komen kijken en me kan helpen?

aangepast door Anne_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts kunnen vinden waarom ze niet wil eten? Want dat mis ik in je verhaal.

Ik weet precies wat je bedoelt, ik kan het ook niet alleen. 

Qua pijnstilling kun je nog proberen om het op een blaadje witlof te doen, of in een beetje Olvarit wortelhapje. En dwangvoer op een schoteltje, wil ze dat misschien? 

Ik heb ook zo'n vechtkonijn, en wij doen het met zijn tweeën: een vouwt haar in een handdoek, en een spuit de medicatie in haar bek. Maar ook dan ontsnapt ze 5 keer en bijt ze 3 keer. 

Mijn buurvrouw doet het wel alleen, die gaat op haar knieën zitten boven het konijn, legt een handdoek op het konijn, vouwt hem zo dat ook de pootjes er in zitten, en geeft dan de medicatie. Ik vind het al heel knap dat ze van bovenaf kan zien waar ze moet zijn.

 

Heb je echt niet iemand die een paar keer kan komen helpen? Desnoods 2 buren die elkaar afwisselen? Hoe vaak moet je de pijnstilling geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou van je gewone biks een papje kunnen maken, misschien dat dat meer vertrouwd ruikt dan het dwangvoer wat je van de dierenarts hebt meegekregen. Of de eerste keer een stukje banaan door het papje mengen voor wat extra smaak? Alleen als ze dat gewend is natuurlijk, en niet te veel, want er zitten wel veel suikers in en je wilt niet dat ze nu nog meer last van de darmen krijgen. 

Mijn konijn vond de eerste keren het vervelendst, omdat ze niet wist wat het was. Toen ze eenmaal doorhad dat die pijnstilling niet vies of vervelend was, ging het een stuk makkelijker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje:

Eet ze het groenvoer wel? 

Met mate. Ze heeft nu wat blaadjes witlof op, wat bladeren andijvie, wat peterselie en koriander en een paar radijsblaadjes. Ook een heel klein beetje verdwaald hooi op de vloer. Allang blij dat ze dat wil eten! Maar nu laat ze de rest liggen en 't is nog lang niet genoeg. Ik kijk het nog een uurtje of anderhalf aan of ze weer wat gaat eten. 

Ik heb in ieder geval overal op de vloer van alles liggen, zodat ze altijd eten binnen bereik heeft. 't Hele huis is een zooi nu haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei Marjoleink:

Heeft de dierenarts kunnen vinden waarom ze niet wil eten? Want dat mis ik in je verhaal.

Ik weet precies wat je bedoelt, ik kan het ook niet alleen. 

Qua pijnstilling kun je nog proberen om het op een blaadje witlof te doen, of in een beetje Olvarit wortelhapje. En dwangvoer op een schoteltje, wil ze dat misschien? 

Ik heb ook zo'n vechtkonijn, en wij doen het met zijn tweeën: een vouwt haar in een handdoek, en een spuit de medicatie in haar bek. Maar ook dan ontsnapt ze 5 keer en bijt ze 3 keer. 

Mijn buurvrouw doet het wel alleen, die gaat op haar knieën zitten boven het konijn, legt een handdoek op het konijn, vouwt hem zo dat ook de pootjes er in zitten, en geeft dan de medicatie. Ik vind het al heel knap dat ze van bovenaf kan zien waar ze moet zijn.

 

Heb je echt niet iemand die een paar keer kan komen helpen? Desnoods 2 buren die elkaar afwisselen? Hoe vaak moet je de pijnstilling geven?

Ze heeft haar pootje verstuikt, hij vermoed dat het door de pijn is. Ik weet niet zeker wat er is gebeurd, maar wel een vermoeden. Zaterdagnacht zijn er behoorlijk wat mensen bij mij over de vloer geweest om naar de wc te gaan waar ik niet bij was. Ik ben bang dat ze haar te wild hebben benaderd en ze mega stress heeft. Er vloeide namelijk best wat drank. Dacht gastvrij te zijn maar nu toch wel erg spijt van. Maar daarom ben ik nu dus wel bang om haar extra stress te geven. 

 

Bedankt voor je tips! Ik ga inderdaad eens proberen of ik het ergens op kan doen. Ze is gek op kiwi. De pijnstilling moet ze 1x per dag. Vanochtend minder dan de helft naar binnen gekregen. En de dwangvoeding dan een paar keer per dag, maar dat lukt dus gewoon echt niet. Ze heeft in totaal denk ik max 2 mL op, de rest zit aan de muren. Ze weegt 5 kg trouwens, dus veel te weinig. Ik heb inderdaad vandaag een schoteltje met dwangvoer laten staan, maar daar heeft ze niet aan gezeten.

 

Hoe je buurvrouw dat doet ga ik ook eens proberen vanavond. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei happy211:

Je zou van je gewone biks een papje kunnen maken, misschien dat dat meer vertrouwd ruikt dan het dwangvoer wat je van de dierenarts hebt meegekregen. Of de eerste keer een stukje banaan door het papje mengen voor wat extra smaak? Alleen als ze dat gewend is natuurlijk, en niet te veel, want er zitten wel veel suikers in en je wilt niet dat ze nu nog meer last van de darmen krijgen. 

Mijn konijn vond de eerste keren het vervelendst, omdat ze niet wist wat het was. Toen ze eenmaal doorhad dat die pijnstilling niet vies of vervelend was, ging het een stuk makkelijker. 

Dankjewel voor het meedenken! Ik zal dat papje eens proberen. Banaan is ze niet gewend maar kiwi wel, ga ik doen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij grote konijnen is de manier van de buurvrouw van Marjolein slim (hoewel ik er nooit een handdoek bij gebruik, niet nodig, maar misschien is het wel handig). Zo'n groot konijn kan behoorlijk wat kracht in de strijd gooien anders. Als je je benen/lichaam gebruikt om het konijn stil te houden heb je beide handen vrij. Kop stevig beet pakken met ene hand en medicatie toedienen met de andere. Kleinere konijnen zet ik meestal op schoot, zo kun je wederom je lichaam gebruiken om het konijn tegen te houden.

 

Als jullie er echt zeker van zijn dat het probleem niet in darmen/gebit zit en ze redelijk blijft eten zelf zou ik de focus leggen op medicatie (pijnstilling) geven en niet op dwangvoeren. Waarschijnlijk gaat ze dan vanzelf wel beter eten als ze minder pijn heeft. Voor haar pootje is pijnstilling binnen krijgen dan heel belangrijk, maar als daar een enorme strijd aan vooraf gaat werkt dat averechts.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Anne_:

Met mate. Ze heeft nu wat blaadjes witlof op, wat bladeren andijvie, wat peterselie en koriander en een paar radijsblaadjes. Ook een heel klein beetje verdwaald hooi op de vloer. Allang blij dat ze dat wil eten! Maar nu laat ze de rest liggen en 't is nog lang niet genoeg. Ik kijk het nog een uurtje of anderhalf aan of ze weer wat gaat eten. 

Ik heb in ieder geval overal op de vloer van alles liggen, zodat ze altijd eten binnen bereik heeft. 't Hele huis is een zooi nu haha

 

Het is niet erg als ze tijdelijk minder eet, als er maar regelmatig wel iets naar binnen gaat, zodat de darmen aan de gang blijven. Het is een goed teken dat ze wel wat eet. Als ze de groenten die je geeft gewend is, al is het in kleinere hoeveelheden, dan verwacht ik geen problemen bij grotere hoeveelheden. Tenzij het natuurlijk een groente is die je sowieso beter niet in grote hoeveelheden kunt geven, maar die zou ik zelf nu helemaal niet voeren als je nijn niet helemaal fit it. Mijn ervaring is dat verse kruiden er altijd het snelst in fietsen en daar zitten veel voedingsstoffen in, je kunt ze er zelfs aardig mee op gewicht houden. Witlof en andijvie kun je bijna niet fout mee gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Dollie:

Bij grote konijnen is de manier van de buurvrouw van Marjolein slim (hoewel ik er nooit een handdoek bij gebruik, niet nodig, maar misschien is het wel handig). Zo'n groot konijn kan behoorlijk wat kracht in de strijd gooien anders. Als je je benen/lichaam gebruikt om het konijn stil te houden heb je beide handen vrij. Kop stevig beet pakken met ene hand en medicatie toedienen met de andere. Kleinere konijnen zet ik meestal op schoot, zo kun je wederom je lichaam gebruiken om het konijn tegen te houden.

 

Als jullie er echt zeker van zijn dat het probleem niet in darmen/gebit zit en ze redelijk blijft eten zelf zou ik de focus leggen op medicatie (pijnstilling) geven en niet op dwangvoeren. Waarschijnlijk gaat ze dan vanzelf wel beter eten als ze minder pijn heeft. Voor haar pootje is pijnstilling binnen krijgen dan heel belangrijk, maar als daar een enorme strijd aan vooraf gaat werkt dat averechts.

Heel erg bedankt voor je uitleg. Ik ga de pijnstilling op die manier proberen. En inderdaad, ik vind het de stress niet waard, want heb het idee dat die stress het grootste probleem is. Een aantal jaar geleden had ze een gekneusde achterpoot (toen was dat mijn schuld door oppakken en uit m'n handen laten springen, nooit weer opgepakt) en toen bleef ze wel probleemloos dooreten. 

Ik weet vrij zeker dat het niet het gebit is, omdat ze daar nooit problemen mee heeft gehad. Komt toch vaak rond de eerste verjaardag voor het eerst? Maar zit wel te bedenken dat de dierenarts niet in de bek heeft gekeken.. ik kijk het even aan, anders naar Sterkliniek hier, die hebben meer verstand van konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Eefje:

 

Het is niet erg als ze tijdelijk minder eet, als er maar regelmatig wel iets naar binnen gaat, zodat de darmen aan de gang blijven. Het is een goed teken dat ze wel wat eet. Als ze de groenten die je geeft gewend is, al is het in kleinere hoeveelheden, dan verwacht ik geen problemen bij grotere hoeveelheden. Tenzij het natuurlijk een groente is die je sowieso beter niet in grote hoeveelheden kunt geven, maar die zou ik zelf nu helemaal niet voeren als je nijn niet helemaal fit it. Mijn ervaring is dat verse kruiden er altijd het snelst in fietsen en daar zitten veel voedingsstoffen in, je kunt ze er zelfs aardig mee op gewicht houden. Witlof en andijvie kun je bijna niet fout mee gaan.

Dankjewel, dit stelt me een beetje gerust! Ze eet af en toe een hapje, dus hopelijk gaat dat dan goed. Ik blijf het keutelen wel goed in de gaten houden. Alle groenten die ze nu krijgt heeft ze idd vaker gehad, dus gaat dan hopelijk goed. Ik ga zo weer even terug naar de supermarkt voor meer kruiden. (Edit: andere kruiden erbij. Ze heeft nog geen hele planten op hoor haha.)

aangepast door Anne_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebitsproblemen zijn op zich niet leeftijdsgebonden bij konijnen, maar komen wel meer op latere leeftijd voor. Typerend daarbij is ook wel bepaald voedsel (mondjesmaat) willen eten en andere dingen weigeren. 

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Dollie:

Gebitsproblemen zijn op zich niet leeftijdsgebonden bij konijnen, maar wel meer op latere leeftijd voor. Typerend daarbij is ook wel bepaald voedsel (mondjesmaat) willen eten en andere dingen weigeren. 

Oh oke, goed om te weten. Dan bel ik morgen sterkliniek als ze nog steeds geen biks oid eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Anne_:

Gisterenavond ben ik met spoed met mijn vlaamse reus naar de dierenarts gegaan. Ze zat de hele dag wat stilletjes in haar hok. (Edit: ze loopt los in huis, maar heeft een kattebak als schuilhok. Normaal komt ze altijd bij me op de bank zitten, gisteren dus niet.) 's Ochtends had ze gewoon gegeten, maar 's avonds wilde ze niets meer. Gelijk naar de dierenarts, want ze liep ook mank met haar achterpootje.

Niets gebroken gelukkig en dwangvoer en pijnstilling meegekregen. 

Het lukt alleen echt met geen mogelijkheid om haar die voeding en pijnstilling te geven. Heb alles geprobeerd: handdoek (krijg ik haar niet in), laten oplikken van een lepeltje (doet ze niet), haar vastklemmen (ze vecht en bijt tot ze los is, kan haar niet houden, hoe rustig ik ook praat). Ik woon alleen en geen mensen in de buurt die kunnen helpen zo vaak. Het brengt ook mega stress voor haar mee en ikbenbang dat ze daardoor alleen maar slechter gaat eten. Heeft iemand tips? 

 

Ik probeer haar nu zoveel mogelijk te verleiden met verschillende soorten groenvoer, maar kan dat geen kwaad? Ze is dat niet in deze mate gewend. Maar biks en hooi laat ze links liggen, ook hooi met smaakjes die ik vandaag heb gehaald. Ondanks dat snoepjes niet goed zijn heb ik dat ook geprobeerd, maar zelfs dat wil ze niet en heeft ze de hele dag laten liggen. 

 

Ps. Woont er hier iemand in Ermelo/omgeving die er ervaring mee heeft en vanavond of morgen eens wil komen kijken en me kan helpen?

Hai, wat vervelend dat je konijntje niet meewerkt. Mijn konijntje krijgt nu ook medicatie en die vindt zij ook niet zo lekker. Als zij in haar schuilhuisje of in de bedekte kattenbak is ga ik met mijn lichaam de ingang blokkeren, waardoor ze niet weg kan lopen. Als ze probeert weg te gaan hou ik mijn hand op haar lijfje, en duw het zachtjes naar de grond. Dit doe ik net zo lang tot ze het opgeeft, meestal wel na drie keer. Als ze zo plat ligt ga ik steeds de medicatie uit het spuitje tegenhaar bekje zetten, ze draait haar kopje dan wel, maar ik probeer haar hoofdje ook stil te leggen en wanneer ik de kans krijg spuit ik snel een beetje in/op haar bekje. Dan likt ze het automatisch op. Soms lukt het in vijf minuten, soms ook twintig minuten.. gelukkig ben ik best geduldig, dat scheelt. Ik hoop dat dit bij jou lukt, bij mijn konijntje in ieder geval wel. (andere medicijn vindt ze lekker en likt ze braaf op) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Bambi & Lucky:

Hai, wat vervelend dat je konijntje niet meewerkt. Mijn konijntje krijgt nu ook medicatie en die vindt zij ook niet zo lekker. Als zij in haar schuilhuisje of in de bedekte kattenbak is ga ik met mijn lichaam de ingang blokkeren, waardoor ze niet weg kan lopen. Als ze probeert weg te gaan hou ik mijn hand op haar lijfje, en duw het zachtjes naar de grond. Dit doe ik net zo lang tot ze het opgeeft, meestal wel na drie keer. Als ze zo plat ligt ga ik steeds de medicatie uit het spuitje tegenhaar bekje zetten, ze draait haar kopje dan wel, maar ik probeer haar hoofdje ook stil te leggen en wanneer ik de kans krijg spuit ik snel een beetje in/op haar bekje. Dan likt ze het automatisch op. Soms lukt het in vijf minuten, soms ook twintig minuten.. gelukkig ben ik best geduldig, dat scheelt. Ik hoop dat dit bij jou lukt, bij mijn konijntje in ieder geval wel. (andere medicijn vindt ze lekker en likt ze braaf op) 

Bedankt voor je tip! Ik heb 't geprobeerd maar ze wordt helaas helemaal gek dan. 

 

Maaar ze heeft nu net een groot gedeelte van de pijnstilling op door steeds een druppel op een stukje kiwi te doen. Na een paar stukje kreeg ze door dat er iets op zat wat ze niet lekker vond en toen stopte ze. Maar ze heeft in ieder geval wat binnen 🙂

 

Ik heb wel nog een vraag: vanmorgen zag ik naast een hoopje normale keutels ook een trosje zachte keutels. Ik vermoed blindedarmkeutels. Die vind ik normaal gesproken nooit, ze eet ze altijd netjes op. Moet ik me zorgen maken? Kan het komen doordat ze veel meer groenvoer (en suiker door wat meer fruit) op heeft dan normaal? Ze heeft weinig hooi gegeten. Maar ik ben bang als ik geen groenvoer geef zodat ze meer hooi gaat eten, dat ze gewoon helemaal niet eet.

aangepast door Anne_
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Anne_:

Bedankt voor je tip! Ik heb 't geprobeerd maar ze wordt helaas helemaal gek dan. 

 

Maaar ze heeft nu net een groot gedeelte van de pijnstilling op door steeds een druppel op een stukje kiwi te doen. Na een paar stukje kreeg ze door dat er iets op zat wat ze niet lekker vond en toen stopte ze. Maar ze heeft in ieder geval wat binnen 🙂

 

Ik heb wel nog een vraag: vanmorgen zag ik naast een hoopje normale keutels ook een trosje zachte keutels. Ik vermoed blindedarmkeutels. Die vind ik normaal gesproken nooit, ze eet ze altijd netjes op. Moet ik me zorgen maken? Kan het komen doordat ze veel meer groenvoer (en suiker door wat meer fruit) op heeft dan normaal? Ze heeft weinig hooi gegeten. Maar ik ben bang als ik geen groenvoer geef zodat ze meer hooi gaat eten, dat ze gewoon helemaal niet eet.

Oh okay, wel fijn dat ze wel een beetje binnenkrijgt. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam net uit het werk en helaas heeft ze weer de hele dag nauwelijks gegeten. Gelijk dierenarts gebeld en kan er straks terecht. Ben bang om te lang af te wachten, want het kan met konijnen opeens heel snel gaan. Ik laat ook direct haar kiezen checken op haakjes.

aangepast door Anne_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net bij de dierenarts vandaan en helemaal over m'n toeren.

Deze dierenarts voelde wel wat aan de poot, in tegenstelling tot de dierenarts waar in zondag (en 2 jaar geleden) was. 2 jaar geleden heb ik ook aan de poot laten voelen, omdat dat die poot was die ze als jong konijn 'gekneusd' had. Tenminste, dat dacht ik en dat zij de fokker/buurman, ik met m'n naïeve kop.

Foto gemaakt net: ze blijkt een oude botbreuk te hebben (dus van toen ze d'r pootje 'gekneusd' had) die vergroeid is, zo'n 3 centimeter. Daardoor heeft ze artrose in die poot. En nu zijn haar kuisbanden in de knie daarbij ook gescheurd. Ik vind het zo ontzettend zielig en voel me mega schuldig. Ik dacht die jaren geleden te luisteren naar iemand die er verstand van had en stelde mezelf gerust omdat ze gewoon at en zich normaal gedroeg, maar als ik me er toentertijd ietsje meer on verdiept had, ga je gewoon naar een dierenarts als zoiets gebeurd.. ik kan volgens mij echt beter geen huisdieren meer nemen. Maar zal er nu alles aan doen om het zoveel als nog kan goed te maken. Want door die artrose zei de dierenarts dat de kans wel groot is dat ze daar uiteindelijk veel last van gaat krijgen en ik haar vanwege de pijn in zal moeten laten slapen over een paar jaar. Ze is nog maar 3!! Ik kan hier echt niet tegen.

 

De dierenarts heeft samen met een assistente geprobeerd in het bek te kijken maar de kiezen, maar ze kregen het niet voor elkaar. Bobo wordt helemaal gek als je met iets in haar bek gaat. Dierenarts vond het de stress niet waard, omdat ze er zeker van was dat het slechte eten door de pijn en stress kwam. 

 

Dierenarts van zondag heeft me trouwens ook helemaal verkeerde dosis pijnstilling aangegeven. Hij zei 1 maal daags 1.6mL. Schrok deze dierenarts van, het moet 2 maal daags 0.4mL zijn. Ik heb zondag 150 euro betaald voor onzin. Kan ik dat geld nog terugkrijgen, weet iemand dat? Ik ben echt woest. Niet vanwege het geld, maar omdat als ik nu niet naar een andere dierenarts was gegaan m'n konijn eerder zieker zou zijn geworden dan beter. 

Ik ben nu naar Sterkliniek in Ermelo gegaan. Die andere dierenarts was Dierenziekenhuis Nunspeet. Die laatste hebben dus absoluut geen verstand van konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, en ze mag zo min mogelijk bewegen. Heb nu een kleine ren neergezet. Iets groter dan de grote hondenbench die de dierenarts aangaf, maar krijgt het niet kleiner. Vind het zo zielig dat ze achter hekken zit met zo weinig ruimte. Ik kan moeilijk hele avonden bij haar in de bench zitten, maar ze kan ook niet meer bij me op de bank komen en achter me aan lopen. Dit breekt mijn hart echt. Ze zit er zo zielig niets te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat vreselijk. Voel je niet schuldig, je doet wat je kan. Ik denk dat (bijna) iedereen die konijnen heeft ongewild weleens dingen verkeerd heeft gedaan. 

Wat betreft het dierenziekenhuis zou ik het ze wel laten weten. Je kunt de situatie uitleggen en wellicht steken ze er nog wat van op. Ik heb geen idee of je je geld terug kunt krijgen, je kunt het proberen. 

Sterkte!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat naar... maar als ik je zo lees heb jij er alles aan gedaan met de kennis die je op dat moment had. Ze heeft maar geluk met zo’n baasje. Eventjes doorbijten nu, hoe lang moet ze achter de hekken zitten en kunnen ze iets doen aan die poot en kruisband?
hoe gaat het nu met pijnstilling toedienen?

 

het is zeker een goed idee om de dierenarts te laten weten wat er mis is gegaan en wat voor gevolgen dat heeft gehad voor je konijn. Wellicht willen ze je tegemoet komen en ik hoop dat ze er iets van opsteken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Anne_:

Dierenarts van zondag heeft me trouwens ook helemaal verkeerde dosis pijnstilling aangegeven. Hij zei 1 maal daags 1.6mL. Schrok deze dierenarts van, het moet 2 maal daags 0.4mL zijn. Ik heb zondag 150 euro betaald voor onzin. Kan ik dat geld nog terugkrijgen, weet iemand dat? Ik ben echt woest. Niet vanwege het geld, maar omdat als ik nu niet naar een andere dierenarts was gegaan m'n konijn eerder zieker zou zijn geworden dan beter. 

Ik ben nu naar Sterkliniek in Ermelo gegaan. Die andere dierenarts was Dierenziekenhuis Nunspeet. Die laatste hebben dus absoluut geen verstand van konijnen!

 

Even vooropgesteld dat ik natuurlijk verder inhoudelijk niks van het verhaal af weet behalve wat jij hier geschreven hebt. Er is ontzettend veel discussie en onduidelijkheid over hoeveel pijnstilling een konijn moet krijgen. Vanwege het veel snellere metabolisme van het konijn is dit namelijk naar verhouding veel meer dan bij een hond of kat en dan nog varieert de richtlijn van 0,1 mg tot 1 mg (!!!) per kg. Gezien er op dit moment nog maar één soort pijnstilling voorgeschreven mag worden ga ik er vanuit dat jouw konijn deze ook gehad heeft (meloxicam) en zelfs als ik uitga van de sterke (hond) variant hiervan heeft de eerste dierenarts écht geen extreme dosering voorgeschreven, ik zou eerder zeggen dat de tweede dierenarts behoorlijk laag zit. (Wel is het bij konijnen essentieel om twee keer daags te geven.)

 

Ik wil niet zeggen dat je nu op basis van deze informatie de hoeveelheid die je geeft aan moet passen, dat kan niemand op afstand beoordelen en zou ik alleen doen in overleg met een dierenarts die het konijn gezien heeft en waar je vertrouwen in hebt. Ik wilde alleen het stukje overdosering nuanceren. Voor wie meer wil lezen over veilige én effectieve doseringen van meloxicam: https://veterinary-practice.com/article/meloxicam-as-analgesic-for-rabbits?fbclid=IwAR1ElOhH4ecG3O5Ra01sjTHGETd-HzRueEHY9tzNmt-UunS-TGbIcs7-1kI (Het is wel belangrijk om hier in gedachten te houden dat het in deze onderzoeken om postoperatieve pijn gaat én dat er tussen 0,2 mg en 1 mg nog een heleboel tussen stapjes zitten die, afhankelijk van de hoeveelheid en soort pijn die je konijn heeft, ook al afdoende kunnen zijn. Mijn konijn met chronische gebitsproblemen krijgt bijvoorbeeld tussen de 0,45 en 0,65 mg tweemaal daags, afhankelijk van of hij veel last heeft of niet op dat moment. Hij weegt 2 kg.)

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .