Ga naar inhoud

Aanvoelen


Xde.b

Aanbevolen berichten

Dit is misschien een hele rare vraag maar zouden konijntjes kunnen aanvoelen of je je blij of boos/verdrietig etc voelt?

 

De laatste tijd voel ik mij een beetje down en het lijkt net alsof hij dat "weet" 🤔

Als hij mij hoort huilen doet hij er alles aan om te ontstappen en mij te likken!

Ook als ik zelf al huil of geirriteerd raak dan hupt hij op mn schoot en begint hij mij te likken en nibbelen.

 

Hebben jullie dit ook en denk je dat ze je dan "troosten" ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat dieren dat zeker wel aanvoelen. Ik heb het dan vooral bij mijn katten die er ook aan komen rennen als ze mij horen snikken. Of als ik goed ziek ben en op de bank lig ( heb dan geen puf om naar boven te lopen ) dan ligt er zo een kat naast mij en die gaat ook pas weer van de bank af als ik opsta. Zo lief! Met mijn konijnen heb ik dat ook wel maar minder omdat het buiten konijnen zijn. Maar ik merk ook echt wel in hun gedrag iets anders als ik mijzelf niet ben. Wat zijn huisdieren ook geweldig😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om een domper op de feestvreugde te willen zetten, maar dat de dieren aanvoelen dat er iets "anders" is met het baasje zegt niet dat zij het baasje (willen) "troosten", maar juist vaak dat zijzelf "getroost"/gerustgesteld willen worden door het baasje dat alles "goed" is. Dat wij dat interpreteren als ons "troosten", is waarschijnlijk omdat wijzelf als we ons niet goed voelen die "troost" hard nodig hebben. Er is wel veel verschil tussen solitaire en groepsdieren. Solitaire dieren zullen minder gestresst/onzeker raken van baasjes met afwijkend gedrag dan groepsdieren waar het van groot belang voor is dat de groep (en dus elk lid ervan) gezond en sterk is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei JokeC:

Niet om een domper op de feestvreugde te willen zetten, maar dat de dieren aanvoelen dat er iets "anders" is met het baasje zegt niet dat zij het baasje (willen) "troosten", maar juist vaak dat zijzelf "getroost"/gerustgesteld willen worden door het baasje dat alles "goed" is. Dat wij dat interpreteren als ons "troosten", is waarschijnlijk omdat wijzelf als we ons niet goed voelen die "troost" hard nodig hebben. Er is wel veel verschil tussen solitaire en groepsdieren. Solitaire dieren zullen minder gestresst/onzeker raken van baasjes met afwijkend gedrag dan groepsdieren waar het van groot belang voor is dat de groep (en dus elk lid ervan) gezond en sterk is. 

Wow dit klinkt heel logisch!

Dat zie je natuurlijk altijd wel, ook vaak als er harde geluiden zijn en jij je dier behandeld alsof er niks aan de hamd is dat ii dan gewoon weer relaxed word..

 

Heel gek maar tegelijkertijd ook wel lief dat ze die rust bij ons opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Konijntje_Johan:

Ik ben van mening dat dieren dat zeker wel aanvoelen. Ik heb het dan vooral bij mijn katten die er ook aan komen rennen als ze mij horen snikken. Of als ik goed ziek ben en op de bank lig ( heb dan geen puf om naar boven te lopen ) dan ligt er zo een kat naast mij en die gaat ook pas weer van de bank af als ik opsta. Zo lief! Met mijn konijnen heb ik dat ook wel maar minder omdat het buiten konijnen zijn. Maar ik merk ook echt wel in hun gedrag iets anders als ik mijzelf niet ben. Wat zijn huisdieren ook geweldig😍

Ja zo lief he!

Geweldig zijn dieren 🖤

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mira11:

Dat denk ik zeker. Helemaal geen rare vraag hoor!

Eén van mijn konijnen reageert heel erg brommerig als ik gestresst ben. 

Ja zo iets heb ik ook, als er ruzie in ons huis is en hij ons hoort dan begint hij direct brommig te stampen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat vooral bij de paarden. Als ik niet lekker in mijn hum ben zijn ze afstandelijk en onrustig, 1 shetlander werd op gegeven moment zelfs agressief tegen me toen ik een langere periode neerslachtig was, ze wilde me echt weg hebben met mijn negatieve energie. Maar ze lezen niet bepaald tussen de regels door. Als ik dus chagrijnig of verdrietig ben ga ik heel blij doen tegen ze, dan zijn zij ook blij.

Vroeger bij mijn hond was dat nog sterker, die raakte echt van slag. Dus ook voor de hond ging ik blij doen, al voelde ik me niet zo. Het heeft veel invloed op ze.

Voordeel van kunstmatig blij en enthousiast doen is dat je je daardoor ook weer wat beter gaat voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik dus een fijne "bijkomstigheid": als we ons best doen om opgewekt en ontspannen naar onze dieren (of omgeving) te "spelen" als we ons niet zo best voelen om hen te beschermen tegen onze "negatieve energie" dan ga je je zelf ook beter voelen. Dat heeft te maken met het voor de gek houden van je brein: als je lichaam "vrolijk en ontspannen" doet dan concludeert je brein dat je je dan ook vast vrolijk en ontspannen voelt wat dan ook zo is (een beetje dan in eerste instantie) waardoor je jezelf dus uit de put kunt "acteren", zeker ook omdat de positieve reactie terug van je omgeving je ook meehelpt. Tot op zekere hoogte, in geval van een klinische depressie of zoiets is het natuurlijk vaak echt teveel gevraagd van onze acteerprestaties, jammer genoeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .