Ga naar inhoud

Konijnen eten vrijwel geen hooi


W.B

Aanbevolen berichten

hallo,

Onze twee dwergkonijnen verrekken het om hooi te eten. Heb ze allerlei hooisoorten aangeboden, van gewoon hooi tot kruidenhooi. Ook Timothy hooi van bv selective.  Maar ik mag het houden... Wel eten ze vers geplukt gras( uit eigen tuin), druivenbladeren ( 2/ 3 per dag) wortelgroen,  gedroogde peterselie, wat witlof en kruiden. Ook geef ik ze 2x per dag 40 gram brokjes van Beaphare care +. Nu vraag ik me af, geef ik ze teveel? Of te weinig? Is het een probleem dat ze zo weinig hooi eten?

De laatste dagen heb ik het idee dat ze weinig keutelen. Was eerder veel meer.

Maak me daar een beetje zorgen over, niet dat ze verstopt raken...

Wie heeft tips? Moet ik de DA raadplegen? Mijn andere 2 ( jonge konijntjes) zijn overleden, doordat ze niet meer aten (zomaar ineens). Vandaar mijn extra zorgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat ze door de warmte wat minder hebben gegeten. Ik zie dat hier ook, ze zijn minder actief en ze eten minder. Zolang er iets ingaat is er geen reden voor paniek. Ik bel altijd wel meteen de dierenarts als ze een voermoment moment overslaan, want dan is er wel iets aan de hand.

Hoe zwaar zijn je konijnen? De richtlijn is 15 tot 20 gram biks per kilo konijn. Je zou wat kunnen minderen, en kijken of ze dan meer hooi eten. 

Hoe bied je het hooi aan? Kunnen ze er makkelijk bij? En hoe vaak krijgen ze nieuw hooi? 

Hooi bevat veel vezels, en dat is goed voor de darmen. Bovendien slijt het gebit daar goed van, dus hooi is echt wel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Marjoleink:

Het kan zijn dat ze door de warmte wat minder hebben gegeten. Ik zie dat hier ook, ze zijn minder actief en ze eten minder. Zolang er iets ingaat is er geen reden voor paniek. Ik bel altijd wel meteen de dierenarts als ze een voermoment moment overslaan, want dan is er wel iets aan de hand.

Hoe zwaar zijn je konijnen? De richtlijn is 15 tot 20 gram biks per kilo konijn. Je zou wat kunnen minderen, en kijken of ze dan meer hooi eten. 

Hoe bied je het hooi aan? Kunnen ze er makkelijk bij? En hoe vaak krijgen ze nieuw hooi? 

Hooi bevat veel vezels, en dat is goed voor de darmen. Bovendien slijt het gebit daar goed van, dus hooi is echt wel belangrijk.

ze aten inderdaad minder door de warmte.  Waren veel minder actief. Konijnen poepen niet meteen toch, na het eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei W.B:

hallo,

Onze twee dwergkonijnen verrekken het om hooi te eten. Heb ze allerlei hooisoorten aangeboden, van gewoon hooi tot kruidenhooi. Ook Timothy hooi van bv selective.  Maar ik mag het houden... Wel eten ze vers geplukt gras( uit eigen tuin), druivenbladeren ( 2/ 3 per dag) wortelgroen,  gedroogde peterselie, wat witlof en kruiden. Ook geef ik ze 2x per dag 40 gram brokjes van Beaphare care +. Nu vraag ik me af, geef ik ze teveel? Of te weinig? Is het een probleem dat ze zo weinig hooi eten?

De laatste dagen heb ik het idee dat ze weinig keutelen. Was eerder veel meer.

Maak me daar een beetje zorgen over, niet dat ze verstopt raken...

Wie heeft tips? Moet ik de DA raadplegen? Mijn andere 2 ( jonge konijntjes) zijn overleden, doordat ze niet meer aten (zomaar ineens). Vandaar mijn extra zorgen...

 

2x per dag 40 gram lijkt me wel wat veel voor dwergkonijnen. Mijn konijnen zijn 2,2-2,4 kg en krijgen iets minder dan 60 gram per dag. Anders eten ze idd veel minder hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei W.B:

Ik bied elk uur vers nieuw hooi aan. Ze halen de bloesemknoppen eruit en de rest laten ze liggen. Geef ze het in de ruif, etensbak en buiten op de grond. 

Groenten wel blijven aanbieden?

Ik zou als ik jou was eerst met de hoeveelheid biks aan de slag gaan. In stapjes minderen en kijken wat er gebeurt. En misschien 2x per dag een lading hooi geven, zodat ze niet iedere keer alleen de lekkere dingen er uit kunnen vissen. Leg het inderdaad op een paar verschillende plaatsen, zodat ze er makkelijk bij kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je deze informatie al gevonden hier op de website?

 

 

Hooi - Hoe kies je het beste hooi voor jouw konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

Hooi - Tips om konijnen meer hooi te laten eten
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

Timothy hooi
https://www.bunnybunch.nl/informatie/timothy-hooi-konijnen

 

Hoe zwaar zijn jouw konijnen (het ideale volwassen gewicht)? Want een geëxtrudeerde brok zoals care+ is, vult best wel en meestal mag je daar dus een stuk minder van voeren dan de richtlijn van 20 gram. De meeste mensen komen zo rond de 10-15 gram per kg lichaamsgewicht uit. Vaak kun je het best met de hoeveelheid brokken "spelen" om de ideale verhouding tussen goed hooi eten en voldoende brok te vinden. Brokjes zijn geen hoofdvoer, maar meer een soort "vitaminepilletjes". Zeker als je ook groenvoer bij geeft, kun je dus best een minimale portie brok geven om te zorgen dat ze wel lekker goed hooi gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .