Ga naar inhoud

Gewond konijn gevonden


Jeanine

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een zo te zien heel jong konijntje uit de bek van een hond gehaald (stom misschien). Het diertje heeft volgens mij een pootje gebroken.
Ik woon in Frankrijk op het platteland. Ik weet uit ervaring (ook weleens een gewond zwijntje, hertje etc. gevonden hier) dat er geen opvang is voor wilde dieren in de buurt en dat de dierenartsen dit soort beestjes niet mogen behandelen. Men verwijst je naar de jachtopziener en die schiet het dood, ik denk trouwens dat ze voor een konijn niet eens komen.
Ik heb het diertje misschien geen goed gedaan door mijn actie, maar is er iets dat ik kan doen om hem een kans te geven op overleven? Wat kan ik hem te eten geven als hij over een uurtje of wat nog leeft? Ik hoop hem weer uit te kunnen zetten als het pootje is geheeld.
Ik heb hem nu buiten staan in een kattenmandje met een laken eroverheen, zodat hij in het donker zit.

Het beestje past op 1 hand. Ik zie nergens bloed of een wond. Zijn vacht is wel nat op de plek waar de hond hem beet had.

Bedankt voor eventuele tips
 

aangepast door Jeanine
toevoegen informatie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig. Je zit en met voeden, en met wondverzorging.

 

Is er een gewone normale dierenarts waar je met het diertje terecht kan? Die kan de levenskans beter inschatten en als het goed is ook pijnstilling voorschrijven. misschien heb je zelfs het geluk dat die geschikt melkpoeder hebben. Of is het konijntje zo groot dat het al zelfstandig grassen en kruiden eet denk je?

 

Ik denk dat als je zelf gaat aanmodderen zonder spullen, je hem daar een pijnlijke dood mee tegemoet laat gaan. Pijnstillers, juiste voeding en ik vermoed ook behandeling van het pootje (spalken of gips? ) zal toch nodig zijn wil het diertje ooit nog in het wild terug kunnen overleven. Daarvoor moet je toch echt naar een dierenarts. Die zijn er gelukkig ook gewoon in Frankrijk. 

 

Hier staat informatie in over het grootbrengen van wilde konijnenjongen:

https://www.konijnenbelangen.nl/documenten/handleiding_wildekonijnen.pdf

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem gewogen, hij weegt net 400 gram, dan zou hij volgens info op internet kunnen overleven zonder melkpoeder. Ik heb hem wat gras gegeven en dat heeft hij opgegeten. Ik zie geen bloed, terwijl hij op een wit laken zit, maar er zit een rare bult op zijn rug bij de heup. Gebroken rug, gebroken heup, heup uit de kom, ik weet het natuurlijk niet.
Heb de nooddierenarts gebeld, die wilde niet opdraven voor een konijn uit het wild, en bovendien is dat een uur rijden, minstens en moet ik dan dubbel tarief betalen. Ik heb er best iets voor over maar met 4 honden en 16 katten die ik eten geef heb ik daar geen geld voor.
Ik ga morgen naar mijn eigen dierenarts als het diertje nog leeft. Hij is wel levendig want hij zit met de voorpootjes boos te graven in het laken. Dank voor de tips en de link.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraag als iemand tijd heeft te antwoorden; het is nu drie dagen verder, ik ben met het konijntje naar de dierenarts geweest en die heeft geen breuken kunnen constateren. Hij dacht aan een klem zittende zenuw in het bekken. Volgens hem was het niet heel recent, dus de hond is onschuldig. Ik dacht dat de hond gebeten had, hij stond over het konijn heen, en het konijn schreeuwde, maar er zijn geen verwondingen te zien. Hij merkte wel op dat het diertje heel veel plaste. Ik heb zelf opgemerkt dat zijn staart en achterpoten nat zijn van de urine, en inderdaad, hij plast heel veel. Hij eet wel, gras, komkommer, heel klein stukje wortel, stukje appel, frambozen en aardbeiblaadjes, peterselie, heel kleine beetjes, maar hij eet en keutelt. Uiteraard is hij niet blij, ik heb een goedkope kooi gekocht en hem in de logeerkamer staan. Ik stoor hem zo min mogelijk.
Nu heb ik zitten lezen en ik dacht aan dat E, Cuniculi....deels verlamde achterhand, raar scheef lopen, heel veel plassen....wat denken jullie? Als hij dat heeft, is het dan te behandelen bij een wild konijntje? Dierenarts heeft een antibioticum injectie gegeven en vitamine C druppels en de raad hem zoveel mogelijk verschillende soorten groenvoer aan te bieden, kijken wat hij eet en lekker vindt. Tot nu toe is de komkommer favoriet. Ik kan uiteraard geen tabletten of druppels ingeven, het dier is bang voor mij.
Moeilijk wat nu het beste is, volgens mij heeft hij geen pijn ofzo, maar als hij niet meer goed leert lopen heeft hij geen kans in het wild...en alleen blijven bij mij in een hok is ook niks. Anderzijds kan ik er geen tam konijn bij zetten want die wordt dan ook besmet neem ik aan.
Raad, advies, of gewoon een mening? Ik hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het misschien een idee eens te bellen met een wildopvang in Nederland om advies te vragen? Ik weet zelf verder niks van wilde konijnen, maar als het echt ec is wordt behandelen wel lastig. Je kan eventueel medicijnen op het groenvoer doen, dan hoef je het niet met een spuitje in de bek te doen.

aangepast door IreneM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt nu een doodsbang dier in een klein hokje staan, di deels verlamd is en in het wild straks geen schijn van kans heeft. Je weet niet wat het beestje heeft en de kans dat het opeens opgelost is, lijkt dus ook heel klein. Stel dat het EC is, dan ben je nog minimaal 4 weken aan het behandelen, wat voor mij overeen komt met veel lijden voor dit beestje. Ik heb een bang tam konijn, die dit al verschrikkelijk vond.

 

persoonlijk zou ik er voor kiezen het diertje te laten inslapen bij de dierenarts. Dit is geen leven voor een wild konijn en de vooruitzichten zijn ook beroerd. Niet gemeen bedoeld dit, maar je vroeg om meningen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou e cuniculi kunnen zijn zoals je het beschrijft. Dat vergt een behoorlijk intensief traject waarin regelmatig, veel en langdurig medicatie toegediend moet worden. Persoonlijk heb ik soms al mijn twijfels over dergelijke behandelingen bij tamme konijnen, maar omdat ze er bovenop kunnen komen en niet elk konijn ontzettend lijdt onder de behandeling snap ik dat men het een kans geeft. Bij een wild konijn denk ik niet dat ik er aan zou beginnen en zou ik aan inslapen denken. Een intensieve behandeling lijkt me een drama voor jou en het konijn, bovendien kun je je afvragen wat zijn kansen in het wild daarna nog zijn. Ik zie dat niet zo zonnig in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de meningen. Ik heb het dier meegenomen omdat ik dacht dat de hond hem iets had gedaan, en aangezien er geen bloed te zien was, hoopte ik dat het een kneuzing was of iets dergelijks dat met rust op een veilige plek kon genezen. Als ik geweten had dat hij besmet was met een parasiet en dus al ziek was, had ik hem nooit meegenomen. Achteraf geredeneerd beter niet kunnen doen misschien, maar niet geschoten is altijd mis, hoewel dat in een gebied waar konijnen zwaar bejaagd worden een beetje naar klinkt.
Het is niet zo dat het diertje continu doodsbang is. Ik kan hem stieken observeren door het raam vanaf mijn terras, en zodra ik de kamer uit ben, stort hij zich op de aangeleverde lekkernijen en vreet alles op, eerst met gepaste voorzichtigheid, maar het was duidelijk dat de aardbei en komkommer uit mijn tuin erg in de smaak viel.
Feit blijft dat het nooit mijn bedoeling is geweest om het dier te houden. Een wild konijn hoort niet in een hok of kooi, maar als hij niet behoorlijk kan lopen heeft hij in het bos geen schijn van kans.
Morgen zet ik een tijdelijke omheining neer en kijk ik hoe het gaat op het gras. Als er binnen een paar dagen geen verbetering is laat ik hem inslapen bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap zeker hoe het gegaan is, je staat voor een flink dilemma als zoiets gebeurt en je wilt zo'n beestje helpen. Fijn te horen dat het beestje wel wat kan ontspannen. En mocht het niet beter gaan, heeft hij die laatste dagen toch mooi aardbeitjes gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag nog overlegd met de dierenarts, de behandeling tegen E.Cuniculi bestaat uit druppels geven, 4 weken lang. Ik ga kijken of het konijn de druppels op groenvoer naar binnen kan krijgen.  Vandaag heb ik het beestje even geaaid...hij doet zijn ogen dicht en zit te knabbelen op zijn tanden, volgens mij betekent dat toch dat hij dat prettig vindt? Ook likte hij mijn hand...en hij beweegt meer in zijn hok. Hij blijft veel plassen, dat wel, maar heeft vandaag nauwelijks gedronken (maar krijgt ook allerlei groenvoer dus vocht genoeg). Ik kijk het toch nog even aan. Niet goed kunnen lopen betekent niet meer terug naar het bos, maar volgens mij kan het nog best wennen aan mensen, c.q. aan mij, en als ik een goed onderkomen voor hem of haar bouw, kan het toch nog best een fijn leven hebben.....ik ben meestal vrij nuchter maar volgens mij wilde het mij laten weten dat hij wil leven 😉

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt toch wel als een verbetering. Het hangt denk ik af van het resultaat van de behandeling en de stress van het geven van de medicatie. Ik las een tip van iemand om de medicatie te mengen met fijngestampte brokjes. Mijn konijn trapte nergens in, dat was gewoon 28x vechten, en dat zou ik hem de k ik inderdaad niet aandoen.

Hou in je achterhoofd dat konijnen prooidieren zijn, en dat ze niet snel zullen laten zien dat ze zich niet goed voelen. Bijvoorbeeld niet eten is echt een heel duidelijk signaal dat er iets aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

knarsetanden kan een teken zijn dat ze iets fijn vinden, maar het kan ook passen bij pijn of angst.

Ga je het beestje dan ook laten castreren en koppelen aan een soortgenootje? Want alleen in een verblijf zetten is eigenlijk ook een beetje zielig.

Ik vind het wel heel lief dat je je zo om het dier bekommert, maar probeer echt vanuit het dier te denken. Als hij/zij niet al te bang is en je kunt alle basis bieden (ruimte, een soortgenootje, goede voeding en medische zorg) dan kun je er natuurlijk voor gaan. Veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .