Spring naar bijdragen
Esmée ^^

Hoe leer ik mijn konijn om een targetstick te volgen?

Recommended Posts

Hoi allemaal! 

ik zal mij en mijn konijnen eerst even voorstellen omdat ik hier net nieuw ben😁

Ik ben Esmée en ik heb 3 konijnen. Het zijn alle drie rasechte Hollanders en superlief naar mensen toe!

Maar nu leek het me leuk om mijn konijntjes wat extra beweging te geven zoals over een balkje lopen/springen en slalommen bijv.

Mijn konijntjes vinden het hartstikke leuk om buiten te spelen en te rennen maar zodra ik met een targetstick aankom blijven ze opeens lui liggen of ze rennen hard weg 😏 ze bezwijken zelfs niet voor een lekker snoepje! Wat betekent dit? hebben ze er geen zin in en moet ik er maar mee stoppen of ligt het aan iets anders? ik heb al honderden keren gegoogeld of filmpjes gekeken maar ik kom er echt niet uit...

Ik ben benieuwd en ik zou er erg mee geholpen zijn!

Groetjes, Esmée, Moppie, Mini, Maxi

bewerkt door Esmée ^^

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op het forum! 

Ik vind het al erg knap dat je ze al wat dingen heb aangeleerd. 

Zelf heb ik geen ervaring met een targetstick maar ik zit er wel over te denken om wat activiteiten te gaan doen met mijn konijnen. Vooral mijn voedster is heel energiek. Er zijn vast mensen op het forum die je antwoord kunnen beantwoorden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  •  
  • wortel-3-klein.gif.78844ae6edc33d0ff1177
  • Members
  • 164
  • 574 berichten

Welkom op het forum! 

Zelf heb ik geen ervaring met een targetstick maar ik zit er wel over te denken om wat activiteiten te gaan doen met mijn konijnen. Vooral mijn voedster is heel energiek. Er zijn vast mensen op het forum die je antwoord kunnen beantwoorden.

Dankjewel! ik hoop inderdaad dat ik daar meer duidelijkheid over kan krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mira11:

Welkom op het forum! 

Dankjewel! ik hoop dat ik daar meer duidelijkheid over krijg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het eerste wat je moet doen is zorgen dat jouw konijn je vertrouwt, zich veilig voelt, en beloning uit jouw hand aan pakt. Zelf leer ik dat aan door op het moment dat je brokjes gaat voeren, de eerste paar brokjes uit de hand te geven. Voor mij is dat altijd gelijk ook een gezondheidscheck-momentje. Ze horen er enthousiast voor aan te komen, doen ze dat niet, dan weet ik dat er iets is. 

Hier staan tips in over tam maken

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

Als je konijntje gewend is, iets lekkers van je aanpakt en genoeg vertrouwen heeft om nieuwsgierig te zijn in jouw buurt, in plaats van angstig, dan kun je met training beginnen. 

De meest gemaakte fout is veel en veel te snel willen gaan. Konijnen zijn intelligent en kunnen veel leren, maar hebben maar een korte concentratieperiode. Train niet te lang, verwacht niet te veel in één keer. Houd het kort. 

De eerste stap is simpelweg de clicker of het stemcommando aanleren dat je gebruikt als het goed gaat. Ze moeten leren dat dat geluid een beloning is. 

Als ze dat snappen, en bij sommige konijnen ben je dan echt al meerdere sessies verder. Dan kun je gaan starten met oefeningen. Als je met een target stick wil gaan werken, dan is de volgende stap dus bijvoorbeeld om je konijn de targetstick te laten begrijpen/ volgen. Dat begint heel simpel. 

Houd er wel rekening mee dat lang niet alle konijnen clickertraining leuk vinden. Sommige konijnen geven er echt helemaal niets om. 

Hier staat meer uitleg over clickertraining:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/clickertraining-met-konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vindt het al heel knap dat je konijntjes dat kunnen, ben nu al een maand of 2 aan het proberen om een high five te leren aan mijn Punkytje. Alleen snapt ie het niet🤣🤣, hij krijgt het echt niet onder de knie. 

Je moet eerst aanleren dat als ze de targetstick volgen iets lekkers krijgen. 

Hoe leer je ze dat aan?

je houdt de targetstick een paar cm voor hun neusje en als ze het aanraken geef je hun meteen iets lekkers. Eens ze dat heel goed onder de knie hebben kn je ze die laten volgen. Begin met iets simpel, een toertje, of gewoon een meter lopen met de targetstick. Bij elke goede stap en 1 in de juiste richting geef je ze iets lekker. Eens ze dat al goed kunnen en al een paar dingen kunnen met de targetstick kun je een groter parcours afleggen. Na dat grotere parcours kun je een snoepje geven. Enzo bouw je af. Uiteindelijk moet het spelen en je stem die zegt, goed zo! Of braaf! de beloning zijn.

Zo, ik hoop dat je er wat aan hebt.

bewerkt door Punky🐰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen volgen alles, de nieuwsgierige aagjes, dat is wel makkelijk. Behalve als je de boel aan het aanvegen bent en ze achter de bezem aangaan en je dus op moet passen hen niet ondersteboven te vegen. De target stick was ook iets wat ze gelijk volgden. Ik heb hen "kunstjes" aangeleerd achter mijn hand met lekkers aan. Wat wel heel belangrijk is te voorkomen dat je te snel weg beweegt met de stick of je hand, want dan snappen ze er niets van en is de lol er heel snel af voor de konijnen. Daarom houd ik mijn hand met de palm omhoog met het lekkers halverwege mijn vier vingers vast met mijn duim voor het konijnenneusje waarbij ik de bovenste kootjes van mijn vingers onder tegen het kinnetje houd. Dat voorkomt dat ik te snel beweeg, want ik zorg altijd dat mijn vingers contact houden met het kinnetje. Alles wat je hen aan wilt leren moet je echt in ministukjes opdelen en elk stukje moet goed beheerst worden voor je aan het volgende stukje begint, maar dat staat allemaal in het stukje over clickertraining. Hersenwerk met mijn honden doe ik per hond 15 minuten per sessie, bij de poezen 20 minuten en bij de konijnen misschien 5 minuten maximaal. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites