Ga naar inhoud

Vergrote nieren/nierfalen bij oud konijn


Marja17

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Ik heb een paar dagen geleden mijn lieve nijn (Huppel) van 10 jaar moeten laten inslapen omdat hij vergrote nieren had. Hij had ondertemperatuur en werd behoorlijk loom en at veel minder/dronk meer. Mijn dierenarts zei dat hij nog geen pijn had, maar dat hij zichzelf zou gaan vergiftigen en niet lang zou hebben (hij begon in shock te raken). Ik wilde hem absoluut niet laten lijden en ik wilde niet dat hij alleen zou sterven. Daarom besloot ik om hem in te laten slapen, hij heeft een prachtig leven gehad en het was goed zo. 

 

Nu vroeg ik me af of dit wel vaker voor komt? Ik zie dat nierfalen/shock namelijk bijna nooit genoemd wordt als doodsoorzaak van een (oud) konijn, ik zie veel vaker bv myxomatose en kanker. Wat zijn jullie ervaringen? 

aangepast door Marja17
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies!

 

Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee. Ik weet dat @Deeskuh88 en @Dollie wel konijntjes hebben (gehad) met nierfalen.  

 

 

Op de website van dierenkliniek wilhelminapark staat ook informatie over nierfalen (dat is een konijnkundige dierenartsenpraktijk), misschien had je dat al gevonden, maar zo niet, hierbij de link: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/nier.html

 

 

Ook was er niet zo lang geleden ook een topic over een konijn met klachten die lijken op nierfalen, alleen weet ik niet of dat het uiteindelijk wel of niet was. Dat is dit topic:

 

 

Dit is een ouder topic (2014) over een konijn met nierfalen:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt ervaring zou ik het niet willen noemen. Bij Klene blijft het een vermoeden (en ze was toen een jaar of 3/4 denk ik? Ik ben best goed met data, maar jaartallen van alles omtrent de konijnen kan ik maar niet onthouden), maar ze was wel snel weg. Bij andere diersoorten komt nierfalen wel regelmatig voor, al dan niet op oudere leeftijd. Bij mensen overigens ook. Dus voor konijnen vind ik het dan ook geen rare doodsoorzaak. Ik denk alleen wel dat het lastig te achterhalen is. Klene was in een paar dagen tijd overleden en een autopsie heb ik niet laten doen. En daar zal zij niet het enige 'voorbeeld' in zijn. Bovendien komt bij konijnen EC ook enorm veel voor en ook die kan klachten veroorzaken in de nieren en de blaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .