Ga naar inhoud

Mijn konijn binky is bang


Dixhami

Aanbevolen berichten

Hallo mijn konijn is bang 

Vooral met optillen en aaien hij komt graag naar je toe en snuffelt erg veel me zoontje en ik hebben al meerdere dingen geprobeert maar deze 2 punten lukt ons niet om onze binky te laten verhelpen hij is zo vrolijk altijd en actief daarom snap ik niet dat hij hiervoor bang is 

Ik weet dat konijnen niet blij zijn met oppakken maar macy is hier helemaal tevreden mee 

 

Heeft iemand tips om onze binky van zijn bangerige overheen te komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige manier waarop dit konijntje je gaat vertrouwen is door hem echt niet meer op te pakken. Zeker een konijn wat al banger is aangelegd zal hier echt compleet van slag van raken. Als je het goed doen, en een mooi ruim verblijf voor hem inricht, dan is het oppakken ook helemaal niet nodig. Laat hem bijvoorbeeld door een trapje of opstapje van een doos zelf in en uit het hok springen. 

Ik denk ook niet dat je andere konijn er echt tevreden mee is. Wat je vaak ziet is dat konijnen tijdens het oppakken verstijven van angst, dit doet mijn konijn ook. Doordat ze niet tegenspartelen, zou je kunnen denken dat ze het niet erg vinden, maar dat is meestal echt niet zo. Let maar eens goed op de ogen, bij mijn konijn zijn die echt ver opengesperd van angst, totaal geen relaxte houding dus.

 

Ook aaien zul je rustig op moeten bouwen. Eerst beginnen met niet meer oppakken, en dan kun je rustig het vertrouwen terugwinnen. Laat hem eens twee weken met de pootjes op de grond staan, en probeer hem dan nog eens te aaien. Misschien laat hij het dan wel toe. Springt hij weer weg, probeer het dan op een andere dag nog eens terwijl ze aan het eten zijn. Vaak zijn ze dan zo bezig met eten dat ze minder last hebben van de schrikreactie.

 

Maar er zijn nu eenmaal ook konijnen die gewoon niet houden van de aandacht zoals wij mensen die graag willen geven. Dat we ze voeren vinden ze vaak hartstikke fijn, daarom zullen ze ook naar je toekomen om te kijken of je iets voor ze bij hebt, maar ze willen verder gewoon niet dat je aan hen komt. Mijn rammetje is bijvoorbeeld ook zo, daar mag ik echt niet aankomen. Hij was laatst aan het verharen en had nogal wat losse haren op zijn rug, maar als ik met mijn hand in de buurt kwam om die haren weg te halen, sprintte hij meteen het hok in. Maar het is wel een heerlijk konijn om naar te kijken, hoe hij languit relaxed tegen zijn vriendin aan kan liggen, of gekke sprongen kan maken om bovenop het schuilhokje te komen. Deze konijntjes kun je dus maar beter konijn laten zijn, en verder niet te veel aan opdringen, dan zullen ze zich echt het fijnst voelen. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn prooidieren en zijn dus op hun hoede, dat is van levensbelang voor ze in het wild. Dit gedrag zit er nog in al is het in onze beleving veilig. 

Konijnen lijken het soms goed te vinden dat je ze oppakt maar zoals @happy211 

al heef aangegeven is dat heel erg vaak niet zo.

Zoals ik het lees heb je 1 konijn. Konijnen hebben een maatje nodig. Hoe oud is je konijn?

Als ze met zijn tweeën zijn voelen ze zich ook meteen wat veiliger.

Geduld is belangrijk, je kunt in het begin in het verblijf gaan zitten en hem naar je toe laten komen. Daarna proberen of hij wat lekkers aanpakt. 

Hoe oud is je zoontje? Als hij erg bewegelijk is of veel geluid maakt kan dat je konijn ook echt bang maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik heb je topic even verplaatst naar het juiste onderdeel! En verder eens met bovenstaande. 

Je hebt het over Macy, is dat een ander konijn? Het ene konijn vindt het inderdaad geen probleem opgepakt te worden en het andere konijn vindt dit vreselijk. Hier is denk ik weinig aan te doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .