Ga naar inhoud

Verloop gasbuik


Xde.b

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Ik roep mensen op die ervaring hebbem met een gasbuik! 😉

Mijn nijn heeft het waarschijnlijk en ik heb in het begin infacol gegeven wat niet heel erg hielp en daarna heb ik cisaral gekregen en dat geef ik hem nu 3x per dag

 

Hij eet/drinkt keutelt en urineert normaal, lijkt ook weer wat actiever, sloopt weer dingetjes, staat buiten in het gras haastig te "grazen" etc

 

Het enige wat mij stresst is zijn harde buik, hij heeft zo n hard buikje. Hiervoor rommelde het nog maar nu rommelt het alleen als ik het masseer, voor de rest blijft hij constant hard.

 

Weet iemand wanneer dit precies weggaat?

 

Hij heeft het gasbuikje denk ik al langer dan een week maar we gebruiken cisaral pas sinds 3 dagen (heeft een officiele kuur van 4 dagen gekregen) en infacol gebruikten wr daarvoor vgm 2 dagen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met een gasbuik. Het enige wat mij opvalt in je bericht hierboven is dat je konijn haastig gras aan het grazen is. Eet hij veel gras en is dat sinds kort of was hij dit al gewend? Daar zou anders eventueel een oorzaak kunnen liggen denk ik.

 

Verder geen tips, maar wil je veel succes wensen en beterschap voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Ot&Sien:

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met een gasbuik. Het enige wat mij opvalt in je bericht hierboven is dat je konijn haastig gras aan het grazen is. Eet hij veel gras en is dat sinds kort of was hij dit al gewend? Daar zou anders eventueel een oorzaak kunnen liggen denk ik.

 

Verder geen tips, maar wil je veel succes wensen en beterschap voor je konijn!

Hij at altijf al zo snel een haastig gras, ik heb geen flauw idee of dat daaraan zou kunnen liggen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn wat regelmatig een gasbuik heeft. Maar ben je ondertussen eigenlijk wel al bij de DA geweest? Die moet onmiddellijk kunnen voelen of er gas in de darmen zit. Ik vraag me namelijk af of het wel gas is bij jouw konijn? Als mijn konijn gas heeft moet ik onmiddellijk beginnen met een behandeling van infacol, 1x pijnstilling, massage en eventueel cisaral. Na een paar uur gaat het dan weer beter en is ze de oude. Ik dacht zelf dat als een konijn gas heeft, dit gas er dan zo snel mogelijk uit moet en zodra het eruit is is het oké. Maar ik ben geen DA dus weet het niet zeker. Misschien omdat het bij mijn konijn zo gaat het niet wilt zeggen dat het bij jouw konijn ook zo gaat.

Ik kan maar 1 tip geven en dat is ga naar een goede DA. Die moet onmiddellijk kunnen voelen of er gas in zit. (ik zelf voel dit echt niet bij mijn konijn maar ik herken de symptomen) 

Normaal gesproken stopt een konijn wat gas heeft met eten. Het is echt zeer pijnlijk.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Newby1981:

Ik heb een konijn wat regelmatig een gasbuik heeft. Maar ben je ondertussen eigenlijk wel al bij de DA geweest? Die moet onmiddellijk kunnen voelen of er gas in de darmen zit. Ik vraag me namelijk af of het wel gas is bij jouw konijn? Als mijn konijn gas heeft moet ik onmiddellijk beginnen met een behandeling van infacol, 1x pijnstilling, massage en eventueel cisaral. Na een paar uur gaat het dan weer beter en is ze de oude. Ik dacht zelf dat als een konijn gas heeft, dit gas er dan zo snel mogelijk uit moet en zodra het eruit is is het oké. Maar ik ben geen DA dus weet het niet zeker. Misschien omdat het bij mijn konijn zo gaat het niet wilt zeggen dat het bij jouw konijn ook zo gaat.

Ik kan maar 1 tip geven en dat is ga naar een goede DA. Die moet onmiddellijk kunnen voelen of er gas in zit. (ik zelf voel dit echt niet bij mijn konijn maar ik herken de symptomen) 

Normaal gesproken stopt een konijn wat gas heeft met eten. Het is echt zeer pijnlijk.

Succes

Ja mijn konijn had eerder ook al gas en stopte met eten en daarna masseerde ik en ging hih weer eten en had hij nog een dag lang een bol buikje  maar nu heeft hij het dus al langer.

 

Ik weet niet of je mijn vorige forum hebt gelezen maar ik heb ondertussen al 6x naar de spoedlijn gebeld, toen ben ik geswitcht van DA omdat zij geen plek hadden en mij dus ooj al 6x infacol voorschreven 🤦‍♀️ toen ging ik naar die anderen en die gaven mij cisaral en hadden ook geen plek. Geen van allen hebben plek voor een konijn met mogelijke gas, gek toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik echt heel vreemd dat er geeneen DA plek heeft. Normaal gesproken houdt een DA altijd plekken vrij voor spoedgevallen. Misschien omdat je konijn wel eet dat ze het niet als spoed zien? Kunnen ze wel aangeven op wat voor termijn ze een plekje hebben? Heeft je konijn nu verder nog symptomen behalve een hard buikje?  Want als hij verder goed eet, keutelt, drinkt en actief is is er misschien niets aan de hand? En anders een afspraak maken voor een algemene controle. Dan ben je zelf ook weer gerust 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Newby1981:

Dat vind ik echt heel vreemd dat er geeneen DA plek heeft. Normaal gesproken houdt een DA altijd plekken vrij voor spoedgevallen. Misschien omdat je konijn wel eet dat ze het niet als spoed zien? Kunnen ze wel aangeven op wat voor termijn ze een plekje hebben? Heeft je konijn nu verder nog symptomen behalve een hard buikje?  Want als hij verder goed eet, keutelt, drinkt en actief is is er misschien niets aan de hand? En anders een afspraak maken voor een algemene controle. Dan ben je zelf ook weer gerust 

Ja door corona zitten ze propvol omdat ze en minder plaatstem hebben en toen corona nog erger was hadden ze allesn plek voor spoedgevallen dus nu komen alle dieren met wat kleinere dingetjes dus zitten ze propvol.

 

Maar alsnog ik stress wel 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gasaanvallen die ik hier in huis heb gehad zijn ook allemaal anders verlopen dan wat jij omschrijft. Het kwam plotseling opzetten, ze hadden veel pijn, lagen er raar bij op plekken waar ze normaal nooit liggen. Wilden absoluut niet eten, wasten zich niet, ze deden echt niks, waren alleen maar bezig met hun eigen ellende. Zodra het over was waren ze altijd meteen weer helemaal de oude. De duur varieert hier van een uur of twee tot in het engste geval dat ik had anderhalve dag, altijd afhankelijk van hoe snel ik er bij was. Ik betwijfel dus ook of jouw konijn inderdaad gas had. Ik zou voor je eigen gemoedsrust wel zorgen dat hij gezien wordt door een dierenarts. Ik denk dat je afgewimpeld bent omdat hij at en keutelde, maar het blijft vreemd dat je niet langs mocht komen toen hij dat niet deed en het advies kreeg met huismiddeltjes aan de slag te gaan. Eerlijk gezegd ga ik bij niet eten zelf niet direct naar de dierenarts, omdat ik het vaak aan de hand heb gehad, goed kan herkennen en de juiste medicatie in huis heb. Ik consulteer dan telefonisch en de dierenarts concludeert dat zij zouden doen wat ik zelf al wilde doen. Maar jij had niet de ervaring en medicatie, ik vind het raar dat je hier zo voor moet vechten, het had heel anders af kunnen lopen, je hebt echt geluk gehad. Ik kon ook toen het coronagedoe in volle gang was voor een wissewasje langskomen met een konijn.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden zei Eefje:

De gasaanvallen die ik hier in huis heb gehad zijn ook allemaal anders verlopen dan wat jij omschrijft. Het kwam plotseling opzetten, ze hadden veel pijn, lagen er raar bij op plekken waar ze normaal nooit liggen. Wilden absoluut niet eten, wasten zich niet, ze deden echt niks, waren alleen maar bezig met hun eigen ellende. Zodra het over was waren ze altijd meteen weer helemaal de oude. De duur varieert hier van een uur of twee tot in het engste geval dat ik had anderhalve dag, altijd afhankelijk van hoe snel ik er bij was. Ik betwijfel dus ook of jouw konijn inderdaad gas had. Ik zou voor je eigen gemoedsrust wel zorgen dat hij gezien wordt door een dierenarts. Ik denk dat je afgewimpeld bent omdat hij at en keutelde, maar het blijft vreemd dat je niet langs mocht komen toen hij dat niet deed en het advies kreeg met huismiddeltjes aan de slag te gaan. Eerlijk gezegd ga ik bij niet eten zelf niet direct naar de dierenarts, omdat ik het vaak aan de hand heb gehad, goed kan herkennen en de juiste medicatie in huis heb. Ik consulteer dan telefonisch en de dierenarts concludeert dat zij zouden doen wat ik zelf al wilde doen. Maar jij had niet de ervaring en medicatie, ik vind het raar dat je hier zo voor moet vechten, het had heel anders af kunnen lopen, je hebt echt geluk gehad. Ik kon ook toen het coronagedoe in volle gang was voor een wissewasje langskomen met een konijn.  

Ja echt vreselijk.

Het probleem is idd dat ik niet alles weet over konijnen, wel veel maar langer na niet alles.

Ook heb ik idd niet alle medicaties etc in huis.

Ik heb ze dit ook al verteld maarja, luisteren doen ze niet.

Ook de spoedlijn hier neemt 4 a 5x gewoon niet op en ben zoals ik al zei geswitcht van arts maargoes...

Als ik langs zou kunnen gaan zou ik dat zo doen maar ik heb geen rijbewijs en mijn ouders vinden dat ik teveel geld aan hem heb uitbesteed laatste tijd ivm medicatie en speeltjes etc. 🤕

Weet even niet wat ik nu moet, ben ook al heen en weer aan het zoeken naar een oplossing op het forum maarja jullie zijn ook geen dierenartsen en een da zou zelfs in t ecgt moeten kijken wil hij heg vaststellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik er toch zo over nadenk denk ik dat het toch ook wel gasbuik zou kunnen zijn met blaasontsteking erover heen, hij urineert altijd in zn wctje maarnu plast hij zo overal, past een dikke harde buik bij blaasproblemen?

 

Je zit soms ook wel dat konijntjes gasbuik hebben met blaastontsteking... hij had idd wel last van aan gasaanval leek maar die blijkt nu idd al over te zijn

 

Ik ga morgen sowieso even bellen want ik wil nu toch daf ze een plekje vrijmaken hoor 😕

aangepast door Xde.b
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ineens overal plassen is wel een teken dat er ook iets anders aan de hand is inderdaad. Ik weet niet of die harde buik bij blaasproblemen past. Het zou natuurlijk ook iets anders kunnen zijn wat daarbinnen niet goed gaat. Veel plassen kan ook een ec symptoom zijn, maar daar horen harde buikjes ook niet bij. Hoe oud is je konijn? Je zegt steeds hij, dus ik ga er vanuit dat het een ram is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Eefje:

Ineens overal plassen is wel een teken dat er ook iets anders aan de hand is inderdaad. Ik weet niet of die harde buik bij blaasproblemen past. Het zou natuurlijk ook iets anders kunnen zijn wat daarbinnen niet goed gaat. Veel plassen kan ook een ec symptoom zijn, maar daar horen harde buikjes ook niet bij. Hoe oud is je konijn? Je zegt steeds hij, dus ik ga er vanuit dat het een ram is? 

Ik ben net bij de DA geweest en die had m helemaal onderzocht en die zei dat hij geen gas meer in zijn darmen/maag etc had. Zijn buik was vanochfend nog hard maar vanmiddag was hij weer wat zachter geworden. Hij zei dat het wss ook zo lang voordeed om de verandering in zijn eten, ook met zijn ontlasting etc. Moet hem komende tijd alleen biks en hooi geven helemaal niks anders!

 

Fijn dat zijn gas weg is

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Eefje:

Wat fijn dat hij eindelijk gezien is zeg! Even de boel netjes in balans brengen dan, dan komt het helemaal goed. Zei de arts nog wat over de plasjes?

Ja nou zeg dat wel pfff.. mag ook wel na dik 2 week 😕

 

en ja hij zei dat ze dat ook bij gasbuik kunnen hebben omdat ze dan zoveel pijn hebben 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .