Ga naar inhoud

Omvallen bij E. Cuniculi


bunnyveer

Aanbevolen berichten

Mijn konijn, met E. Cuniculi, heeft een scheef hoofd en valt door de evenwichtsproblemen ook veel om. Als hij recht staat eet hij prima en je ziet aan zijn gedrag dat hij, buiten de evenwichtsproblemen, in orde is. Nu kan hij alleen vrijwel niet meer zelfstandig een stukje lopen want na een verkeerde stap valt hij naar de kant van zijn hangende hoofd. Wij vragen ons af of we hem juist moeten laten liggen even, of toch iedere keer moeten rechtzetten? Tot nu toe hebben we hem zoveel mogelijk rechtgezet maar dat is een 24/7 taak geworden (de hele nacht door ook in de gaten houden..). Soms als hij omvalt gaat hij spartelen om zichzelf meteen recht te krijgen, maar vaak valt hij ook gewoon om zonder daarna weer te gaan spartelen. We weten niet wat het verstandigste is nu: hem rustig laten liggen en bijkomen (want als hij recht staat moet hij zich constant inspannen) of hem toch steeds rechtzetten?

en hoe lang zullen we hem maximaal mogen laten liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merkte aan Joris toen hij EC had, dat hij toen hij zo scheef liep en omviel, het juist prettig vond om veel grip te hebben met z'n voetjes en steun te hebben aan de zijkant. Ik heb hem toen op een hennepvezelmat gehouden in een onderbak van een traliekooi. Hij zat dan niet volledig recht en z'n koppie stond nog scheef, maar hij kon via de zijkant van de bak wel door de bak heen bewegen en zo wel zelf bij z'n eten en drinken komen. Ik heb hem dus niet zelf elke keer recht gezet, maar gezorgd dat hij zichzelf een beetje overeind kon houden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Evee:

Ik merkte aan Joris toen hij EC had, dat hij toen hij zo scheef liep en omviel, het juist prettig vond om veel grip te hebben met z'n voetjes en steun te hebben aan de zijkant. Ik heb hem toen op een hennepvezelmat gehouden in een onderbak van een traliekooi. Hij zat dan niet volledig recht en z'n koppie stond nog scheef, maar hij kon via de zijkant van de bak wel door de bak heen bewegen en zo wel zelf bij z'n eten en drinken komen. Ik heb hem dus niet zelf elke keer recht gezet, maar gezorgd dat hij zichzelf een beetje overeind kon houden. 


Bedankt voor de reactie! Zou je me kunnen uitleggen hoe de mat dan precies in de bak lag, want kan me even niet inbeelden hoe het er dan precies uit zou zien? Het is inderdaad verstandiger om te zorgen dat het konijn zichzelf kan redden grotendeels, want die slapenloze nachten en constante bezorgdheid is zeker niet vol te houden. Hoe is het verder gegaan met Joris? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris is er trouwens nog steeds! Hij heeft vorig jaar voorjaar EC gehad. Ik was er vrij vroeg bij, hij zwalkte alleen wat, liep alsof hij te veel gedronken had. Daar zag ik het aan. Dus snel begonnen met behandelen. Begonnen met dubbele dosis panacur de eerste 14 dagen, daarna normale dosis. En omdat hij na een paar dagen sterk verslechterde ook injecties met dexamethason. Hij had ook erge nystagmus, draaiende oogbollen.

 

Het is echt een rotziekte, er zijn echt momenten geweest dat ik dacht dat hij het niet zou redden. Maar hij is er nog, woont weer gezellig buiten met z'n vriendin. Eigenlijk geen restklachten, behalve dat hij zichzelf niet goed schoonhoud, maar dat deed hij voor de EC ook al niet goed. Het is wel een stuk erger geworden helaas. Maar zolang een regelmatige poets&kam beurt alles is wat nodig is ben ik als konijnenbaasje blij 🙂 Ik hoop dat jouw konijn er ook goed doorheen komt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

Hier een foto er van. Hier was hij alweer wat fitter aan het worden, want hij begon de mat te slopen! 🙂

 

Resizer_15604401712310.jpg


Wat een leukerd! Misschien is dat inderdaad een goed idee dan. Had Joris ook dat hij echt volledig op zijn zij viel met hoofd en al op de grond (aangezien hij eigenlijk volledig recht ligt met zijn lichaam op deze foto)? Ons konijn (hij heet Moo) staat ook soms in de handdoeken te bijten en te trekken ahaha

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris heeft niet echt rond getold, zoals sommige EC konijnen doen. Hij liep vooral heel scheef, zijn kop stond scheef, en hij viel dan om op zijn zij. Dan lag hij heel draaierig op de grond met z'n ronddraaiende ogen en wiebelend met z'n koppie. Soms trok hij er een soortje krom bij. De foto is van toen hij alweer wat beter was, maar omdat je naar het hok / de mat vroeg, in dit geval wel de meest duidelijke foto die ik daar van heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Evee:

Joris heeft niet echt rond getold, zoals sommige EC konijnen doen. Hij liep vooral heel scheef, zijn kop stond scheef, en hij viel dan om op zijn zij. Dan lag hij heel draaierig op de grond met z'n ronddraaiende ogen en wiebelend met z'n koppie. Soms trok hij er een soortje krom bij. De foto is van toen hij alweer wat beter was, maar omdat je naar het hok / de mat vroeg, in dit geval wel de meest duidelijke foto die ik daar van heb.


Klopt. Die van ons tolt soms ook als hij constant opnieuw probeert recht te komen en spartelt, maar meestal blijft hij meteen stil liggen omdat het denk ik ook zeer veel energie kost. Die van ons heeft al een hele lange tijd wat slappere achterpoten (zeker 1,5 jaar) dus achteraf waren dat al kenmerken van de ziekte, maar dat is helaas altijd achteraf.. Nu hing plotseling ook zijn hoofdje helemaal scheef dus wij waren compleet in paniek om hem zo te zien vechten om te blijven recht staan. We zijn een dag later wel meteen begonnen met het geven van Fenbendrops. Onze eerste dierenarts zei dat behandeling geen zin had, maar we wilden een second opinion en die raadde het toch aan om de behandeling te starten. Ze zeiden dat als er binnen de eerste 10 dagen geen duidelijke verbetering zichtbaar is, het geen zin heeft om langer door te gaan, maar nu lezen we toch erg veel verhalen van konijnen die 2/3 weken nodig hadden om er weer bovenop te komen, het blijft dus zo lastig om te bepalen welke adviezen we nou precies moeten volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is heel lastig te bepalen tot waar je gaat. Ik had voor mijzelf de "regel" gemaakt dat ik gedurende 1 maand alles qua behandeling uit de kast zou halen om hem er bovenop te krijgen, en als er dan geen goede verbetering te zien was, ik hem zou laten gaan. De eerste week werd hij alleen maar slechter. De tweede week leek het stabiel te blijven, in ieder geval niet erger te worden. Hoewel het nog steeds dikke ellende was. De derde week zagen we vooruitgang. Dus ik ben achteraf ook blij dat ik hem die tijd heb gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Evee:

Ja het is heel lastig te bepalen tot waar je gaat. Ik had voor mijzelf de "regel" gemaakt dat ik gedurende 1 maand alles qua behandeling uit de kast zou halen om hem er bovenop te krijgen, en als er dan geen goede verbetering te zien was, ik hem zou laten gaan. De eerste week werd hij alleen maar slechter. De tweede week leek het stabiel te blijven, in ieder geval niet erger te worden. Hoewel het nog steeds dikke ellende was. De derde week zagen we vooruitgang. Dus ik ben achteraf ook blij dat ik hem die tijd heb gegeven.


wij zij hetzelfde van plan, en hopelijk gaat het ook resultaat opleveren. Wij hebben niet het idee dat het nu veel erger wordt (alleen dat volledige omvallen en soms beetje tollen is erbij gekomen) maar zolang hij blijft eten blijven we hoop houden, aangezien we uit ervaring weten dat een konijn vanzelf stopt met eten als het echt niet meer goed gaat. Hopelijk krijgen we zijn hok binnen wat stabieler voor hem om zichzelf wat meer overeind te houden. Zijn maatje zit er trouwens ook bij en die verzorgt hem goed 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur geleden zei bunnyveer:

Dankjewel Mira! Nog een vraag je Evee; stond het bij de medicatie dat je eerst een dubbele dosis moest geven? Want bij de Fenbendrops die wij hebben staat dat er niet bij / is ons er niet bij gezegd. 

 

Ja. Ik heb, in overleg met de dierenarts, het behandelplan van dierenkliniek wilhelminapark gevolgd. Dat is hier te vinden: 

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Citaat

We behandelen de konijnen met diverse medicijnen, naar ons idee is Fenbendazol (= Panacur of Fenbendazol) belangrijk. We doseren gedurende 2 weken 2x de normale dosis die in de literatuur naar voren komt. Namelijk een dosering van 2x daags 20 mg/kg LG gedurende 2 weken en daarna 2x daags 10 mg/kg LG gedurende 2 - 3 maanden.

 

Hier op de website is trouwens ook nog een informatief artikel over EC, dat is hier te vinden: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn, met E. Cuniculi, heeft een scheef hoofd en valt door de evenwichtsproblemen ook constant om. Als hij recht staat eet hij prima en je ziet aan zijn gedrag dat hij, buiten de evenwichtsproblemen, in orde is. Nu kan hij alleen vrijwel niet meer zelfstandig een stukje lopen want na een verkeerde stap valt hij naar de kant van zijn hangende hoofd. Wij vragen ons af of we hem juist moeten laten liggen even, of toch iedere keer moeten rechtzetten? Tot nu toe hebben we hem zoveel mogelijk rechtgezet maar dat is een 24/7 taak geworden (de hele nacht door ook in de gaten houden..). Soms als hij omvalt gaat hij spartelen om zichzelf meteen recht te krijgen, maar vaak valt hij ook gewoon om zonder daarna weer te gaan spartelen. We weten niet wat het verstandigste is nu: hem rustig laten liggen en bijkomen (want als hij recht staat moet hij zich constant inspannen) of hem toch steeds rechtzetten?

en hoe lang zullen we hem maximaal mogen laten liggen?

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jouw vraag even naar het al lopende topic verplaatst.

 

Het ligt er een beetje aan. Ik geef de voorkeur aan het konijn in zo verre ondersteuning geven met bijv. een rand van het verblijf of een stevig opgerolde handdoek, of sommige konijnenbaasjes gebruiken een voedingskussen zoals ze die voor baby's verkopen, om het konijn steun te geven in het verblijf. Op zo een manier dat ze toch enigszins recht blijven vanzelf. Als ze echt zoveel vallen is het vaak beter om tot het wat beter gaat de ruimte van het konijn te beperken.  Ik neem aan dat je bijv. in de nacht ook niet elk uur je bed uit gaat om te kijken of hij nog recht zit, dus zo veel mogelijk ondersteuning en zelfredzaamheid is in mijn ogen meestal het beste.

 

Het is voor een konijn niet prettig om hulpeloos te liggen en zichzelf niet te kunnen verplaatsen, het zijn prooidieren, dus het is vrij angstig voor een konijn om in zo een situatie te belanden. Gelukkig word hij wel behandeld, en hopelijk gaat het snel beter met hem.

 

Als je hem recht zet, blijft hij dan wel even recht? Of valt hij dan direct weer om?

 

In wat voor verblijf heb je hem nu zitten?

 

Welke medicijnen krijgt hij nu?

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Ik heb jouw vraag even naar het al lopende topic verplaatst.

 

Het ligt er een beetje aan. Ik geef de voorkeur aan het konijn in zo verre ondersteuning geven met bijv. een rand van het verblijf of een stevig opgerolde handdoek, of sommige konijnenbaasjes gebruiken een voedingskussen zoals ze die voor baby's verkopen, om het konijn steun te geven in het verblijf. Op zo een manier dat ze toch enigszins recht blijven vanzelf. Als ze echt zoveel vallen is het vaak beter om tot het wat beter gaat de ruimte van het konijn te beperken.  Ik neem aan dat je bijv. in de nacht ook niet elk uur je bed uit gaat om te kijken of hij nog recht zit, dus zo veel mogelijk ondersteuning en zelfredzaamheid is in mijn ogen meestal het beste.

 

Het is voor een konijn niet prettig om hulpeloos te liggen en zichzelf niet te kunnen verplaatsen, het zijn prooidieren, dus het is vrij angstig voor een konijn om in zo een situatie te belanden. Gelukkig word hij wel behandeld, en hopelijk gaat het snel beter met hem.

 

Als je hem recht zet, blijft hij dan wel even recht? Of valt hij dan direct weer om?

 

In wat voor verblijf heb je hem nu zitten?

 

Welke medicijnen krijgt hij nu?

 


Op dit moment zit hij samen met zijn vriendinnetje in een hok in de garage van 1 bij 1 meter. We hebben een soort hoekige cirkel gemaakt aan de rand met karton zodat zijn poten niet vast komen te zitten in de tralies van het hek. We hebben de vloer bekleed met handdoeken en er liggen 2 grote bergen Hooi in en we geven hem de hele dag door groenvoer en kleine stukjes wortel als hij daar zin in heeft. 
 

Als we hem recht zetten en een paar seconden even tegen houden, dan kan hij zelfstandig op die plek overeind blijven zitten (meestal gaat hij dan meteen eten) maar zodra hij probeert te verplaatsen of draaien valt hij vrijwel meteen weer om. 
Ik heb vandaag trouwens eens aangekeken wat hij doet als we hem niet recht zetten en het blijkt dat hij meestal na een minuut of 20-30 weer overeind probeert te komen door wat te spartelen en draaien. Maar als het dan niet lukt om overeind te komen, blijft hij weer opnieuw liggen.

 

de medicatie die wij hem geven is Fenbendrops. Hij krijgt elke dag 2 mL en het innemen van de medicatie gaat tot nu toe eigenlijk verrassend gemakkelijk. 

aangepast door bunnyveer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment laten we hem trouwens meestal gewoon plat liggen. Als hij graag wil eten is het meestal te merken aan zijn gedrag tijdens het liggen, dus dan zetten we hem eventjes recht. Zelfs voor te plassen wil hij graag recht zitten. Ik hoor wel zijn darmpjes soms geluid maken en weet dat dat meestal niet erg goed is, maar misschien dat het door de medicijnen komt (hadden andere konijntjes ook wel eens wanneer ze aan de medicatie zaten). Ik vind hem wel vaak zwaar ademen als hij plat ligt, en in eerste instantie maak ik me dan zorgen maar als hij dat recht gaat zitten stopt het zware ademen. Het rechtop blijven staan gaat voor mijn gevoel een stuk lastiger, maar het zou me niks verbazen als dat komt doordat hij nu veel meer plat ligt. Het blijft gewoon lastig om in te schatten hoe we alles moeten aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik op dit punt terug naar de dierenarts zou gaan voor verdere / heftigere behandeling. Op dit moment pak je alleen de parasiet aan, maar niet de problemen / ontstekingen die er al zijn.  Hij krijgt nu geen behandeling tegen die ontstekingen, en ook geen pijnstillers. Ik zou persoonlijk dus nogmaals met hem naar de dierenarts gaan en een verder / beter behandelplan opstellen in overleg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Evee:

Ik denk dat ik op dit punt terug naar de dierenarts zou gaan voor verdere / heftigere behandeling. Op dit moment pak je alleen de parasiet aan, maar niet de problemen / ontstekingen die er al zijn.  Hij krijgt nu geen behandeling tegen die ontstekingen, en ook geen pijnstillers. Ik zou persoonlijk dus nogmaals met hem naar de dierenarts gaan en een verder / beter behandelplan opstellen in overleg. 


Ik denk dat we dan eerder even bellen met de dierenarts ipv langsgaan, want dat langsgaan en die autorit levert altijd een hoop stress op. Het zware ademen soms hangt volgensmij trouwens samen met het keutelen. Elke keer als ik hem recht zet nadat hij eventjes wat zwaarder ademende zag ik blindedarm keutels liggen. Wat had jullie konijn gekregen als behandeling voor de ontstekingen die er al zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar en sneu...

 

Ik heb 1 konijn met EC gehad. Het zat bij hem wel in andere plekken van zijn lijf dan bij jouw konijn. Bij Bonno zat het in zijn ogen en hij viel in korte tijd extreem veel af terwijl hij goed bleef eten. Hij had dus geen scheve kop en tolde niet. Toen de diagnose gesteld was, ik hem naar binnen had gehaald (het was winter) en we de behandeling hadden gestart was hij verzwakt. Het ging eerst slechter met hem, dat herken ik dus wel en lees je ook vaker in topics over EC-konijnen. Ik had hem ook samen met zijn vriendinnetje naar binnen gehaald, maar na 10 dagen heb ik zijn vriendinnetje weer naar buiten gedaan. Ze waren voordien super lief, maar zij had het binnen niet naar haar zin en ging hem ook lastigvallen. Na een week of 2 vroeg ik me op een avond echt af of hij de volgende ochtend zou halen... Om een lang verhaal kort te maken: hij heeft nog 7 maanden geleefd voor ik hem heb laten inslapen. Het ging met ups en downs. Hij bleef erg zwak, maar hij gaf het zelf ook nog niet op en er was nog wel kwaliteit van leven. Ook hield ik de hoop dat hij nog redelijk op zou knappen. Het was een supertam konijn en de medicatie ging heel makkelijk. Panacur, dat is hetzelfde als Fenbendrops, smeerde ik op andijvie of witlof en de Dexamethasonoogdruppels liet hij zonder ook maar enig verzet in zijn ogen druppelen. Dat woog ook mee in mijn beslissingen steeds om wel of niet door te gaan. Bij een heel schuw konijn was ik niet zo lang doorgegaan. Ik had zeer regelmatig telefonisch contact met de dierenarts, dat was heel fijn. Hij kreeg er soms ook andere kwaaltjes bij en dan moest hij natuurlijk toch even mee naar de dierenarts. Het was een erg intensieve tijd, maar ik verzorgde hem met liefde en hij kon nog genieten, al lag hij veel (op zijn buik en hij kon wel zelf gewoon overeind). Uiteindelijk kreeg hij er ook snot bij. De antibiotica sloeg niet aan, hij had het benauwd en begon echt wel te lijden. Dus toen was het duidelijk dat het zo niet verder kon. 

 

Het omvallen en niet overeind kunnen komen bij jouw konijn is naar om te zien en sneu. Ik heb dit bij een ander konijn meegemaakt, maar dat kwam niet door EC (waarschijnlijk door zijn gewrichten, al zijn we er nooit echt achter gekomen). Hij ademde dan soms ook sneller, maar dat kwam volgens mij meer uit krachtsinspanning en frustratie dat hij zichzelf niet overeind kon krijgen. Ik vond het heel sneu, want je kan er ook niet 24/7 bij zijn om een zetje te geven.

 

Hoe lang behandel je nu met Fenbendrops? Nog niet zo lang als ik het goed begrijp. Ik zou inderdaad, als het kan telefonisch, met de dierenarts overleggen en het behandelplan van Wilhelminapark bespreken.

 

Lief dat zijn maatje hem goed verzorgt. Dan krijgt hij een beetje steun van haar, dat is fijn voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Lienappelsien:

Wat naar en sneu...

 

Ik heb 1 konijn met EC gehad. Het zat bij hem wel in andere plekken van zijn lijf dan bij jouw konijn. Bij Bonno zat het in zijn ogen en hij viel in korte tijd extreem veel af terwijl hij goed bleef eten. Hij had dus geen scheve kop en tolde niet. Toen de diagnose gesteld was, ik hem naar binnen had gehaald (het was winter) en we de behandeling hadden gestart was hij verzwakt. Het ging eerst slechter met hem, dat herken ik dus wel en lees je ook vaker in topics over EC-konijnen. Ik had hem ook samen met zijn vriendinnetje naar binnen gehaald, maar na 10 dagen heb ik zijn vriendinnetje weer naar buiten gedaan. Ze waren voordien super lief, maar zij had het binnen niet naar haar zin en ging hem ook lastigvallen. Na een week of 2 vroeg ik me op een avond echt af of hij de volgende ochtend zou halen... Om een lang verhaal kort te maken: hij heeft nog 7 maanden geleefd voor ik hem heb laten inslapen. Het ging met ups en downs. Hij bleef erg zwak, maar hij gaf het zelf ook nog niet op en er was nog wel kwaliteit van leven. Ook hield ik de hoop dat hij nog redelijk op zou knappen. Het was een supertam konijn en de medicatie ging heel makkelijk. Panacur, dat is hetzelfde als Fenbendrops, smeerde ik op andijvie of witlof en de Dexamethasonoogdruppels liet hij zonder ook maar enig verzet in zijn ogen druppelen. Dat woog ook mee in mijn beslissingen steeds om wel of niet door te gaan. Bij een heel schuw konijn was ik niet zo lang doorgegaan. Ik had zeer regelmatig telefonisch contact met de dierenarts, dat was heel fijn. Hij kreeg er soms ook andere kwaaltjes bij en dan moest hij natuurlijk toch even mee naar de dierenarts. Het was een erg intensieve tijd, maar ik verzorgde hem met liefde en hij kon nog genieten, al lag hij veel (op zijn buik en hij kon wel zelf gewoon overeind). Uiteindelijk kreeg hij er ook snot bij. De antibiotica sloeg niet aan, hij had het benauwd en begon echt wel te lijden. Dus toen was het duidelijk dat het zo niet verder kon. 

 

Het omvallen en niet overeind kunnen komen bij jouw konijn is naar om te zien en sneu. Ik heb dit bij een ander konijn meegemaakt, maar dat kwam niet door EC (waarschijnlijk door zijn gewrichten, al zijn we er nooit echt achter gekomen). Hij ademde dan soms ook sneller, maar dat kwam volgens mij meer uit krachtsinspanning en frustratie dat hij zichzelf niet overeind kon krijgen. Ik vond het heel sneu, want je kan er ook niet 24/7 bij zijn om een zetje te geven.

 

Hoe lang behandel je nu met Fenbendrops? Nog niet zo lang als ik het goed begrijp. Ik zou inderdaad, als het kan telefonisch, met de dierenarts overleggen en het behandelplan van Wilhelminapark bespreken.

 

Lief dat zijn maatje hem goed verzorgt. Dan krijgt hij een beetje steun van haar, dat is fijn voor hem.


bedankt voor de reactie! Ik heb zojuist de dierenarts gebeld en zij geven aan dat er buiten de Fenbendrops niets is wat ze hem kunnen aanbieden dat zou kunnen werken. Vandaag is dag 4 dat we hem de Fenbendrops zullen geven, en de dierenarts assistente zei aan de telefoon ook al dat het lang kan duren voordat resultaat te merken is. Laten we maar hopen dat we na een tijdje een konijntje zien dat zich zelfstandig kan verzorgen.

 

tot nu toe gaat het trouwens goed met het andere konijn in het verblijf erbij, hij gaat voorzichtig met de andere om en ligt verder op andere plekken in het hok lekker te luieren of aan de handdoeken te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ontzettend nare ziekte is het ook. Mijn konijn ( Johan )  heeft 2 maand geleden de diagnose EC gehad en wij zijn toen met spoed in het weekend naar de dierenarts geweest. Wij hebben toen ook fenbendrops mee gekregen, wat maag simulant en pijnstilling. Johan tolde ook ontzettend veel en hij kreeg last van epileptische aanvallen ( zelfs zo erg dat wij bij de eerste aanval dachten dat hij was overleden, heel naar om te zien). Wij konden er niet altijd bij zijn dus hij heeft vast vaak genoeg getold en is zelf weer recht gekomen. 

Na ongeveer de eerste week van de medicatie zagen wij  pas verbetering. Zijn kopje was weer wat rechter en hij had geen last meer van  toevallen. Helaas is het zo naar bij deze ziekte dat het op het ene moment goed lijkt te gaan en dan een paar dagen later gaat hij weer achteruit. Wij hebben Johan ongeveer een maand moeten dwangvoeren omdat hij zo erg afviel en niet wou / kon eten maar dit bleek ook mede door een losse kies te komen. Johan is er nog steeds en is naast wat verlamming in zijn lichaam ( oortje slap, minder gevoel in zijn achterpoten en slap staartje ) er weer boven op gekomen.  Wij hebben bijna 1,5 maand medicatie moeten geven en we zijn nu bezig met afbouwen. 

 

Wij hebben tegen elkaar gezegd dat zolang Johan nog wou vechten wij alles er aan zouden doen om hem beter te maken. Nou en vechten wou hij zeker hij heeft het niet opgegeven en kan nu weer genieten van zijn leven als konijn. 

 

Ik wens je heel veel sterkte toe! 

 

 

WhatsApp Image 2020-05-18 at 13.49.54.jpeg

 

WhatsApp Image 2020-06-25 at 16.30.28.jpeg

aangepast door Konijntje_Johan
nieuwe foto
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Konijntje_Johan:

Wat een ontzettend nare ziekte is het ook. Mijn konijn ( Johan )  heeft 2 maand geleden de diagnose EC gehad en wij zijn toen met spoed in het weekend naar de dierenarts geweest. Wij hebben toen ook fenbendrops mee gekregen, wat maag simulant en pijnstilling. Johan tolde ook ontzettend veel en hij kreeg last van epileptische aanvallen ( zelfs zo erg dat wij bij de eerste aanval dachten dat hij was overleden, heel naar om te zien). Wij konden er niet altijd bij zijn dus hij heeft vast vaak genoeg getold en is zelf weer recht gekomen. 

Na ongeveer de eerste week van de medicatie zagen wij  pas verbetering. Zijn kopje was weer wat rechter en hij had geen last meer van  toevallen. Helaas is het zo naar bij deze ziekte dat het op het ene moment goed lijkt te gaan en dan een paar dagen later gaat hij weer achteruit. Wij hebben Johan ongeveer een maand moeten dwangvoeren omdat hij zo erg afviel en niet wou / kon eten maar dit bleek ook mede door een losse kies te komen. Johan is er nog steeds en is naast wat verlamming in zijn lichaam ( oortje slap, minder gevoel in zijn achterpoten en slap staartje ) er weer boven op gekomen.  Wij hebben bijna 1,5 maand medicatie moeten geven en we zijn nu bezig met afbouwen. 

 

Wij hebben tegen elkaar gezegd dat zolang Johan nog wou vechten wij alles er aan zouden doen om hem beter te maken. Nou en vechten wou hij zeker hij heeft het niet opgegeven en kan nu weer genieten van zijn leven als konijn. 

 

Ik wens je heel veel sterkte toe! 

 

 

WhatsApp Image 2020-05-18 at 13.49.54.jpeg

 

WhatsApp Image 2020-06-25 at 16.30.28.jpeg


wat een schatje is Johan! Fijn om te horen dat jullie ‘goeie’ ervaringen hebben met de behandeling voor deze nare ziekte. Ik ben blij dat wij flink op internet zoeken naar de ervaringen van anderen, want anders hadden we het advies van de dierenarts opgevolgd en op dit moment alle hoop waren verloren (ookal voelt het vaak nogsteeds zo). Het zien dat hij iets wil gaan doen (eten, lopen, wassen, keutelen?) maar niet weten wat en zodra we hem recht proberen te zetten het onmogelijk is om hem rechtop te zetten zelfs als we hem vasthouden, geeft altijd een moedeloos gevoel omdat je het idee hebt dat je opgeven enkele manier kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei bunnyveer:


wat een schatje is Johan! Fijn om te horen dat jullie ‘goeie’ ervaringen hebben met de behandeling voor deze nare ziekte. Ik ben blij dat wij flink op internet zoeken naar de ervaringen van anderen, want anders hadden we het advies van de dierenarts opgevolgd en op dit moment alle hoop waren verloren (ookal voelt het vaak nogsteeds zo). Het zien dat hij iets wil gaan doen (eten, lopen, wassen, keutelen?) maar niet weten wat en zodra we hem recht proberen te zetten het onmogelijk is om hem rechtop te zetten zelfs als we hem vasthouden, geeft altijd een moedeloos gevoel omdat je het idee hebt dat je opgeven enkele manier kan helpen.

Het is een hele nare ziekte niet alleen om aan te zien maar natuurlijk ook voor het konijntje. Eet je konijn wel en keutelt hij nog gewoon door? Ik merkte bij Johan dat hij last van gas begon te krijgen omdat hij amper kon eten. En hebben jullie ook iets van pijn medicatie gekregen ? 

 

Ja Johan is echt een lieverd wij hebben hem van mensen overgenomen en hij vertrouwde ons meteen. Ook met medicijnen geven geeft hij zich er gewoon aan over en heeft ons nog nooit gebeten of wat dan ook. Ik zal even een foto plaatsen van hoe hij er nu uit ziet.  Wel zit Johan nog tijdelijk apart om weer goed aan te sterken van deze nare ziekte. 

WhatsApp Image 2020-06-25 at 21.04.40.jpeg

WhatsApp Image 2020-06-25 at 21.06.10.jpeg

aangepast door Konijntje_Johan
Foto's
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .