Ga naar inhoud

Hooi


BunnieHop

Aanbevolen berichten

Ik was benieuwd naar de verschillende variaties van hooi.

Ik weet dat er verschillende soorten kruidenhooien of weidehooi is, maar ik snap bij sommige het verschil niet echt.

 

Verder was ik ook benieuwd naar wat eigenlijk het beste soort hooi is voor konijnen en of er een zak is met juist verschillende soorten hooi.

 

En uiteindelijk ben ik benieuwd welk soort hooi bij jullie het beste gegeten wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Punky🐰:

Ik ben nog bezig met uittesten😂!!!! Ik snap ook niet het verschil tussen al die soorten hooi...😅🤷‍♀️. Het enige dat ik wel weet is dat je goed hooi kunt herkennen aan de groene kleur.

Maar ja,...     dat wist je waarschijnlijker al wel🤪🤣!!!

Over de kleur van het hooi was ik al uit ja 😛

Maar leuk dat je zelf ook in de uit test fase zit!

Ik ben het hooi op het moment aan het testen op mijn schildpadden 😜

Maar die lijken niet echt een specifieke voorkeur te hebben, haha.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is de baal caviahooi van de Agriwebshop favoriet. Voorheen heb ik ook best wat soorten hooi geprobeerd. Het goede hooi is meestal wel een stuk prijziger dan het minder goede. Ik had dan ook niet verwacht dat de balen hooi er zo mooi uit zouden zien. 

Ik geeft op dit moment ook Timhoty hooi van Tijssen erbij. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef momenteel hooi uit drie verschillende zakken, aangevuld met kruiden uit de webwinkel.

 

1. Pet's Own Choice Premium hooi (4 kg): deze werd voorheen altijd goed gegeten, maar heb nu helaas een slechte zak.

2. Zak budget hooi met lange, groene, dunne stengels. Het ene konijn eet deze beter dan het andere. 

2. Bergweide hooi van de Intratuin: op dit moment favoriet, maar het bevat wel aardig wat gruis (goed uitschudden dus). 

 

Ik geef eigenlijk altijd wel minstens twee verschillende soorten, voornamelijk om ervoor te zorgen dat ze niet te gewend raken aan één bepaald soort (en een nieuw soort niet willen eten als de oude, vertrouwde niet op voorraad is/slechte batch is). Bovendien denk ik dat het ook wel goed voor ze is om niet constant hetzelfde soort hooi te eten, maar dat is meer een gevoel, geen idee of het echt zo is. 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze houden hier enorm van Timothy hooi, maar ik meng het wel. Ik heb zo’n zak van Tijssen. Ik vind het zelf wel vrij stoffig, maar volgens mij is het ook naar verhouding een goedkoop merk. Ik gooi het laatste beetje altijd weg. Daarnaast krijgen ze Barni kruidenhooi. Esve soms ook. Ze zijn bij mij niet vreselijk kieskeurig gelukkig, maar ik vind het zelf lekker ruiken met die kruiden, dus ik hoop dat zij dat ook vinden. Vooral die zak met munt🤩

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten ze hooi van de boer het beste, het liefst eerste snede, daar zitten dikke stengels tussen, sommige zo dik dat het bijna takken zijn. Daar zijn ze groot fan van, die worden er het eerst uit getrokken. Ze houden ook van stro. Alles met dikke stengels vinden ze tof. Dun hooi motten ze niet zo, tweede snede van de boer ook niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@EefjeDat is best kieskeurig! 

 

 

Ik pak als eet-hooi het pets own choice premium hooi, de 4 kg baal. Daar meng ik zelf wat losse kruiden en grassen door en vaak ook nog wel andere luxe hooisoorten die in kleine zakjes zitten. Bijv. een zakje barn-i hooi of als ik iets nieuws wil testen uit de webwinkel. Dat hooi gaat in de ruifjes en in de schuilhokken.

In de toiletbakken gaat het barn-i hooi (5 kg verpakking), dat is echt wel een budget hooi, maar ik vind dat ze er stiekem ook best wel veel van eten. Ik vind het geen super mooie kwaliteit en het hooi is wat kort afgesneden. Maar de konijnen lijken het prima te vinden van smaak. 

 

Het wisselt wel eens hoor, ik wil ook wel eens het tijssen los hooi pakken als dat er goed uit ziet (is budget hooi maar zitten ook wel mooie balen tussen) of het bunny nature vers gras hooi. Het is bij alle merken zo dat de kwaliteit per baal kan wisselen. Soms heb je echt geluk met een super mooie baal die ze heerlijk vinden smaken, en soms heb je pech. Ik heb natuurlijk wel het geluk dat ik zelf kan kiezen uit de voorraad in de loods, dat scheelt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja ik heb ook jaren hooi gevoerd van een schapenboer, per baal gekocht. Maar ik vond de kwaliteit toch wel wisselen, de verse geoogste balen die nog maar een paar weken gedroogd waren waren echt goed, maar als je richting winter ging en tijdens de winter, dan vond ik het echt al wel achteruit gaan. Daar aten ze in ieder geval een stuk minder van hier. Ook vind ik heel eerlijk de gekochte baaltjes gewoon minder zooi geven en langer "vers" blijven. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

@EefjeDat is best kieskeurig! 

 

 

Ik pak als eet-hooi het pets own choice premium hooi, de 4 kg baal. Daar meng ik zelf wat losse kruiden en grassen door en vaak ook nog wel andere luxe hooisoorten die in kleine zakjes zitten. Bijv. een zakje barn-i hooi of als ik iets nieuws wil testen uit de webwinkel. Dat hooi gaat in de ruifjes en in de schuilhokken.

In de toiletbakken gaat het barn-i hooi (5 kg verpakking), dat is echt wel een budget hooi, maar ik vind dat ze er stiekem ook best wel veel van eten. Ik vind het geen super mooie kwaliteit en het hooi is wat kort afgesneden. Maar de konijnen lijken het prima te vinden van smaak. 

 

Het wisselt wel eens hoor, ik wil ook wel eens het tijssen los hooi pakken als dat er goed uit ziet (is budget hooi maar zitten ook wel mooie balen tussen) of het bunny nature vers gras hooi. Het is bij alle merken zo dat de kwaliteit per baal kan wisselen. Soms heb je echt geluk met een super mooie baal die ze heerlijk vinden smaken, en soms heb je pech. Ik heb natuurlijk wel het geluk dat ik zelf kan kiezen uit de voorraad in de loods, dat scheelt. 

 

Is de Pets own choice 4 kg baal altijd van goede kwaliteit? Omdat de baal van de boer hier echt niet goed wordt gegeten (tweede snede van vorig jaar) ben ik weer op zoek naar iets anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Is de Pets own choice 4 kg baal altijd van goede kwaliteit? Omdat de baal van de boer hier echt niet goed wordt gegeten (tweede snede van vorig jaar) ben ik weer op zoek naar iets anders. 

 

Hier bijna altijd. De meest recente zak die ik heb gehaald vinden ze niks. Daarvóór was het favoriet. Jammer dat ze die baal van de boer niet goed eten. Daar zit je dan met al je hooi. 😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Is de Pets own choice 4 kg baal altijd van goede kwaliteit? Omdat de baal van de boer hier echt niet goed wordt gegeten (tweede snede van vorig jaar) ben ik weer op zoek naar iets anders. 

 

Niet altijd, meestal wel. Je merkt het slechte hooi seizoen van vorig jaar er helaas ook wel wat in terug. Het is wel een gemengd hooi, wat maakt dat de kwaliteit in ieder geval "gemiddeld" is. Met betere / mooiere baaltjes er tussen. 

 

Mocht je in de webwinkel bestellen kun je altijd bij de opmerkingen een voorkeur zetten, als het lukt houd ik er dan rekening mee (bijv. zo groen mogelijk, of zo lang mogelijke stelen enz.). Je kan ook altijd via whatsapp vragen om een foto van de kwaliteit voor je besteld 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik even inhaken? Ik las dat groen hooi beter is en toen schrok ik even. Een hele tijd geleden had ik voor het eerst Mucki bergwei-hooi besteld. Was niet duur dus ik dacht zullen ze wel niks vinden (in dat geval gebruik ik het als toiletvulling) maar tot m'n verbazing eten ze er erg goed van. Dus ik 4 zakken besteld toen de eerste zak bijna op was. Deze nieuwe zakken hooi zien er veel anders uit, is erg bruin. Ik al balen als een stekker maar toch eten ze hier ook erg goed van. Is het dan eigenlijk niet zo goed dat dit hooi zo bruin ziet?

 

Wat wel mooi groen hooi is is Bunny Nature. Dit vinden ze ook allebei erg lekker. (het gekke is dat ze die kleine zakken lekkerder vinden dan die grote zakken, ook al is het precies hetzelfde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, groen hooi is niet per definitie beter. Het is alleen wel zo dat veel konijnen groen hooi als voorkeur hebben.

Maar sommige konijnen geven niets om de kleur en zijn juist dol op lange sprieten, dunne sprieten of juist dikke sprieten. 

 

Soms neem ik een baaltje mee waarvan ik denk "dat is niet mooi genoeg om te verkopen, dat probeer ik zelf wel op te voeren" en dan vinden de konijnen het super lekker. Geen pijl op te trekken soms, die voorkeur van konijnen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik die zak open maakte zag ik al voor me dat ik 4 zakken moest gaan weggooien dus was al lang blij dat ze er toch goed van eten. Als het net zo gezond is maakt het mij niet uit dat het bruin is.

 

Vroeger aten ze uitsluitend Barn-I maar daar halen ze nu hun neus voor op. Overlaatst een zak Esve geprobeerd, is ook in de toiletjes beland :-) Timothy hebben ze altijd ter beschikking maar heel veel eten ze er niet van. Momenteel moeten ze alleen Bunny Nature en Mucki. Ooit hoop ik het perfecte hooi te vinden wat ze zo lekker vinden dat het niet aan te slepen is :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Evee:

@EefjeDat is best kieskeurig! 

 

 

Ja vertel mij wat :( . Als ik hier soms teruglees hoeveel hooi er wordt gevreten ben ik echt jaloers! Gijs eet het wel aardig goed en minder kieskeurig, maar tante Bets wordt steeds kieskeuriger naarmate haar leeftijd vordert. Vervelende ontwikkeling. Gelukkig eet ze veel wilgentakken en ook wel wat stro en hooi. Voor de zekerheid heb ik ze overgezet op trovet onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .