Ga naar inhoud

Verschillende vragen over nazorg castratie voedster


happy211

Aanbevolen berichten

Ik ga toch maar een eigen topic beginnen over de castratie van Artemis, want ik heb toch nog wat vragen en dat worden er geheid meer 😅

 

Mijn voedster Artemis (ong. 6 jaar) is vandaag gecastreerd. Blij dat ik het toch heb laten doen, want er waren al tumoren te zien. Nu is alles weggehaald en zal ze daar geen last meer van hebben. Ze is nu ongeveer 2 uur thuis, en ze heeft al gedronken en wat groenvoer gegeten, dus ben best trots op haar.

 

Nu de vragen: 

- in de nazorgbrief die ik heb meegekregen van de dierenarts staat dat de wond geniet is en dat over 14 dagen de nietjes eruit kunnen. Ik ben dit nog niet hier op het forum tegengekomen, heeft iemand hier ervaring mee? Zal ze die er niet uittrekken, of haar maatje als ze weer samen zitten?

 

- ik heb haar nu binnen (in de badkamer) terwijl haar maatje Apollo nog buiten in het hok zit. Ik twijfel heel erg over wanneer ik haar weer naar buiten laat gaan en ze terug bij elkaar zet. Normaal gesproken is Artemis wel de baas, Apollo rijdt nooit op haar en zij wel eens op hem. Maar als er eten in het spel is, dan is hij juist flink dominant en jaagt haar achterna om er als eerste bij te zijn. Vechten doen ze niet, maar het is ook niet echt rustig. Ik wil het dus niet overhaasten, maar ze ook weer niet te lang apart laten. Ik heb geen mogelijkheid om twee rennen naast elkaar te zetten, want heb maar 1 overdekte ren. Daarbij komt dat het deze week behoorlijk warm wordt en ik ze dan geen extra stress wil bezorgen. 

 

- tot slot nog een vraag over het hok, als ze uiteindelijk weer samen buiten zitten. Het hok heeft twee verdiepingen en normaal gebruiken ze het trapje niet echt maar springen van de onderste naar de bovenste verdieping. Ik ben bang dat ze met die sprongen misschien de wond open haalt. Moet ik die bovenste verdieping misschien afsluiten tot de wond dicht is?

 

Nu nog wat leuke foto's om dit lange bericht wat dragelijker te maken 😉

 

20200622_181026_resized.jpg

20200622_172045_resized.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, ze blijft ook liever in haar toiletje zitten dan in de buurt van de snugglesafe. Betekend dat dat ze het warm genoeg heeft, of moet ik de snugglesafe misschien onder het toiletje leggen zodat ze in ieder geval haar bibs kan warmen? 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de snugglesafe, ik denk dat ze hem niet nodig heeft. Ze ziet er helemaal niet pips uit en eet alweer. En het is warm, dus dat zal wel goed zitten. 

 

Die bovenste verdieping zou ik idd even afsluiten, gekke sprongen moet je nu even niet hebben. 

 

Of en wanneer ze bij elkaar kunnen kan jij eigenlijk alleen zelf inschatten. Bij de castratie van mijn eerste voedster was mijn ram strontvervelend. Zij was de baas en hij probeerde even misbruik te maken van de situatie. Die heb ik dus een paar dagen uit elkaar gehouden tot ze weer genoeg praatjes had. Toen ik mijn huidige voedster liet helpen zijn ze gewoon samen gebleven, zij was onderdanig en hij was lief voor haar. Het verschilt dus per situatie, per koppel, per konijn.. ze moeten rustig kunnen herstellen zonder gedoe, een maatje wat lief is komt het herstel ten goede, een etterbakkie niet. 

 

Met nietjes heb ik geen ervaring, ze zijn hier allebei van binnenuit gehecht, was bijna geen draadje te zien.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Als het goed is blijft ze van de wond af, zo niet kun je een rompertje voor konijnen kopen bij de dierenarts, maar dat vinden ze ook niet fijn. Mijn ervaring is dat pijn de reden vaak is dat ze aan de wond zitten, en zo lang je pijnstillers geeft, ze er prima vanaf blijven 😉 Geen ervaring met nietjes overigens.

 

2. Hoe voelt ze zich nu? Keutelt ze al? Plast ze al? Eet ze al goed zelf? Is ze levendig? Als dat allemaal een ja is, zou je de partner er bij kunnen laten, misschien dat ivm de warmte hem erbij in de badkamer een optie is ipv. ze naar buiten doen?

 

3. Dat zou kunnen. Ik weet niet hoe ruw / druk dat er aan toe gaat? Als je twijfelt, zou ik het afsluiten. Nu met dit weer is dat toch niet erg.

 

Wat een schatje trouwens!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat gelukkig goed. Ze eet en keutelt voldoende. Toen ik vanochtend ging kijken zag ik dat ze zelfs wat biks gegeten had, net als haar groente en wat gedroogde kruiden. Alleen haar hooi en gedroogd gras heeft ze nog niet aangeraakt. Erg actief is ze nog niet, ze blijft toch nog vooral als een bolletje zitten, maar ze kijkt wel levendig uit haar oogjes.

 

Ik wacht nog even tot ze iets actiever is, misschien dat ik dan Apollo ook in de badkamer zet inderdaad.

aangepast door happy211
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij onze dames was het vandaag de grote dag. Ze hadden

nog niet gegeten toen we ze gingen ophalen maar wel al goed wakker. Thuisgekomen in hun hok, ging Miep beneden zitten, Chanel bleef boven. We hebben ze wat wortelloof geven en knabbelden ze toch van. Voor de rest een beetje gras geknabbeld. Heb dwangvoer meegekregen, zou dit nu al nodig zijn. Heb ook pijnstilling meegekregen natuurlijk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei pluizemama:

Ook bij onze dames was het vandaag de grote dag. Ze hadden

nog niet gegeten toen we ze gingen ophalen maar wel al goed wakker. Thuisgekomen in hun hok, ging Miep beneden zitten, Chanel bleef boven. We hebben ze wat wortelloof geven en knabbelden ze toch van. Voor de rest een beetje gras geknabbeld. Heb dwangvoer meegekregen, zou dit nu al nodig zijn. Heb ook pijnstilling meegekregen natuurlijk

Zolang ze regelmatig een paar hapjes eten, zal het wel goed komen en is dwangvoeren niet nodig. Als je bang bent dat ze te weinig eten, kun je altijd nog proberen het papje in een bakje aan te bieden. Op het moment dat je echt gaat dwangvoeren, dus met een spuitje in de mond, geef je extra stress en het risico dat ze juist minder zelf gaan eten omdat hun buik al voller zit. 

Maakt ook niet uit dat ze nog selectief eten, als ze bijvoorbeeld alleen wat groente en kruiden eten, maar nog geen biks of hooi. Dat komt wel. Het belangrijkste is dat er iets in hun darmkanaal zit zodat dat niet stil komt te liggen, want als dat zo is komt het vaak weer moeilijk op gang en dat is wel levensgevaarlijk. 

Voor nu lekker blijven verwennen met kruiden en wortelloof dus 🙂 

aangepast door happy211
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er voorlopig allemaal goed uit. Enkel de pijnmedicatie was geen success bij Miep, hoop dat het morgen beter gaat, maar ze heeft blijkbaar niet veel last. Chanel kwam wel naar het spuitje toe.

Ze zitten momenteel nog in de garage (in hun hok met twee verdiepingen), ze eten, en spelen met de handdoeken. Af en toe zie ik ze wel een trekken aan de tralies omdat ze natuurlijk een groter hok gewend zijn. Maar nu met de warmte hou ik ze toch maar binnen. Tegen het weekend mogen ze weer naar buiten.

Wat een spannende tijden toch allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb besloten vandaag Artemis en Apollo weer bij elkaar te zetten in de badkamer. Het is buiten ook wel erg warm voor Apollo en Artemis begint al behoorlijk de boel te slopen, dus die heeft ook weer genoeg energie.

Maar tot nu toe is het nog geen succes, Artemis is heel erg bang, zit al te stampen terwijl Apollo nog niet eens uit de vervoersbox is gekomen.

Hoe lang moet ik dit aankijken? Zeker met dit warme weer wil ik ze ook weer niet te veel stress geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het niet zou doen vandaag. Als je het echt had willen doen vandaag, het terugkoppelen, was ik om 5 uur opgestaan en dan begonnen, niet nu om 11 uur.

Ik zou ze toch nog even apart houden en bijv. zondag koppelen, volgens mij zijn de temperaturen dan weer normaler. Ook zou ik ze even op neutraal terrein samen zetten eerst, want volgens mij zit Artemis al een aantal dagen in de badkamer, en is dat niet neutraal meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Eevee. Ik heb ze weer uit elkaar gehaald, wat makkelijk ging, want Apollo was de transportbox niet uitgeweest.

Ik moest eerst de dierenarts bellen om te checken wat ze zouden zeggen over de wond (omdat hier niemand ervaring had met nietjes, dacht dat dat misschien nog invloed kon hebben op het wel of net samen zetten). De reden dat ik het vandaag wilde doen was omdat we vanaf nu geen medicijnen meer hoeven te geven, omdat ik veel tijd heb en zodat Apollo niet in de 30+ buiten hoefde te zitten. 

Ik had voor de badkamer gekozen omdat het koel is en dacht dat neutraal terrein voor Artemis nog stressvoller zou zijn.

 

De dierenarts zei dat we ze vandaag weer samen konden zetten omdat ze dan niet te lang uit elkaar zouden zijn, of juist wachten tot de nietjes eruit gehaald zijn en Artemis helemaal genezen is, dus pas 14 dagen na de castratie. Dan wilde ik het liever toch vandaag proberen, dan ze nog twee weken apart te laten zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In snap het, maar op zo een dag als vandaag, zou ik ook binnen in huis niet koppelen. Hoewel het binnen koeler is dan buiten, tikt het vaak binnen ook echt wel de 25 graden aan.  Als je ze wil koppelen, zou ik het doen op een minder warme dag. En wel op neutraal terrein. Je kan Artemis dan wel 1 of 2 minuutjes "voorsprong" geven op dat terrein, voor je Apollo er bij zet.

 

Ze vergeten elkaar echt niet in een paar dagen of weken hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn. Het is juist belangrijk om in deze periode zo veel mogelijk negatieve ervaringen te voorkomen. Anders zit je straks nog met het probleem dat ze niet meer samen gaan.

 

Enne, ik ben geen pokémon hoor 😉 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Evee:

Enne, ik ben geen pokémon hoor 😉 🤪

Haha dat is autocorrect, want ik moet er altijd om lachen als je dat zegt 😛

 

Dan wacht ik denk ik tot de wond wond dicht is, dan kan ik buiten op neutraal terrein koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei happy211:

Dank voor je reactie Eevee. Ik heb ze weer uit elkaar gehaald, wat makkelijk ging, want Apollo was de transportbox niet uitgeweest.

Ik moest eerst de dierenarts bellen om te checken wat ze zouden zeggen over de wond (omdat hier niemand ervaring had met nietjes, dacht dat dat misschien nog invloed kon hebben op het wel of net samen zetten). De reden dat ik het vandaag wilde doen was omdat we vanaf nu geen medicijnen meer hoeven te geven, omdat ik veel tijd heb en zodat Apollo niet in de 30+ buiten hoefde te zitten. 

Ik had voor de badkamer gekozen omdat het koel is en dacht dat neutraal terrein voor Artemis nog stressvoller zou zijn.

 

De dierenarts zei dat we ze vandaag weer samen konden zetten omdat ze dan niet te lang uit elkaar zouden zijn, of juist wachten tot de nietjes eruit gehaald zijn en Artemis helemaal genezen is, dus pas 14 dagen na de castratie. Dan wilde ik het liever toch vandaag proberen, dan ze nog twee weken apart te laten zitten. 

 

Hoef je geen pijnstillers meer te geven? Die moest ik tot een week na de castratie geven. 🤔

 

Wel vervelend dat je nog terug moet om de nietjes te laten verwijderen. Ik snap niet zo goed waarom niet alle dierenartsen van binnenuit hechten met oplosbare hechtingen. 

 

Fijn dat het iig goed gaat met Artemis! 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ot&Sien de pijnstilling inderdaad nog twee dagen (tot 5 dagen na de operatie), maar die likt ze vrijwillig uit het spuitje. We moesten de eerste 3 dagen 3x per dag darmstimulant geven (emeprid), en dat wilde ze niet zelf aannemen, daar moesten we haar echt voor oppakken en in haar bekje spuiten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei happy211:

@Ot&Sien de pijnstilling inderdaad nog twee dagen (tot 5 dagen na de operatie), maar die likt ze vrijwillig uit het spuitje. We moesten de eerste 3 dagen 3x per dag darmstimulant geven (emeprid), en dat wilde ze niet zelf aannemen, daar moesten we haar echt voor oppakken en in haar bekje spuiten. 

 

Da's ook niet fijn. Gelukkig ben je daar nu vanaf 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij moesten maar drie dagen pijnstilling geven? Chanel likt ook alles netjes uit het spuitje maar bij miep krijg ik het er niet in. Ze hebben volgend mij geen last meer. Ze zitten sinds gisteren weer in hun buitenhok. Vandaag hebben ze weer lang geslapen overdag maar dat doen ze altijd. Ze zijn wel rustiger. Maar toen ze de eerste uren weer in hun buitenhok zaten dan waren zo uitgelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles gaat hier nog steeds goed. Artemis begon haar plekje in de badkamer echt zat te worden, en Apollo bleef ook steeds meer in het nachthok verstopt zitten.

Dus gisteren heb ik ze weer samen gezet. Eerst toch nog flinke stress, zowel bij de konijnen als bij mij 😅. Het eerste uur wilde Apollo toch flink jagen en rijden, en Artemis ontweek hem flink. Hij hoefde maar haar kant op te kijken en ze sjeezde weer door de ren. Maar ze liet het rijden ook een paar keer toe, en toen ik na een uur wat hooi in de rende legde gingen ze toch om de beurt wat eten. Toen vertrouwde ik het wel om op wat meer afstand ze in de gaten te houden. 

Langzaam maar zeker werd het steeds rustiger, maar toch zijn ze nog wat afstandelijk naar elkaar. Zitten wel allebei aan de andere kant van de ren, maar zitten er allebei wel heel relaxt bij. 

Toen ik ze vanochtend in een ruime bak de brokjes gaf, zaten ze er wel samen uit te eten, dus het gaat allemaal de goede kant op. Het heeft gewoon even wat tijd nodig voor ze weer meer naar elkaar toe trekken.

 

Morgen moet ik nog wel naar de dierenarts om de nietjes te laten verwijderen, maar dan neem ik Apollo ook mee. Lang getwijfeld of het wel slim was om nu al te koppelen, omdat ik niet weet wat de stress van de dierenarts gaat doen. Maar ik merkte aan hen allebei dat nog een week apart ook geen goed idee zou zijn. (En wij wilden ook graag onze badkamer terug 😅).

 

Ze zitten nu nog op neutraal terrein, maar ik ga zo nog het hok grondig schoonmaken, dan kunnen ze morgen na de dierenarts weer in hun eigen verblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is goedgekeurd, blijkbaar was het toch onderhuids gehecht in plaats van geniet. Communicatie is niet het sterkste punt van die praktijk, maar de zorg is er goed, dus ik ben wel tevreden. 

Nu zitten ze weer lekker samen in hun eigen verblijf.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .