Ga naar inhoud

Verstopte traanbuis?


Newby1981

Aanbevolen berichten

Sinds een week of iets langer heeft Binky iets raars aan 1 oogje. Het is steeds vochtig erom heen en gisteravond zag ik wat witachtig slijm in het ooghoekje zitten. Eerst dacht ik dat het door Monky kwam want die zit om de 1 of andere reden altijd aan Binky's ogen te wassen. Het is verder niet rood ofzo en ze heeft geen afwijkend gedrag. (dus ze eet en keutelt goed) Ik wil naar de DA maar het probleem is dat ik vandaag en morgen eigenlijk niet kan en vanaf woensdag geven ze zulk warm weer af dat ik bang ben dat het niet verstandig is om dan te gaan. Denken jullie dat het een week kan wachten of moet je met zoiets niet te lang blijven lopen? 

 

Ik heb dan nog een bijkomstig probleem. Ik weet zeker dat het weer een gedonder gaat zijn tussen Binky en Monky als ik met Binky naar de DA ben geweest. Het gaat net weer best goed gelukkig. (een paar weken geleden stond ik op het punt om een afspraak bij Knijn en Ko te maken) Ik zit eraan te denken om 's ochtends vroeg naar de DA te gaan, ik zet Monky dan binnen en als ik terug ben gaat Binky de ren in. Dan laat ik haar de hele dag bij komen en zet ik 's avonds laat Monky er weer bij. Hopelijk is Binky dan weer tot rust gekomen en is de geur van de DA weg zodat Monky niet gaat jagen. Of is dit een stom idee? (ze allebei meenemen naar de DA is ook geen optie want dat as de laatste keer ook geen succes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artemis had dit ook, soms een vies oogje, maar deed verder normaal, dus ik heb gewacht tot de inentingen en er toen naar gevraagd. Moest toch wel behandeld worden zeiden ze. Kan met oogdruppels, maar het kan zijn dat dat niet voldoende is, en dan moet de traanbuis doorgespoeld worden, of het zou ook door het gebit kunnen komen. Omdat ik haar toch op korte termijn wilde laten castreren, heb ik besloten haar niet eerst te pesten met oogdruppels en meteen in te plannen om het onder narcose na te laten kijken. Is het de traanbuis, dan kunnen ze haar ook meteen castreren. Ligt het aan het gebit, dan moeten ze dat eerst verhelpen en wordt de castratie uitgesteld ivm hoe lang ze dan onder narcose zou moeten zijn.

Ze is daar nu, dus ik hoor in de loop van de dag wat het geweest is en hoe ze het verholpen hebben.

 

Het is niet per se spoed, maar het zal ook niet vanzelf overgaan, dus een keer een bezoekje naar de DA is toch wel nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch maar een afspraak voor morgen 4 uur gemaakt, met wat passen en meten ging dit net. Ik ging namelijk ook nog even googelen en toen schrok ik toch wel een beetje. Ik vermoed dat haar traanbuisje doorgespoeld moet worden.

Ik hoop niet dat Binky iets aan haar gebit heeft.

 

Succes met Artemis, hopelijk ligt het niet aan het gebit en kan de geplande castratie doorgaan en is ze dan ook direct van het tranende oogje af!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt je andere konijntje ook meenemen naar de dierenarts, ik doe dat altijd. Dan hebben ze steun aan elkaar en is er eigenlijk nooit gedoe bij thuiskomst. 

Wat betreft het oogje, ik heb zelf altijd oogdruppels van oculoheel in huis, die mag je bij konijnen gebruiken. Hier is het tot nu toe altijd na een dag of vier en wat druppels over gegaan. Je kunt ook druppelen met afgekookt en afgekoeld water. Zelf ga ik pas na de dierenarts als het dan niet overgaat binnen een week. Omdat hij er al een week mee zit lijkt het me wel verstandig om er even naar te laten kijken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Eefje:

Je kunt je andere konijntje ook meenemen naar de dierenarts, ik doe dat altijd. Dan hebben ze steun aan elkaar en is er eigenlijk nooit gedoe bij thuiskomst. 

Wat betreft het oogje, ik heb zelf altijd oogdruppels van oculoheel in huis, die mag je bij konijnen gebruiken. Hier is het tot nu toe altijd na een dag of vier en wat druppels over gegaan. Je kunt ook druppelen met afgekookt en afgekoeld water. Zelf ga ik pas na de dierenarts als het dan niet overgaat binnen een week. Omdat hij er al een week mee zit lijkt het me wel verstandig om er even naar te laten kijken.

 

Dat is een goede tip, die Oculoheel druppels! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die oogdruppels is inderdaad een goede tip. Goed, ik moet nu morgen toch al naar de DA maar zal het dan gelijk even vragen.

 

Ik hoor dat inderdaad vaker dat mensen allebei hun konijnen meenemen maar helaas gaat dat in mijn geval niet op. Een paar weken geleden moest ik met Binky en Monky naar de DA en na terugkomst waren er problemen. Het is ook niet bepaald een hecht koppel maar momenteel gaat het wel weer overwegend goed. Binky blijft wat angstig voor Monky in de ren maar er is weinig gejaag momenteel.

Maar ik vrees dat Monky gelijk ruikt / voelt als Binky terug is en gestresst is. En vervolgens krijgt Binky dan nog meer stress van Monky. Vandaar dat ik dacht misschien kan ik beter Binky een dag laten bijkomen in de ren en Monky binnen houden. Maar als ik Binky moet gaan behandelen wordt het een ander verhaal :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Newby1981:

Sinds een week of iets langer heeft Binky iets raars aan 1 oogje. Het is steeds vochtig erom heen en gisteravond zag ik wat witachtig slijm in het ooghoekje zitten. Eerst dacht ik dat het door Monky kwam want die zit om de 1 of andere reden altijd aan Binky's ogen te wassen. Het is verder niet rood ofzo en ze heeft geen afwijkend gedrag. (dus ze eet en keutelt goed) Ik wil naar de DA maar het probleem is dat ik vandaag en morgen eigenlijk niet kan en vanaf woensdag geven ze zulk warm weer af dat ik bang ben dat het niet verstandig is om dan te gaan. Denken jullie dat het een week kan wachten of moet je met zoiets niet te lang blijven lopen? 

 

Ik heb dan nog een bijkomstig probleem. Ik weet zeker dat het weer een gedonder gaat zijn tussen Binky en Monky als ik met Binky naar de DA ben geweest. Het gaat net weer best goed gelukkig. (een paar weken geleden stond ik op het punt om een afspraak bij Knijn en Ko te maken) Ik zit eraan te denken om 's ochtends vroeg naar de DA te gaan, ik zet Monky dan binnen en als ik terug ben gaat Binky de ren in. Dan laat ik haar de hele dag bij komen en zet ik 's avonds laat Monky er weer bij. Hopelijk is Binky dan weer tot rust gekomen en is de geur van de DA weg zodat Monky niet gaat jagen. Of is dit een stom idee? (ze allebei meenemen naar de DA is ook geen optie want dat as de laatste keer ook geen succes)

Volgens mij is het niet heel dringend, mijn konijn had het ook en de DA dacht eerst dat het door teveel stof kwam en moest m op handdoeken leggen, na een paar week kwam ik terug en gaf hij mij oogdruppels mee 3x per dag druppelen en nu is het weg! Ik zou dus idd heenfaan maar het hoeft vgm niet met spoed. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei happy211:

Net bericht gehad van de dierenarts dat de traanbuis van Artemis is gespoeld, en dat het gebit er heel goed uitzag. Dus twee vliegen in 1 klap, nu kon ze meteen gecastreerd worden en hoeft zij (en ik) niet nog een keer in de stress te zitten. 

Ah gelukkig. Dat zijn inderdaad 2 vliegen in 1 klap.

Ik hoop dat ze snel hersteld van de castratie en narcose. Is toch altijd even spannend he!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei happy211:

Net bericht gehad van de dierenarts dat de traanbuis van Artemis is gespoeld, en dat het gebit er heel goed uitzag. Dus twee vliegen in 1 klap, nu kon ze meteen gecastreerd worden en hoeft zij (en ik) niet nog een keer in de stress te zitten. 

Fijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .