Ga naar inhoud

4 van de 5 jonge konijntjes dood


W.B

Aanbevolen berichten

Vorig jaar haalde ik 2 konijnen uit een konijnenopvang. Na 6 weken hadden we plotseling een nestje. Was absoluut niet de bedoeling,  maar goed...

5 babykonijntjes werden groot en 3 mochten er uitvliegen. Helaas zijn er de afgelopen maanden al 3 overleden. Twee jongen van ons wilden ineens niet meer eten. Naar de dierenarts, dwangvoeren e.d, maar het mocht niet baten.

Nu toont een derde konijntje vandaag dezelfde klachten, lusteloos, niet meer eten. Een dierenarts spreekt over RHD, doorgegeven door moeder, die niet ingeënt was. Ik heb mijn gezin konijn in maart laten inenten, is het dan nog wel mogelijk dat de jongen dit genetisch bij zich dragen? De jongen zijn vorig jaar in oktober geboren. Een heel verhaal, maar merk dat de dierenartsen hier het vaak niet weten...

aangepast door W.B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu, maar een niet gecastreerd rammetje uit de opvang meekrijgen, klinkt opmerkelijk (fout), want de draagtijd van een konijntje is geen zes weken (maar tussen 28-32 dagen) dus ze kwam niet zwanger van de opvang met jullie mee. Is het rammetje nu wel gecastreerd?  En dan ook nog ongevaccineerde konijnen bij de opvang meegekregen hebben of begrijp ik dat verkeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me inderdaad een hele raar verhaal.

Een konijnenopvang, wat ongecastreerde en ongevaccineerde konijnen meegeeft, dat ik mijn vraagtekens. Precies zoals @JokeC ook aangeeft, een konijn draagt geen 6 weken. Maar inderdaad 28 tot 32 dagen. Dus dan zal de ram ongecastreerd meegegeven zijn?🤔🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel op zoek gaan naar een konijnkundige dierenarts is echt een vereiste. Die kan je wellicht wel vertellen wat het zou kunnen zijn voordat het voor dit konijn ook te laat is. Er is een lijst te vinden op de website van Bunnybunch met konijnkundige dierenartsen. 

Uit welke opvang komen je konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ram meteen laten castreren, toen bleek dat ik niet twee mannetjes had opgehaald. Hebben ze als 2 mannen meegenomen,  dacht de mevrouw van de opvang. Zelf kan ik dat niet zien.

Lastig om hier in de omgeving een konijndeskundige dierenarts te vinden. Staan hier niet op de lijst

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 rammen was ook een heel slecht advies, dat wordt meestal vechten als ze volwassen worden. In dat opzicht is het gunstig dat een ervan een voedster is.

 

Hen je al op de websites gekeken van de dierenartsen bij jou in de buurt? Meestal kun je daar wel aan zien of ze verstand hebben van konijnen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei JokeC:

Wat sneu, maar een niet gecastreerd rammetje uit de opvang meekrijgen, klinkt opmerkelijk (fout), want de draagtijd van een konijntje is geen zes weken (maar tussen 28-32 dagen) dus ze kwam niet zwanger van de opvang met jullie mee. Is het rammetje nu wel gecastreerd?  En dan ook nog ongevaccineerde konijnen bij de opvang meegekregen hebben of begrijp ik dat verkeerd? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei W.B:

Ram meteen laten castreren, toen bleek dat ik niet twee mannetjes had opgehaald. Hebben ze als 2 mannen meegenomen,  dacht de mevrouw van de opvang. Zelf kan ik dat niet zien.

Lastig om hier in de omgeving een konijndeskundige dierenarts te vinden. Staan hier niet op de lijst

 

 

Om welke opvang gaat het hier? Hopelijk staat hij niet op de lijst want 2 rammen meegeven (ongecastreerd ook nog!) klinkt heel slecht...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, wat een fouten zijn er gemaakt door de opvang en jullie zitten met de gebakken peren. Ik zou het wel laten weten aan de opvang en hen erop wijzen dat dit echt niet kan. Zoals gezegd: twee rammetjes gaat zelden samen als ze gaan puberen en volwassen worden, ongecastreerd is al helemaal uit den boze voor rammetjes (voedstertjes worden niet altijd gecastreerd bij de opvang, maar is wel wenselijk voor de gezondheid van het voedstertje i.v.m. baarmoeder-/melkkliertumoren) en niet gevaccineerd is helemaal onbegrijpelijk. Heel veel sterkte met het overgebleven grut. Hopelijk kan een goede dierenarts er nog iets aan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 12 jaar 2 mannen gehad. Allebei destijds laten helpen, nooit problemen mee gehad. Geen ruzie, niets. Hadden wel de ruimte, liepen altijd los door de tuin. Toen de ene dood ging, ging de andere er snel achteraan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Ot&Sien:

 

Om welke opvang gaat het hier? Hopelijk staat hij niet op de lijst want 2 rammen meegeven (ongecastreerd ook nog!) klinkt heel slecht...

Ik ga hier liever geen namen noemen. Vind ik niet netjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei W.B:

Ik ga hier liever geen namen noemen. Vind ik niet netjes. 

 

Nee snap ik. Misschien kun je zelf checken of hij hier op de website op de lijst van opvangen staat. Zo ja, dan kun je @Evee misschien een privéberichtje sturen met de naam van de opvang. Dan kan zij hem eventueel verwijderen van de lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei W.B:

Ik heb 12 jaar 2 mannen gehad. Allebei destijds laten helpen, nooit problemen mee gehad. Geen ruzie, niets. Hadden wel de ruimte, liepen altijd los door de tuin. Toen de ene dood ging, ging de andere er snel achteraan....

 

Dat is het ingewikkelde ervan: iedereen kent wel een Krasse Knar van 98 jaar die zijn hele leven zware shag gerookt en jenever gedronken heeft en nu nog met de kleinkinderen voetbalt. De statistieken vertellen dat dit de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. Dat je vanuit je vorige ervaring dacht dat het een goed idee was weer twee rammen te nemen, is begrijpelijk, maar niet verstandig en de opvang had dat moeten weten en je vertellen dat het spelen met vuur was. Nu heb je hopelijk een koppeltje van een voedster en ex-ram die straks bij elkaar en met elkaar gelukkig zijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei JokeC:

 

Dat is het ingewikkelde ervan: iedereen kent wel een Krasse Knar van 98 jaar die zijn hele leven zware shag gerookt en jenever gedronken heeft en nu nog met de kleinkinderen voetbalt. De statistieken vertellen dat dit de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. Dat je vanuit je vorige ervaring dacht dat het een goed idee was weer twee rammen te nemen, is begrijpelijk, maar niet verstandig en de opvang had dat moeten weten en je vertellen dat het spelen met vuur was. Nu heb je hopelijk een koppeltje van een voedster en ex-ram die straks bij elkaar en met elkaar gelukkig zijn. 

Dat zijn ze zeker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee gecastreerde rammen samen heeft niet zo'n dramatisch lage kans op slagen als hier nu voorgespiegeld wordt, maar er zijn hier niet twee gecastreerde rammen samen geplaatst natuurlijk. Dan was het probleem überhaupt niet ontstaan want dan was de fout al veel eerder ontdekt. 

 

Overigens, als het konijn dat nu ziek is of was niet zelf gevaccineerd is dan kan het zeker rhd zijn, immuniteit daar tegen wordt niet door de ouders doorgegeven (hooguit als moeder voor de dracht /geboorte al gevaccineerd was maar dan alleen zolang zij de jongen nog zoogt). Rhd kan van konijn op konijn doorgegeven worden maar ook door besmet schoeisel of insecten. Doorgegeven door de moeder lijkt mij niet per se waarschijnlijk. Jouw eigen konijn had ook allang weer gevaccineerd moeten worden inmiddels. Als het rhd is dan is het konijn vermoedelijk inmiddels overleden? Ik vind het eerlijk gezegd ver gezocht, de symptomen zijn heel algemeen en rhd is extreem besmettelijk. Dat blijft niet drie maanden sluimeren. Coccidiose lijkt me waarschijnlijker bijvoorbeeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve zus,

 

wat een verdriet hebben wij er toch van.. Wij zullen Sam nooit vergeten! Hij was een fantastisch konijn en hij heeft een prachtig afscheid gehad met de meisjes.

zaterdag was er niets aan de hand, zondagochtend wilde hij niet eten en een paar uur later is hij bij onze dochters in de armen naar de konijnenhemel gegaan. 
 

dikke knuffel van je zusje

1E8A6BDC-9CAE-44BC-9296-870E8F8A4102.jpeg

aangepast door Moontje2020
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .