Ga naar inhoud

Voer


Isa Rutten

Aanbevolen berichten

Hee allemaal, ik heb sinds kort een heel lief konijntje. Die ook super tam is hij is nu 11 weken oud. Alleen weet ik nooit hoeveel voer ik hem moet geven, hooi heeft hij altijd genoeg, maar hij vind brokjes veel lekkerder. Ik geef nu s'ochtends 2 eetlepels en s'avond alleen weet ik nooit of dat nou genoeg is. Wat doen jullie qwa eten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je enig idee hoe groot hij wordt? Hij mag ongeveer 20 gram per kilo van het gewicht dat hij weegt als hij volwassen is. 

Daarbij is het belangrijk dat hij genoeg hooi blijft eten, en dat hij zijn blindedarmkeutels blijft opeten. Als je trosjes keutels vindt dan kun je het beste een beetje minderen met brokjes.

 

Je konijn mag ook al groente hebben. Hoe je daarmee begint lees je hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Een konijn mag 15 á 20 gram biks per volwassen kilogewicht. Je mag absoluut niet te veel biks geven. als je naar de dierenarts gaat kunnen zij het volwassen gewicht van je konijn schatten. Tenzij je het uit jezelf weet.

Zoals @Marjoleink al zei: je konijn moet hooi blijven eten! Als hij  enorm verminderd of stopt met hooi eten wil dat zeggen dat je te veel biks geeft. Als hij zijn blindedarmkeutels niet opeet geef je ook te veel biks. Hooi zorgt ervoor dat de darme van een konijn op gang blijven. Dat is dus uiterst belangrijk!

zo, ik hoop dat je er iets mee bent!

aangepast door Punky🐰
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat ook veel uitleg over hoeveel en wat een konijn mag eten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Je vraag is op zich al beantwoord, maar i kzal het stukje over de hoeveelheid brok uit het artikel nog even citeren hier:

 

Citaat

 

Een volwassen konijn mag ongeveer 20 gram biks per dag per kilo lichaamsgewicht per dag eten. Biks moet je niet zien als hoofdvoeding, maar is wel onmisbaar. Het is voor ons heel erg moeilijk om uit hooi, kruiden en groenvoer een volledige voeding samen te stellen zonder dat je konijn te kort komt. Dan zou je 30-50 verschillende ingrediënten per dag aan je konijn moeten aanbieden. Voor de meeste konijnenbaasjes is dat toch niet makkelijk te realiseren. Door toch een basishoeveelheid van een goede soort biks te geven elke dag weet je zeker dat je konijn alle voedingsstoffen binnen krijgt.  Een soort vitaminepilletjes dus.
De basishoeveelheid die wij hier voor aanhouden als richtlijn is 20 gram brokjes er kilo lichaamsgewicht. Hierbij moet je wel uit gaan van het normale volwassen gewicht van jouw konijn. Als je konijn dus 3 kilo hoort te wegen als volwassen konijn, mag hij 60 gram per dag hebben.

 

Jonge konijnen mogen meer eten, omdat ze in de groei zijn.  Wij adviseren echter niet om jonge konijnen onbeperkt te voeren. Daardoor gaan ze namelijk minder goed hooi eten en laten ze hun blindedarmkeutels liggen. Daarom is ons advies om jonge konijnen te voeren naar hun volwassen gewicht. Heb jij een jong dwergkonijn, dat als volwassen dier bijvoorbeeld 1.8-2 kg gaat wegen, dan mag je dus voor 2 kg volwassen gewicht brokjes voeren, ook al weegt het jonge konijn op dat moment nog geen 2 kg. Weet je niet wat jouw konijn gaat wegen als hij/zij volwassen is? Vraag er dan naar bij een konijnkundige dierenarts. Als het goed is ga je daar in de eerste week dat het konijn er is toch naar toe voor een gezondheidscontrole en vaccinaties, en een advies over het volwassen gewicht kun je dan ook direct vragen. 

 

Houd er rekening mee dat dit een voedingsADVIES is. Het is geen vaste regel. Kijk altijd goed naar de conditie van het individuele konijn. Het ene konijn zet snel aan op wat meer brokken, terwijl het andere konijn soms wel wat extra brokken nodig heeft om goed op gewicht te blijven. Probeer een evenwicht te vinden waarbij het konijn een goede conditie heeft, en ook de blinde darm keutels opeet, en voldoende hooi eet. 

 

Veel konijnenhouders voeren hun volwassen dieren een stuk minder dan de basisnorm van 20 gram per kg lichaamsgewicht. Zelf krijgen mijn konijnen ook maar een portie tussen de 8 en 15 gram brokvoer per kg lichaamsgewicht. Ze krijgen daarnaast echter wel onbeperkt hooi, gedroogde kruiden en vers groenvoer. Als ik meer brokken geef, gaan ze minder goed hooi eten. En dat merk ik direct. Het is dus echt zoeken naar een goede balans in de voeding van de konijnen. Per konijn en konijnenbaasje kan de hoeveelheid waar je op uitkomt verschillend zijn, omdat niet iedereen evenveel groenvoer bij geeft en elk konijn verschillend is. 

Ben je nog zoekende naar de juiste hoeveelheden en soorten voeding? Let dan heel goed op de keutels die het konijn heeft! Vaak zie je dat als je zoekende bent naar de juiste verhoudingen dat de blindedarmkeutels blijven liggen, of dat er wat zachte keutels zijn.  Meer informatie over konijnenkeutels in dit artikel. Afhankelijk van de keutels, kan het zijn dat je de voeding moet aanpassen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .