Ga naar inhoud

Jong konijn zindelijk makeb


Kirsten Erin

Aanbevolen berichten

Hi!

Vier dagen geleden heb ik een Nederlandse hangoor dwerg opgehaald van 9 weken (ram). Nu probeer ik hem te leren om het toilet in zijn kooi te gebruiken. Hier heb ik enkele vragen over.

 

Op dit moment plast hij nog op meerdere plekjes (nog niet in het toilet). Ik heb deze al een paar keer verschoven en wat spul waarop hij geplast had in het toilet gedaan. Wellicht moet ik meerdere toiletjes in het hok te doen. IIs het erg om tijdelijk de verhoging in de kooi eruit te halen om meer ruimte te creëren? En is het ook mogelijk om tijdelijk even geen vulling buiten het toilet te doen (in de bak dus), muv wat geperst katoen aan één kant om op te liggen? Nu heb ik nl een korrel in de bak, dat het vocht opneemt... alleen het is dan onmogelijk om het dagelijks goed schoon te maken en de geur van de urine weg te halen. 
 

Daarnaast poept hij ook door de hele bak.
 

Heeft iemand tips voor hoe dit aan te pakken?

Ik hoor het graag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plast en poept hij alleen in de bak en niet in de ren? Dan is hij al best wel zindelijk hoor! Als hij het ook in de ren doet zou ik daar ook een toiletje zetten. Kan best zijn dat hij daar zijn behoefte wil doen en dan de bak schoonhoudt om tussendoor in te liggen/als relaxplek te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen eten graag hooi als ze keutelen en plassen. Je kunt het beste ervoor zorgen dat daar dus ook het hooi is waar je wilt dat hij plast/keutelt. 

Hoe groot is je verblijf? Als je zijn schuilmogelijkheid eruit moet halen om toiletjes neer te zetten denk ik dat je ruimte te klein is. Een konijn moet wel kunnen schuilen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn heb ik om hem zindelijk te maken de bodembedekking uit het hok weggelaten en alleen nog houtkorrels in de wc gebruikt. Om lekker op te liggen had ik een oud dekentje of oude handdoek.

Fluffy had verrassend snel door dat het de bedoeling was om op het toilet te plassen. Als hij het wel in zijn hok had gedaan ruimde ik het op met keukenpapier wat ik vervolgens weer in zijn wc legde voor de geur.

Qua plassen is hij goed zindelijk, keutelen doet hij echter nog overal, maar dat vind ik minder erg.

Ik heb trouwens ook hooi bij de wc hangen.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook hooi bij de wc hangen. Konijnen eten graag hooi terwijl ze hun behoefte doen. Het gaat er langs de ene kant uit en langs de andere kant eruit. Ik zou zijn schuilmogelijkheid echt niet weghalen. Een schuilmogelijkheid moet een konijn nu eenmaal hebben. Ik heb lang moeten volhouden 3 maanden ongeveer. Altijd zijn keuteltjes en pipi verleggen, de pipi opkuisen met een servetje en in de WC leggen.  Dat is dus ook adivies dat ik je geef. Niet opgeven! Blijven doen en dan wordt je konijn normaal gezien zindelijk. Hou er rekening mee dat niet elk konijn zindelijk kan worden. Na 2 naar bijvoorbeeld denk ik dat het er niet meer in zit. Natuurlijk zoals ik al zei, niet opgeven!

aangepast door Punky🐰
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

 

Hooi heb ik inderdaad ook steeds mee verhuisd naar het toilet bij het verplaatsen. 

 

@mammafelina Wat een goed idee, ik ga dat ook even tijdelijk zo doen! Mocht Jamie dan inderdaad buiten het toilet zijn behoefte doen, dan is het makkelijker op te ruimen en bij te sturen. Als hij het dan doorheeft, kan ik zijn hele hok weer fijn bedekken. 

 

@Ot&Sien Ja, ik had dus ook het idee dat hij het toilet als slaapplekje gebruikte en die juist schoon hield :') Nu ik katoen in het hok heb gelegd, gaat hij daar lekker op liggen.

 

@Mira11 @Punky Dan laat ik inderdaad de schuilmogelijkheid er in, twijfelde daar al over... En goed om te horen dat de aanhouder wint ;) 

 

Jamie verblijft overigens binnen. Zijn hok is inderdaad niet erg groot, omdat hij 24/7 los mag, vanaf het moment dat hij zindelijk is. Het hok had ik al wel een paar dagen open staan, maar hij durfde er nog niet uit. Sinds gisteravond durft hij het wel en rent hij al lekker rond. Voor een plasje is hij toen wel terug naar het hok gegaan. Een keer toen hij eruit was, liet hij wel overal keuteltjes achter. Daarom twijfel ik nog... ik wil ook nog wat meer toiletjes in de kamer zetten, maar dan moet hij dus wel doorhebben waar die voor zijn, haha. 

 

Tot hij zindelijk is, laat ik hem lekker rond de kamer als ik erbij ben en ik heb een ren gekocht om een deel van de kamer af te zetten voor hem als ik er niet ben, wat dus vanaf nu zal zijn, want hij vindt het heerlijk, het rondhuppelen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .