Ga naar inhoud

Bewaren van een baal hooi


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden zei Ot&Sien:

Vandaag heb ik voor het eerst een baal hooi van de boer opgehaald. Tjonge, wat een hoeveelheid voor maar €4,50!

Maar...hoe bewaar je zoiets het beste?

Ben heel benieuwd naar jullie tips.

Ik stop mijn hooi altijd on een bak die dicht kan. Misschien zou je het in verschillende bakken kunnen stoppen. Of in één enorme bak.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Bammyflurry:

In zo'n box voor tuinstoel kussens.

Daar past er 1 plat liggend in (en dan kan de deksel nog dicht) en er kunnen 2 rechtop staand naast elkaar (dan blijft de deksel open). 

 

Ik heb zo'n box voor al mijn voer, stro, kruiden, kleine zakjes hooi, houtkorrels etc. Dat zou idd een optie kunnen zijn. Maar dan moet er eentje bij en ik hoop eigenlijk op een goedkoper alternatief. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Ik denk 20 kg ongeveer. Het zou in meerdere vuilniszakken kunnen. Beïnvloedt dat de smaak niet? Vuilniszakken ruiken zo typisch...

vuilniszak-achtig. (Ik denk, maak je zin effe af)

Aan vuilniszakken zit inderdaad een luchtje aan en ik denk dat dat ook in het hooi trekt.
 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het best kun je het niet helemaal luchtdicht bewaren, als het namelijk warm word (en nu in de zomer zal dat zeker gebeuren!), droogt hooi verder in, wat inhoud dat er ook wat vocht uit het hooi komt, en als dat niet kan verdampen dan gaat dat condenseren en zorgt voor schimmel. Als je hooi koopt zitten er meestal ook al kleine gaatjes in de verpakking om die reden. 

 

Ik weet dat mensen wel eens een tuinkussen-opbergbox gebruiken voor een hooibaal. Of een houten kist die je zelf maakt, waar de baal in past. 

 

De kartonnen dozen tip die hierboven is gegeven, is denk ik ook wel een goede 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang blijft zo'n baal eigenlijk goed? Als je bij een boer het hele jaar door hooi kunt kopen, dan liggen die balen er soms al wat langer neem ik aan? In de hooischuur/hooizolder. Daar is het niet verpakt. Blijft de kwaliteit/smaak dan even goed?

 

De baal die ik nu heb was trouwens "tweede snit", volgens hun prima voor konijnen. Klopt dit? Of moet ik naar een andere soort vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het best is om het  binnen 1 jaar na oogsten te voeren, maar het kan tot 2 jaar na oogsten. Dan is de kwaliteit wel minder. 

Nadeel is dat er wettelijk gezien geen inpakdatum of houdbaarheid op hooi hoeft te staan, dus over het algemeen heb je er geen idee van. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een kliko (zo'n grote voor vuilnis dus), past precies een baal in. Nadeel is dat je voor het laatste restje er uit krijgen wel go go gadget armen moet hebben 😂

 

Tweede snee is prima, en hooi gaat echt niet zomaar over datum. Wel oppassen voor schimmel idd. 

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor binnen heb ik ook zo'n tuinstoelenkussen-box.

 

Ik bestel altijd 4 balen per bestelling, omdat ik 4 weken per baal doe.

En die balen liggen bij mij gewoon zo in de schuur, heb een onderkant van een 1meterkooi op de grond, dan de 4 balen, en dan zo'n grote hooizak erover heen liggen.

En dan 1 baal in huis in zo'n box. Past precies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas eten de konijnen er niet zo geweldig van 😕

Het hooi is ook wel bruiner dan het hooi dat ik normaal gesproken in de winkel haal en ruikt minder 'fris' (beetje meer richting kuilgras geur) dan bijvoorbeeld Vitakraft alpenweidehooi. Jammer, ik had er misschien teveel van verwacht omdat ik altijd lees dat hooi van de boer zo goed gegeten wordt. 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Ot&Sien:

Helaas eten de konijnen er niet zo geweldig van 😕

Het hooi is ook wel bruiner dan het hooi dat ik normaal gesproken in de winkel haal en ruikt minder 'fris' (beetje meer richting kuilgras geur) dan bijvoorbeeld Vitakraft alpenweidehooi. Jammer, ik had er misschien teveel van verwacht omdat ik altijd lees dat hooi van de boer zo goed gegeten wordt. 🙈

Dat is jammer. Klinkt ook niet als goed hooi. Er vast wel verschil in zitten bij welke boer je het haalt. En soms ook per keer. De de Agriwebshop beide keren echt mooi hooi. Hopelijk blijft dat ook zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Ot&Sien:

Helaas eten de konijnen er niet zo geweldig van 😕

Het hooi is ook wel bruiner dan het hooi dat ik normaal gesproken in de winkel haal en ruikt minder 'fris' (beetje meer richting kuilgras geur) dan bijvoorbeeld Vitakraft alpenweidehooi. Jammer, ik had er misschien teveel van verwacht omdat ik altijd lees dat hooi van de boer zo goed gegeten wordt. 🙈

Is het nog van vorig jaar misschien? Of is het nu vers? Meestal hooien ze in juni, weet eigenlijk niet of je nu al vers hooi kunt krijgen of over een paar weken pas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het tweede snede is dan moet het haast wel van vorig jaar zijn (wat op zich niet direct heel veel uitmaakt). Die wordt rond deze tijd pas geoogst. De eerste snede vinden ze vaak lekkerder maar is ook een stuk rijker. Die is al een poosje van het land af dus als het goed is wordt die nu al wel verkocht.

 

Hooi is een natuurproduct dus daar moet je ook een beetje geluk mee hebben. Zeker in de winter heb ik niet altijd goed hooi van de boer. Ik voel me ook altijd zo'n idioot daar als ik overal mijn neus in steek en dan de balen die helemaal achteraan liggen naar voren aan het slepen ben omdat die het beste ruiken 😅😂

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Dollie:

Als het tweede snede is dan moet het haast wel van vorig jaar zijn (wat op zich niet direct heel veel uitmaakt). Die wordt rond deze tijd pas geoogst. De eerste snede vinden ze vaak lekkerder maar is ook een stuk rijker. Die is al een poosje van het land af dus als het goed is wordt die nu al wel verkocht.

 

Hooi is een natuurproduct dus daar moet je ook een beetje geluk mee hebben. Zeker in de winter heb ik niet altijd goed hooi van de boer. Ik voel me ook altijd zo'n idioot daar als ik overal mijn neus in steek en dan de balen die helemaal achteraan liggen naar voren aan het slepen ben omdat die het beste ruiken 😅😂

 

Heb het even nagevraagd maar was inderdaad hooi van vorig jaar. Het nieuwe hooi moet nog in balen gemaakt worden zei ze. 6 weken daarna verkopen ze het pas. Geen idee of het dan weer om tweede snede gaat. Eerste snede kunnen konijnen dus ook gewoon eten? (Heb er echt géén verstand van 🤣)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er waarschijnlijk aan wie je die vraag stelt want niet iedereen vindt de eerste snede geschikt. Het eiwitgehalte is wat hoger namelijk. Ik heb er zelf totaal geen slechte ervaringen mee, enige kanttekening is misschien bij konijnen met heel gevoelige darmen. Ik heb zelf liever eerste snede want dat eten ze echt goed. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwaliteit varieert vaak per baal. De ene baal is ook stoffiger dan de andere. Soms denk ik een mooie baal te hebben en eten ze er juist niet lekker van, daar is soms geen pijl op te trekken. Voordeel is dat je niet zuinig hoeft te zijn zoals bij een duur zakje hooi. 

 

Op 21-6-2020 at 11:49 zei Dollie:

Ik gebruik een kliko (zo'n grote voor vuilnis dus), past precies een baal in. Nadeel is dat je voor het laatste restje er uit krijgen wel go go gadget armen moet hebben 😂

 

 

Dat ben ik dus echt al jaren van plan... Destijds ook zelfs al kliko’s gevonden die redelijk geprijsd waren. Maar wat me o.a. nog tegenhield was de vraag of het niet gaat broeien in zo’n bak. Laat je de klep dan open, of zet je die op een kier of zo? Nou is de doorloopsnelheid van een baal hooi bij jou natuurlijk een flink stuk hoger... 

Ook wel lekker dat je de baal zo omhoog bewaard, dat bespaart vloeroppervlakte.

 

Ik heb het ook een tijd in een tuinkussenbox bewaard, met de klep omhoog. Om de een of andere reden ben ik het daarna weer in kartonnen dozen en/of vuilniszakken (met gaten erin) gaan bewaren. Ik weet niet meer waarom, en het geeft ook heel veel troep, dus het is helemaal niet handig 🤣

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .