Ga naar inhoud

Snel eten en hoeveelheid biks


Max & Bo

Aanbevolen berichten

Net nieuw hier, maar ik heb meteen een vraag 😉 

 

Wij hebben sinds vorige week 2 konijntjes van bijna 10 weken oud. Ze krijgen twee keer per dag biks (ochtend & avond), onbeperkt hooi (afgewisseld gewoon hooi en kruidenhooi) en af en toe een tarwe-aren en een stukje winterpeen. 

Nou lijken ze compleet uitgehongerd te zijn wanneer ze biks krijgen. Ze eten het in no-time op, ze lijken het echt naar binnen te schrokken.  

Ik vraag me af of ze wel genoeg krijgen.... ze krijgen namelijk 40 gram per dag (20 gram 's ochtends en 20 gram 's avonds). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is heel normaal konjjnengedrag. Als ze het niet snel genoeg opeten, dan bestaat de kans dat de ander het opeet.

Heb je enig idee hoe groot ze gaan worden? Je kunt als richtlijn aanhouden 20 gram per kilo van hun volwassen gewicht. 

Je mag ze ook al voorzichtig groente gaan geven. Je zou kunnen starten met witlof of andijvie. Begin met een stukje ter grootte van een postzegel, en als ze daar geen diarree van krijgen kun je steeds iets meer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het genoeg brok is, is afhankelijk van hoe groot ze worden als ze volwassen zijn. Weet je dat?

 

Als ze bijvoorbeeld elk ongeveer 2 kg gaan wegen, dan mag elk konijn dus nu al voor dat gewicht brokjes eten: 2x20 gram = 40 gram brok per dag per konijn, 80 gram per dag voor de konijntjes samen dus. Als het vlaamse reuzen zijn die 6 of 7 kg gaan worden, mogen ze  dus nu ook al naar dat gewicht gevoerd worden. Het is dus helemaal afhankelijk van hoe groot de konijntjes ongeveer gaan worden, hoeveel brok ze nu al mogen eten.

 

Dat ze aanvallen op de brokken is overigens wel normaal en een goed teken! ik zou mij eerder zorgen maken als ze dat niet doen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ze gaan rond de 2 kilo wegen als ze groot zijn. Dus dan mogen ze er nog wat bij hebben als ik jullie reactie zo lees. Andijvie kregen ze bij de vorige eigenaar ook al, dat staat voor morgen op de boodschappenlijst 😁

Ik zal in de gaten houden of ze het hooi nog goed blijven eten als ze wat meer biks krijgen, dat doen ze nu namelijk heel goed. De ruif is twee keer per dag helemaal leeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .