Ga naar inhoud

Bang voedstertje koppelen aan ram

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een half jaar hebben wij ons rammetje Ted. Ted woont bij ons binnen in de kamer en loopt vrij rond als we thuis zijn. We zochten voor Ted een vriendinnetje, en dat is bij een konijnenopvang konijntje Kruimel (bouwjaar 2019, kwam uit het asiel) geworden na een geslaagde speed-date bij de opvang.

Thuis zijn we verder aan de slag gegaan met koppelen. Ieder in een eigen kooi die langs elkaar staan en 1x per dag zette we ze bij elkaar in de gang (neutraal terrein) in een rennetje, maar Kruimel is wat aan de bange kant en laat zich niet graag rijden door Ted. Kruimel schudt met het staartje, maakt wat piepende geluiden en loopt eigenlijk altijd weg en maakt een nerveuze indruk. Dit hield 2-3 dagen aan en hebben hierna een stapje terug gedaan. We hebben ze ieder om de beurt in de kamer laten lopen en we merkte dat Kruimel wat meer vertrouwen kreeg en ook wat brutaler werd, goed teken. We hebben vervolgens Kruimel in een rennetje in de kamer gezet en Ted die eromheen kan lopen. Ze laat haar soms met rust en soms komt hij even kijken. Al vrij snel legde Kruimel het hoofd op de grond zodat Ted door de ren heen haar voorhoofdje likte. Dit gebeurt nu een paar keer op een dag, lijkt ons een goed teken.

Maar, we zijn een beetje bang om ze opnieuw in een ren te zetten en verder te koppelen. Misschien raakt Kruimel wel weer in de stress en beginnen we weer van vooraf aan.

Wat zouden jullie wanneer doen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft de opvang jullie verteld het zo te moeten doen? Het is niet zon hele goede methode namelijk. Als je ze bij elkaar zet bepalen ze de rangorde, dat is heel belangrijk in het koppelproces. Maar door ze elke keer weer bij elkaar weg te halen begint dat steeds weer op nieuw. En door ze naast elkaar te laten leven met een hekje er tussen kunnen ze frustraties naar elkaar op bouwen, omdat ze elkaar wel zien en ruiken maar niet bij elkaar kunnen.

Het beste is geloof ik (andere forumleden, correct me if i'm wrong) om ze gewoon op neutraal terrein bij elkaar te laten en als dit langere tijd goed gaat en er meer rust is dan kunnen ze naar hun definitieve verblijf. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja ik ben het wel eens met hierboven. Er zijn verschillende theorieën over koppelen waaronder ook de methode van ieder z'n eigen kooi. Toch merk ik dat je dan veel meer onrust lijkt te hebben doordat je ze inderdaad elke keer weer uit de rangorde bepaling haalt.

De opvang heeft al meegekeken en blijkbaar beoordeeld dat ze samen wel een klik hebben dus dat is al fijn. Hoe ziet je neutrale ruimte eruit? Belangrijk is dat die niet te groot maar zeker ook niet te klein is en met een aantal schuilmogelijkheden zodat de konijnen toch even tot rust kunnen komen. 

Ted loopt vrij rond bij jullie dus die kent de gang al denk ik. Dan zal hij een stuk zelfverzekerder zijn dan het nieuwe konijntje. Is Ted gecastreerd? 

Heb je de info over koppelen al doorgenomen? https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen hier staan wat goede tips in. Ik zou zelf aanraden om een goede neutrale ruimte te zoeken, is de badkamer bijvoorbeeld een idee? Of ergens waar Ted nog niet geweest is. En ze daar een aantal dagen achter elkaar te laten samen. Als ze elkaar de tent niet uitvechten zou ik gewoon de deur achter je dicht doen en het ze zelf laten uitzoeken. Het is soms best spannend maar dat is wel een hele goede manier. Niet elke keer uit elkaar halen want dan start je het proces als het ware weer opnieuw. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een lange sessie op neutraal terrein is inderdaad de methode die normaal gesproken de voorkeur heeft boven eerst aan elkaars geur laten wennen. Dat stukje rangorde bepaling met jagen en rijden is toch iets waar ze doorheen moeten voordat ze een goed koppel kunnen worden. Ze wel in elkaars buurt te laten, maar dat ze niet echt bij elkaar kunnen, kan zorgen voor frustratie omdat ze niet kunnen bepalen wat de onderlinge verhoudingen zijn. Er is een kans dat die frustratie eruit komt als je ze wel bij elkaar zet, en dat ze gaan vechten. Vandaar dat we normaal adviseren om ze gelijk op neutraal terrein samen te zetten, dan gaan ze zonder nare ervaringen de koppeling in.

Maar als jouw voedster zo bang was, dan kan dit misschien een van de gevallen zijn waarin de standaard methode niet de beste methode is. Het is fijn om te horen dat ze al wel meer naar elkaar toe trekken. Maar uiteindelijk zullen ze een keer samen moeten, want dat stukje rangorde bepaling daar moeten ze wel doorheen. 

Zorg dat ze echt op neutraal terrein zitten waar ze beiden niet eerder geweest zijn, en begin echt simpel met alleen een rennetje, zet er nog niet te veel in. Geef ze hierin niet te veel ruimte, zodat ze elkaar niet constant kunnen ontlopen. Als het na een uur wat rustiger wordt, kun je er wat hooi, water en een schuilplek (kartonnen doos met twee uitgangen) in zetten. Belangrijk is denk ik wel dat je ze, zodra je ze bij elkaar zet, je ze ook samen laat (tenzij ze vechten, dan echt uit elkaar halen en niet meer samen zetten). Als je ze steeds uit elkaar haalt, moeten ze elke keer dat ze samen komen eerst weer de rangorde bepalen, en dat is juist het meest stressvolle deel. Als je voedster echt niet eet van de stress, of vaak ligt te hijgen, dan is een andere aanpak nodig, maar daar zullen anderen je over moeten adviseren (meldt dit dan ook even aan de opvang, zij kunnen ook nog tips hebben).

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik moet zeggen, wanneer ik 'n angstig konijn wil koppelen, dat ik wel goede ervaringen heb met niet-neutraal terrein, in die zin dat ik het angstige konijn een voorsprong geef door hem of haar eerst het 'neutrale' terrein te laten verkennen, soms zelfs een dag of langer. Zo worden ze toch net iets zelfverzekerder, weten ze toch al wat beter de weg en de veilige plekken.

Elke koppeling, elk konijn is anders, soms moet je 'n beetje je eigen regels maken.

Succes. 🙂

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad, elke koppeling is anders. Jullie hebben de regels zelf aangepast naar wat jullie ter plekke hebben gezien en dat is prima! Het is zelfs zo goed gegaan dat er tussen de tralies door wordt gewassen.

Beter wordt het niet, dus het lijkt me dan wel tijd voor de volgende stap ;). Succes!!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het klinkt goed hoor! Stress hoort bij een koppeling, maar er moet ook ruimte voor ontspanning zijn waarin ze even liggen, wat eten, wassen en slapen.

Zelf heb ik mijn eerste koppel ook op advies van de opvang in verschillende sessies gekoppeld, verblijven gewisseld etc. Mijn ervaring daarmee was goed, er werd geen frustratie opgebouwd zoals ik hier vaak lees. Achteraf gezien had ik ze best in 1 lange sessie kunnen koppelen, dat was sneller geweest. Het ene stel kan beter in sessies, vooral als er een angstig of kwetsbaar konijn bij zit. Het andere moet drie weken op neutraal terrein en weer een ander stel kan na een paar uur neutraal terrein al samen het vaste verblijf in. Er is geen draaiboek voor een koppeling. Zoals ik je bericht lees zijn jullie goed in staat om jullie konijntjes af te lezen en daar de koppeling op aan te passen. Het enige wat ik je wil meegeven is dat je niet te overbezorgd moet zijn. Een beetje stress, wat jagen, rijden, soms een pluk haar die uit een kont getrokken wordt, dat is allemaal normaal. Zolang er ook momenten van ontspanning zijn en er beginnetjes van gezelligheid te bespeuren zijn. 

Ik zou het er op wagen en ze bij elkaar zetten, en laten, zolang er niet geknokt wordt natuurlijk, maar zo klinkt het niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Grappig dat je het zo voorstelt Eefje want dat is precies wat we de afgelopen dagen hebben gedaan. We hebben ze samen gezet in de woonkamer als er iemand thuis was. Eigenlijk zijn ze iedere dag 16 van 24 uur samen, want mijn vriendin werkt wegens corona maatregelen thuis.

Dat ging eigenlijk heel erg goed, er werd weer wat gewassen, soms rende Ted achter Kruimel aan maar liet ze het nog niet echt toe. Maar nu, plots op de avond, gingen ze op elkaar rijden op het balkon en nu over en weer, en heb ik ze daar gelaten (balkondeur dicht), want ik dacht: nu gaat de koppeling beginnen. Plukken haar vliegen door de lucht en er wordt flink gereden. Soms gaan ze liggen en eten ze samen hooi, maar het volgende moment wordt er weer gereden. Ik wil de koppeling eigenlijk niet stoppen, maar dan moet ik ze op het balkon laten en ik weet niet of ik dat aandurf. 

Iemand nog een snelle tip? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is je balkon overdekt? Zo nee, dan zou ik ze daar inderdaad niet vannacht laten geloof ik. Niet als er ook maar de kleinste kans is dat ze eraf kunnen of een ander dier (kat, roofvogel) erop.

Heb je een ren waar ze in kunnen? In de woonkamer of een andere kamer?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het balkon is grotendeels inpandig. Ik heb het idee om een kooi onder een tafel te zetten met nog een andere tafel zodat ze kunnen schuilen. In principe is het enige wat erbij kan komen, een vogel, maar ik acht de kans klein.

Ik heb wel een ren maar die is denk ik te klein, het is zo’n standaard zeshoekig rennetje (waarbij ze ook al hebben uitgevonden dat ze er overheen kunnen springen). 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren toch besloten om ze naar binnen te halen en weer apart in een kooi te zetten. Bevordert de koppeling waarschijnlijk niet, maar kan het mezelf ook niet vergeven als er ‘s nachts iets mis was gegaan.

Vanmorgen hebben we ze weer op het balkon samen gezet. Ze wassen zichzelf en eten soms samen hooi, maar als Ted wilt gaan rijden op Kruimel dan loopt ze telkens weer weg.

Wat zouden jullie doen? Ze samen buiten laten de rest van de dag, of samen weer in de woonkamer? Als ze in de woonkamer zijn dan hebben we eigenlijk hetzelfde als dat ze buiten zijn alleen dan is de ruimte denk ik te groot en het is geen neutraal terrein. 

Alle tips en suggesties zijn welkom!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het neutrale terrein is vooral belangrijk zodat er zo min mogelijk andere factoren zijn bij de koppeling. Je wilt bijvoorbeeld niet hebben dat een konijn hun territorium gaat verdedigen tegen de ander, terwijl ze op neutraal terrein wel een goede match zouden zijn. Maar als je dit gedrag niet ziet, dan kun je ze denk ik wel samen in de woonkamer laten. Kun je niet een deel van de ruimte afzetten met bijvoorbeeld een panelenren, zodat ze elkaar toch niet te veel kunnen ontlopen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Echt het beschermen van een territorium is niet van toepassing heb ik het idee. Ik heb wel een panelen ren, maar als ik ze daar samen in zet raken ze allebei behoorlijk gestresst. En daarbij, we moeten het dan op een vloer zetten en niet in het gras waar het eigenlijk voor bedoeld is, resultaat is dat de ren door de woonkamer wordt geschoven door ze.

De badkamer is denk het meest neutrale maar daar hebben we geen toezicht of iets dergelijks, en daarbij, daar moeten we zelf natuurlijk ook nog bij. Dus ik denk dat het balkon het meest neutrale is, ter beeldvorming: dit is dus een grotendeels inpandig balkon met een balkonwand van ca. 1.20m hoog (aan de ‘open’ zijde, de rest is inpandig dus 2,5m hoog ongeveer), ongeveer 2,5m lang en 1.4m breed. 

De woonkamer is denk ik te groot als koppelruimte want hierin hebben ze veel kans om elkaar te ontlopen, maar ze zijn hier als ze samen los lopen, over het algemeen wel rustig, maar is er nog geen beslissing gevallen wie de baas is.

Als ze samen zijn dan zijn ze grotendeels rustig. Ted probeert dan wel eens te rijden op Kruimel maar die laat het 9 van de 10 keer niet toe (met uitzondering van gisteren waar het dus plots over en weer ging). Het leek erop dat Kruimel de afgelopen tijd vertrouwen heeft opgedaan en de moed verzameld had om Ted te berijden. 

Wat zou het beste zijn om te doen?

aangepast door Mike Reijmer
Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een update.

We hebben ze gewoon samen gelaten overdag, en ‘s nachts vooralsnog in ieder een eigen kooi. En, het lijkt erop dat sinds het intense koppelmoment afgelopen zondag, het de goede kant op gaat.

Ted en Kruimel eten samen hun brokjes, en als de een begint met hooi eten, komt de ander erbij zitten om mee te eten. Wassen gebeurd eigenlijk evenredig, dan de één dan de ander, waarbij ik het idee heb dat Kruimel het meest gewassen wordt. Ze liggen vaak samen op het balkon in de buurt van elkaar, en zelfs hebben ze in één van de twee kooien al tegen elkaar aan gelegen! Soms probeert Ted nog wel op Kruimel te rijden waarbij ze vaak weg loopt, maar het rijden komt al een stuk minder vaak voor (snap ik ook wel door het warme weer :-p)

Ik denk dat het langzamerhand maatjes gaan worden, maar vind het lastig om een moment te kiezen wanneer ze samen in één verblijf kunnen zitten als we er niet zijn. Maar, dat is voor latere zorg, deze manier van samenzijn maar eens doorzetten. 

Bedankt voor jullie reacties zover!

aangepast door Mike Reijmer
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden zei Mike Reijmer:

Even een update.

We hebben ze gewoon samen gelaten overdag, en ‘s nachts vooralsnog in ieder een eigen kooi. En, het lijkt erop dat sinds het intense koppelmoment afgelopen zondag, het de goede kant op gaat.

Ted en Kruimel eten samen hun brokjes, en als de een begint met hooi eten, komt de ander erbij zitten om mee te eten. Wassen gebeurd eigenlijk evenredig, dan de één dan de ander, waarbij ik het idee heb dat Kruimel het meest gewassen wordt. Ze liggen vaak samen op het balkon in de buurt van elkaar, en zelfs hebben ze in één van de twee kooien al tegen elkaar aan gelegen! Soms probeert Ted nog wel op Kruimel te rijden waarbij ze vaak weg loopt, maar het rijden komt al een stuk minder vaak voor (snap ik ook wel door het warme weer :-p)

Ik denk dat het langzamerhand maatjes gaan worden, maar vind het lastig om een moment te kiezen wanneer ze samen in één verblijf kunnen zitten als we er niet zijn. Maar, dat is voor latere zorg, deze manier van samenzijn maar eens doorzetten. 

Bedankt voor jullie reacties zover!

Ik zou ze nu gewoon bij elkaar laten zitten en niet meer uit elkaar halen. Het gaat hartstikke goed!

Over dat rijden hoef je je ook geen zorgen te maken. Mijn rammetje berijdt zijn vriendin nog steeds elke dag wel een keer en ze zijn al een jaar samen 🤗

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Zo gezegd, zo gedaan. We hebben ze samen gelaten, en dat ging eigenlijk 2 weken goed. Tot vandaag... 

Kruimel heeft een poging gedaan om op Ted te rijden, en sindsdien rijden ze soms over een weer en geeft niemand toe. Kruimel is nu veelal bang voor Ted en loopt weer weg zoals ze dat eerst ook deed.

Gewoon samen in de kooi houden en hopen op het beste? Of weer uit elkaar houden in een aparte kooi?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat bedoel je met "de kooi"? Is dat gewoon zo'n tralie-ding? Ik ken eigenlijk geen kooien waar een konijn, laat staan een koppel konijnen, fatsoenlijk in past. Het kan zijn dat de woonruimte gewoon niet geschikt is en dat geeft onrust en frustratie. Konijnen hebben 24/7 de ruimte nodig, dus ook in de nacht.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .