Ga naar inhoud

Wanneer voederen jullie je konijnen?


Punky punk

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik wil vaste voedermomenten. Maar ik weet niet goed wannneer. Wanneer voederen jullie je konijnen? Ik wil de helft in de ochtend geven en de andere helft in de avond. Is dit een goed idee? En als ik weg ben. Passen onze buren op Punky. Maar ik denk niet dat zij zin heeft om elke ochtend en avond te komen om zijn eten te geven. Wanneer is het beste moment? Of als we naar vrienden zijn, dan zij we ook weg om dat ene moment dat ik wil hoor. Wat is het beste moment? Alle adviezen welkom!

 

vriendelijke groetjes,

 

Punky en zijn baasje

aangepast door Punky🐰
Link naar reactie
Delen op andere sites

Smorgens als we wakker worden en savonds voordat we naar bed gaan krijgen ze groenten, dat kan doordeweeks en in het weekend dus wel een paar uur schelen. Ergens tussen vijf en zeven savonds krijgen ze brokjes, ook dat varieert wat, afhankelijk van hoe laat we thuis komen van werk, sport, andere dingen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

'S morgens als ik opsta, ligt eraan welke dienst ik draai, krijgen ze brokken.

Tussen 16.00 En 18.00 krijgen ze groente. Tegen 22.00 gedroogde kruiden en dan als ik naar bed ga vaak nog lijnzaadkoekjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons was het s ochtends bij het opstaan de helft van de brokken.

S middags een beetje groenten, s avonds rond etenstijd de andere helft brokken en voor we gingen slapen de overige groenten.

Hooi werd 3 keer op de dag gevuld, aangezien ze daar echt enorm van vraten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy krijgt s'ochtends als ik wakker wordt het eerste deel van zijn brokken. De tijd varieert nog al omdat ik vroeg moet beginnen als ik ochtenddienst heb.

 

In de middag meestal ergens tussen 14 en 16 uur krijgt hij zijn groenten.

 

S'avonds tussen 22 en 23 uur krijgt hij zijn tweede portie brokken.

 

Hooi heeft hij onbeperkt en vullen we bij als het nodig is. 1x per dag gooi ik het hooi wat overgebleven is weg en krijgt hij vers hooi.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dankjewel allemaal! En met de buurvrouw? Als zij dan komt (1x per dag) dan kan ze toch niet én in de ochtend komen én in de avond komen? Ze komt meestal wanneer het haar uitkomt. Hoe moet ik dit ‘aanpakken’? En als we naar vrienden gaan of naar een famimiliefeest. Dan moet hij toch ook eten krijgen op de moment dat ik kies? En misschien zijn we dan al weg. Hoe moet ik dit allemaal doen? Hier wil ik heel graag antwoorden op. Weten jullie het antwoordt?

 Alvast bedankt!

aangepast door Punky🐰
Een paar typefoutjes.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer mijn konijnen 's ochtends voor ik naar werk vertrek en 's avonds na het eten. Tussendoor krijgen ze nog wat groente of kruiden van mijn vriend.

 

Ik zou de buurvrouw toch ook wel twee keer per dag laten kijken. Omdat konijnen prooidieren zijn, laten ze pas op het laaste moment zien dat er iets mis, en dan is het vaak ook spoed, zeker als ze stoppen met eten. Stel dat de buurvrouw 's ochtends komt en de konijnen eten dan nog wel, maar de volgende dag niet meer. Dan kun je niet aan een dierenarts vertellen hoeveel uur ze al niet meer gegeten hebben.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wij een paar dagen weggaan, dan vragen wij eigenlijk altijd iemand die in ieder geval twee keer per dag de konijnen kan voeren en checken. Zoals @happy211 al aangeeft kan het soms snel gaan met konijnen die niet meer willen eten en dan is het wel fijn/nodig om dezelfde dag nog actie te ondernemen. Indien wij langer dan 2-3 dagen weg zijn, dan breng ik de konijnen naar de (vakantie)opvang, zodat ik zeker weet dat er goed voor ze gezorgd wordt. Als we gewoon een dagje weggaan, dan geef ik de konijnen 's ochtends genoeg hooi en water voor een dag en bij thuiskomt check ik of alles in orde is en geef ik ze nog iets extra's.

 

Hier krijgen 's ochtend als ik uit bed kom en 's avonds rond 21 uur hooi en de helft van hun biks en in de namiddag iets lekkers (groente, kruiden). 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen meestal om 08:00 uur en 20:00 uur biks. Als ik ga werken krijgen ze hun biks wel eerder, om 06:45 maar aangezien ik nu meestal thuis werk krijgen ze om 08:00 uur biks. Om 06:00 uur krijgen ze schone toiletbakken waar hooi in ligt en vers hooi in hun ruifjes en dienblad. 's middags rond 12:00 krijgen ze een bordje groenten en verse kruiden. Om 16:00 uur een snoepje en weer vers hooi en  wat gedroogde kruiden zoals weegbree of paardenbloem. En 's avonds tussen 22:00 en 23:00 nog een bordje groenten en verse kruiden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's ochtends brokjes & hooi, en dan 's avonds hun groenvoer en evt nog een keer hooi. De tijden wisselen wel wat hier. Door de week krijgen ze rond 8 uur 's ochtends eten, in het weekend vaak een uurtje later. Als ik ze ga verschonen wil het nog wel eens ietsje later zijn want het is zo makkelijk om te verschonen als ze lekker brokjes eten, dan lopen ze niet zo in de weg 😂

 

Meestal maak ik de groenten klaar als ik zelf aan het avondeten begin, dan staat het daarna terwijl wij zelf eten buiten de koelkast op temperatuur te kopen, en voor ik na het eten de wandeling met de hond doe, breng ik het naar de konijnen. Als we er een keer niet zijn rond etenstijd kan het ook later op de avond zijn, net wanneer we dan thuis zijn. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze ook brokjes in de ochtend, door de dag heen wat kruiden of als ik zelf wat eet van groente/fruit een stukje daarvan afhankelijk van wat het is. En in de avond krijgen ze hun groentjes 😄 en natuurlijk altijd hooi!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Baileys krijgt rond 8:30 de helft van zijn brokjes en tussen 19:30 en 20:00 de andere helft. Rond 21:30 krijgt hij groente, meestal witlof want hier is hij echt dol op, en rond 22:30 voor het slapen gaan een verse pluk hooi en wat gedroogde kruiden. Overdag krijgt hij tussendoor soms een snoepje of iets dergelijk maar vooral hooi. 

 

Ik heb de tijden zo aangepast dat ik meestal wel thuis ben als hij eten krijgt. Laatst moest ik rond 18 uur weg en kwam ik rond 22:00 uur weer thuis en heb ik zijn avond brokjes in twee porties verdeeld en heeft hij wat om 18 uur gehad en om 22 uur. Vond het zielig als hij tot 22 uur moest wachten... Kies vooral tijden uit die aangepast zijn op jou dagplanning dan komt het vast goed! 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Newby1981:

Die van mij krijgen meestal om 08:00 uur en 20:00 uur biks. Als ik ga werken krijgen ze hun biks wel eerder, om 06:45 maar aangezien ik nu meestal thuis werk krijgen ze om 08:00 uur biks. Om 06:00 uur krijgen ze schone toiletbakken waar hooi in ligt en vers hooi in hun ruifjes en dienblad. 's middags rond 12:00 krijgen ze een bordje groenten en verse kruiden. Om 16:00 uur een snoepje en weer vers hooi en  wat gedroogde kruiden zoals weegbree of paardenbloem. En 's avonds tussen 22:00 en 23:00 nog een bordje groenten en verse kruiden.

 

Dat dienblad is echt een goed idee! Hier ligt het echt door het hele hok heen en meneer eet niet zo graag uit zijn ruifje... Maar wat voor dienblad heb jij? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen voerbakken, maar een voer-tegel. Gewoon een simpele stoeptegel. 

Hooi zit hier in de toiletbakken, ruifjes en ik koop ook wel eens rieten mandjes bij de kringloop waar ze hooi en kruiden uit krijgen (en de mandjes om te slopen). 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Kelly23:

 

Dat dienblad is echt een goed idee! Hier ligt het echt door het hele hok heen en meneer eet niet zo graag uit zijn ruifje... Maar wat voor dienblad heb jij? 

Ik weet niet meer waar die vandaan komt maar het is zo'n gewoon simpel rechthoekig plastic dienblad, wel een wat grotere. Geen idee of sommige konijnen aan het dienblad knagen, die van mij niet maar dit moet je dan even in de gaten houden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Newby1981:

Ik weet niet meer waar die vandaan komt maar het is zo'n gewoon simpel rechthoekig plastic dienblad, wel een wat grotere. Geen idee of sommige konijnen aan het dienblad knagen, die van mij niet maar dit moet je dan even in de gaten houden. 


Dankjewel voor je reactie! De mijne knaagt in huis niet aan plastic dus denk wel dat dat goed komt! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef meestal mijn konijnen eten als ik wakker word 's middags of wat groenten of iets om lekker op te knagen bijvoorbeeld een klein knaagstokje en dan 's avond als hij nog maar een beetje eten heeft vul ik het 's avonds ook bij maar meestal hoeft het 's avonds niet want hij is een nacht eter en als wij bijvoorbeeld een weekend weg zijn dan doen onze buren het 's avond alleen eten geven en ze krijgen ook elke dag 1x hooi

aangepast door sarah1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze 's ochtends groenvoer (tussen 7:00 en 10:00) en 's avonds brokjes (tussen 18:00 en 21:00). Als ik een paar dagen weg ben zorg ik dat er iemand oppast die 's ochtends en 's avonds bij ze kan kijken en vind ik het niet zo erg als het dan bij uitzondering een keer voorkomt dat ze geen groenvoer krijgen (als ze maar genoeg hooi krijgen). 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 2x per dag wat brokjes. S'morgens en s'avonds laat voordat ik naar bed ga. Soms strooi ik dat door hun verblijf heen.

Hooi word 2x daags aangevuld. Wat groente en kruiden geef ik tussendoor. Als ze weer terug in hun verblijf moeten geef ik ze een mini snackje bijv. een erwtenvlok.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .