Ga naar inhoud

Konijn wordt maar niet zindelijk


Miloetje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal😊

 

Ik heb een konijn van 2 jaar dat maar niet zindelijk kan worden. Ik heb haar laten stereliseren toen ze  1 was . Ik heb alle stappenplannen die je kunt vinden gevolgt. Haar een eigen plek laten kiezen. Hooi in de bak. Plas en poep zo snel mogelijk opruimen en in de bak. Haar optillen in de bak. En toch blijft ze overal plassen.😔 ik ben ten einde raad. Ik wil graag nog een partner voor haar. Maar ben bang dat ik de problemen alleen maar groter hierdoor maak. Btw ze is medisch gezond het is echt gedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Miloetje:

Hoi allemaal😊

 

Ik heb een konijn van 2 jaar dat maar niet zindelijk kan worden. Ik heb haar laten stereliseren toen ze  1 was . Ik heb alle stappenplannen die je kunt vinden gevolgt. Haar een eigen plek laten kiezen. Hooi in de bak. Plas en poep zo snel mogelijk opruimen en in de bak. Haar optillen in de bak. En toch blijft ze overal plassen.😔 ik ben ten einde raad. Ik wil graag nog een partner voor haar. Maar ben bang dat ik de problemen alleen maar groter hierdoor maak. Btw ze is medisch gezond het is echt gedrag.

Bij mij juist hetzelfde. Eerst leek er hoop in te komen maar uiteindelijk bleef hij het overal doen. Ik kan je jammer genoeg niet helpen. Het zij zo. Sommige konijnen vertikken het gewoon. Helaas pindakaas voor ons. Maar ja...

welke problemen voor een partner? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woont het konijn in een hok, een ren, een kamer of vrij in huis? Mijn konijntjes werden supersnel zindelijk in een ruimte met zeil op de vloer, en alleen in het toilet een ruime laag bodembedekking (houtkorrels). Ik krijg de indruk dat ze graag alleen plassen op een plek waar bodembedekking ligt. Voortdurend reinigde ik de vloer met geurend schoonmaakmiddel, en het wc-tje liet ik juist een beetje vies worden en echt stinken, zodat het contrast tussen wc en niet-wc heel groot was. Maar vermoedelijk heb je dit al geprobeerd. In het begin had ik trouwens meerdere wc'tjes, zodat ze er niet zo ver voor hoefden te lopen.

 

Balen dat het nog niet gelukt is! Lijkt me superonhandig, vooral als het konijn bij je in huis woont. Dat je moet uitkijken dat je niet met je sokken in zijn plasjes stapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Kenijn:

Woont het konijn in een hok, een ren, een kamer of vrij in huis? Mijn konijntjes werden supersnel zindelijk in een ruimte met zeil op de vloer, en alleen in het toilet een ruime laag bodembedekking (houtkorrels). Ik krijg de indruk dat ze graag alleen plassen op een plek waar bodembedekking ligt. Voortdurend reinigde ik de vloer met geurend schoonmaakmiddel, en het wc-tje liet ik juist een beetje vies worden en echt stinken, zodat het contrast tussen wc en niet-wc heel groot was. Maar vermoedelijk heb je dit al geprobeerd. In het begin had ik trouwens meerdere wc'tjes, zodat ze er niet zo ver voor hoefden te lopen.

 

Balen dat het nog niet gelukt is! Lijkt me superonhandig, vooral als het konijn bij je in huis woont. Dat je moet uitkijken dat je niet met je sokken in zijn plasjes stapt.

Geurend schoonmaakmiddel lijkt me niet zo fijn voor je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte het alleen de eerste week van de zindelijkheidstraining, vanwege het contrast met de geur van hun poepjes en plasjes. Ze waren allebei in korte tijd zindelijk. Geen idee of dit schoonmaakmiddel geholpen heeft, maar ik zou het zelf in de toekomst weer zo doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-6-2020 at 09:13 zei Kenijn:

Ik gebruikte het alleen de eerste week van de zindelijkheidstraining, vanwege het contrast met de geur van hun poepjes en plasjes. Ze waren allebei in korte tijd zindelijk. Geen idee of dit schoonmaakmiddel geholpen heeft, maar ik zou het zelf in de toekomst weer zo doen.

Niet alle schoonmaakmiddelen zijn geschikt voor konijnen. Vandaar mij reactie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is ook niet volledig zindelijk. Volgens mij snapt ze het principe van de bak best en ze gebruikt hem ook. Maar als ze moet plassen terwijl ze net lekker een doos aan het slopen is, of in de tunnel aan het spelen, dan gaat ze niet speciaal naar de bak. Mijn rammetje doet dat wel. Ik vind het zelf niet zo’n groot probleem, in de ren ligt vinyl en dat maakt heel eenvoudig schoon. Ze hadden eerst een vloerkleedje, maar dat gaat stinken dus die heb ik weggegooid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen zijn en blijven smeerpoetsen, helaas. Ik vermoed dus dat jij zo een exemplaar hebt rond huppen. Ik zou het zelf wel blijven proberen, in ieder geval  door toiletbakken neer te blijven zetten bij de hooiruiven / met hooi er in, en de keutels opvegen en in die toiletbakken gooien. Wie weet komt er een dag dat ze het toch gaat snappen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijnen van binnen naar buiten zijn verhuisd was mijn voedster plots ook niet meer zindelijk.

Nu heb ik 4 toiletjes neergezet, in elk een ander soort bodembedekking en verschillende groottes en eindelijk begint ze het nu op 1 vast toilet te doen. 

De keuteltjes vond ik niet heel erg om steeds op te ruimen, maar de plasjes vond ik echt niet fijn dus ben ik ook gaan uittesten. 

Misschien is dat voor jou ook een idee? 

Het geeft toch een gedoe om steeds alles maar op te ruimen natuurlijk 😯

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Pebbles&bambam:

Toen mijn konijnen van binnen naar buiten zijn verhuisd was mijn voedster plots ook niet meer zindelijk.

Nu heb ik 4 toiletjes neergezet, in elk een ander soort bodembedekking en verschillende groottes en eindelijk begint ze het nu op 1 vast toilet te doen. 

De keuteltjes vond ik niet heel erg om steeds op te ruimen, maar de plasjes vond ik echt niet fijn dus ben ik ook gaan uittesten. 

Misschien is dat voor jou ook een idee? 

Het geeft toch een gedoe om steeds alles maar op te ruimen natuurlijk 😯

Ohh haha, mijn idee was het voor mijzelf toch ook niet 😂 vannacht dacht mevrouw: stomme toiletjes, ik poep en plas gewoon lekker weer overal! 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .