Ga naar inhoud

Tips ziek konijn


simonella

Aanbevolen berichten

Hey allemaal! Het is lang geleden dat ik hier gepost heb maar heb nu weer jullie hulp nodig. 

 

Mijn konijn Nora is ziek. Zaterdag ochtend merkte ik dat ze niet lekker was, ze wilde niet eten en lag in een voor haar vreemde positie. Na overleg met mijn dierenarts heb ik metacam gehaald. Dwangvoer en cisaral had ik nog in huis. Ze wilde niets eten, en het viel ons op dat oa haar pootjes aan het trillen waren. Ongerust hebben wik haar naar binnen gehaald en haar temperatuur opgemeten. Die was 36 graden! Fikse ondertemp dus. Na haar op schoot te hebben gehad met 2 kruiken en een dekentje was haar temperatuur 37 graden maar hoger kwam hij niet. Rond die tijd was mijn eigen dierenarts al dicht en dus heb ik de spoed kliniek in Amsterdam gebeld. Ik kon al heel snel terecht want ook hun schrokken van haar temperatuur toen ik het vertelde.

 

Ze hebben haar daar in een verwarmde kooi gezet en een injectie Emeprid gegeven en uiteindelijk mee naar huis gegeven met een temperatuur van 37,5. Dit omdat ze daar toch wel erg gestresst was. Wij hebben haar nu binnen gezet met in 1 hoek van het hok een warmte matje, zodat ze kan kiezen waar ze wilt liggen. Haar temperatuur is ondertussen wel weer normaal gelukkig. 

 

Zondag zijn we terug gegaan omdat ze erg aan het hijgen was. Dierenarts heeft niets kunnen vinden, ook röntgenfoto's brachten geen licht. Longen waren schoon. Eerst dacht ze dat het misschien haar hart was omdat het schaduwbeeld ervan afweek, maar na overleg met de radioloog bleek het te gaan om een beetje vet was zichtbaar op de foto's. Volgens hun niets ernstigs. Gelukkig maar. Wel raadde ze aan om een gebits controle en eventueel behandeling te doen bij mijn dierenarts. Dit mag echter pas als ze weer aangesterkt is ivm het roesje wat ze dan moet krijgen om de achterste kiezen te bekijken. En indien nodig kunnen we ook een echo en of mest onderzoek. Dit omdat het niet niet willen eten iets is wat om de aantal maanden bij haar terug komt. De ondertemp was deze keer echter nieuw.

 

Maandag heb ik gebeld met mijn eigen dierenarts. Ik moet doorgaan met de medicatie sws tot en met het weekend. Ze krijgt 3x per dag cisaral en Emeprid. 1x per dag krijgt ze metacam. En na elk medicijn moment krijgt ze een beetje dwangvoer. Ze vind het erg lekker gelukkig. Dit is max zo'n 10 ml per keer. 

 

Maar nu net zag ik wel dat haar keutels weer kleiner worden. Dit kan natuurlijk komen door de stress of omdat ze minder hooi eet. Haar brokken eet ze, maar hier doet ze wel de hele dag nog over, en ze is ook begonnen met wat groente en fruit eten. Maar aan het hooi knabbelt ze alleen nog maar een beetje. Haar 2x per dag wat geven zou makkelijker zijn maar zolang haar keutels zo klein zijn gaan we we door met 3x per dag. 

 

De pit krijgt ze terug gelukkig. Waar ik haar eerst gewoon op schoot kon houden als we de medicatie geven moet ik haar nu in een handdoek doen. Ze probeert anders met gekke bewegingen eruit te komen en gaat hard bijten. Vooral de Emeprid vind ze erg vies. Arm konijn begon helemaal geluid te maken in protest. 

 

Nu hoor ik haar af en toe in haar binnenkooi ook geluidjes maken, volgens mij vooral als ze zich aan het wassen is. Ik denk dat dit ongenoegen is? 

 

Gisteren is ze ook weer even buiten geweest en dit vond ze super! Ze maakte een aantal binkies dus dat is een goed teken. 

 

Ze gaat de goede kant op maar ze is er nog niet. Vooral die kleinere keutels baren me zorgen. Of is dit normaal? Ik twijfel of ik toch naar 2x per dag moet gaan ivm minder stress. Ik zal hier ook nog eventjes over bellen met mijn dierenarts. En hebben jullie nog verdere tips en adviezen voor mij? Hoor het graag! 

aangepast door simonella
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dwangvoeren, bedoel je dan echt onder dwang met een spuitje het papje in de mond spuiten? Of bedoel je dat je het papje dwangvoer aan haar aanbied op bijvoorbeeld een lepel of in een bakje? 

Je zegt ook dat ze wel biks en wat groente eet. In dat geval zou ik stoppen met echt dwangvoeren met een spuitje, omdat dit zo veel stress geeft. Dit doe je eigenlijk alleen als een konijn helemaal niets eet en er een risico is dat de darmen stil vallen. Je kunt het papje natuurlijk wel blijven aanbieden, omdat het waarschijnlijk makkelijker voor haar is om te eten dan de brokken. Zeker omdat ze ook weinig hooi eet, klinkt het inderdaad alsof het iets met de tanden zou kunnen zijn, en dan is dat papje wel handig. 

Met de groente en fruit zou ik wel oppassen en alleen de dingen geven waar ze aan gewend is in kleine hoeveelheden. Fruit zou ik misschien helemaal mee stoppen, omdat het veel suikers bevat en het laatste wat je wil is dat ze nu nog last gaat krijgen van gas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .