Ga naar inhoud

Verschillende zakken hooi mengen?


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Jullie kennen vast allemaal het probleem wel met tegenvallende zakken hooi.. Ik heb momenteel drie aangebroken zakken liggen, waarvan:

a. Een zak bergweidehooi die eerder erg goed in de smaak viel, maar nu voornamelijk uit gruis bestaat;

b. Een zak geperst hooi die de konijnen niet eerder hebben gehad, erg sterk ruikt en duidelijk niet de voorkeur heeft; 

c. Een zak premium hooi die het best gegeten wordt, maar tevens het meest prijzig is. 

 

Wat kan ik het beste doen? Zak b met c (en eventueel a) mengen en hopen dat ze het dan goed eten (want eenmaal gemengd is gemengd)? Zak a, b en c apart aanbieden, maar met de kans dat ze alleen de hooi uit zak c eten en ik de rest kan weggooien? Of alleen hooi uit zak c gebruiken en de rest voor in het toilet gebruiken? Is er nog een kans dat ze de hooi uit zak b gaan eten als ik het maar lang/vaak genoeg aanbied? Wat doen jullie met tegenvallende zakken hooi? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gruis gebruik ik vaak op de toiletbak bovenop de kattenbakkorrels. Je kunt er ook koekjes mee maken voor ze. Even googlen op konijnenkoekjes.

Ik denk als ze maar honger genoeg hebben eten ze wel het hooi van zak b of maak het interessant met kruiden erdoor. Geperst hooi kan ook wel heel stoffig zijn dan zou ik het hooi gewoon weg gooien. 

 

Ik koop het hooi vaak bij een dierenwinkel in Soest die het van boeren uit de omgeving koopt. Zit los in een grote open zak. Ik zoek altijd het groenste hooi uit met lange stengels maar soms kan ook zo'n zak iets tegenvallen omdat er verschil in het hooi kan zitten. Toch eten ze het vaak hier wel maar uiteindelijk gooi ik meer weg dan dat er gegeten word, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik momenteel alle 3 van die zakken, en ik moet zeggen dat meneer de weide hooi het meest laat staan.

Dat gebruik ik dan voor in zijn wc.

Mocht er nog wat beetjes in de zak zitten, dan gebruik ik die vaak als materiaal voor mijn Schildpadden, die vinden het wel lekker om er tussen te kruipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Francisca Balen is dat hè, als je het weg moet gooien. Mijn konijnen zijn geloof ik ook niet zo fan van compact geperst hooi, maar mijn portemonnee wel, vandaar dat ik het nog eens wilde proberen. 😉 Het hooi ziet er wel groen uit en heeft lange stengels, maar de geur maakt het blijkbaar niet erg aantrekkelijk. Kruiden erdoorheen doen werkt hier niet echt helaas, want dat eten ze er gewoon tussenuit, die slimmerds! Hoeveel kg is zo'n zak losverpakt hooi dat jij koopt? Ik merk namelijk dat ik altijd vrij snel door zo'n zak heen ben.

 

@BunnieHop Handig dat je het ook voor de schildpadden kunt gebruiken! Meng jij de verschillende soorten hooi of bied je het apart aan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pablo&Lola

Ik meng het inderdaad wel.

Wat ik vaak doe is er een soort matje van maken met weidehooi, en in het midden doe ik dan het premium- en kruidenhooi.

Zo moet hij moeite doen om erbij te kunnen komen. En dan eet hij vaak het weidehooi gewoon mee.

Als ik daar geen zin in heb dan leg ik het gewoon in het hok met echt kleine beetjes van het aparte hooi er overheen gesprinkeld.

aangepast door BunnieHop
Link naar reactie
Delen op andere sites

@BunnieHop dus eigenlijk moeten alle konijneneigenaren ook een schildpad nemen 😂 

 

@Pablo&Lola Ja 2 van mijn bunnies willen alleen hooi eten als het in een bak zit waarin ze in kunnen gaan zitten en graven. Maar na een paar keer vinden ze het hooi niet meer goed genoeg 😕 er zit (denk ik) zo'n 3 kilo in een zak pak en beet. Kost € 2.75. Ze hebben daar ook hele balen want ze verkopen ook voor paarden. Eemland Diervoeders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De minste kwaliteit hooi / goedkoop hooi gaat hier in de toiletbakken. Verrassend genoeg eten ze daar soms ook echt nog best goed van ook haha. Ook al ziet het er niet het mooist uit. 

 

De goede en gemiddelde soorten meng ik in een emmer door elkaar, dat gaat in de ruifjes. En daardoor doe ik elke dag ook per koppel een handje gedroogde kruiden.  Daar eten ze eigenlijk altijd gewoon goed van, hoewel ze soms wel een beetje selectief zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

@Francisca bedankt voor de tip van dat hooi uit Soest! Moet ik ook maar eens gaan kijken als ik bij m’n oom en tante ben. 
 

Ik meng heel veel soorten door elkaar, maar Kliko en Spook zijn onwijs moeilijke hooi-eters. Dus hier gaan geloof ik iets van 5 soorten hooi door elkaar heen. En dan nog eten ze het met lange tanden vaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .