Ga naar inhoud

Ongeprovoceerd (?) aanvallen en bijten


Studentmetkonijn

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Vorige week heb ik een vriendinnetje geadopteerd voor mijn ram. Alles ging daar goed, maar toen ik haar in de reismand wilde zetten beet ze me. Door de opvang werd mij verzekerd dat het aanvallen van haar door de stress van het oppakken en koppelen was en dat ze geen bijter was. 

Ze blijft alleen aanvallen en bijten, op (voor mij) ongeprovoceerde momenten. Soms gebeurt er dagen niks en dan valt ze aan als ik een vinger naar haar uitsteek om te kijken of ze geaaid wil worden (overigens laat ze aaien ook nog niet toe, maar dat is geen verrassing). Tegen mijn ram heeft ze nooit aggressief gedaan terwijl hij haar soms wel probeert te bestijgen en gedurende de dag is ze ontspannen en krijgt ze de ruimte. Ik word er wanhopig van en begin te geloven dat ze mij gewoon haat. Ze komt wel naar me toe en eet uit mijn hand en als ze "aanvalt" krast en bijt ze niet hard. 

Is ze misschien schijnzwanger? Ze wordt volgende week geneutraliseerd, moet ik daarop wachten en het nu laten rusten?

Ik wil haar echt niet terug brengen, maar als ze agressief blijft naar mij weet ik niet wat ik anders moet doen.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar even de tijd gunnen.

Ze zit nog niet zo lang bij je en moet misschien nog wel wat wennen.

Ze mogen dan wel bij de opvang gekoppeld zijn, maar dat gaat bij jullie thuis natuurlijk gewoon verder, totdat de rangorde volledig is bepaald en de rust wederkeert.

 

Wil je trouwens een band opbouwen met je voedster, zou ik eerst beginnen met er gewoon rustig bij gaan zitten en zo verder uit te bouwen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei KonijnStar:

Komt ze echt naar jou toe om te bijten als je bv je hand in het verblijft steekt, of doet ze het alleen als jij gericht bij haar in de buurt komt?

Ze komt in eerste instantie naar me toe en als ik dan mijn hand naar haar toe steek bijt ze of krabt ze. Net legde ik een kleedje terug wat ze weg had gegraven en toen beet ze me in mijn been, zachtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei BunnieHop:

Ik zou haar even de tijd gunnen.

Ze zit nog niet zo lang bij je en moet misschien nog wel wat wennen.

Ze mogen dan wel bij de opvang gekoppeld zijn, maar dat gaat bij jullie thuis natuurlijk gewoon verder, totdat de rangorde volledig is bepaald en de rust wederkeert.

 

Wil je trouwens een band opbouwen met je voedster, zou ik eerst beginnen met er gewoon rustig bij gaan zitten en zo verder uit te bouwen.

Dat heb ik gedaan, ik zit door corona thuis, dus ik doe mijn best. Maar misschien heb ik haar te snel opgepakt... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar ook even tijd gunnen, denk dat ze nog wat angstig is. Gewoon even lekker laten, eventueel met je armen over elkaar bij haar zitten als je handen een trigger zijn. Je weet niet wat haar verleden is, misschien werd ze dagelijks uit een kooitje gepakt, ging ze van zich af bijten en is ze daardoor in de opvang gekomen. Ze zal de eerste niet zijn. Konijnen zijn niet vals van nature, dit is iets wat ze op één of andere manier geleerd heeft. Nu moet ze weer leren dat handen niet eng zijn, dat kan alleen met geduld en weinig verwachtingen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef haar tijd en de ruimte om jou zelf te benaderen en neem zelf geen initiatief, ze is in een vreemde omgeving met een nieuwe vrijer en een mens die enge ledematen uitsteekt naar haar of er lopen grote benen vlakbij haar....ze weet nog niet dat je geen enge grote roofvogel bent. Geduld, geduld, geduld....gaat goed komen, joh. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel allemaal! Mijn ram was heel schuw maar hij heeft me nooit aangevallen. Hij vertrouwt me na 6 maanden nu helemaal, dus als geduld alles is, heb ik dat er helemaal voor over. 

Is het wel okee om haar volgende week te laten neutraliseren? Of kan ik beter wachten, omdat ik haar ook medicatie moet geven etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Studentmetkonijn:

Maar het is niet hopeloos dus? Ik ging naar hen toe met de vraag om een konijntje te kiezen wat het leuk vond om geknuffeld te worden omdat mijn ram dat niet wil... doe ik iets verkeerds?

Absoluut niet!

Zoals meerdere ook zeggen. Je weet niet wat ze heeft meegemaakt.

Geef haar de tijd, alles is nieuw voor haar.

En laat haar na een tijdje aan jou wennen.

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Studentmetkonijn:

Dankjewel allemaal! Mijn ram was heel schuw maar hij heeft me nooit aangevallen. Hij vertrouwt me na 6 maanden nu helemaal, dus als geduld alles is, heb ik dat er helemaal voor over. 

Is het wel okee om haar volgende week te laten neutraliseren? Of kan ik beter wachten, omdat ik haar ook medicatie moet geven etc.

Medicatie geven hoeft geen ramp te zijn.

Ik vermoed dat ze metacam krijgt en dat is een beetje siroopachtig.

Kun je prima op een blaadje sla spuiten.

Het wordt alleen wat vechten als ze het op die manier niet naar binnen wil werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei BunnieHop:

Medicatie geven hoeft geen ramp te zijn.

Ik vermoed dat ze metacam krijgt en dat is een beetje siroopachtig.

Kun je prima op een blaadje sla spuiten.

Het wordt alleen wat vechten als ze het op die manier niet naar binnen wil werken.

Sorry dat ik het zeg en het is niet slecht bedoeld. Maar een konijn mag geen sla eten. Je kunt het wel op een blaadje witlof en op een stukje andijvie (of eendert welke groente die konijnen mogen)

aangepast door Punky🐰
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar inderdaad gewoon de tijd geven. Mijn ram had de eerste twee weken ook erg moeilijk om hier te zijn. Hij vertrouwde me niet.

, zat voortdurend in zijn holletje,etc.  Nu komt hij vrolijk naar me toegehuppeld, geniet hij van mijn aaitjes,etc. Alleen ik pakte hem eerst ook op(arm beestje). Nu wil hij dat niet meer, dus doe ik het ook niet meer. Ik zou gewoon stoppen met haar op pakken.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Punky🐰:

Sorry dat ik het zeg en het is niet slecht bedoeld. Maar een konijn mag geen sla eten. Je kunt het wel op een blaadje witlof en op een stukje andijvie (of eendert welke groente die konijnen mogen)

Sorry, oude gewoonte, maar ze krijgen af en toe een blaadje romainesla, verder is het voornamelijk witlof en andere soorten groenten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Studentmetkonijn:

Hoi allemaal,

 

Vorige week heb ik een vriendinnetje geadopteerd voor mijn ram. Alles ging daar goed, maar toen ik haar in de reismand wilde zetten beet ze me. Door de opvang werd mij verzekerd dat het aanvallen van haar door de stress van het oppakken en koppelen was en dat ze geen bijter was. 

Ze blijft alleen aanvallen en bijten, op (voor mij) ongeprovoceerde momenten. Soms gebeurt er dagen niks en dan valt ze aan als ik een vinger naar haar uitsteek om te kijken of ze geaaid wil worden (overigens laat ze aaien ook nog niet toe, maar dat is geen verrassing). Tegen mijn ram heeft ze nooit aggressief gedaan terwijl hij haar soms wel probeert te bestijgen en gedurende de dag is ze ontspannen en krijgt ze de ruimte. Ik word er wanhopig van en begin te geloven dat ze mij gewoon haat. Ze komt wel naar me toe en eet uit mijn hand en als ze "aanvalt" krast en bijt ze niet hard. 

Is ze misschien schijnzwanger? Ze wordt volgende week geneutraliseerd, moet ik daarop wachten en het nu laten rusten?

Ik wil haar echt niet terug brengen, maar als ze agressief blijft naar mij weet ik niet wat ik anders moet doen.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Hier heb ik ongeveer hetzelfde mee gemaakt maar dan met mijn ram. Hij beet me in het begin wel 4/5 keer per dag. Dit terwijl hij vrolijk aan kwam huppelen en graag geaaid werd. Ik begreep niet waarom hij beet en ook zo onverwachts. 

Omdat ik niet wist hoe ik moest reageren en het aan moest pakken heb ik een konijnendeskundige om hulp gevraagd. Dat was helemaal niet duur en ging per telefoon. €25 met daarna nog verschillende keren e-mail contact.

We hebben samen gekeken wat de oorzaak was en nu bijt hij nauwelijks meer. Bij hem was het zo dat hij schrok en dan beet. Als het nu heel af en toe gebeurd is het eigenlijk ook gewoon mijn eigen schuld omdat ik hem dan toch onbedoeld laat schrikken. Hij bijt ook echt niet hard meer.

Ook heb ik geleerd hoe ik heb beste kon reageren als hij beet. Nu benader ik hem anders en dat gaat heel goed. We zijn nu ook echt maatjes geworden. 

In het begin was ik ook bang dat ik hem terug moest brengen maar uiteindelijk ben ik heel blij met hem (En mijn voedster al die tijd al). 

Er zijn dus nog andere stappen die je zou kunnen nemen als je met voedster straks niet beter gaat. Ik denk idd ook dat als je haar goed de tijd geeft en het op haar tempo doet je al heel ver komt. 🙂

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Punky🐰:

Sorry dat ik het zeg en het is niet slecht bedoeld. Maar een konijn mag geen sla eten. Je kunt het wel op een blaadje witlof en op een stukje andijvie (of eendert welke groente die konijnen mogen)

Met sla moet je oppassen, maar het staat wel op de lijst met veilige groente. Net als met kool kunnen sommige konijnen er gas van krijgen, maar anderen ook niet. Gewoon een kwestie van met een klein stukje beginnen en kijken hoe je konijn eroo reageert. Maar weglaten kan natuurlijk ook, er zijn genoeg groente die over het algemeen goed verdragen worden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Punky🐰:

Sorry dat ik het zeg en het is niet slecht bedoeld. Maar een konijn mag geen sla eten. Je kunt het wel op een blaadje witlof en op een stukje andijvie (of eendert welke groente die konijnen mogen)

Ik weet dat het niet slecht bedoeld is hoor 😉 we zijn ten slotte hier om van/en van elkaar te leren, toch?

Ik schrijf romainesla normaal nooit helemaal, mijn autocorrectie gaat daar helemaal maf op, haha.

5 minuten geleden zei happy211:

Met sla moet je oppassen, maar het staat wel op de lijst met veilige groente. Net als met kool kunnen sommige konijnen er gas van krijgen, maar anderen ook niet. Gewoon een kwestie van met een klein stukje beginnen en kijken hoe je konijn eroo reageert. Maar weglaten kan natuurlijk ook, er zijn genoeg groente die over het algemeen goed verdragen worden.

Ik pas altijd op met groenten.

Heb alles altijd netjes opgebouwd en de konijnen in de gaten gehouden 🙂

maar normale sla krijgen ze van mij niet.

altijd romainesla, want dat is lekker makkelijk i.v.m. mijn schildpadden (,die dus geen normale sla mogen, haha).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua sterilisatie, tsja, als het erop aankomt dat je onder dwang medicijnen en eten naar binnen moet proppen gaat ze je toch de hel op aarde vinden, zelfs al waren jullie van tevoren de beste vrienden. Je moet dan daarna echt weer vertrouwen opbouwen. Is hier in elk geval nog altijd elke keer zo na een sessie onder dwang. Ik zou denken gewoon doen, en dan daarna rustig vertrouwen opbouwen. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Punky🐰:

Sorry dat ik het zeg en het is niet slecht bedoeld. Maar een konijn mag geen sla eten. Je kunt het wel op een blaadje witlof en op een stukje andijvie (of eendert welke groente die konijnen mogen)

Konijnen mogen gewoon sla eten hoor.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je haar pas een week hebt, zou ik mij er niet al te veel zorgen over maken. Het kan inderdaad goed zijn dat ze het ontzettend spannend vind in de nieuwe omgeving en dat haar reactie daarop aanvallen en bijten is. Dat is geen persoonlijke haat tegen jou. 

 

In dit artikel staan veel tips over tam maken, ik denk dat dat misschien ook wel handig is in deze situatie: 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Ik denk dat ik zelf wel wat langer zou wachten met de castratie, omdat het nog zo een prille koppeling is. Ze zal toch eventjes apart moeten dan, en dan weer teruggekoppeld worden. Ik zou zelf toch wachten tot het koppel wat meer een relatie heeft ontwikkeld met elkaar, het klinkt alsof ze nu nog steeds bezig zijn met de koppeling, met de rangorde bepaling. 

 

Konijnen mogen inderdaad gewoon sla eten. Wel in de mix met veilige groenten, het is geen startersgroente. Hier staat uitleg over hoe je groenvoer aan konijnen voert: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is ook redelijk pittig en het bijten heeft ze een tijdje gedaan maar door het initiatief vanaf haar te laten komen is dat een stuk minder geworden. Soms bijt ze me heel zachtjes als een soort waarschuwing. Maar dan kom ik te dicht in de buurt van haar “spullen” of eten. Verder wil ze wel geaaid worden hoor, maar liefst op haar voorwaarden. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: ik vind het heel erg om te zeggen, maar het beestje is gewoon niet gelukkig bij mij. Ze komt naar mij toe om me te bijten (ook buiten haar kooi) en is ontzettend territoriaal. Haar agressie wordt steeds erger. Ik heb mijn research gedaan en sterilisatie zou kunnen helpen, maar is geen garantie. Dan zou ik zes weken moeten wachten en stressen, terwijl ik en mijn mannetje steeds meer aan haar hechten. Bovendien wordt zij daar ook niet gelukkiger van. Het enigewat gegarandeerd zou helpen is meer ruimte, en dat heb ik niet.

Ik heb besloten haar terug te brengen. Ze past beter in een groot buitenverblijf dan in mijn studentenkamer. Ik heb alles geprobeerd wat ik kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .