Ga naar inhoud

Castratie ram


mammafelina

Aanbevolen berichten

Ik lees veel topics over de nazorg bij de castratie van een voedster, maar eigenlijk maar weinig over een ram.

Fluffy wordt volgende week gecastreerd en ik vraag me nu af waar ik allemaal rekening mee moet houden voor de verzorging na de castratie?

Heb ik bijvoorbeeld ook een snuggelsafe nodig?

Moet ik dwangvoer in huis hebben?

Heeft hij pijnstillers nodig na de ingreep? Zo ja, moet ik die dan gewoon bij de dierenarts vragen?

Zijn er nog andere dingen die goed zijn om te weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De castratie voor een ram is veel minder zwaar dan voor een voedster, daar is het namelijk een echte buikoperatie. Bij een ram hangen de ballen aan de buitenkant, en is het maar een kleine ingreep. 

Er zijn dierenartsen die dit onder plaatselijke verdoving doen, dan zal het herstel nog beter gaan. Over het algemeen zullen rammen snel weer gaan eten. 

Is er wel volledige narcose nodig, dan zal ook bij een ram het herstel wat minder snel gaan. Dan is het wel aan te raden om hem zeker de eerste nacht binnen te houden en een snugglesafe aan te bieden. 

 

Ik heb verder geen ervaring met castraties, dit is allemaal info wat ik heb geleerd hier op het forum. Dus luister ook vooral naar tips van anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is krijg je metacam mee als pijnstiller voor je rammetje, anders kun je vragen of ze een flesje mee willen geven. Die van mij likte het echt van het blaadje sla af wat ik hem gaf.

Verder is het een kleine ingreep inderdaad, maar je moet wel opletten dat hij naderhand niet aan de wond gaat zitten.

Je kunt hem het beste de eerste nacht even binnen houden, omdat ze hun lichaamstemperatuur niet zo goed kunnen regelen na de ingreep.

 

Dwangvoer zul je hoogstwaarschijnlijk niet nodig hebben.

Verleid hem gewoon met wat hij lekker vindt en hij zal naderhand vanzelf wel gaan eten.

Ook goed in de gaten houden of hij voldoende drinkt en keuteld, maar dat is een standaard dingetje.

aangepast door BunnieHop
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rammetjes herstellen over het algemeen veel sneller dan voedsters van de ingreep, omdat bij rammetjes de ballen aan de buitenkant van het lijfje zitten. Bij voedsters is het een flinke buikoperatie, terwijl het bij rammetjes een korte ingreep van een minuut of 10 is waar ze eigenlijk vrij snel van herstellen 😉 

 

Heb ik bijvoorbeeld ook een snuggelsafe nodig?

Voor elk dier dat onder narcose is geweest is een snugglesafe handig. Als jouw ram onder narcose gecastreerd word, zou ik hem zelf wel gebruiken de eerste nacht. Het is ook verstandig om hem de eerste nacht binnen te houden.
Het is als je konijnen hebt toch wel aan te raden om er één in huis te hebben. Voor zieke konijntjes, bijv. met EC, gasbuikjes enz. is het super handig dat je ze hebt liggen op het moment dat je ze nodig hebt, dat is namelijk meestal gelijk spoed dus dan zit je niet te wachten op 1 a 2 dagen levertijd voor je hem hebt. Ik vind dus eigenlijk wel een beetje dat het in je basis EHBO-set voor de konijnen hoort, een snugglesafe. 

 

Moet ik dwangvoer in huis hebben?
Ja, ik zou in ieder geval zorgen dat je een spuitje hebt liggen om mee te dwangvoeren. Dwangvoer poeder hoeft niet perse, je kan vaak ook van de eigen brokjes een papje maken (brokjes met wat warm water laten wellen, beetje roeren, evt nog wat water toevoegen als het te dik is, en als het afgekoeld is kun je dat dwangvoeren of op een lepeltje aanbieden als het nodig is). Het is vooral om te zorgen dat er voedsel in de darmen blijft zitten, dat ze niet stil vallen.  Bij rammen is het niet zo heel vaak nodig om te dwangvoeren na castratie. Maar ook dit is wel een basis-item voor in je EHBO setje, één of meer dwangvoerspuitjes.

Ik zou wel zorgen dat je genoeg lekkere dingen in huis hebt om aan te bieden na de ingreep, lekker groenvoer wat hij gewend is en gedroogde kruiden gaan er na operaties vaak eerder in dan hooi en brokjes.  

 

Heeft hij pijnstillers nodig na de ingreep? Zo ja, moet ik die dan gewoon bij de dierenarts vragen?

Ja dat zeker wel! Ze hebben toch in z'n ballen gesneden 😂 Ik zou dus zeker voor de eerste paar dagen pijnstillers mee vragen. Pijn kan een reden zijn dat ze niet eten, en dat wil je voorkomen. Het zorgt er vaak ook voor dat ze beter van de operatiewondjes afblijven als ze geen pijn hebben. Daarbij zitten in de meest voorgeschreven pijnstillers ook ontstekingsremmers. Wel zo prettig na de ingreep. 
 

Laat je niet afschepen met "hij heeft pijnstillers geïnjecteerd gekregen". Dat is fijn, maar die zijn bij een konijn na ongeveer 12 uur uitgewerkt. Het is dus wel belangrijk om zelf ook nog pijnstillers mee te vragen voor de eerste dagen er na, bij konijnen geef je die 2x per dag. 

 

Zijn er nog andere dingen die goed zijn om te weten?

 

Hier vind je nog extra info: 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen


https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

En mocht je willen zien wat er precies gaat gebeuren, deze link:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Fotoverslag-castratie-konijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik ga morgen even een snuggelsafe halen.

Wat betreft spuitjes: ik werk in de zorg en we hebben op kantoor vast nog wel wat kleine spuitjes liggen. Kan ik die gewoon gebruiken of heb ik speciale spuitjes nodig?

Ik zal om pijnstillers vragen bij de dierenarts.

 

Je hebt het over een ehbo setje voor konijnen. Ik weet nu dat daar dus een snuggelsafe en spuitjes in moeten zitten. Zijn er verder nog dingen die handig zijn om in huis te hebben voor het geval dat er wat aan de hand is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de spuitjes van je werk gebruiken, hoewel spuitjes met een brede tuit het meest makkelijk werken bij konijnen. Heb je normale spuitjes, kun je er vaak wel een stukje afknippen om de opening wat groter te maken. Konijnenvoer is vaak best dik om te dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zit er in het konijnen ehbo kastje:

 

  • snugglesafes
  • icepods
  • oude handdoeken
  • spuitjes, diverse maten en soorten
  • dwangvoer
  • thermometer
  • tekentang
  • diverse kammetjes
  • Anti-myiasis
  • Verbandmiddelen voor wondverzorging (in principe delen ze gewoon in wat wij voor onszelf hebben liggen 😉 )
  • Stethoscoop

 

Wat via de dierenarts is, maar ik wel heb staan ivm de gezondheidsgeschiedenis van de konijnen hier:

  • pijnstillers (metacam)
  • fenbendrops (ivm EC konijn)
  • oogzalfjes en een fles gesteriliseerd water om oogjes te spoelen (ivm Charlie die regelmatig een vies oogje heeft)

 

Wat je ook kan toevoegen is wat kleine zakjes met diverse soorten kruiden & kleine (proef)zakjes van andere merken konijnenvoer. Maar omdat ik de webwinkel hier op de site run heb ik daar toch altijd makkelijk toegang toe, dus dat ligt bij mij niet in de EHBO kast.

 

Verder liggen er ook nog wat spullen van de hond & katten in, maar bovenstaande is wat ik echt voor de konijnen heb.

 

Er is ook een artikel over op de website trouwens:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-EHBO

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .