Ga naar inhoud

Sterilisatie voedsters


pluizemama

Aanbevolen berichten

51 minuten geleden zei Evee:

Als je konijn een keer een gasbuik heeft. Als het konijntje heel oud gaat worden. Als een konijntje tijdelijk alleen leeft zonder maatje kan het een prettig warm knuffelplekje zijn (in de winters). Of voor je eigen voeten in de winter, of je rug of buik als je daar last van hebt. Hier heb ik ze ook al voor de katten, hond en vroeger voor de kippen gebruikt. Ze gaan al heel wat jaartjes mee.

Ja, inderdaad! Handig! Kan ik zeker en vast gebruiken dan! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee, ik heb ooit eens ergen gelezen wat jij in je konijnen EHBO kastje hebt zitten. Nu zoek ik dat topic opnieuw maar ik vind hem niet. Zou je even nog eens willen opsommen wat je allemaal in je konijn EHBO kastje hebt zitten?

 Alvast  bedankt!!

aangepast door Punky🐰
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Punky🐰:

@Evee, ik heb ooit eens ergen gelezen wat jij in je konijnen EHBO kastje hebt zitten. Nu zoek ik dat topic opnieuw maar ik vind hem niet. Zou je even nog eens willen opsommen wat je allemaal in je konijn EHBO kastje hebt zitten?

 Alvast  bedankt!!

Je kunt het ook hier terugvinden. https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-EHBO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze post bedoel je denk ik

 

 

Op 10-6-2020 at 09:52 zei Evee:

Bij mij zit er in het konijnen ehbo kastje:

 

  • snugglesafes
  • icepods
  • oude handdoeken
  • spuitjes, diverse maten en soorten
  • dwangvoer
  • thermometer
  • tekentang
  • diverse kammetjes
  • Anti-myiasis
  • Verbandmiddelen voor wondverzorging (in principe delen ze gewoon in wat wij voor onszelf hebben liggen 😉 )
  • Stethoscoop

 

Wat via de dierenarts is, maar ik wel heb staan ivm de gezondheidsgeschiedenis van de konijnen hier:

  • pijnstillers (metacam)
  • fenbendrops (ivm EC konijn)
  • oogzalfjes en een fles gesteriliseerd water om oogjes te spoelen (ivm Charlie die regelmatig een vies oogje heeft)

 

Wat je ook kan toevoegen is wat kleine zakjes met diverse soorten kruiden & kleine (proef)zakjes van andere merken konijnenvoer. Maar omdat ik de webwinkel hier op de site run heb ik daar toch altijd makkelijk toegang toe, dus dat ligt bij mij niet in de EHBO kast.

 

Verder liggen er ook nog wat spullen van de hond & katten in, maar bovenstaande is wat ik echt voor de konijnen heb.

 

Er is ook een artikel over op de website trouwens:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-EHBO

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Punky🐰:

Ja precies! Is een luizenkam ook goed?

Ja die zit er bij mij ook in, daarmee kun je zien of er luizen / vlooien in de vacht zitten. Voor de gewone vachtverzorging bewaar ik de kammetjes ook in het EHBO kastje (fijne kam, grove kam, slicker borstel, verzorgingshandschoen (met van die nopjes), een aantal schaartjes om haren te knippen en een aantal verschillende nagelschaartjes). 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Ja die zit er bij mij ook in, daarmee kun je zien of er luizen / vlooien in de vacht zitten. Voor de gewone vachtverzorging bewaar ik de kammetjes ook in het EHBO kastje (fijne kam, grove kam, slicker borstel, verzorgingshandschoen (met van die nopjes), een aantal schaartjes om haren te knippen). 

Oh, dankjewel! Ik heb maar 1 kammetje voor de gewone vachtverzorging. Maar wel met twee kanten. Een zachte kan en een kant met steeltjes en zo een bollekes eraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Ja die zit er bij mij ook in, daarmee kun je zien of er luizen / vlooien in de vacht zitten. Voor de gewone vachtverzorging bewaar ik de kammetjes ook in het EHBO kastje (fijne kam, grove kam, slicker borstel, verzorgingshandschoen (met van die nopjes), een aantal schaartjes om haren te knippen en een aantal verschillende nagelschaartjes). 

Ik heb geen schaar om de vacht te knippen. Is dat handig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De metalen kam is beter dan de plastic kam. De linker dus. 

 

Een schaar is alleen handig om te hebben als je hem nodig hebt, ik heb één konijn dat z'n vacht niet zo goed verzorgt, dus daar is het handig voor. Ik heb zo een schaar met van die afgeronde punten zodat de kans kleiner is dat je in z'n vel knipt. 

 Het is niet iets wat je met spoed nodig hebt, als je het al nodig hebt. Dus kopen op het moment dat blijkt dat je hem nodig hebt, is over het algemeen prima voor dat soort dingen 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

De metalen kam is beter dan de plastic kam. De linker dus. 

 

Een schaar is alleen handig om te hebben als je hem nodig hebt, ik heb één konijn dat z'n vacht niet zo goed verzorgt, dus daar is het handig voor. Ik heb zo een schaar met van die afgeronde punten zodat de kans kleiner is dat je in z'n vel knipt. 

 Het is niet iets wat je met spoed nodig hebt, als je het al nodig hebt. Dus kopen op het moment dat blijkt dat je hem nodig hebt, is over het algemeen prima voor dat soort dingen 🙂 

Dankjewel! Ik zal de linkse bij de EHBO steken dan. Mijn konijntje verzorgt zijn vacht prima dus ik heb die niet nodig denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Punky🐰:

dit heb ik nu al voor in het EHBO kastje van Punky:

een luizenkam

twee oude handdoeken

twee tekentangetjes

een verband

 

En dit wil ik bestellen:

een snugglesafe 

een ice pod

Spuitjes

 

zijn er nog dingen waar ik moet aan denken?

Dwangvoer en een thermometer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mira11:

Dwangvoer en een thermometer.

Maar wat voor thermometer? Zo eentje die wij ook gebruiken voor onder de tong? Ik heb op de site van Bunnybunch van de EHBO kist gelezen dat dwangvoer niet moet. Je kunt noodzakelijk ook van je eigen voer een een papje maken. En daarbij. Ik ben kind dus ik kan niet alles krijgen wat ik wil.

aangepast door Punky🐰
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

16 uur geleden zei Punky🐰:

Maar wat voor thermometer? Zo eentje die wij ook gebruiken voor onder de tong? Ik heb op de site van Bunnybunch van de EHBO kist gelezen dat dwangvoer niet moet. Je kunt noodzakelijk ook van je eigen voer een een papje maken. En daarbij. Ik ben kind dus ik kan niet alles krijgen wat ik wil.

 

Ik heb een vrij simpele thermometer van het kruitvat in de EHBO doos zitten, een digitale. Zelf hebben we een oorthermometer, maar dat is niet handig bij huisdieren.

 

Deze heb ik:

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-digitale-koortsthermometer/p/1231420

 

Hij zal vast niet 100% correct de temperatuur weergeven (veel thermometers zitten er ietsje naast) maar ik vind hem nauwkeurig genoeg om te weten of er reden voor zorgen is of niet.

 

 

Wat betreft dwangvoer: een papje van eigen brokjes kan prima om de darmen op gang te houden. De echte dwangvoerpapjes die te koop zijn bevatten ook veel extra vezels en voedingsstoffen, zijn ook meer voor konijntjes die dus echt moeten aansterken. Maar in geval van nood, als je korte tijd moet dwangvoeren om de darmen op gang te houden, dan is een brokjes-papje prima.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

 

 

Ik heb een vrij simpele thermometer van het kruitvat in de EHBO doos zitten, een digitale. Zelf hebben we een oorthermometer, maar dat is niet handig bij huisdieren.

 

Deze heb ik:

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-digitale-koortsthermometer/p/1231420

 

Hij zal vast niet 100% correct de temperatuur weergeven (veel thermometers zitten er ietsje naast) maar ik vind hem nauwkeurig genoeg om te weten of er reden voor zorgen is of niet.

 

 

Wat betreft dwangvoer: een papje van eigen brokjes kan prima om de darmen op gang te houden. De echte dwangvoerpapjes die te koop zijn bevatten ook veel extra vezels en voedingsstoffen, zijn ook meer voor konijntjes die dus echt moeten aansterken. Maar in geval van nood, als je korte tijd moet dwangvoeren om de darmen op gang te houden, dan is een brokjes-papje prima.

Dankjewel! Ik zal binnenkort nog eens naar het Kruidvat gaan samen met moeke. (Ik zeg moeke tegen mama)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Ik heb helemaal geen thermometer voor mijn konijnen. Ik vind dat het alleen zin heeft om die in huis te hebben als je weet waar je hem in moet stoppen. En dan moet ik dat ook nog durven. Dus in mijn ehbo-kit zit gewoon het telefoonnummer van de dierenarts😁

 

Zo moeilijk is het niet en je leert het ook niet als je het nooit doet 😉 Ik vind het toch wel prettig dat ik het kan bij de huisdieren.

Eén iemand houd het konijn vast, terwijl de ander temperatuurt. Rectaal, beetje olie of vaseline gebruiken, diep genoeg er in (paar cm) voor een goede meting, Lang genoeg er in laten tot hij piept dat de meting klaar is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .