Ga naar inhoud

welke zaadjes?


Sjaak en Fien

Aanbevolen berichten

Zaden bevatten veel vetten en koolhydraten en zijn eigenlijk niet echt geschikt voor konijnen (denk maar een granen, tegenwoordig is er steeds meer bekend dat die niet goed zijn voor konijnen). 

 

Zonnebloempitten en lijnzaad (wel in bewerkte vorm!) kan gegeven worden aan konijnen, maar heel erg met mate. Te veel zorgt voor flinke diarree.

 

Als je iets lekkers wil geven kunnen verse of gedroogde groenten of kruiden slimmer zijn. Dat is wat beter voor de gezondheid 🙂  

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

Zaden bevatten veel vetten en koolhydraten en zijn eigenlijk niet echt geschikt voor konijnen (denk maar een granen, tegenwoordig is er steeds meer bekend dat die niet goed zijn voor konijnen). 

 

Zonnebloempitten en lijnzaad (wel in bewerkte vorm!) kan gegeven worden aan konijnen, maar heel erg met mate. Te veel zorgt voor flinke diarree.

 

Als je iets lekkers wil geven kunnen verse of gedroogde groenten of kruiden slimmer zijn. Dat is wat beter voor de gezondheid 🙂  

wat bedoeld u met bewerkte zonnebloempitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Bewerkt lijnzaad, dus in brok vorm. Dat is verhit geweest.

 

Zonnebloempitten hoeven niet bewerkt, bij voorkeur wel gepeld. 

Is dat iets nieuws, met dat lijnzaad? Ik geef mijn konijnen al jaren lijnzaadjes, ze vinden het super lekker. Destijds heb ik het opgezocht en werd er gezegd dat het in kleine hoeveelheden prima was, alleen in grote hoeveelheden niet. Is er nieuwe kennis die ik gemist heb? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Eefje:

Is dat iets nieuws, met dat lijnzaad? Ik geef mijn konijnen al jaren lijnzaadjes, ze vinden het super lekker. Destijds heb ik het opgezocht en werd er gezegd dat het in kleine hoeveelheden prima was, alleen in grote hoeveelheden niet. Is er nieuwe kennis die ik gemist heb? 

Nee dat is niet nieuw. Voor zo ver ik weet is dat voor konijnen altijd het advies geweest.

 

Ongekookt / onverhit kan het blauwzuurgas, dat ontstaat door twee stofjes die er beiden in zitten ontwikkelen, en dat is giftig, kan zelfs als je niet eens zo heel veel geeft dodelijk zijn. Daarom word het voor konijnen meestal als olie of verwerkt in brokvorm gegeven.  

 

Het is in echt hele kleine hoeveelheden onbewerkt nog te doen zonder problemen, maar dan moet je onder de 1 gram lijnzaad per kg blijven en niet daar boven en het niet dagelijks voeren. Ik denk dat dat voor veel mensen lastig is, en dan vind ik het toch een risico. Dat risico is bij olie of brokjes dan toch minder groot. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijn soms zonnebloempitten. Die doe ik altijd in zijn snackbal. Als hij ziet dat ik ze erin doe dan wilt hij al, meteen beginnen rollen met zijn bal. Ik wist wel niet dat ik die ook moet pellen. Vanaf nu zal ik het zeker doen!! Als hij ze ruikt, ziet,... dan komt hij er METEEN op af. Hij eet ze dus heel graag maar hij heeft er rap genoeg van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .